Beregne volum på slobbs

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Pass gjør dette for moro skyld, ligger ikke noe spesielt med uttesting etc. bak de eksemplene han viser. Å kjøre med 1 stk. 15" som spiller ned i "gulvet" - alene - har lite for seg i forhold til å benytte elementet på mer tradisjonelt vis. Det er ikke SÅ liketil å få god bass.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Etter hva jeg fårstår har Mr Pass flere forsøk med div varianter av slobb/baffle- denne ned i gulvet varianten er den siste, men det finnes ikke offentlige målinger eller lignende på den, kanskje det ikke ble noe sucsess med denne ?
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Nei, baldrick.
    ufo har nok rett, det er IKKE en Definimax i bunnen på Pass-baffelen. Ser nok mer ut som Beta eller Alpha ja. Jeg har selv Beta og kjenner den igjen.
    Er ikke ekspert på Eminence men tørr vedde ganske mye utifra bildene at det ikke er Beta, alt for stor magnet til å være det og strengt tatt ser alt helt likt ut som Definimax, inkl skruterminal :)

    111012-Dusty-600.jpg
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Gir meg, er nok en definimax ja.:p
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Hva er greia med disse "termosene" i ræva på fulltoner? Skal det bare se tøft ut, eller er de til noe?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Spesialutgave av Lowther, Jon Ver Halen - som var Mr. Lowther USA fikk tillatelse til å lage fieldcoil versjon på Lowther chassis/membran.. Men han har røket uklar med Lowther og vil ifølge ham selv ikke lenger assosieres med Lowther...
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Hvor mye forskjell/likt er det på ripol og slob?

    Synes 8x18 Bastanis ripol absolutt spillte bra, men ingen tvil om at det krever mye membranareal for å lage OK lydnivå ja!
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.026
    Antall liker
    4.386
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Veldig like faktisk iflg tyske DIY-forum:
    Frontareal i spalt er fra 1/4 til 1/3 til 1/4 av elementets SD.
    For elementer med 10mm X-max eller mer, benyttes 1/3 SD minimum. For elementer med 10mm eller mindre X-max, heller det mot 1/4 SD .
    Akter-arealet i ripolen er typisk fra 1/2 til 1 SD.
    Kammerdybde behøver ikke være større enn at bassen får plass. Noen kjører magneten gjennom bakplata for å minimere kammerdybden.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.026
    Antall liker
    4.386
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Spesialutgave av Lowther, Jon Ver Halen - som var Mr. Lowther USA fikk tillatelse til å lage fieldcoil versjon på Lowther chassis/membran.. Men han har røket uklar med Lowther og vil ifølge ham selv ikke lenger assosieres med Lowther...
    Har sett eksempel på et annet kostbart element med termos. Termosen inneholdt en ekstra magnet og en sugekrets, målte tilsynelatende fint da... :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Ja, det er bredbåndselementene til en annen amerikansk luring, husker ikke navnet i farta. Bestilte to stk. da de ble lansert, kom aldri. Mye fuzz og bråk rundt det produktet innledningsvis, fikk juling på amerikanske fora og etter hvert ble produktet revidert og ikke så hemmelig lenger.

    Tror elementet var basert på en Dayton 8"

    Decware var det! Kom på det nå!

    decware.jpg
     
    Sist redigert:

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Nå har jo jeg to søyler med 6 stk 12" i hver, så er det bare å sette de mot hverandre å leke med volumet der og måle til du finner en god løsning. Så lager du bare to slob baffler til 12x12" i hver.
    Elementene er Dayton PA-310
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    De slob'ene jeg har er i realiteten king size kompresjonsdrivere og like kilne å få til. Bl.a. krav til nøyaktighet osv. er slik at noe annet enn cnc kan man bare glemme nesten. Morsomt at flere vil prøve seg!
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Nå har jeg kikka endel på den Sluk formelen der, så jeg veit ikke helt jeg

    image.jpeg
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Link går sikkert til din epost.
    Kan du laste opp som vedlegg kanskje?

    Mvh
    oks
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Jeg har studert de dataene på TD15 og flere viktige parametre går i mot det som er viktig i en SLOB konstruksjon, eller rettere sagt en slik type SLOB som jeg har. Det er mulig det kan fungere i andre varianter selvsagt, bare å prøve.
     

    liliya

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    751
    Antall liker
    489
    Torget vurderinger
    14
    En "liten" feil i post 60. Håper at det blir rett nå og at også bildene blir kopiert riktig.

    Hello Elvind,

    Thank you for the email. We have many people asking this question. To answer the question first requires a little further evaluation of the SLOB design. The intent of the SLOB is to increase the acoustic loading on the woofer, allowing non-ideal woofers to be used in an OB alignment. This has two effects. First, it reduces the upper end efficiency, which increases the apparent extension of the system. This does not increase the low end efficiency, only reduces the upper end efficiency. Secondly, it increases the resistance which will raise the Qts of the driver. The drawback is lower efficiency, resonances from the slot, and still a need for significant power to move the woofers to high excursion.

    To give an idea, if we look at the Altec 416-8B as an example we can see the effects of adding the slot loading to increase apparent mass and suspension stiffness. In the Normalized amplitude Response, the red curve is the driver natural response. The yellow is with the slot loading. Definitely an increase in extension.

    Inline image 1

    However if we look at the amplitude response with 100W input, we see that there are no actual gains. There is further loss of both low end and high end efficiency. This is the case with any slot loaded open baffle type designs. What this model does not show are the further resonance issues that would be added to the yellow curve based on the size of the slot.

    Inline image 2

    For open baffles to really work well and have deep extension, the woofers need to be designed with proper motor strength, soft suspension, and ideal parameters. Here you can see how the Dipole15 without any loading compares to TWO 416B in a slot loaded design. For subwoofer use, everywhere below 40hz, the single Dipole15 significantly outperforms the pair of 416B in SLOB design. By 20hz, the Dipole15 is over 5dB more efficient. With the high 15mm one way Xmax, it also produces 6dB more output than the pair of woofers.

    That all said, if you really have your heart set on a SLOB type design, you need a woofer with lower Qts and more efficiency that will end up with a Qts between .5 and 1.0 when being slot loaded. You don't want to end up with a Qts that is far too high. The TD15H would be the best option in this alignment. With 14mm Xmax you can still get significant output from the design. With all SLOB designs, make sure you have good power behind this and you will also ideally want EQ to boost the low end.

    However, if you are looking for a subwoofer solution that extend very deep without need for EQ and with minimal power, the attached U baffle design would do far better. It requires far less power on the low end. This will also be free from resonances caused by the slot and can play much higher in frequency if needed.

    Best Regards,
    John





    *************************************************************************

    Acoustic Elegance L.L.C. Phone: 920-328-5206

    1825 Mills St

    Green Bay, WI 54302 web: AE Speakers by Acoustic Elegance

    USA

    Like us on Facebook! http://www.facebook.com/aespeakers

    *************************************************************************


    On Mon, Sep 18, 2017 at 9:35 AM, Acoustic Elegance LLC Support <info@aespeakers.com> wrote:
    Hello Elvind,

    Thank you for your interest in our woofers! Let me first start off by telling you a little about what makes Acoustic Elegance unique before I get to your specific questions. While most companies stock woofers and sell an off the shelf, mass produced product that is often built overseas, at Acoustic Elegance LLC we believe in a more personal approach. Every driver we sell is hand crafted specifically for you, right here at our facility in Green Bay, Wisconsin. Once an order is placed, your production spot is locked into the build queue. We build and ship on a first come, first served basis. This means that the sooner you get your order in, the sooner your woofers will be built. We begin the process right away by machining the steel T-yokes, top plates, and applying the copper Faraday sleeves to the poles of the T-yokes. Our machining phase is very precise, holding to tolerances that are less than the thickness of a human hair. Once the machining is complete, these parts are sent out to a facility in Milwaukee to be zinc plated. Turnaround time at the plating facility can be from 7-21 days depending on their work load. When the parts return, we glue up the motor structure, magnetize it, bolt on the frame, and then begin the final assembly process. During this final assembly we install all the soft parts including the voice coil, spider, and cone/surround assembly. Lead wires are soldered and the cone/surround treatment/damping is carefully applied by hand. Finally, we test each and every driver before packaging and shipping to guarantee the product you are receiving is up to our standards. This personalized approach can take some time however. While we do our best to keep lead times as low as possible, a variety of things can have an effect on the delivery time. Larger OEM orders, occasional backups on machining high quantity of steel parts and lead times given by our parts vendors can affect the overall turnaround time. Currently we are seeing lead times in the range of 2-4 weeks on most products.

    I have copied John in this email. He will follow up with you regarding your questions. His email address is sales@aespeakers.com. Have a great day!
     

    liliya

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    751
    Antall liker
    489
    Torget vurderinger
    14
    Bildene kom ikke med sammen med teksten, så prøver her.
    image (1).png
    image.png
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.026
    Antall liker
    4.386
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Dette rimer jo med DIY eksempler hvor qts løftes mot området 0.8 - 0.9 fra området 0.3 til 0.5 ved lav kompresjon. En mock- up spalt burde være obligatorisk ved slike prosjekter. Legg gjerne ut forslaget til U-baffel Lillya.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Her er noen betraktninger rundt en produsents tilsvar ref SLOB etc. Ikke uventet - og hvem kan bebreide dem? Dette er upløyd mark for de alle, og i følge klassisk teori så skal jo ikke dette ha noe for seg, så...

    En "liten" feil i post 60. Håper at det blir rett nå og at også bildene blir kopiert riktig.

    Hello Elvind,

    Thank you for the email. We have many people asking this question. To answer the question first requires a little further evaluation of the SLOB design. The intent of the SLOB is to increase the acoustic loading on the woofer, allowing non-ideal woofers to be used in an OB alignment. En veldig bastant ANTAGELSE, som ikke er det JEG har lagt til grunn for konstruksjonen. Jeg begynte med å finne en EGNET driver som kunne tåle julinga og den spesielle belastningen som de blir utsatt for i denne konstruksjonen. This has two effects. First, it reduces the upper end efficiency, which increases the apparent extension of the system. This does not increase the low end efficiency, only reduces the upper end efficiency. Secondly, it increases the resistance which will raise the Qts of the driver. The drawback is lower efficiency, resonances from the slot, and still a need for significant power to move the woofers to high excursion. Igjen, teoretiske antagelser som ikke nødvendigvis er slik i virkeligheten. Her handler det om skalering. Og slot resonans er ikke et problem så lenge en vet hva en driver med.. PÅ MINE SLOB er det en liten peak å spore rundt 360-370 Hz - den er enkel å hente ned dersom behov, og derfra er det spikrak kurve opp til ca. 1k. Men dette er irrelevant da et slikt system normalt ikke skal brukes høyere opp enn kanskje max. 200 Hz. Significant Power? Vel, 50W kan kanskje kalles det - dersom en roter rundt med 5-6 rørwatt til daglig, men i dagens kilowatt kappestrid på forsterkerområdet så burde han da ikke bekymre seg om det? 50 W tilgjengelig pr. kanal klarer fint å overgå konsertnivå hos meg, neste stopp er ubehag i mageregionen og fortsatt er det mer å hente UTEN hørbar distorsjon. "High Excursion?" Igjen et ikke-tema hos meg, Ved 100 dB i lytteposisjon er det så vidt det dirrer litt i membranene. Og ikke glem at slaglengde IKKE er noe vi ønsker oss selvsagt, med alt hva det innebærer av EMF og termisk kompresjon etc. etc.



    To give an idea, if we look at the Altec 416-8B as an example we can see the effects of adding the slot loading to increase apparent mass and suspension stiffness. In the Normalized amplitude Response, the red curve is the driver natural response. The yellow is with the slot loading. Definitely an increase in extension.

    Inline image 1

    However if we look at the amplitude response with 100W input, we see that there are no actual gains. There is further loss of both low end and high end efficiency. This is the case with any slot loaded open baffle type designs. What this model does not show are the further resonance issues that would be added to the yellow curve based on the size of the slot. Han VET ingen ting om ev. resonanser. Og hvorfor er han så opptatt av redusert effektivitet? Når et bassystem er godt på den hyggelige siden av 100 dB/1m. helt ned til 30 Hz så er ikke effektiviteten noe problem heller. Try before cry er mitt mantra.

    Inline image 2

    For open baffles to really work well and have deep extension, the woofers need to be designed with proper motor strength, soft suspension, and ideal parameters. Here you can see how the Dipole15 without any loading compares to TWO 416B in a slot loaded design. For subwoofer use, everywhere below 40hz, the single Dipole15 significantly outperforms the pair of 416B in SLOB design. By 20hz, the Dipole15 is over 5dB more efficient. With the high 15mm one way Xmax, it also produces 6dB more output than the pair of woofers.

    That all said, if you really have your heart set on a SLOB type design, you need a woofer with lower Qts and more efficiency that will end up with a Qts between .5 and 1.0 when being slot loaded. You don't want to end up with a Qts that is far too high. The TD15H would be the best option in this alignment. With 14mm Xmax you can still get significant output from the design. With all SLOB designs, make sure you have good power behind this and you will also ideally want EQ to boost the low end. Vel, igjen - dette er bygget på teori og overføring av kjent OB design til SLOB. SLOB er IKKE det samme som en vanlig OB konstruksjon. For the record, jeg har INGEN EQ i systemet mitt, heller ingen DSP. Flatt til 32,5 Hz og pen avrulling ned til16.

    14 mm. xmax er vanvittig dersom tenkt benyttet i MIN SLOB variant. tror ikke de elementene hadde fått lange levetiden
    .


    However, if you are looking for a subwoofer solution that extend very deep without need for EQ and with minimal power, the attached U baffle design would do far better. It requires far less power on the low end. This will also be free from resonances caused by the slot and can play much higher in frequency if needed.

    Best Regards,
    John


    All in all, et svar som forventet fra en produsent. Ikke verst bare å få et svar, og rimelig godt begrunnet og forklart også. MEN - dette er ut ifra et klassisk ståsted hvor de tradisjonelle OB løsningene legges til grunn. Det finnes en annen verden utenfor den sfæren, men det krever litt å ta seg dit.Det er f.eks. åpenbart at han ikke kjenner til FORDELENE med en SLOB konstruksjon som dette, hvorfor vi gjør det liksom. AND who could blame him. No use flogging a dead horse!


    Mvh
    The Horse Whisperer :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    FWIW, U-baffel har jeg brukt i mange mange år, og det var ønske om å få til noe langt bedre som startet prosessen med SLOB, via integrert basshorn som ble forkastet.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Jeg gikk for IB siden jeg hadde mulighet + at det meste var noenlunde forutsigbart. :) Hva jeg gikk glipp av får være mitt tap.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Reint teknisk...
    Tror folk henger fullstendig fast i OB prinsippet og drar dette med seg når de skal tenke SLOB.

    Men, er det ikke mye bedre å se på SLOB som en gigantisk kompresjonsdriver, med åpent bakkammer?
    For det er vel DDR? :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Har jeg forstått det rett at med SKALERING, dvs 20 drivere av høy kvalitet (og en solid konstruksjon med riktig dimensjonert slot), så reduseres de "tekniske problemstillingene"; slaglengde, ressonanser og mangel på effektivitet. I tillegg får man linjekildeeffekten som både øker effektiviteten på avstand og kobler bedre til rommet. Synergieffekter mao.

    Hadde man på den annen side plassert et stk Altec 515deluxe i en singel SLOB og sammenlignet et stk AE Dipole 15 i en grunn U baffel så ville vel sistnevnte trukket det lengste strået.

    Ergo, man kan ikke bare sammenligne driver mot driver uten å ta hensyn til selve konstruksjonen med x antall drivere i?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Reint teknisk...
    Tror folk henger fullstendig fast i OB prinsippet og drar dette med seg når de skal tenke SLOB.

    Men, er det ikke mye bedre å se på SLOB som en gigantisk kompresjonsdriver, med åpent bakkammer?
    For det er vel DDR? :)
    Det er det jeg har karakterisert det som fra starten av ja.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Du har forstått litt av gamet i hvert fall! :D


    Har jeg forstått det rett at med SKALERING, dvs 20 drivere av høy kvalitet (og en solid konstruksjon med riktig dimensjonert slot), så reduseres de "tekniske problemstillingene"; slaglengde, ressonanser og mangel på effektivitet. I tillegg får man linjekildeeffekten som både øker effektiviteten på avstand og kobler bedre til rommet. Synergieffekter mao.

    Hele konstruksjonen slik jeg har bygget den er en sammenstilling av FLERE prinsipper i tillegg til selve utførelsen - som til sammen gir den effekten jeg var ute etter. Endrer en på ett eller flere parametre så endres hele forutsettingen. No free lunch. Linjekilden øker ikke effektiviteten i dette frekvensområde, det er de andre fordelene som er interessante. Og hva er nå det lengste strået da? En u-baffel er en egen greie med sine pros and cons, bare tull å sammenlikne U-baffel med SLOB. Jeg har spilt på u-bafler i mange år, drømmer ikke om å gå bort fra SLOB til fordel for u-baffel. Dere glemmer helt LYDEN oppi alt dette, energiomsetningen, effekten av slot konfigurasjonen og hvordan den virker inn i lytteposisjon. Jeg tar en riktig konstruert kasse / riktig ekement any day over en U-baffel. Med mindre man besitter 100 m2 stort åpent rom og kan bygge en baffel fra gulv til tak og med skikkelig bredde. Men da kan en jo like gjerne gå for en SLOB løsning dersom forutsettingene finnes selvsagt.



    Hadde man på den annen side plassert et stk Altec 515deluxe i en singel SLOB og sammenlignet et stk AE Dipole 15 i en grunn U baffel så ville vel sistnevnte trukket det lengste strået.

    Sammenligningen blir litt meningsløs, epler og pærer på en måte.

    Ergo, man kan ikke bare sammenligne driver mot driver uten å ta hensyn til selve konstruksjonen med x antall drivere i?

    Enhver sammenligning må være 1:1 dersom det skal ha noe for seg, dersom en snakker om selve driveren/elementet. Hvis ikke så sammenligner man jo to forskjellige konstruksjoner - og det er ok, men da blir det jo også feil med tanke på at driverne er forskjellige.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Om en nå ser SLOBen som en driver..

    Da er det kanskje enklere å forstå om en trekker parallell til f.eks en tradisjonell kompresjonsdriver, i stedenfor å se på SLOB som en høyttaler.

    En høyttaler, la oss si en bassrefleks, kan en eksperimentere med drivere, porter, volum, demping osv.


    Tar en for seg en kompresjonsdriver, så sitter en gjerne med en ting som en kan forandre på, og det er å bytte på membraner.
    Det går vel hovedsaklig ut på, kanskje noe forenklet, å endre på stivhet og masse på membran.
    Motorsystem, hus, faseplugg, åpning osv er den samme.

    Å konstruere en ny SLOB blir da om en ser det som en driver, omtrent som å konstruere en kompresjonsdriver.
    Den ekstremsporten har i hvertfall ikke jeg tenkt å begi meg ut på!!


    Mulig jeg er på vidda her men.... :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Det er ikke så enkelt heller, for alle parametere henger sammen og vil innvirke i større eller mindre grad på sluttresultatet. Endrer du på noe så slår det ut et annet sted - omtrent som å trykke på en oppblåst ballong... Og en SLOB er som nevnt ovenfor - en konstruksjon med åpent bakkammer, hvis ikke ville det jo vært en kassekonstruksjon med en merkelig innretning foran elementet.. Men i og med at dette er bass så søker en å unngå noen kasse, mens på en "ekte" kompresjonsdriver beregnet for frekvenser høyere opp så er nettopp et lukket bakkammer en forutsetning for optimal funksjon. Her er heller ikke problemet med romnoder, resonanser og innsperring av baksignalet i nærheten av å ha betydning.
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Det å bygge SLOB selv er det vel flere som har vurdert, blant annet ble det vel diskutert i denne tråden http://www.hifisentralen.no/forumet...rkere-etc/83861-ob-open-baffle-bassta-rn.html. Vurderte det selv også rundt den tiden vi diskuterte i den tråden, før jeg til slutt bestemte meg for å gå for en ferdig løsning, da det fort kan bli dyrt hvis man feiler (noe det er gode odds for at man gjør).

    Det er vel også flere som har bygget SLOB her på sentralen vel? Men enda ikke noen som har bygget noe det er noen vits i å rope høyt om, tror jeg? Etter at jeg har sett hvordan de jeg kjøpte er bygget opp, og etter maaaange samtaler med sluket etter at jeg bestilte mine, så har jeg forstått en ting... og det var at jeg på forhånd ikke hadde forstått en dritt om hva som skal til for å få dette bra.

    Men når det er sagt, er det gøyalt å se folk prøver. Verden går ikke fremover hvis ingen tør å satse selv :)
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Og det finnes en faktor som folk flest ikke tenker over..... når man skal bygge noe som da er ca 220cm høyt.

    Ikke at jeg heller skal nevne det... men allikevel........ :cool:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    De som har guts nok til å gå på et sånt ht oppsett har guts nok til å fortelle de øvrige medlemmer i husstanden om hvor de skal stå også. :cool:
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Det er ikke så enkelt heller, for alle parametere henger sammen og vil innvirke i større eller mindre grad på sluttresultatet. Endrer du på noe så slår det ut et annet sted - omtrent som å trykke på en oppblåst ballong... Og en SLOB er som nevnt ovenfor - en konstruksjon med åpent bakkammer, hvis ikke ville det jo vært en kassekonstruksjon med en merkelig innretning foran elementet.. Men i og med at dette er bass så søker en å unngå noen kasse, mens på en "ekte" kompresjonsdriver beregnet for frekvenser høyere opp så er nettopp et lukket bakkammer en forutsetning for optimal funksjon. Her er heller ikke problemet med romnoder, resonanser og innsperring av baksignalet i nærheten av å ha betydning.
    Dette med kasseresonanser og slikt er et veldig godt poeng. I tillegg er det en en hastighetskilde og ikke en trykkilde så ting oppfører seg litt annerledes.
    Romnoder får man jo uansett i mer eller mindre grad med mindre man har veldig stort rom, siden dette har med romgeometri å gjøre. Det er umulig å konstruere seg ut av. No free lunch. Cubic matters!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn