Det Blitz og islamister ( og høyreekstremister) har til felles er viljen til å bruke vold i demonstrasjoner. For å kneble sine motstandere trues de til taushet. Jeg er ennå ikke kommet over saken med Muhammed-tegningene, det er noe av det mest rystende jeg har opplevd faktisk, det provoserte meg noe så grenseløst at jeg ikke finner ord. Det samme gjelder livssituasjonen til en av de jeg beundrer aller mest, Ayann Hirsi Ali ( for øvrig mørkere enn de fleste, kan jeg slippe å kalles rasist da..?)
Hun er en av verdens modigste personer, og en av de som er mest utsatt for drapstrusler, og grunnen er ene og alene at hun har kritisert islam. Det er dette jeg reagerer på, når noen er villig til å bruke vold for å få frem sitt budskap, da mister de all min sympati. Når de ikke kan godta andres synspunkter og deres rett til å komme med dem, da er det udemokratisk i mine øyne, og totalt uakseptabelt. Det er selvsagt et langt steg i fra Blitz til islamister, men de har noe til felles som jeg ikke liker, de har viljen til å høvle ned sine motstandere og være voldelige for å få frem sitt syn. De gjør det ikke for å få sympati, for det får de selvsagt ikke, de gjør det for å skremme til taushet, for det fungerer.