Bergen Lydlaug klubbkveld 20

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Da orker jeg ikke å vente lengre - Interman du er for sein! Jeg legger tråden her på vårt eget området!

Hei!

Da har jeg hatt en hyggelig tur til Ollie. Fikk et par timer, nesten helt for meg selv – og fikk god tid til å lytte på hovedoppsettet.

Det er som vanlig (for meg) litt uvant å sitte såpass langt fra høytalere – og det tar litt tid til å venne seg til et lydbilde som strekker seg mer i lengden enn i bredden. Jeg hadde med et knippe CDer – som jeg spilte gjennom før Ollie satte på et par vinylplater til slutt.

I den andre tråden ble det gjort et nummer av liten sweetspot – jeg er vant til å sitte rolig når jeg lytter så det merket jeg ikke noe til.

La meg begynne med å si at dette oppsettet virkelig spiller flott. Lyden er lettflytende og slipper høytalerne 100%. Jeg fikk muligheten til å spille gjennom flere spor på ”Final Cut” – og holografien til oppsettet ble bare mer og mer imponerende. Lydbildet var veldig presist med god bredde og dybde – samt masse luft rundt utøverne (som er et litt typisk elektrostatgode!). Det var også veldig oppløst og masse luft i oppsettet. Jeg tror også jeg vil si at det var helt fritt for resonanser og andre unoter noe som utvilsomt skyldtes den svært omfattende akustikkbehandlingen av rommet.

Bassen integrerer utrolig godt, den gjør faktisk ikke noe spesielt feil heller. Den bare er der som en del av lydbildet. Personlig kunne jeg nok tenke meg litt mer nivå og punch, med her må det også nevnes at Ole har muligheten til på justere nivå – og at dette er hans valg.

Så når jeg hadde spilt igjennom mine CDer – så satt jeg med et inntrykk av et oppsett som var utrolig godt matchet, musikalsk og så godt som fritt for unoter. Man kunne ønske seg litt mer av alt, men fint lite som stakk seg ut.

Så bad jeg Ollie sette på et par skiver med vinyl – som hadde god lyd for å vise hva som bodde i systemet.

Begge disse skivene var ukjente for meg:

Nå satte selvsagt ikke Ole på noe som ikke spilte bra – det var jo akkurat det jeg ba ham om. Men du verden for et løft. Lyden slapp høytalerne ennå mer, mye mer luft, holografien tok helt av og live følelsen, drivet, spillegleden og alt gikk rett i taket. De to platene på vinyl der og da er noe av det beste jeg har hørt. Rett og slett skikkelig moro.

Det er også moro å oppleve hvor god match anlegget ofte er til eiernes musikksmak. På min medbrakte musikk så spilte det veldig bra – på det Ole hører på til vanlig tok det helt av! Og slik er det faktisk ofte!



Jeg synes også det er konstruktivt å trekke frem områder hvor jeg synes det kan være forbedringspotensialer.
Jeg synes innledningsvis at jeg hørte noe støy/forvrengning på vokalen på Mary Chapin Carpenter – Crying time. Så jeg synes nok det er litt rusk helt i toppen der. Noe jeg tviler på at kan skyldes elektronikken. Men jeg kunne nok foretrukket noe renere og klarer topp.
Jeg håper folk leser denne siste kommentaren som det det er - en liten kommetar på et oppsett som helhet spiller utrolig godt!

Jeg hadde nok også trukket lyttstolen litt nærmere høytalerne - men igjen er jo dette smak og behag!


Avslutningsvis spilte vi en konsert DVD på Forsmann anlegget. Med et spor jeg ikke har hørt før (på DVD) så skal man ikke ta disse synsingene så seriøst. Men det var en lyd med et tydelig mellomtone fokus, mye av presisjonen og oppløsningen til hovedoppsettet manglet. Like fullt var noe uanstrengt og åpent med lyden som viste at også her var det betydelig potensial – men det nådde ikke hovedanlegget lengre enn til knærne! ;-)



Takk for lytten!

Mvh
OMF


Noen bilder








Vinylmaskinen


Ren strøm til hovedoppsettet


Preamp


Kraftige monoblokker


Vanvittig flott CD spiller




Hele riggen


Diskanter til Forsman!


Også var det franskmennene da….som måtte ta til takke med dagsrevyen….



Delefilter til Forsman VSS3


Ren strøm til nyhetene også må vite….


Vinyl som virkelig imponerte
 
I

ijustpop

Gjest
Skikkelig bra bilder av et oppsett jeg virkelig kunne tenke meg å høre!
Og slike grundige lytterkommentarer er en fornøyelse å lese.
 

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.453
Antall liker
982
Torget vurderinger
18
Fin rapport og flotte bilder OMF, som vanlig fra den kanten hadde jeg nær sagt.
Gleder meg til "runde 2" med Lauget hos Ollie...forventningene er nå skrudd enda et hakk opp... ;D
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.238
Antall liker
2.373
Torget vurderinger
13
Kjempemorsom lesing, og hvilket utstyr!
Har du flere bilder, oversiktsbilde fra lytteposisjon.

MVH Johnny
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Den vinylsnurreren skulle ikke tilfeldigvis være en "Nottingham Analogue" ? ;) ;) ;D ;D

Fett oppsett, spesielt for oss som også "hører" med øya. ;) ;)
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Takk til verten for invitasjonen. Dette var hyggelig.
To flotte oppsett i en nydelig leilighet. Selv om det var betydelige akustiske tiltak her, så gled det inn i totaliteten og var overhodet ikke ustikkende på en negativ måte. Så blir jo rent glad av å se andre har gjort noe med akustikken. :)

Først fikk jeg høre litt på Forsmann anlegget med DVD konserter. DVDen med Diana Krall var nydelig. Åpent, bra størrelse på lydbildet og stram og fin bunn. Hadde meg med to DVDer. Disse låter klart best i 5.1 sporet og ikke så imponerende i 2 kanals PCM. Siden Ole ikke surround receiver med dekoding, så ble det kun 2 kanals sporet. Dette anlegget kunne man ha levd veldig godt med. Litt mer betoning i mellomtonen enn hva jeg foretrekker var det og med veldig høyt volum begynte lyden å sprekke opp litt grunnet for lite krefter, men likte veldig godt det jeg fikk høre.

Hovedanlegget gav et større lydbilde og viste størrre muskler i bunn med 10" Seas. Vet ikke om det var forkjølelsen min, men følte det manglet litt på åpenhet. Ellers var det en artig funksjon der man kunne endre nivået på både mellomtone og bass. Glimrende slik at man kan justere i forhold til rommet. Noe resonanser var det i bassen, men mindre en det som ofte er vanlig med så stort bass element. Kom til å tenke på disse Ole:
http://www.realtraps.com/p_planter.htm
De ville jo ha glidd rett inn her. :)
Vinyl fikk jeg ikke lyttet på fra sweetspot. Kanskje like greit da jeg ikke bør få flere drømmer.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
ErosLoveking skrev:
Den vinylsnurreren skulle ikke tilfeldigvis være en "Nottingham Analogue" ? ;) ;) ;D ;D

Fett oppsett, spesielt for oss som også "hører" med øya. ;) ;)
Hei,
Fant et bilde av den:



mvh
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
@tkr.

"ironi", du vet hva det er. Er ikke helt ordblind heller. ;D
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hei, og takk for sist, Ollie! ;D
Ja, da skal jeg forsøke å forfatte noe meningsfylt her.
Som lørdagens to siste besøkende, fikk Sense og undertegnede god tid til å høre ymse musikk, både medbragt og fra vertens velfylte hyller. (her var det mye jazz, mann, men det var vel ingen bombe! ;D)

Sesjonen startet foran det som refereres til som "Dagsrevy-oppsettet", men som i realiteten er et oppsett mange nok ville kunne leve lykkelig med lenge.
Først ut; Diana Krall, DVD, "Live in Paris" (med tilhørende bilde; flere enn meg som synes hun har trekk av The King? ;D )
Låt helt klart ok, og kanskje bærer innspillingen preg av å være live, for selve lydkvaliteten steg da vi siden spilte rene musikk-cd`er. Synes det blir litt vanskelig å bedømme lyden ut fra nevnte DVD, men verten hadde også andre live-DVD`er med som han sa "bedre lyd". Hopper derfor videre til den rene cd-gjengitte musikken
Og da ble det plutselig andre boller... ;D
Toto live, med heftig trommesolo som innledning, var slett ikke ueffent. Virket som om forsterkerne hadde stålkontroll på høytalerne. I det hele tatt en langt mer "potent" gjengivelse. Slik var det også i fortsettelsen, uansett hvilken cd som ble spilt. OMF var inne på mellomtonefokuset, og ja, det er helt klart til stede. 2 much? Nei, i grunnen ikke. Ollie nevnte noe om at han kunne tenke seg å gjøre noe med gjengivelsen i de øvre frekvenser, mens Sense ante et snev at egenressonans i diskanten. Selv bet jeg meg mest merke i hvor mye mer "laid-back" oppsettet spilte, ifht hva jeg er vant til i min egen sweet-spot. Kunne kanskje ønsket et hunch mer kropp i gjengivelsen, og mistenker kanskje DVD-spilleren for å være flaskehalsen i dette oppsettet. Det har nok skjedd noe i løpet av de årene som har gått siden spilleren var ny, til tross for at den ny kostet mer enn mange er villig til å betale for en dedikert cd-spiller...
Det var i korte trekk mine tanker rundt "Dagsrevy-oppsettet"..........

Så over til kveldens godbit...;D
Og her snakker vi om no bullshit, mine herrer!
Dette var saker, både for øyne og ikke minst ører, hjerte og u name it......;D
Stort, potent, muskuløst, organisk, kroppslig, gjennomsiktig, luftig, ja det var der, the whole lot...
Kan ikke sette fingeren på et eneste svakt punkt. Ble heller sittende og fundere på hvor jeg hadde hørt slik god god-lyd før. Kom vel til at det må være hos tkr. Men mens tkr kjørte med CJ og mange rør, spiller Ollie på transistor-utstyr. Savnet jeg så "rør-klangen" jeg selv har valgt på veien mot lydnirvana i mitt eget oppsett? Nope, couldn`t have cared less. Dette spiller jo musikk, mann. Da spiller det vel ingen rolle om han (Ollie altså) kjører rør eller ei.
Ingen antydning til digitalis, bare herlig lyd. Og for en sjelden gang synes jeg forskjellen mellom vinyl og cd var svært liten (sier jeg, som i mange tilfeller mener at vinyl er cd suverent overlegent som kilde/medium, men som ikke gidder begynne med vinyl selv...;D ) Deler OMF`s beskrivelse og opplevelse av vinyl vs cd, men her blir cd gjengitt så bra at jeg overhodet ikke opplever det som noe problem. Og vinyl låt jo så lekkert som det ofte gjør i seriøse oppsett.

Oppsummert en svært givende kveld. Et overdådig "Dagsrevy-oppsett", samt et klasseoppsett av de få...(eller som vi har i Lauget, etterhvert; mange...

Synes jo og at Ollie har et spennende oppsett, med muligheter for å fin-tune lyden etter sine egne ører og sitt eget hjerte. SMART! Er jo bare å gratulere med et forrykende oppsett, som for undertegnedes del bestod av til dels ukjente merker, men som for ørene var balsam, og for øynene skikkelig eye-candy... Spennende med hifi-entusiaster som reiser på hifi-messe i statene, for så å ende opp med et slikt oppsett!

mvh
Proffen
 

olllie

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2006
Innlegg
530
Antall liker
464
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
johnnygrandis skrev:
Kjempemorsom lesing, og hvilket utstyr!
Har du flere bilder, oversiktsbilde fra lytteposisjon.

MVH Johnny

Det er oversiktsbilder på "besøkstråden" min. Kan anbefales!! Det er fint å ha "proffe" fotografer i lauget.

Olllie
 

Knutn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Innlegg
303
Antall liker
23
Hei !
Det skar seg med å besøke ollie på lørdag. Jeg håper det byr seg en ny anledning, for det ser veldig spennende ut.
Mvh Knutn
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14

ivarlo

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
513
Antall liker
595
Torget vurderinger
3
Hei Ollie, og takk for sist.

Dette var bra saker, både for øre og øyne. Jeg samstemmer i de beskrivelsene som er gitt tidligere i tråden. Oppsettet spilte stort, oppløst og lettflytende som gode elektrostater skal. Holografien og romfølelsen var god med masse plass mellom utøverne i musikken.:)

Skulle jeg overhode ha noen kritiske bemerkninger må det bli at jeg ikke ble helt fortrolig med akustikken i lytterommet, men dette merket en ikke så godt i sweetspot med herlig musikk gjengitt gjennom et svært godt anlegg med gode elektrostater :)

mvh
ivarlo
 

Psychonaut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2008
Innlegg
439
Antall liker
6
Kjekk lesing dette her....

Eg hadde egentlig tenkt meg å ta turen, men det skar seg helt ettersom eg var nøtt til å bli ferdig med særemnet i norsk i løpet av helgen. Men eg håper det kanskje byr seg en ny anledning ein anna gang;)
 

olllie

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2006
Innlegg
530
Antall liker
464
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Psychonaut skrev:
Kjekk lesing dette her....

Eg hadde egentlig tenkt meg å ta turen, men det skar seg helt ettersom eg var nøtt til å bli ferdig med særemnet i norsk i løpet av helgen. Men eg håper det kanskje byr seg en ny anledning ein anna gang;)
Jeg kommer ikke til å ha noen nytt laugmøte med det første, men til dere som vil høre anleggene mine: ring meg, eller send en PM. Så kan vi avtale noe.
 

olllie

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2006
Innlegg
530
Antall liker
464
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Takk til alle som kom og hørte anleggene mine. Håper dere hadde fin opplevelse. Takk for mange godord om anleggene, og også om de kritiske bemerkingene som har kommet fram.

Det er viktig å få det negative fram. Andre hører kanskje andre ting enn meg, eller har andre preferanser til god lyd. Da får man satt sin egen lydfilosofi i perspektiv.

En spesiell takk til de som tok bilder.

Så en annen ting: Var innom Bergen bibliotek i går: De har faktisk kjøpt inn ny vinyl til utlån!!!! Rasket med meg en haug, og de så ut som de var uspilte.
Så Kjoenik og andre vinylfrikere: løp og lån!

Ellers så arransjerer Hordaland Musikkråd et såkalt lyttekurs. Foredrag og konsert, kr.350. Les mer på:

www.musikk.no/hordaland

Kanskje noe å tenke på?

mvh Ole
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.495
Antall liker
2.925
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Et slikt kurs vil jeg anbefale alle som ikke har særlig erfaring med klassisk musikk eller vil lære mer om et spesiellt tema, slik som foreks. Sæverud
Det fungerte visstnok bra i Trheim etter hva jeg har hørt. Kurset her oppe var riktignok mer omfattende og gikk over flere kvelder med flere emner.
Prisen på 350,- i dette tilfellet her er det heller ikke noe å si på.

Ellers må jeg bare si at jeg synes oppsettene til Ole ser meget spennende ut. Skulle likt å låne øret til dette en gang. (og en del andre oppsett i området)
Bergen.....lenge siden jeg var der. Var jo alltid langhelg i forbindelse med Brassband NM.
Ble spurt om jeg ville bli med å spille i år også, men det krasjer med andre oppgaver her i Trheim.
Men kanskje en annen gang...
 

interman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2002
Innlegg
481
Antall liker
1
Beklager at jeg ikke har fått lagd tråden. Denne uka har jeg stort sett kun vært i hus for å sove, men jeg legger ut noen flere bilder i morgen
 

interman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2002
Innlegg
481
Antall liker
1
Sånn, nå er det slutt på 15-timers dager :D
















Og angående lyden må jeg si meg stort sett enig med det som har blitt sagt. Dette var helt klart i retningen av hva jeg har "in mind" hva angår lyd på lang sikt. Jeg liker godt elektrostater, og følte disse fikk utbrettet seg bra spesielt med vinyl. På noen få sanger var det litt hissighet i toppen, men det skal godt gjøres å unngå i alle tilfeller.

Som nevnt, et anlegg sannsynligvis de fleste kunne levd med :)
 

olllie

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2006
Innlegg
530
Antall liker
464
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Intermann, du er bare helt RÅ med kamera!! Takk for fin bildeserie.

Olllie
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.407
Antall liker
12.891
Topp Bunn