Beregne volum på slobbs

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.026
    Antall liker
    4.386
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Merkelig (og herlig) at ingen har dratt analogi med bil.. stramme fjøra på forstillingen kontra opplevd kjøropplevelse etc... :p :rolleyes:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Analogier er som oftest akkurat det... analogier. Mesteparten av tiden ikke særlig gode eller overførbare heller. Men veldig populistiske og ofte i form av et billig poeng (som ikke er relevant eller holder vann uansett)
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Det har kommet mange analogier mellom hifi og bil her på sentralen opp i gjennom tiden, og alle diskusjonene. Den siste her nå, kommer neppe til å gå inn i historiebøkene (i hvert fall ikke som en god en) :rolleyes:
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.026
    Antall liker
    4.386
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Det har kommet mange analogier mellom hifi og bil her på sentralen opp i gjennom tiden, og alle diskusjonene. Den siste her nå, kommer neppe til å gå inn i historiebøkene (i hvert fall ikke som en god en) :rolleyes:
    Nettopp, å rette oppmerksomheten hen til dusteanalogi var hele poenget, dvs henrette gnål om bil i trådene.
     
    Sist redigert:

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Mulig jeg taler hele kirken i mot her, men jeg forstår ikke helt hvorfor bilanalogier skulle være en sådann vederstyggelighet i denne kontekst. Hele SLOB-greia har hatt sin egen nesten mystiske aura over seg i ganske mange år nå. Det finnes liksom ikke noe veldig håndgripelig utover den formelen Sluket postet her tidligere.

    Jeg tror alle som deltar i tråden glemmer at tråden handler om å forstå SLOB, og underforstått kunne bygge noe som skalert til lommebok og lytterom/den hjemlige situasjon.

    No free lunch synes for meg som en fryktelig billig vei å bortforklare noe, hva det nå enn er.

    Hadde SLOB vært et trademark eller en tydelig kommunisert salgsartikkel, hadde jeg fortått gamet. Men vi er nå tross alt på DIY-avdelingen.

    Hvorfor ikke begynne å dedusere med det som allerede er sagt i denne tråd?

    -Det er ikke linjekilde som er poenget. (For dummys: Den trenger ikke være 2m høy).
    -Er den driver-specific? Det synes som den er det. Men er den det? Vel, her synes det å være nokså mørk/tåkelagt.
    -Spalte og kompressjon: Akustisk impedans/kobling. Er det her gralen ligger begravet (i kombo med andre egnede koblingsteknikker)?

    Hvis vi snur på det og tenker litt økonomisk. Hvorfor benytte 16" som er vriene å få tak i og til uviss pris hvis man kan benytte 18" eller 21" i stedet. Hvis denne SLOBen er tiltenkt en subwooferrolle (f.eks. under 80/100Hz), er det et høyst valid innspill.

    Det må være greit å spørre om hele magien sitter i forholdet mellom driverareal og spalteareal siden vi er på DIY-avdeligen, og at en grei løsning ikke er spesielt driversensitiv utover å måtte tåle et høyt kompressjonsratio. De andre tingene ved slob er jo greie. Åpen bak og dual opposed -montasje.
     
    Sist redigert:

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    - ikke linje kilde ? kommer vel an på hvor høyt du deler
    - driver spesifikk ? ikke på driver navn, men spec bør nok ligge innenfor visse verdier, utover rent spec handler det om pris/kvalitet
    - spalte og kompresjon ? byggebeskrivelser ligger på 3:1 - 4:1, men slober her går med opptil 10:1 - dette er trolig kilde til induviduel justering, det er trolig også kompesjonskammer volumet

    vet ikke om det er riktig å kalle det push pull ? noen vil kalle det push-push !

    mvh per morten
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Større drivere vil automatisk gi dypere slot. Det fører vel med seg hubbabubba.....
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Det vil da være resonanser i kammeret som oppstår mellom dimmensjonene. Differansen mellom en 16" GPA og en 18" real-world driver er 5cm. Ikke mange hertz som skiller. Jeg klarer heller ikke å se at en SLOB blir benyttet som midbass. Jeg tror vi kan anta at det deles rundt 80-100Hz.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Ikke selg høyttalerne dine for å bygge SLOB....:rolleyes:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Neida. Jeg er så demotivert at neste lønning brukes på ny propell til båten.
    Makes sense - da er du i hvert fall garantert en viss fremdrift! Dersom du velger riktig propell da :rolleyes:
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.026
    Antall liker
    4.386
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Utførte en enkel kompresjonstest på en 12" hvor jeg målte TS-parametre med og uten kompresjon.
    Tendensen var klar, men mindre enn hva jeg hadde forventet. (Qtc stiger og Fs synker).
    Foreløpig konklusjon:
    HiFi "spaltebass": Element med Qtc lavere enn 0,5 (rundt 0,3), lav Fs og relativt lav slaglengde. Tune spalten til foretrukket Qts.
    Avrunde kanter. En bi-effekt ved face-to-face kobling er undertrykking av høyere frekvenser og kanselering av vibrasjoner.
    Som på ripol er output lav, hvilket kompenseres med større/flere elementer (Areal). Dele lavt nok for å dempe rippel fra kompresjonskammeret. Benytt (som alltid) et mekanisk robust element.
    Mulig at demping av den større bakspalten vil gi positiv effekt (samme teknikk som på baksiden av U-baffel)
    Gøytaler: Her kan kravene slakkes på (høyere Qtc) og større spalt.
     
    Sist redigert:

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Da kan jeg vel legge på bordet det jeg har :)

    Har nettopp rasket sammen en reste slåb for å teste ut prinsippet litt.
    Jeg synes den låter fint som midbass så langt, deler nå 60 og 240 Hz mot sub og mellomtone.
    Vet ikke om det er bedre enn den gamle ubaffelen men den bygger mindre i høyden så da er designparameter nr.1 oppfyllt.
    Denne saken har nå vært igjennom flere byggetrinn, selve baffelen stammer fra Gravesens OBL-11,
    og med masse rester slengt på så ser det ikke så flott ut, men jeg våger et bilde likevel.

    DSC_0001.jpg


    Spalten er beregnet til cirka 1:5 mot membranareal, eller to platetykkelser om du vil.
    Man kan se kvartbølgelengden på spalten treffer rundt 190 Hz, søkket rundt 500 tenker jeg skyldes resonans på baksiden av elementet.
    Og så kommer avstanden mellom platene i spalten inn og lager en peak rundt 1700 Hz, etter hva jeg kan forstå.
    slåb1.jpg


    Lilla er slåben målt med mikrofon rett utenfor spalten, gul er etter korreksjon og deling, den blå er en eldre måling av samme element i u-baffel.
    Det kan fra målingene se ut som responsen blir dratt betydelig lengre ned med slåben.
    Målingen sier 5dB mer output ved 30Hz kontra 100 Hz med slåb, rett ved spalten vel og merke, hvor mye det vil utgjøre i rommet vet jeg ikke.

    Det var iallefall mitt forsøk på slåb, kom gjerne med forslag som kan implementeres i endelig modell
     
    Sist redigert:

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Gjorde et forsøk på å redusere resonans i spalten med å fylle den med mer rester, meget effektivt.
    slåbmod.jpg



    slåb modifisert.jpg


    Her er resonansen ved 190 Hz nesten borte, og resten av responsen er ryddet kraftig opp, mye greiere å rette til med DSP.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.026
    Antall liker
    4.386
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Se det ja :)
    Hva er TS parametre for rå- elementet?
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Det er en Eminence Deltalite II 2515

    Speaker Detail | Eminence Speaker

    Jeg vet ikke hvor egnet det er til denne applikasjonen men jeg tror ikke det bommer helt, det høres iallefall bra ut.
    Jeg synes det ble litt mer kontant bass av denne, enn u-baffelen men jeg bruker heller ikke samme EQ så det er vanskelig å si.
    Skjermbilde (10).jpg
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg husker Hornlyd skrev en gang for lenge siden at Deltalite ll 2515 egnet seg godt for slob.

    Dette har jeg ikke selv sjekket ut, men jeg bryr meg ikke.
    For jeg har slobs med GPA 414 x 6 på hver side, så jeg er fornøyd.:D



    Jeg slengte sammen disse i februar med Seas L26RO4Y.
    Funket veldig bra fra 25-80hz.

    sloooooooob.jpg
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.026
    Antall liker
    4.386
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Bergfinn: Hva er komp-forholdet på Seas-riggen?
    En annen intr. kandidat er Faital Pro 15PR400
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    W.Sand, det aner jeg ikke. Tror spalten var 5 cm bred, 50 cm høy. Da kan man kanskje regne ut komp-forhold ut av det?

    Jeg er ikke dreven på sånt, bygger ting & tang på magefølelse. Noen ganger funker det, andre ganger ikke. En kombo av målemic og ører avgjør hva som skrotes og hva vi satser videre på.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn