Bergen Lydlaug hos Audiofreaks

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.798
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Her følger en liten rapport fra Bergen Lydlaug sitt besøk hos Audiofreaks her i Bergen fredag 10 mars.

Jeg kom litt senere enn de andre og musikken var allerede satt på da jeg entret sofaen.

Det ble spilt på en Edge G Cd spiller og en platespiller jeg ikke vet navnet på (Avslører her med en gang at jeg ikke er vinylmann), preampen var selvsagt CJ ACT 2, Edge NL 12.1 effektforterker og Avalon Sentinel høytalere. Signalkabler fra Argento og Renaissance, høytalerkabler fra Argento og nettkabler fra Transparent. Racket var et Finite Elements Pagode.

Prismessig ligger vel dette litt over snittet her på sentralen hvor høytalerne alene koster 1 200 000,-, elektronikken koster vel ca 350 000,- til sammen (Platespilleren har jeg ingen anelse om) og jeg tror du får en ålreit nybil hvis du summerer veiledende priser på kablene i oppsettet.

Rommet var stort, men T formet så rommet er ikke optimalt. Vi ble plassert i to sofaer i god avstand fra anlegget. Rommet var lite dempet. Det skal og bemerkes at Peter var midt i en oppussing og hadde hatt litt problemer med strømbrudd som hadde slettet innstillingene på delefiltrene til subbene. Så uten å drøfte dette mye frem og tilbake tror jeg anlegget har mer iboende enn det vi hørte i går.

Kvelden gikk fort. Det ble spilt musikk hele tiden. Litt diplomatisk kan jeg si at Peter er en ivrig ambassadør for klassisk musikk, og for meg som er ukjent med dette kildemateriellet så gav det innblikk i noe av det som finnes blant Peters 3000 LPer. Bakdelen er at det er vanskeligere å skille hva som innspilling og hva som er anlegg når man er totalt ukjent med musikken.

Likevel spilte vi også noen av mine medbrakte CDer. En veldig artig sammenligning var når jeg spilte min medbrakte Pink Floyd ”The Final Cut” (Remastered), og Peter var en kjapp tur i kjelleren og fant samme plate i en Japansk pressing (LP). Jeg tror jeg kan si at vi var samstemte (De andre gjestene får arrestere meg hvis ikke) i at LPen var best. Mer definisjon og kropp på stemmer, kan jeg bruke indre glød?, og en følelse av at dynamikken skjøt mer frem mot lytteposisjon. (som CD tilhenger må jeg skyte inn at resultatet er gyldig kun i nevnte oppsett og ikke nødvendigvis allmenngyldig, håper jeg).

Vi prøvde også å grille Peter litt om hvor høytalerne skulle, og alt vi fikk vite var de skulle over til Østlandet. Om utstyret sa Peter det benyttede Edge effekttrinnet var det første han hadde hørt uten den vanlig ”transistorforvrengningen” og fortalte også om bruk at laserbias og korte signalveier. Han mente Edge spilte bedre enn CJ 350SA.

Så kommer kanskje den viktigste delen. Hvordan låt dette? Jeg begynte lytteseansen i bakerste benk, og det første som slo meg var jo at dette spilte utrolig oppløst, uantstrengt og bassen er den tyngste og dypeste jeg har hørt (I stuer vel og merke). I denne perioden var jeg litt hemmet av at kildemateriellet var helt ukjent for meg. Det ble hele tiden spilt ganske høyt og dynamikken i anlegg var helt på topp. Det skal også nevnes at anlegget var sosialt som Peter kalte det (godlyden var ikke forbeholdt sweetspot). I det store og hele synes jeg det spilte veldig bra, og det toppet seg under trommesoloen på ”Jacques Loussier – Plays Bach”. Jeg har aldri hørt en så realistisk gjengivelse av slagverk fra noe anlegg. Spesielt basstrommen fremstod som helt ekte, med skikkelig slag i mellomgulvet. Holografien på dette opptaket var imponerende – trommen svevde rundt i rommet. Imponerende! Tror de fleste satt og måpte under denne soloen.

Så flyttet jeg frem på første benk og spilte noe musikk jeg selv hadde med (Jonas Fjeld, Pink Floyd og Shelby Lynn). På denne musikken var ikke anlegget like overbevisende.

Her bør jeg kanskje si litt om mitt oppsett slik at dere vet hva jeg sammenligner med. Jeg lytter i nærfeltet og har et rom som er ganske mye dempet. Definisjon, presisjon og roen i lydbildet (Som jeg har prioritert høyt)var ikke helt på høyde her, og jeg synes også å avdekke noe mangel på definisjon i bassen. (Her kan det godt hende at jeg blir lurt av dypbassen da mine høytalere ikke spiller nevneverdig under 30Hz og derfor virker utrolig raske og definerte.)

Så for å oppsummere lyden så oppfatter jeg dette anlegget som et fantastisk anlegg for reproduksjon av orkesterverk med realistisk klang, dynamikk og størrelse på lydbildet. Mens for mine preferanser så er klangen litt for livlig (dette skyldes nok i stor grad rommet) og lydbildet litt for stort. (Har for øvrig ikke 1,2 mil på kontoen heller sist jeg sjekket).

Vil også presisere at når jeg foretrekker et tight lydbildet og lytting i nærfeltet, mens oppsettet til Peter mer har en mer livlig klang og en helt annen størrelse på lydbildet, så er dette snakk om lyttepreferanser, og ikke en diskusjon om kvaliteten på utstyret. Jeg er overbevist om at Sentinel hjemme i min stue, med mer demping og vinkling inn mot lytteposisjon hadde dratt lyden langt mot min preferanse. (Selv om bassen kanskje hadde blitt litt dominerende i mitt lytterom)

Vil avslutte med å takke Peter for en hyggelig kveld, og for de som ønsker musikken gjengitt med realistisk klang og dynamikk bør ta en telefon til Peter før disse høytalerne sendes over fjellet!


Så noen bilder
Preampen CJ ACT 2


Edge NL 12.1 (Personlig må jeg si at jeg liker designet veldig godt på disse!)


Dette er de aktive bassforsterkerne som ifølge Peter var mye bedre enn Classe forsterkerne som opprinnelig var med Sentinel.


Hvis du trodde at disse høytalerne er store, så er de det.


Her har vi deltakerne. Foran fra venstre Sigurdur og Ivar, og Lars på bakerste benk. Undertegnede var ikke tilstedet da bildet ble tatt.


CDen med trommesolo! Forstod også at dette var en av Peters favorittartister, og at han hadde gjestet Bergen for nesten 20 år siden.


Bildet fra lytteposisjon. (Er det bare meg som får litt Darth Wader assosiasjoner??)



Her ser vi anlegget og eieren som blar i platebunken.


Et siste bilde av høytralerne. Finishen på disse er suveren!



Mvh
OMF
 
O

om.s

Gjest
Hyggelig med en slik presentasjon av seansen, jfr en annen tråd "Til ettertanke" så er dette praktisk HiFi.
Mer av slikt :)

mvh
 
M

MPT

Gjest
Flott rapport OMF!

Jeg fikk ikke annlednigen til å møte opp pga jobb...Men hørte dette oppsettet for ca 1 uke siden. Det var noen områder som imponerte meg mye, spessielt på trommer. Det spilte utrolig uanstrengt, satt litt med haken ned på en måte.
 

SOS

Medlem
Ble medlem
30.06.2005
Innlegg
8
Antall liker
0
Torget vurderinger
10
OMF m.fl.,

jeg slutter meg til det meste av det OMF har oppsummert (hvis dere vil vite hvem som skriver er det personen til venstre i sofan, han som holder CD coveret). Jeg har hatt gleden av å høre Sentinel hos Peter ved to anledninger, første gangen med CJ Premier 350 og Muse 10 CD spiller, og i går kveld slik OMF har beskrevet. Ingen tvil om at dette spiller i en egen divisjon, bassen er dyp og tett, holografien (dybde, bredde) er enorm på godt materiale, og diskanten er luftig, lett, glitrende. Det jeg har blitt mest imponert over ved begge anledninger er dybden i lyden, dette oppleves godt på gode orkesterinnspillinger, vi var innom et par slike i går. Vi prøvde også den andre enden av skalaen, en CD med REM som låt så hjelpeløst dårlig at en lurer på hva de har brukt under produksjonen av denne CD'en. Selv hadde jeg med meg et par CD'er som jeg synes er rimelig gode rent teknisk, men disse ble også delvis avslørt. Et slikt anlegg krever mye av kildematerialet

Til slutt bare et par ord om platespilleren, det var en Kuzma Stabi med Stogi arm (var det Stogi reference?), pick-up'en husker jeg ikke (det var en MC). RIAA var Gold Aero. Og jeg tror alle var enige om at i direkte sammenlikning av 'The final Cut' var vinylen vinneren.

Takk alle sammen, og spesiell takk til Peter for en hyggelig kveld, mye god musikk, og for anledningen til å høre et virkelig referanseanlegg.

Sigurd
 
S

smil

Gjest
Fin rapport og bra bilder.
Håper på meir slikt på HFS.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Ser jo flott ut dette.  Det er alltid spennende å dra på besøk til andre.

En liten kommentar til Remastret Pink Floyd (og mange andre remastringer):  Mange remastere hever det generelle lydtrykket i masteren i forhold til originalen, i tillegg til å fjerne litt støy og slikt.  En slik generell heving av lydtrykket må nødvendigvis gå ut over dynamikken, og det er blitt klart for meg at remastringer (også av Pink Floyd) gjerne har blitt utsatt for bevisst dynamikkomprimering og har en dårligere dynamikk enn originalutgivelsen.
 

KEN

Medlem
Ble medlem
01.09.2004
Innlegg
33
Antall liker
1
Sett et stort kryss i taket. Fikk dere virkelig lov å spille medbrakt? Det er ikke mulig når utstyret blir kjørt over til oss på østlandet. Jfr. Hortenmessa.
 

ivarlo

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
513
Antall liker
595
Torget vurderinger
3
Ja dette var saker...

Som en av dem på besøk hos Peter sist fredag vil jeg takke for en hyggelig kveld.

Anlegget spilte stort, oppløst og særdeles ufarget. Det som imidlertid imponerte meg mest var bassfundamentet, særlig på et par klassiske stykker; med flygel hhv fullt orkester med kirkeorgel var hakesleppet ganske kraftig. Begge stykker ble spilt på lp.

Vinylmediet opplevdes mer dynamisk enn cd. Den tidligere omtalte sammenlikningen av Pink Floyd på lp og cd opplevdes som umiddelbart meget imponerende på cd, men da samme kutt ble spilt på lp føltes det som at cden hadde delt musikken opp i sine enkelte komponenter, mens lp formidlet helheten på en særdeles overbevisende måte. Mener det var en Lyra pickup det ble spilt på, men er ikke sikker på hvilken.

Anlegget virket nådeløst overfor kvaliteten av innspillingene, dårlige innspillinger var forferdelige, mens gode innspillinger ble gjengitt med stor overbevisning.

Ivar
 

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
529
Antall liker
88
Torget vurderinger
7
Flott rapport, OMF.
Nyansert og informativ!

Mvh
Morty
 

olav_larsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.01.2004
Innlegg
538
Antall liker
84
Vi prøvde også den andre enden av skalaen, en CD med REM som låt så hjelpeløst dårlig at en lurer på hva de har brukt under produksjonen av denne CD'en. Selv hadde jeg med meg et par CD'er som jeg synes er rimelig gode rent teknisk, men disse ble også delvis avslørt. Et slikt anlegg krever mye av kildematerialet
På mange måter vil dette utrolig dyre oppsettet kanskje ikke være bra for en del musikkinteresserte? Nå har ikke jeg hørt det og jeg skal ikke uttale meg om selve lyden konkret, men det at et anlegg avslører dårlige innspillinger er jo ikke alltid en positiv ting. Ihvertfall ikke hvis denne såkalte avsløringen ødelegger for musikkopplevelsen.
Tror dette dilemmaet er ganske aktuelt for de fleste som beveger seg i de høyere prisklasser:)
 

larsfs123@mail.com

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.07.2003
Innlegg
228
Antall liker
1
ja vi fekk spelt litt av vår eigen musikk men skulle gjerne spelt meir enn 2 sangar. No er det slik at når eg er gjest vil eg ikkje trenge meg for mykje på, og eg føler meg ganske amatør da eg tross alt fortsatt er uerfaren. Uansett vil eg ikkje seie at ein type musikk er bedre eller finare enn ein annan. Dette er særs individuelt. No har eg også ein litt meir spesiell smak mot hardrock/metal som ikkje passar for alle. Men skulle gjerne hørt noko meir Sting, Pink floyd og generelt meir mainstream musikk som OMF hadde med for å få eit bedre inntrykk.
Eg var og er fortsatt litt forkjøla så hadde små ``dottar`` i ørene under lyttekvelden. Men eg vart virkelig imponert over dynamikken i anlegget! det negative med eit så sinnsykt anlegg vil eg tru at du muligens tilpassar musikken til anlegget. Vil tru halvparten av mine cd`ar ville hørtest ganske slitsomme ut etter ei stund.

Sidan eg er ganske så ny i dette hifi-segmentet er eg veldig glad for å ha gjort meg ei erfaring rikare på vegen til hifinirvana:)

Til slutt vil eg takke Peter for ein fin kveld!
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Bra rapport! Liker at du forteller om bakgrunnen for meningene dine.
Synes det er interressant med rapport og moro med slike bilder (sikle, sikle).

Igjen viser det meg dessverre at ekstreme anlegg er svært kilen på innspillingskvalitet. Dette hørtes ikke ut som et anlegg jeg kunne levd med selv :-/
 

Vidar_Bol

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
72
Antall liker
0
Bra rapport! Liker at du forteller om bakgrunnen for meningene dine.
Synes det er interressant med rapport og moro med slike bilder (sikle, sikle).

Igjen viser det meg dessverre at ekstreme anlegg er svært kilen på innspillingskvalitet. Dette hørtes ikke ut som et anlegg jeg kunne levd med selv :-/
Enig, hyggelig å lese om slike aktiviteter, og spesielt når det tas bilder også.
Det med kilen på innspillingskvalitet, stemmer nok det, men likevel, deltagerne var selv ikke i modus først og fremst for å høre musikk, men lydkvaliteten til dette megaanlegget. Hvis du skjønner hva jeg mener, da kan musikken nærmest bli et "forstyrrende" element i seg selv. Etter så mange messebesøk, demoer, uttalelser mener jeg å funnet ut at man aldri kan være helt sikker hvordan det låter før noen forsøk med bare musikk i sentrum.
Kilen på innspilling kan i den situasjonen bli positivt, og mange plater som før syntes litt "sløve" kan blomstre opp.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
Takk for flott rapport!
Dette er utvilsomt et spennende oppsett, selv om det kanskje er litt i overkant for mange av våre budsjetter.
Lurer på om det dukker opp noen jobbturer til Bergen for meg i løpet av høsten...

Lekkert design på disse Sentinelene.
Har du ingen nærbilder av kildene?
 
Topp Bunn