Bergen Lydlaug klubbkveld 21

interman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2002
Innlegg
481
Antall liker
1
I går kveld hadde vi vårens første klubbkveld, denne gangen hos Tønnes aka tkr. Dette er langt fra første gang vi har vært på besøk, og hver gang har det bare blitt bedre og bedre. Tønnes preferanser hva angår lyd er ganske lik mine, og sikkert mange andre rør-enstusiaster - ikke nødvendigvis 100% oppløst og nøyaktig, men med litt av den typiske rørfargingen som er så lett å like.

Jeg tror tkr får komme med fullstendig oversikt over utstyret, men vi spillte på Overkill Audio Encore høyttalere, Conrad Johnson RIAA og effekt, Crown effektforsterker (bass), Apogee forforsterker, samt EMM Labs DAC og drivverk.








Det lynkjappe mangerelementet tar seg av både mellomtone og diskant.






Mens denne bånddiskanten tar seg av såkalt "ambient" diskant.





















Så får Ole Martin fylle på med bilder av resten.


Sist jeg var på besøk hos Tønnes spillte han på ganske forskjellige utstyr. Så vidt jeg kan huske er det bare utstyret fra Conrad Johnson, samt platespilleren som er det samme. Den magiske mellomtonen var det jeg likte best da, men savnet generelt mer bass. Nå er Soundlab-ene borte, og inn er Overkill Audio Encore, ett av veldig få par som eksisterer. For mer info om dette merket ta en titt i våre tidligere tråder, men det er en spennende konstruksjon som gjør mye bra. Stikkord er aktiv deling, lynkjappe mangerelementer, og lekre kabinetter fullstendig frie for egenressonans.

Vi dukket opp litt over sju, og da hadde anlegget bare hatt en god halvtimes tid til å varme seg opp. I tillegg spillte vi noe lavt, så jeg noterte meg at det spillte noe innesluttet. Rundt en og en halv time senere spillte vi noen dB høyere, pratet noen dB lavere, og da gikk det fra bra til veldig, veldig bra. Diskanten kunne vært hakket mer oppløst, og bassen enda mer definert, men det er gjort med vilje. Anlegget er tunet mer for lytteglede enn 100% eksakt gjengivelse, og det har jeg virkelig sansen for. Når anlegget har fått varmet seg opp nok gir det slipp på høyttalerne, som maler er stort og bra definert lydbilde.

I løpet av kvelden hørte vi sannsynligvis mest på digitalriggen fra EMM Labs, som spiller betydelig bedre enn den forrige. Denne gangen var det også mye mindre støy fra analogriggen, og i mine ører var det lite å utsette.

Takk til Tønnes for en kjekk klubbkveld :)
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Takk for i går.
Det er alltid trivelig på Laugskvelder, og gårsdagen var ikke noe unntak.

Jeg kan jo sette opp utstyrslisten:

DIGITALT:
Emmlabs CDSD cd-drev
Apogee Rosetta 200 ADC, oppsampler, formatkonverter og digital svitsjeboks
Apogee Big Ben masterklokke
DEQX digital pre, delefilter og romkorreksjon
Emmlabs Dac 6 e SE 6- kanals dac
Apple iMac m/ 500 GB harddisk

ANALOGT
Micro Seiki 1500 RX/RY/RZ platespiller
SME V arm
Koetsu Urushi Sky Blue Mc pu
Conrad Johnson Premier 15 RIAA

FORSTERKNING
Crown K2 2X 500 W på bass/mellomtone
2 stk Conrad Johnson Premier 8, 275 W rørmonoblokker på diskant/mellomtone

HØYTTALERE
Overkill Audio Encore

Div. strømrensere fra Tice, diverse kabler fra bl.a. Cardas, Kimber; Ecofisk og Hosa 8)

mvh

Edit: HIGHEND ABSORBENT:
"Fonsen", britisk korthår
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.823
Antall liker
8.797
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Jeg legger inn noen bilder først – også kan jeg kanskje si litt om lyden etterpå…., men jeg er på en måte litt inhabil her da…

Lauget har nettopp ankommet!


Jeg synes Apogee er vakkert!


En av verdens beste DACer – og ja – det står SE bak EMMLabs navnet!


Det tilhørende drivverket!


Kraftforsterkere……


Man kunne også avspille musikk fra et eple….


Høyre høyttaler og litt elektronikk…..


Eieren, anlegget og litt kunst…..


Oppsettet igjen.…


Radiorør…………




Vi spilte også vinyl....På en platespiller fra:

Og en arm fra


Kunne man justere….


Denne tassen var svinedyr….





Stemningen steg utover kvelden…..


Sjefen…..





Mvh
OMF
 

olllie

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2006
Innlegg
530
Antall liker
464
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Takk til Tønnes , som alltid like gjestfri og imøtekommende.

Utover kvelden fikk vi høre hva som bor i dette musikkanlegget. Kontrollert, behagelig lyd som er like bra på alle nivåer.

Analogdelen var det lite å utsette på, på tross av alle "boxene" involvert. (Eller kanskje på grunn av det). Det gledet meg veldig.

Overkill er faktisk utrolig gode høytalere, men de behøver utvilsomt god støtte, og det har de fått i resten av anlegget, mener jeg.

Olllie
 

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Innlegg
788
Antall liker
22
Takkar Tønnes for ein triveleg kveld.

Det vart mykje hifi-prat og bra musikk. Interessant å høyre om den tekniske løsninga med ein skokk digitale komponentar synkroniser gjennom Big Ben.

Me fekk høyre eit anlegg som spelte varmt og uanstrengt, og som spelte stadig betre utover kvelden. Ettersom eg sjølv ikkje tweaka med øl kom truleg dette av at røyrforsterkarane, som var på størrelse med ein liten mudderpram, spelte seg gode og varme. Eg tykkjer romklangen i opptaka framstod veldig realistisk og bassen var kontant, tørr og godt definert. Ein lang kveld med musikk gav ikkje teikn på trøytte øyrer, og eg trur det var ein nøygd gjeng som returnerte i fullpakka bil i 3-tida om natta.

Kjetil
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Analogdelen var det lite å utsette på, på tross av alle "boxene" involvert. (Eller kanskje på grunn av det). Det gledet meg veldig.
Det gleder meg også, Ole. Kan med hånden på hjertet si at jeg synes vinylriggen spiller godt, selv om signalet må igjennom en ad/da- loop.
Jeg har testet en god del, og 24/48 høres vesentlig bedre ut enn 16/44.1 i mine ører. Hvorfor mesteparten av "peiskosen" er borte fra vinylen nå kan jeg bare bare gjette på. Sannsynligvis har jeg vært litt nøyere med utvatring og VTA/VTF/antiskating. Ingen komponenter er jo skiftet ut.

Me fekk høyre eit anlegg som spelte varmt og uanstrengt, og som spelte stadig betre utover kvelden. Ettersom eg sjølv ikkje tweaka med øl kom truleg dette av at røyrforsterkarane, som var på størrelse med ein liten mudderpram, spelte seg gode og varme.
Det skjer noe med rørforsterkere når de blir gjennomvarme....

mvh
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.908
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Utrolig morro å følge med dere Bergensere..... Synd jeg ikke fant frem til denne gjengen de årene jeg selv bodde på Laksevåg ;)
Utrolig mye lekkert utstyr, flotte skildringer, og supre bilder.
Slike tråder elsker jeg!

Mange takk! :)
 

ivarlo

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
513
Antall liker
595
Torget vurderinger
3
Hei og takk til Tønnes og de andre fremmøtte for en hyggelig kveld :)

Må bare samstemme med de andre som har beskrevet sine lytteinntrykk, dette spilte flott, med en varm og behagelig klang. Etter som kvelden led på og komponentene ble skikkelig gjennomvarme økte oppløsningen og musikken ble helt frigjort fra høyttalerne.

Dette er et skikkelig entusiast-oppsett som nok gir utallige timer med gode lytteopplevelser. :) :)

ivarlo
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hei, og takk for sist!
Alltid trivelig å hilse på hos tkr, og denne gangen fikk jeg jammen med meg stereogjengivelse av musikken... ;D
Og for å gjøre en laaang historie kort; dette låter (også) meget bra!
Skjønner godt hva verten mener med at han føler han har fått "gjenskapt" magien fra de tidligere låvedørene av noen høytalere (Soundlab`s)
Her er nærvær (mye takket være CJ-blokkene og rørene der), her er trøkk (2*500w til bassene, 2*275w til eggene/mellomtone og diskant), og det er stort, luftig og 3D så det holder. Den store forskjellen fra tidligere er vel strengt tatt bassgjengivelsen; nå har oppsettet fått en ny dimensjon, og den treffer rett i mellomgulvet!
Ellers var det mye gøyal musikk å høre;
Må innrømme at jeg fikk litt ståpels av bl a Tom Waits-gjengivelsen..... :eek: ;D
Og Vivaldi-innspillingen du satte på, Kjetil, kan du godt skrive litt mer om.... ;) Den var morosam å høre! Er sikkert mange der ute som vil sette pris på å få den i hus.
Andre har vært inne på hvor mye bedre det låt etter at blokkene ble ånkli varme, og det kan jeg også konfirmere. Ellers kommenterte jeg vel såvidt at det ble spilt på nabo-vennlig lydnivå tidlig på kvelden, men det tok seg opp... ;D

Ellers er det kanskje verdt å nevne at dette oppsettet låter meget godt både via cd og vinyl, og som noen har ymtet om, låter vinylen veldig bra, "til tross for" at signalene kjøres i en "kjede" litt ut over hva som er vanlig for vinylsnurrerne...

Morsomt at entusiaster som tkr "våger" og lykkes med slike prosjekter som tkr har begitt seg inn på. Men tankegangen har jo hele veien vært preget av en både kunnskap, erfaring, samt en solid dose logikk...

mvh
Proffen
 

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.453
Antall liker
982
Torget vurderinger
18
Hei!
Høres ut som dere hadde akkurat så trivelig som vi pleier under Laugkveldene...synd jeg ikke hadde mulighet til å være der denne gangen :(

Er virkelig spent på hva Tønnes har fått til med alle disse digitale boksene. Jeg er av dem som er litt skeptisk til retningen anlegget har tatt på hardware-siden da jeg synes det "gamle" anlegget til Tønnes var tett på lydnirvana. Spesiet fallt bortgangen til de fantastiske A3'ene meg tungt for hjertet... ;)

Håper på å ta en tur ut snart nå som alt er på plass. Mtp tilbakemeldinger laugmedlemmene kommer med har jeg noe å glede meg til.

mvh
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Takk til alle for en trivelig kveld!

Skal kommentere litt mer senere, men Ivarlo, hva gjorde du med iMacen? Harddiskavspilling gikk fra å være bobbob til utrolig bra! Jeg vet at du viste meg det, men jeg er redd for at Mr. Talisker var adressaten og ikke tkr...

mvh
 

ivarlo

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
513
Antall liker
595
Torget vurderinger
3
...you know, the finger tricks... ;)

Spøk til side, itunes har hatt en lei tendens til å slå på equalizer-innstillingen sin ved installasjon av ny versjon, jeg slo av eq og det gjorde susen. :)
Innstillingen er lagret så det burde spille like bra i dag som på lørdag kveld.

Ellers bør du oppgradere til siste versjon av itunes (8.1 tror jeg det er), denne er bedre både lydmessig og når det gjelder håndtering av store biblioteker. Gi et ord så gir jeg deg gjerne et lynkurs både i Mac og iTunes og innstillinger.

ivarlo
 

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Innlegg
788
Antall liker
22
Den Vivaldi-plata oppdaga eg etter å ha høyrd eit spor på ein samle-cd. Eg likar som oftast best såkalla "HIP"-innspelingar av såpass gamal musikk, og fekk umiddelbart fot av denne innspelinga. Det er altså snakk om La Stravaganza framført av Rachel Podgers og Arte dei suonatori.

Selskapet er Channel Classics. Eg har berre to plater der i frå, men begge er veldig flotte innspelingar, med god fylde i lyden og ganske mykje klang frå rommet.

Eg trur eg plukka opp plata på MDT
http://www.mdt.co.uk/public/pictures/products/standard/CCS19598.jpg
Dei har den og på SACD
http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//CCSSA19503.htm

Plata var Editors Choice i mai 2003 i Gramophone (sida krever registrering, men er gratis) http://www.gramophone.co.uk/index.asp

Dei likte den godt i Stereophile og: http://www.stereophile.com/recordingofthemonth/882/

Kjetil
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg hadde desverre ikke muligheten til å komme, men det er kjekt med bilder og tilbakemeldinger. Dette er et anlegg jeg håper jeg får sjansen til å lytte til senere.

Jeg er ingen Itunes ekspert, men har lest at den med standard innstillingene resampler til 48k. Det kan være greit å sjekke ut. Og når ny versjon kommer, må man sikkert gå over dette igjen.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Proffen skrev:
Hei, og takk for sist!
Alltid trivelig å hilse på hos tkr, og denne gangen fikk jeg jammen med meg stereogjengivelse av musikken... ;D
Stereo hjelper , ja...

Og for å gjøre en laaang historie kort; dette låter (også) meget bra!
Skjønner godt hva verten mener med at han føler han har fått "gjenskapt" magien fra de tidligere låvedørene av noen høytalere (Soundlab`s)
Her er nærvær (mye takket være CJ-blokkene og rørene der), her er trøkk (2*500w til bassene, 2*275w til eggene/mellomtone og diskant), og det er stort, luftig og 3D så det holder. Den store forskjellen fra tidligere er vel strengt tatt bassgjengivelsen; nå har oppsettet fått en ny dimensjon, og den treffer rett i mellomgulvet!
Takk for den. Har brukt mye tid og innsats på å få til et større lydbilde. Toe- in og forandringer i hellingsvinkelen på egget er hovedingrediensene, men Rosettaen har også gjort sitt.

Ellers var det mye gøyal musikk å høre;
Må innrømme at jeg fikk litt ståpels av bl a Tom Waits-gjengivelsen..... :eek: ;D
Og Vivaldi-innspillingen du satte på, Kjetil, kan du godt skrive litt mer om.... ;) Den var morosam å høre! Er sikkert mange der ute som vil sette pris på å få den i hus.
Andre har vært inne på hvor mye bedre det låt etter at blokkene ble ånkli varme, og det kan jeg også konfirmere. Ellers kommenterte jeg vel såvidt at det ble spilt på nabo-vennlig lydnivå tidlig på kvelden, men det tok seg opp... ;D
Jeg er tydeligvis fortsatt velkommen i nabolaget...naboen hilste på meg i morges ;D
Heldigvis er det litt luft bort dit.

Morsomt at entusiaster som tkr "våger" og lykkes med slike prosjekter som tkr har begitt seg inn på. Men tankegangen har jo hele veien vært preget av en både kunnskap, erfaring, samt en solid dose logikk...

mvh
Proffen
Jeg har gjort meg noen tanker, ja:
1) Hvis studioutstyr er godt nok til å ta opp den lyden vi liker, må det da være godt nok til å spille den av?
2) Det er mitt anlegg, i min stue, og da er det mine preferanser som teller!

mvh
 

ivarlo

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
513
Antall liker
595
Torget vurderinger
3
@orso:Har du link til hvor den påstanden om resampling til 48 ved std innstillinger kommer fra?
Trodde det var slik at om musikken er i 44.1 samplerate (noe 99.99% av alt jeg har er) er beste løsningen å stille inn på 44.1 i sound&midi-panelet før iTunes startes, og deretter ikke ikke røre sound&midi-panelet.

http://stereophile.com/digitalprocessors/108bench/index5.html:
"iTunes 7.x can work very well on Mac OS X with the proper configuration, but the wrong configuration can cause serious distortion. It is important to understand the fundamental modes of operation of both iTunes and CoreAudio, specifically regarding sample rates.

CoreAudio and iTunes can simultaneously operate at independent sample rates. At all times, the sample rate set in AudioMIDI Setup dictates the sample rate at which CoreAudio is operating. When iTunes is launched, iTunes locks to the sample rate at which CoreAudio is currently operating (which is the sample rate that is set in AudioMIDI) and does not change until it is closed and re-launched. However, after iTunes launches and locks its sample rate, its sample rate will not change thereafter, even if CoreAudio's sample rate setting in AudioMIDI Setup is changed. To change the sample-rate of iTunes, iTunes must be shut down, and then restarted after the desired sample rate is set in AudioMIDI Setup.

The audio being played in iTunes will always stream from iTunes at the locked-in sample rate. In other words, if iTunes is locked to 44.1 kHz, all audio with other sample rates will be converted to 44.1 kHz by iTunes. iTunes then streams this audio to CoreAudio to be mixed and/or streamed to the hardware.

What does all of this mean for the end user? If the user changes CoreAudio's sample-rate in AudioMIDI Setup to something different than what iTunes is locked to, CoreAudio will convert the sample rate of the audio that it is receiving from iTunes. In this case, the audio may be undergoing two levels of sample-rate conversion (once by iTunes and once by CoreAudio). (The SRC in iTunes is of very high quality (virtually inaudible), but the SRC in CoreAudio is horrible and will cause significant distortion.) If the user wants to change the sample rate of CoreAudio, iTunes should be restarted so that it can lock to the correct sample rate.

We are suggesting two different recommended solutions to our customers:

1) The "Set It And Forget It" solution for iTunes 7.x: Before opening iTunes, set the sample rate of CoreAudio (in AudioMIDI Setup) to 96kHz. Do not change the sample rate of CoreAudio unless iTunes is restarted after the change is made. This solution will prevent CoreAudio from applying SRC, as the quality of CoreAudio's SRC is horrible. Also, by having iTunes locked at 96kHz, all audio with sample rates below 96kHz will be up-sampled to 96kHz. This will cause virtually no loss in sonic quality, as the quality of iTunes' SRC is very good—virtually inaudible. Also, by avoiding down-sampling by iTunes, this setting will never result in a loss of bandwidth.

2) The 'Bit-Transparency For Each Sample Rate' solution: (Note: This solution is rather cumbersome, offers virtually no quality improvement over the first solution, and can easily be mis-configured, which will cause severe distortion.) Before opening iTunes, set the sample rate of CoreAudio (in AudioMIDI Setup) to that of the audio you will be playing. Do not change the sample rate of CoreAudio unless iTunes is restarted after the change is made. This solution will prevent CoreAudio from applying SRC, and avoid SRC by iTunes for all audio with the same sample rate that iTunes is locked to.

Also, the end user should not hesitate to use the volume control in iTunes 7.x, as it is very well designed and operates at 24-bits for audio devices that support 24-bit operation."

Har ikke funnet ut om det er noen endringer i disse rammene for siste versjon av itunes (8.1)

ivarlo
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Trok nok jeg er blitt feil informert på dette ivarlo (eller blander XP og WMP). Har surfet litt nå, men finner ikke noe som tyder på resampling til 48kHz. Beklager feil info.
 

karlinn

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2005
Innlegg
777
Antall liker
110
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
også takk for et hyggelig aften og Tønnes for gjestfri velkommen.
Det var stor fornøyelse at høre dette meget eksotiske setup samt møte hi-fi folk i Bergen.


mvh
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Veldig nais oppsett tkr!
Jeg kan nikke gjenkjennende til at EQ'en i iTunes er heeelt på trynet. Helt jævlig, rett og slett. Selv når den er påslått, men satt til "flat".
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Har gjort meg noen flere tanker etter lørdagens treff.
Kanskje gjelder det særlig vinyl-avspillingen, men også til en viss grad også cd.
Kan lydbildet karakteriseres som "roligere", mer krystallklart, med sortere bakgrunn?
Litt vanskelig å sette ord på det, men prøver nå lell... ;D

mvh
Proffen
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Man skrev:
Veldig nais oppsett tkr!
Jeg kan nikke gjenkjennende til at EQ'en i iTunes er heeelt på trynet. Helt jævlig, rett og slett. Selv når den er påslått, men satt til "flat".
Takker!
Det var akkurat det som var tilfellet hos meg, EQen var slått på, men sto på "flat". Hva i svarteste er vitsen med en så bedriten EQ? Hvem i allverden er det som bruker noe slikt?
mvh
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Proffen skrev:
Har gjort meg noen flere tanker etter lørdagens treff.
Kanskje gjelder det særlig vinyl-avspillingen, men også til en viss grad også cd.
Kan lydbildet karakteriseres som "roligere", mer krystallklart, med sortere bakgrunn?
Litt vanskelig å sette ord på det, men prøver nå lell... ;D

mvh
Proffen
Tjahhh,
Skulle jeg forsøke å beskrive forskjellene selv, så tror jeg at jeg hadde nevnt lavere støygulv, mer headroom og dypere bass.
mvh
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
"makes techno and rap sound good!! but its not so good for metal/hardrock, or at least when you got it on max volume. i give it a 4 star rating"
Akkurat det jeg trengte! ;D ;D ;D

mvh
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
tkr skrev:
Proffen skrev:
Har gjort meg noen flere tanker etter lørdagens treff.
Kanskje gjelder det særlig vinyl-avspillingen, men også til en viss grad også cd.
Kan lydbildet karakteriseres som "roligere", mer krystallklart, med sortere bakgrunn?
Litt vanskelig å sette ord på det, men prøver nå lell... ;D

mvh
Proffen
Tjahhh,
Skulle jeg forsøke å beskrive forskjellene selv, så tror jeg at jeg hadde nevnt lavere støygulv, mer headroom og dypere bass.
mvh
Yepp!
Det kaller jeg å treffe med hammeren rett på tommelen............. ;D

mvh
Proffen
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Må bare nevne det:
Sitter og hører på Domnerus/Hallberg/Gustavson/Riedel: "Evergreens från Canaan" på iTunes:
Trekker herved ALT jeg har skrevet, ment eller sagt om at cd spilt på drev låter bedre enn tilsvarende spilt fra harddisk. Jeg har tatt feil. Skulle virkelig ønske at noen hadde tipset meg om den EQen før...
mvh
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Nå fant du vel også forklaringen på at du har foretrukket drev tidligere. Jeg synes musikk er best avspilt fra harddisk. Og det er jo helt logisk i og med at man går vekk ifra drivverket og dens problematikk. Og du verden så praktisk det er.

Har du en fjernkontroll løsning til iMacen tkr?
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
orso skrev:
Nå fant du vel også forklaringen på at du har foretrukket drev tidligere. Jeg synes musikk er best avspilt fra harddisk. Og det er jo helt logisk i og med at man går vekk ifra drivverket og dens problematikk. Og du verden så praktisk det er.

Har du en fjernkontroll løsning til iMacen tkr?
Nei, ikke foreløpig. Har nedprioritert hele harddiskgreia og iTunes og konsentrert meg om cd....trodde jo at det låt dårligere, og at det kun kunne brukes til heismusikk og bakgrunnslytting. Så feil kan en ta!
mvh
 

Knutn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Innlegg
303
Antall liker
23
Jeg gremmes fortsatt over at jeg ikke kunne delta. Det var veldig fint tkr fik fixet sin pc-baserte avspilling.

Mvh Knutn
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.823
Antall liker
8.797
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei igjen….

En kjapp gjennomgang av hvordan dette funker (Hvis jeg forstod dette riktig!)

Vinylen går inn på CJ Riia og videre til Apogee Duet som konverterer signalet fra analogt til digitalt.
CD lyden går fra EMM Labs drivverket også til Duet.
Lyden fra PC går også til Duet.

Altså er alle kildene tilkoblet Apogee Duet – og det er denne man velger kilde med.
Duet fikser så samme samplerate (48kHz) før den sender signalet til DEQX – som gjør aktiv deling, romkorreksjon og digital volumkontroll. Den sender så videre signalet til EMM LABS DACen som konverter til analog og forer Crown og Premier 8 – hvor sistnevnte driver Mangerne.

Apogee Big Ben er en masterclock som synkroniserer de ulike apparatene – slik at alle er synkrone.

Jeg er jo relativt godt kjent med lyden av Overkill, DEQX, EMM Labs og har også hørt oppsettet til tkr tidligere…., men nå har det altså skjedd en del ting på utstyrsfronten, og også på justeringer.

Jeg fikk meg en liten runde i sweetspot ganske tidlig på kvelden….og jeg synes vel ikke helt det tok av. Vi spilte litt lavt og jeg syntes ikke at lyden slapp skikkelig – det låt litt snilt!

Litt senere på kvelden satt jeg relativt lenge og lyttet litt på siden av sweetspot….og jo lengre jeg satt der…jo mer likte jeg lyden. Holografien krøp inn på meg og ble større og mer presis, separasjonen ble bedre og klangen til de enkelte instrumentene kom tydeligere frem. Lydbildet fremsto som meget naturlig og veloppløst – og jeg syntes også at det ble mer og mer ”Luft” utover kvelden. Et lydbildet preget mer av homogenitet enn detaljene – selv om sistnevnte også i høyeste grad var der….

Jeg opplevde også at vinylriggen var så godt som fri for støy nå – noe som for meg er utrolig viktig…..

Som de fleste andre så synes jeg også at det spilte bedre og bedre utover kvelden – ganske mye også…..oppvarming av rør er nevnt, også ble nok foten på pedalen også litt tyngre utover kvelden – selv om vi aldri spilte veldig høyt

Selv om jeg stort sett alltid sammenligner med eget oppsett – så er vel relevansen større denne gangen enn ellers!
Som jeg også har kommentert før – så sitter jeg relativt nærme høytalerne som i sin tur er stilt opp ganske bredt! Dette gir et lydbilde som både er stort, nært og presist. Jeg savner ofte litt nærhet til musikken når jeg lytter hos andre – spesielt hvis man sitter langt unna – som hos tkr.

Jeg opplever vel også at tkr nå har ”tunet” systemet sitt med litt mindre (øvre) mellomtone enn det jeg har – noe som gir en varmere/mer kroppslig klang, men man mister også litt ”live”-følelse! Jeg har også lyst til å si noen ord om bassen. Den opplever jeg som svært god. Den er godt definert, og greier på en måte å være både fyldig/feit og definert – en egenskap jeg likte veldig godt med Encore!


Ellers er det jo alltid musikken som er hovedprioritet når vi besøker tkr! Og jeg synes det er gøy å sammenligne innspillinger, nye og gamle og avdekke hvem som egentlig hadde originalene….

Mine litt mer personlige kommentarer er vel at jeg synes det både er spennende og imponerende av tkr det han har gjort i det siste. For jeg opplever vel at det spiller bedre nå, enn etter justeringen med Clio – mao siste ord er ikke nødvendigvis sagt når arbeidet med måleriggen er ferdig!

Jeg synes jo også at det er veldig spennende med resultatene fra PC basert avspilling….det er jo ikke et dårlig drivverk du har der…og hvis PC er bedre – så lover jo det godt også for meg!

Takk for hyggelig kveld igjen tkr!

Mvh
OMF
 
R

Rojoh

Gjest
Litt artig at så mange opplever at det "løsner" etter litt tids spilling. Jeg husker meget godt en seanse med lillebroren til Premier 8-blokkene, Premier 11, og nøyaktig samme fenomen: Etter 1-1,5 time skjer det noe. Akkurat som om bremsen slippes, og det er full pøs i signalveien. Husker godt at vi dro Abraxas/Santana da det skjedde. Wow!

Mvh. Johan
 
J

JAE

Gjest
Rojoh skrev:
Litt artig at så mange opplever at det "løsner" etter litt tids spilling. Jeg husker meget godt en seanse med lillebroren til Premier 8-blokkene, Premier 11, og nøyaktig samme fenomen: Etter 1-1,5 time skjer det noe. Akkurat som om bremsen slippes, og det er full pøs i signalveien. Husker godt at vi dro Abraxas/Santana da det skjedde. Wow!

Mvh. Johan

Jepp,tiltredes,skjer helt klart noe etter 1-2 timer med rør amper.Opplevde dette selv med 211 blokkene fra Cary,spiller på sitt beste når De er skikkelig gjennomvarm
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
OMF skrev:
Hei igjen….

En kjapp gjennomgang av hvordan dette funker (Hvis jeg forstod dette riktig!)

Vinylen går inn på CJ Riia og videre til Apogee Duet som konverterer signalet fra analogt til digitalt.
CD lyden går fra EMM Labs drivverket også til Duet.
Lyden fra PC går også til Duet.

Altså er alle kildene tilkoblet Apogee Duet – og det er denne man velger kilde med.
Duet fikser så samme samplerate (48kHz) før den sender signalet til DEQX – som gjør aktiv deling, romkorreksjon og digital volumkontroll. Den sender så videre signalet til EMM LABS DACen som konverter til analog og forer Crown og Premier 8 – hvor sistnevnte driver Mangerne.

Apogee Big Ben er en masterclock som synkroniserer de ulike apparatene – slik at alle er synkrone.

Jeg er jo relativt godt kjent med lyden av Overkill, DEQX, EMM Labs og har også hørt oppsettet til tkr tidligere…., men nå har det altså skjedd en del ting på utstyrsfronten, og også på justeringer.

Jeg fikk meg en liten runde i sweetspot ganske tidlig på kvelden….og jeg synes vel ikke helt det tok av. Vi spilte litt lavt og jeg syntes ikke at lyden slapp skikkelig – det låt litt snilt!

Litt senere på kvelden satt jeg relativt lenge og lyttet litt på siden av sweetspot….og jo lengre jeg satt der…jo mer likte jeg lyden. Holografien krøp inn på meg og ble større og mer presis, separasjonen ble bedre og klangen til de enkelte instrumentene kom tydeligere frem. Lydbildet fremsto som meget naturlig og veloppløst – og jeg syntes også at det ble mer og mer ”Luft” utover kvelden. Et lydbildet preget mer av homogenitet enn detaljene – selv om sistnevnte også i høyeste grad var der….

Jeg opplevde også at vinylriggen var så godt som fri for støy nå – noe som for meg er utrolig viktig…..

Som de fleste andre så synes jeg også at det spilte bedre og bedre utover kvelden – ganske mye også…..oppvarming av rør er nevnt, også ble nok foten på pedalen også litt tyngre utover kvelden – selv om vi aldri spilte veldig høyt

Selv om jeg stort sett alltid sammenligner med eget oppsett – så er vel relevansen større denne gangen enn ellers!
Som jeg også har kommentert før – så sitter jeg relativt nærme høytalerne som i sin tur er stilt opp ganske bredt! Dette gir et lydbilde som både er stort, nært og presist. Jeg savner ofte litt nærhet til musikken når jeg lytter hos andre – spesielt hvis man sitter langt unna – som hos tkr.

Jeg opplever vel også at tkr nå har ”tunet” systemet sitt med litt mindre (øvre) mellomtone enn det jeg har – noe som gir en varmere/mer kroppslig klang, men man mister også litt ”live”-følelse! Jeg har også lyst til å si noen ord om bassen. Den opplever jeg som svært god. Den er godt definert, og greier på en måte å være både fyldig/feit og definert – en egenskap jeg likte veldig godt med Encore!


Ellers er det jo alltid musikken som er hovedprioritet når vi besøker tkr! Og jeg synes det er gøy å sammenligne innspillinger, nye og gamle og avdekke hvem som egentlig hadde originalene….

Mine litt mer personlige kommentarer er vel at jeg synes det både er spennende og imponerende av tkr det han har gjort i det siste. For jeg opplever vel at det spiller bedre nå, enn etter justeringen med Clio – mao siste ord er ikke nødvendigvis sagt når arbeidet med måleriggen er ferdig!

Jeg synes jo også at det er veldig spennende med resultatene fra PC basert avspilling….det er jo ikke et dårlig drivverk du har der…og hvis PC er bedre – så lover jo det godt også for meg!

Takk for hyggelig kveld igjen tkr!

Mvh
OMF
Takker, OMF!
Det varmer å høre slikt.
En liten rettelse: Det er ikke Apogee Duet, men Apogee Rosetta 200. Ellers har du oppfattet oppsettet helt riktig.
Jeh har lyttet en god del i ettertid for å etterprøve det som er blitt skrevet i denne tråden, og det er nok helt riktig: Skal du høre potensialet i anlegget, er du nødt til å gi gass. Nytter ikke med pinglenivå her.
Får bare håpe at Maria og naboene holder ut med meg...
mvh
 
Topp Bunn