Bensinpris, strømpris.....

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
6.211
Antall liker
926
Godt forslaget ikke er fra regjeringen. De ville blitt slaktet...

Et brutalt tiltak, men antagelig nødvendig - desverre.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Godt forslaget ikke er fra regjeringen. De ville blitt slaktet...

Et brutalt tiltak, men antagelig nødvendig - desverre.
Er ikke dette ignorant blåruss da? Ingen grunn til å stole på hva disse sier?
 
P

Parelius

Gjest
Er ikke dette ignorant blåruss da? Ingen grunn til å stole på hva disse sier?
Det gjør vi da heller ikke. Det eneste disse gutta kan er å tjene penger, og det er ikke store kunsten. Så lite kreves det faktisk, at jeg selv ikke engang har giddet å gjøre det. (Read my lips.)
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Det gjør vi da heller ikke. Det eneste disse gutta kan er å tjene penger, og det er ikke store kunsten. Så lite kreves det faktisk, at jeg selv ikke engang har giddet å gjøre det. (Read my lips.)
Jeg sier som Winston Churchill:

Dette er ikke slutten. Det er ikke engang begynnelsen på slutten. Men det er kanskje slutten på begynnelsen.
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.876
Antall liker
9
Det er ikke mulig å møte denne trusselen uten tiltak som er ubehagelige
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Norge har jo allerede omtrent verdens høyeste besninpris så dette er et dårlig sted å begynne. Skal jo ikke være slik at bare de velstående har råd til bil. Når det gjelder strøm er mesteparten av norsk strøm levert fra vannkraft som ikke forurenser. Det vil gi mye større miljøgevist å bygge ut mange flere vassdrag til slikt formål. Selv om vi mister en pen foss her og der er gevinsten større enn ulempen. Andre gode alternativer er å bygge kjernekraftverk som heller ikke har noen negativ effekt på klimaet, og som idag kan bygges på en sikker måte.

Vil man endre biltrafikken får man heller fjerne avgiftene på nye og lavt forrurensende biler istedet for å øke dem på bensin og diesel. Men å sette ned en avgift for å oppnå noe er vel et utenkelig senario for en sosialistregjering. De har stort sett én oppskrift på det meste: skattelegge det og øke avgiftenene så blir alt så bra så. Det virker jo på alt.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
21.136
Antall liker
8.663
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det vert nok meir av dette framover. I vår kostnadsorienterte økonomi må prisen ikkje berre avspegle etterspurnaden, men også realkostnadane. Såleis kostar nok sydenturane våre meir enn det prisen tilseier i dag, når du tek med den faktiske miljøkostnaden.
Verre er det at Noreg no eingong er slik laga at vi må pårekne oss mykje transportkostnadar. Det vert heilt annleis enn store deler av Sentraleuropa. I forhold til dette er privatbilisme som einaste strategi ganske hasardiøst.
Elles er elbil ein god tanke, men dersom det er behov for å køyre Bergen-Oslo, er det nok nødvendig å bygge fleire overnattingsstadar/ladestasjonar. Om ein i tillegg til elbil skal ha ein tradisjonell, vert det ikkje akkurat miljøgevinst.
Elles er det såpass få att av dei opprinnelege biotopane rundt store elver, så ein bør vere forsiktig med å byggje ut dei få vi har att. Ein kunne heller finne tiltak som gjorde det muleg å akkumulere/halde energien her i landet, i staden for å eksportere han når vi har mykje nedbør.
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.249
Antall liker
300
Norge har jo allerede omtrent verdens høyeste besninpris så dette er et dårlig sted å begynne. Skal jo ikke være slik at bare de velstående har råd til bil. Når det gjelder strøm er mesteparten av norsk strøm levert fra vannkraft som ikke forurenser. Det vil gi mye større miljøgevist å bygge ut mange flere vassdrag til slikt formål. Selv om vi mister en pen foss her og der er gevinsten større enn ulempen. Andre gode alternativer er å bygge kjernekraftverk som heller ikke har noen negativ effekt på klimaet, og som idag kan bygges på en sikker måte.

Vil man endre biltrafikken får man heller fjerne avgiftene på nye og lavt forrurensende biler istedet for å øke dem på bensin og diesel. Men å sette ned en avgift for å oppnå noe er vel et utenkelig senario for en sosialistregjering. De har stort sett én oppskrift på det meste: skattelegge det og øke avgiftenene så blir alt så bra så. Det virker jo på alt.
Det med at vannkraften ikke forurenser er jeg uenig i. Den eneste måten vannet ikke forurenser, er å la det renne fritt istedet for å legge det i rør. Har man sett for eks. Norge fra verdensrommet om natta, så er det man ser vannet som lyser, eller i store deler av verden for den del, gigantiske lyssshow, hvem kan påstå at varmen som generes av alle lys og varmekildene drevet av vannkraft ikke bidrar til global oppvarming? Det er vel omtrent bare Nordkorea som ikke bidrar vesentlig til global oppvarming, om natta i det minste.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Det med at vannkraften ikke forurenser er jeg uenig i. Den eneste måten vannet ikke forurenser, er å la det renne fritt istedet for å legge det i rør. Har man sett for eks. Norge fra verdensrommet om natta, så er det man ser vannet som lyser, eller i store deler av verden for den del, gigantiske lyssshow, hvem kan påstå at varmen som generes av alle lys og varmekildene drevet av  vannkraft ikke bidrar til global oppvarming? Det er vel omtrent bare Nordkorea som ikke bidrar vesentlig til global oppvarming, om natta i det minste.
Hvis du er redd for at varmen fra lyspærer og ovner skal bidra til global oppvarming er jeg redd du har misforstått problemstillingen noe...

Jeg regner med at du enten spøker eller er medlemm i FrP, ikke alltid like lett å se forskjell.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
20.962
Antall liker
12.954
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Takk Gjestemedlem for dagens kommentar! Gid alle innlegg på off-topic var like lysende!
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.249
Antall liker
300
Hvis du er redd for at varmen fra lyspærer og ovner skal bidra til global oppvarming er jeg redd du har misforstått problemstillingen noe...

Jeg regner med at du enten spøker eller er medlemm i FrP, ikke alltid like lett å se forskjell.
Ingen av delene, faktisk, er det ikke noen regnemestre her som kan se det på det? Så var det atomkraft, hvis uranet blir liggende der det er, generes det lite varme, anrik det, og så kjør det gjennom et atomkraftanlegg, da får vi mye spillvarme fra avkjøling bl. a. Hundrevis, ja tusenvis av disse tilfører ekstra energi/varme i alt som heter for produksjon overalt. Alt dette må jo ha en viss betydning, dette kan jo mulig være et nullspill?
Det er jo en alminnelig vedtatt kjensgjerning at frie luncher fins ikke....
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
20.119
Antall liker
8.613
Torget vurderinger
0
Skal man oppnå en miljøgevinst ved å heve pris på strøm, bensin og doble prisen på flybilletter vil en naturlig konsekvens bli at det kun er de "rike" som har råd til å bruke bil i noen grad. Ikke at det er noe problem for vi andre kan jo faktisk bruke T banen når vi skal på jobb ! Ikke sant Arve ? ;D

Her jeg bor utenfor Kirkenes er jo egentlig det største "miljøproblemet" at trikken slamrer forbi klokka halv to om natta, og det uten at det sitter en eneste passasjer ombord !! :mad: ;D ;D

Likeledes er det om vinteren når vi bruker strøm til å varme opp stuene våre til 19 gader. Vi kunne jo selvsagt ha gått rundt i scooterdress inne og klart oss med 8 grader !!

Det er lett å tenke "miljø" når man bor på østlandet og spørsmålet er om naboene blir sure hvis du klipper gresset nå i påsken. Selv har jeg kjørt snøfres hver eneste dag i hele påska !! Gressklipper er ikke et aktuellt redskap før tidligst langt ute i juni !

Dessuten er fakta i saken at verdens samlede transport, bil, båt, tog, fly, totalt ikke slipper ut mer enn 14% av den menneskeskapte co2. Flyene står for 1,6% ! Hurtigtog type TGV og slike slipper ut dobbelt så mye co2 pr setekilometer som passasjerfly ! Halver bruken av fly og få passasjerene over på hurtigtog og co2 utslippet ØKER med 0,8% !!

Ha en fortsatt god påske.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
21.136
Antall liker
8.663
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Skal man oppnå en miljøgevinst ved å heve pris på strøm, bensin og doble prisen på flybilletter vil en naturlig konsekvens bli at det kun er de "rike" som har råd til å bruke bil i noen grad. Ikke at det er noe problem for vi andre kan jo faktisk bruke T banen når vi skal på jobb ! Ikke sant Arve ?  ;D  

Her jeg bor utenfor Kirkenes er jo egentlig det største "miljøproblemet" at trikken slamrer forbi klokka halv to om natta, og det uten at det sitter en eneste passasjer ombord !!  :mad: ;D ;D

Likeledes er det om vinteren når vi bruker strøm til å varme opp stuene våre til 19 gader. Vi kunne jo selvsagt ha gått rundt i scooterdress inne og klart oss med 8 grader !!

Det er lett å tenke "miljø" når man bor på østlandet og spørsmålet er om naboene blir sure hvis du klipper gresset nå i påsken. Selv har jeg kjørt snøfres hver eneste dag i hele påska !! Gressklipper er ikke et aktuellt redskap før tidligst langt ute i juni !

Dessuten er fakta i saken at verdens samlede transport, bil, båt, tog, fly, totalt ikke slipper ut mer enn 14% av den menneskeskapte co2. Flyene står for 1,6% ! Hurtigtog type TGV og slike slipper ut dobbelt så mye co2 pr setekilometer som passasjerfly ! Halver bruken av fly og få passasjerene over på hurtigtog og co2 utslippet ØKER med 0,8% !!

Ha en fortsatt god påske.
Har de trikk i Kirkenes?
Vi har det ikkje...
Elles er distanse- og tidsfaktoren viktige deler av reknestykket. Ein må ta med at reise til/frå flyplass, og den store logistikkutfordringa med slike stadar også har ein miljøkostnad. Og for kona mi som skal frå Portugal hit til Vestlandet via Gardermoen, er det ikkje akkurat beinvegen - reisa Lisboa- Gardermoen tek halvparten av tida som reisa frå Gardermoen - heim. Det er sjølvsagt ikkje aktuelt med hurtigtog her, men tilbringing frå tog er enklare enn frå fly, buss endå lettare, og det lettaste av alt drosje/privatbil.
I Litauen har dei ikkje oppvarming av husværa mange stadar. Og innetemperaturar ned mot null...scooterdressar er nok fine saker (elles fraus kona såpass i Portugal at ho måtte kjøpe ein meter med ved, fortalde ho)
Kvar har du så dei resterande 86% av menneskeskapt CO2? Vi kan vel ikkje puste og pese SÅ kollosalt...?
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
16.443
Antall liker
9.706
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Det med at vannkraften ikke forurenser er jeg uenig i. Den eneste måten vannet ikke forurenser, er å la det renne fritt istedet for å legge det i rør. Har man sett for eks. Norge fra verdensrommet om natta, så er det man ser vannet som lyser, eller i store deler av verden for den del, gigantiske lyssshow, hvem kan påstå at varmen som generes av alle lys og varmekildene drevet av  vannkraft ikke bidrar til global oppvarming? Det er vel omtrent bare Nordkorea som ikke bidrar vesentlig til global oppvarming, om natta i det minste.
Vannen som brukes i vannkraft har potensiell energi, hvis vannet faller fritt omsettes denne energien til varme på grunn av friksjon. Går den gjennom en turbin, skapes det mindre friksjonsvarme, og en del av energien blir elektrisitet. Uansett - det blir varme av alt til slutt. Mao - argumentet ditt er tull.

Mvh
OMF
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
16.443
Antall liker
9.706
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
I vår kostnadsorienterte økonomi må prisen ikkje berre avspegle etterspurnaden, men også realkostnadane. Såleis kostar nok sydenturane våre meir enn det prisen tilseier i dag, når du tek med den faktiske miljøkostnaden.
Dette er et godt poeng, og avgiftssystemet bør tilpasses slik at prisen gjenspeiler de faktiske kostnadene – så er jo utfordringen og subsidiere de gode løsningene… (Det går stort sett lettest å øke avgifter)

Elles er elbil ein god tanke, men dersom det er behov for å køyre Bergen-Oslo, er det nok nødvendig å bygge fleire overnattingsstadar/ladestasjonar.
Om noen år, når batteriteknologien er blitt litt bedre vil Oslo-Bergen gå som en drøm med et godt utbygd nett av ladestasjoner. Da vil du trolig lade 70-90% i løpet av en halvtimes tid når du spiser. Og, med litt større rekkevidde en det man har i dag (finnes el-biler som går over 40 mil på en lading) så går Oslo-Bergen greit med 1 innlagt spise/lade pause.


Elles er det såpass få att av dei opprinnelege biotopane rundt store elver, så ein bør vere forsiktig med å byggje ut dei få vi har att. Ein kunne heller finne tiltak som gjorde det muleg å akkumulere/halde energien her i landet, i staden for å eksportere han når vi har mykje nedbør.
Den eneste måten å akkumulere slike mengder energi er magasinering i vannkraft…og det gir jo enda større naturinngrep! Dessuten er Norge et av landene som har størst del av sin produksjon nettopp magasinert!


Mvh
OMF
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
16.443
Antall liker
9.706
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Skal man oppnå en miljøgevinst ved å heve pris på strøm, bensin og doble prisen på flybilletter vil en naturlig konsekvens bli at det kun er de "rike" som har råd til å bruke bil i noen grad. Ikke at det er noe problem for vi andre kan jo faktisk bruke T banen når vi skal på jobb ! Ikke sant Arve ? ;D
Her har du selvsagt et poeng, men like fullt må vi gå den harde veien å gjøre det på denne måten. Argumentet med de rike, kan man jo bruke motsatt også….bilbruk i dag er så dyrt at det bare er de rike som kan bruke bilen…bort med avgifter og senk bensinprisen..!
Nei, skal folk begynne å tenke seg om, må bensinprisen opp. Hvor mange er det egentlig som ser på forbruksdataene når de kjøper bil…? Og skal folk begynne å se på de…så må bensinprisen opp…når bensinprisen går opp, så vil etterspørselen etter gjerrige biler øke, bilprodusentene ser at det er et stort marked for gjerrige biler, og forskningen på dette området vil øke…

Likeledes er det om vinteren når vi bruker strøm til å varme opp stuene våre til 19 gader. Vi kunne jo selvsagt ha gått rundt i scooterdress inne og klart oss med 8 grader !!

Det er lett å tenke "miljø" når man bor på østlandet og spørsmålet er om naboene blir sure hvis du klipper gresset nå i påsken. Selv har jeg kjørt snøfres hver eneste dag i hele påska !! Gressklipper er ikke et aktuellt redskap før tidligst langt ute i juni !
Ja, men hvis vi dobler strømprisen, vil det bli lønnsomt å etterisolere, installere varmepumpe, begynne med nattsenking, gulvvarme osv.
At det er litt kaldere i nord kompenseres sikkert med at dere slipper å betale 11000,- i husleie for 50 kvadrat…

Dessuten er fakta i saken at verdens samlede transport, bil, båt, tog, fly, totalt ikke slipper ut mer enn 14% av den menneskeskapte co2. Flyene står for 1,6% ! Hurtigtog type TGV og slike slipper ut dobbelt så mye co2 pr setekilometer som passasjerfly ! Halver bruken av fly og få passasjerene over på hurtigtog og co2 utslippet ØKER med 0,8% !!

Ha en fortsatt god påske.
Dette er veldig spennende data…har du noen linker så man kan lese seg litt opp på temaet!

Mvh
OMF
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Den eneste måten å akkumulere slike mengder energi er magasinering i vannkraft…og det gir jo enda større naturinngrep! Dessuten er Norge et av landene som har størst del av sin produksjon nettopp magasinert!
Endel land som har stor kapasitet på atomenergi bruker faktisk en del av kraften på nattestid til å pumpe vann tilbake i magasiner. Ikke særlig energiøkonomisk i seg selv, men det er ikke mulig å regulere mengdene strøm fra disse kraftverkene i en dag/natt syklus, og de har derfor et stort overskudd om natten.

Således kan man også se for seg at det er mer tjenelig å legge større deler av energikrevende produksjon til nattskift.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Her har du selvsagt et poeng, men like fullt må vi gå den harde veien å gjøre det på denne måten. Argumentet med de rike, kan man jo bruke motsatt også….bilbruk i dag er så dyrt at det bare er de rike som kan bruke bilen…bort med avgifter og senk bensinprisen..!
Nei, skal folk begynne å tenke seg om, må bensinprisen opp. Hvor mange er det egentlig som ser på forbruksdataene når de kjøper bil…? Og skal folk begynne å se på de…så må bensinprisen opp…når bensinprisen går opp, så vil etterspørselen etter gjerrige biler øke, bilprodusentene ser at det er et stort marked for gjerrige biler, og forskningen på dette området vil øke…
Det kan også få en motsatt verdi. Bilier blir så dyrt at mange, spesielt ungdom og folk med lav inntekt ikke har råd til å kjøpe mer enn en 88 modell Volvo 240, spesliet når totalbudgettet for kjøring regnes sammen. De som har råd til nye biler vil nok velge mer bensingjerrige, mens de som har dårlig råd velger ennnå eldre og dårligere og mer forurensende biler. Vi har allerede den eldste bilparken i europa pga. de høye avgiftene.

Men et kompromiss med svært lave avgifter på nye biler kombinert med dyrere drivstoff kan være hensiktsmessig.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Dessuten er fakta i saken at verdens samlede transport, bil, båt, tog, fly, totalt ikke slipper ut mer enn 14% av den menneskeskapte co2. Flyene står for 1,6% ! Hurtigtog type TGV og slike slipper ut dobbelt så mye co2 pr setekilometer som passasjerfly ! Halver bruken av fly og få passasjerene over på hurtigtog og co2 utslippet ØKER med 0,8% !!
Det er en faktor til som må tas med her. Utslippene fra fly skjer direkte høyt opp ei atmosfæren der skaden er størst og der det ikke er organismer som binder CO2 slik som på landjorden og i havet.

Det eneste miljøvennlige er forsåvidt å spasere barfodt, men det er litt upraktisk i lengden.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
6.211
Antall liker
926
Det blir dyrt, men vi får ta det vi kan fra de som har for mye, og gi til de andre. Nok til alle egentlig...
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
20.119
Antall liker
8.613
Torget vurderinger
0
Har de trikk i Kirkenes?
Vi har det ikkje...
Nei vi har ikke det ! Har du hørt om ironi ?? Forholdene i dette langstrakte landet er så forskjellige at et tiltak som kan virke fornuftig i / rundt Oslo er galematias i Finnmark.

Når det gjelder din kones reiser til Porugal så er vel det eneste gangbare miljømessig at hun slutter å reise dit.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
20.119
Antall liker
8.613
Torget vurderinger
0

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
21.136
Antall liker
8.663
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Nei vi har ikke det ! Har du hørt om ironi ?? Forholdene i dette langstrakte landet er så forskjellige at et tiltak som kan virke fornuftig i / rundt Oslo er galematias i Finnmark.

Når det gjelder din kones reiser til Porugal så er vel det eneste gangbare miljømessig at hun slutter å reise dit.
....kan bli vanskeleg.... kanskje eit argument for ein seglbåt om nokre år....? Men problemet er sjølvsagt for lite fritid, slik at ein kan segle til Portugal.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
16.443
Antall liker
9.706
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Endel land som har stor kapasitet på atomenergi bruker faktisk en del av kraften på nattestid til å pumpe vann tilbake i magasiner. Ikke særlig energiøkonomisk i seg selv, men det er ikke mulig å regulere mengdene strøm fra disse kraftverkene i en dag/natt syklus, og de har derfor et stort overskudd om natten.

Således kan man også se for seg at det er mer tjenelig å legge større deler av energikrevende produksjon til nattskift.
Vet at man i blant annet USA bruker pumpekraftverk og gruver for å få utnyttet kjernekraften optimalt...., men slike anlegg har ikke større kapasitet enn å jevne ut døgnvariasjoner på et kraftverk.....skal man jevne ut sesonvariasjoner med å lagre kraften fra smeltevannet om våren og bruke det på senvinteren så blir dette umulig i praksis...

Det er i dagens marked timepriser (minuttpriser) på strøm...på denne måten vil bedrifter som bruker mye strøm vurdere om om besparelsene er store nok til å oppveie ekstra kostnadene det er med nattdrift.

Mvh
OMF
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
16.443
Antall liker
9.706
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Det kan også få en motsatt verdi. Bilier blir så dyrt at mange, spesielt ungdom og folk med lav inntekt ikke har råd til å kjøpe mer enn en 88 modell Volvo 240, spesliet når totalbudgettet for kjøring regnes sammen. De som har råd til nye biler vil nok velge mer bensingjerrige, mens de som har dårlig råd velger ennnå eldre og dårligere og mer forurensende biler. Vi har allerede den eldste bilparken i europa pga. de høye avgiftene.

Men et kompromiss med svært lave avgifter på nye biler kombinert med dyrere drivstoff kan være hensiktsmessig.
Er ikke så veldig mange biler i det kategorien der....de kan jo uansett velge en opel kadett som bruker betydelig mindre bensin!

Ditt siste forslag synes jeger veldig godt!

Mvh
OMF
 
K

knutinh

Gjest
Men et kompromiss med svært lave avgifter på nye biler kombinert med dyrere drivstoff kan være hensiktsmessig.
For å gjøre regnestykket enda verre:
Det påstås at en "typisk" Hummer er mer miljøvennlig enn en "typisk" Toyota hybrid-bil.

Grunnen? Hvis man legger til grunn totale utslipp over bilens levetid fra produksjon til skroting (med gitt antall kilometer) så er enkelte biler så primitive å produsere (krever lite energi, penger og ressurser) og lever såpass lenge at høyteknologiske lavutslippsvidundere rett og slett ikke greier å tjene inn egne miljøkostnader før de skrotes.

-k
 
K

knutinh

Gjest
Nei vi har ikke det ! Har du hørt om ironi ?? Forholdene i dette langstrakte landet er så forskjellige at et tiltak som kan virke fornuftig i / rundt Oslo er galematias i Finnmark.

Når det gjelder din kones reiser til Porugal så er vel det eneste gangbare miljømessig at hun slutter å reise dit.
Størsteparten av utslippene og problemer med lokal forurensing befinner seg i bynære strøk. Dermed er det naturlig at fokus i debatten befinner seg der.

Tiltak som begrenser bytrafikk uten å legge uforholdskmessige byrder på landsbygda er f.es strategisk plasserte bomstasjoner (som alternativ til nybil/drivstoffavgift).

Hvis global forurensning er tema så vil en liter forbrent drivstoff forurense like mye i Finmark som i Oslo. Kanskje lar ikke dagens distriktspolitikk seg forene med mål om reduksjon i CO2.

-k
 
G

Gjestemedlem

Gjest
For å gjøre regnestykket enda verre:
Det påstås at en "typisk" Hummer er mer miljøvennlig enn en "typisk" Toyota hybrid-bil.

Grunnen? Hvis man legger til grunn totale utslipp over bilens levetid fra produksjon til skroting (med gitt antall kilometer) så er enkelte biler så primitive å produsere (krever lite energi, penger og ressurser) og lever såpass lenge at høyteknologiske lavutslippsvidundere rett og slett ikke greier å tjene inn egne miljøkostnader før de skrotes.

-k
At det totalt sett går med mer ressurser på å produsere nye kompliserte småbiler er mulig, men det vesentlige i denne sammenhenger er jo utslipp av klimagasser. Og med dagens situasjon så bør nok det vektlegges litt mer enn generell ressursbruk fordelt på levetid. Det er en god ide å skrote et gammel utslippsmonster og produsere en ny 'snill' bil, selv om det krever eksrea ressurser. Men man skal riktignok ta med utslippene av klimagasser som produksjonen medfører også.

Selv om en skrotingsplass ikke er miljømessig gunstig i forhold til gjenbruk, bidrar den ikke til global oppvarming. Og det bør som sagt være prioritet nå.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Hvis global forurensning er tema så vil en liter forbrent drivstoff forurense like mye i Finmark som i Oslo. Kanskje lar ikke dagens distriktspolitikk seg forene med mål om reduksjon i CO2.
Det er helt klart mer forurensende at folk bor i distriktene. Utslipp fra transport og energitap som følge av lange kabelstrekk mm. tilsier at det er mye mer økologisk å bosette seg i byene, med mindre man driver landbruk eller fiske. Sikkert et dillemma som er upopulært å presentere for de rødgrønne ;)
 
K

knutinh

Gjest
Det er helt klart mer forurensende at folk bor i distriktene. Utslipp fra transport og energitap som følge av lange kabelstrekk mm. tilsier at det er mye mer økologisk å bosette seg i byene, med mindre man driver landbruk eller fiske. Sikkert et dillemma som er upopulært å presentere for de rødgrønne  ;)
Definer "økologisk"

Hva tilsier at bønder er så miljøvennlige?

Hva tilsier at en familie på et lite tettsted med jobben innen sykkelavstand forurenser mer enn en familie på grunerløkka som reiser til Asia to ggr pr år?

-k
 
K

knutinh

Gjest
At det totalt sett går med mer ressurser på å produsere nye kompliserte småbiler er mulig, men det vesentlige i denne sammenhenger er jo utslipp av klimagasser.
Og mitt poeng (som jeg ikke har noen referanse på) var at utslipp for Hummer-produksjon + Hummer-kjøring var mindre enn Toyota-produksjon + Toyota-kjøring.

Det at en artikkel krever store ressurser på å bli skapt er i seg selv en viss indikator på at det skapes mange utslipp. Dette mener jeg er et argument mot sponsing av varmepumper. Hvis noe koster 100.000,- å lage så er det gode sjanser for at det fører til utslipp.


Ellers så vil jeg vektlegge lokal forurensning: Selv om dieselbiler slipper ut mindre CO2 enn bensin, så er de en større fare for folk bosatt i bystrøk.

Det "perfekte" miljøavgiftssystem ville sette en pris på alle utslipp vurdert som miljøfarlige, og koblet dette mot sted. Slik sett ville Oslo-folk betale avgift for global og lokal forurensning, såvel som reelle vei-priser etc. Alt rettferdiggjort ved at det finnes reelle kollektive alternativer. Samtidig ville bygdefolket betale avgifter bare for global forurensning. Og prisen på nyebiler vs bruk ville balansere seg perfekt ut ved at folk hadde valget mellom å prioritere innkjøpskost eller brukskost.

-k
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Definer "økologisk"
"Ecology is the scientific study of the distribution and abundance of living organisms and how the distribution and abundance are affected by interactions between the organisms and their environment. The environment of an organism includes both physical properties, which can be described as the sum of local abiotic factors such as insolation (sunlight), climate, and geology, as well as the other organisms that share its habitat."

Hva tilsier at bønder er så miljøvennlige?
Ingenting. Men det blir litt vanskelig for dem å drive gårdsdrift inne i byene, og det er derfor lite hensiktsmessig for dem å flytte inn dit. Men mindre vi importere dem maten vi trenger da. Men da blir det en avveining mellom båttransport med mat til byene fra resten av verden vs. melk- og slaktebiler langs landeveien rundt i distriktene.


Hva tilsier at en familie på et lite tettsted med jobben innen sykkelavstand forurenser mer enn en familie på grunerløkka som reiser til Asia to ggr pr år?
En korrekt sammenligning ville jo være at begge familier sykler til jobbe og at begge eller ingen av dem reiser til Asia.

Forskjellen er at det er større distanser ut til småbygdene og dermed større utslipp fra Transport, sammen med store energitap for strømleverandørene pga. lange kabelstrekk.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
20.873
Antall liker
11.539
"Ecology is the scientific study of the distribution and abundance of living organisms and how the distribution and abundance are affected by interactions between the organisms and their environment. The environment of an organism includes both physical properties, which can be described as the sum of local abiotic factors such as insolation (sunlight), climate, and geology, as well as the other organisms that share its habitat."


Ingenting. Men det blir litt vanskelig for dem å drive gårdsdrift inne i byene, og det er derfor lite hensiktsmessig for dem å flytte inn dit. Men mindre vi importere dem maten vi trenger da. Men da blir det en avveining mellom båttransport med mat til byene fra resten av verden vs. melk- og slaktebiler langs landeveien rundt i distriktene.



En korrekt sammenligning ville jo være at begge familier sykler til jobbe og at begge eller ingen av dem reiser til Asia.

Forskjellen er at det er større distanser ut til småbygdene og dermed større utslipp fra Transport, sammen med store energitap for strømleverandørene pga. lange kabelstrekk.
Mye av transporten går fra bygdene inn til byene. De er jo ikke særlig selvforsynt hverken med mat eller strøm i tettsteder.
 
K

knutinh

Gjest
Mye av transporten går fra bygdene inn til byene. De er jo ikke særlig selvforsynt hverken med mat eller strøm i tettsteder.
Nåja. Samtidig går det jo en strøm av bortimot alt vi importerer fra import-havn/importør/distributør og ut til by og bygd.

Og det går vel en betydelig strøm av skattepenger fra by til bygd som gjør at det er mulig å drive f.eks jordbruk som strengt tatt ikke har livets rett?

Flyten av strøm fra "bygd" til by kunne jo blitt gjennomført med svært få nordmenn bosatt på bygdene. Hvor mange trenger man for å drive et kraftverk og vedlikeholde en kraftlinje?

-k
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Det at en artikkel krever store ressurser på å bli skapt er i seg selv en viss indikator på at det skapes mange utslipp. Dette mener jeg er et argument mot sponsing av varmepumper. Hvis noe koster 100.000,- å lage så er det gode sjanser for at det fører til utslipp.
Dette blir løse anntagelser. Hva prisen er på en vare trenger ikke ha noen sammenheng med hvor mye klimagasser som har blitt sluppet ut for å produsere den.
 
K

knutinh

Gjest
Dette blir løse anntagelser. Hva prisen er på en vare trenger ikke ha noen sammenheng med hvor mye klimagasser som har blitt sluppet ut for å produsere den.
Og løse antagelser er nettopp hva jeg hevder at vår miljøpolitikk (eller kravet om miljøpolitikk) baserer seg på.

For å rettferdiggjøre et tiltak må man både sannsynliggjøre at nettopp dette tiltaket fører til en konkret reduksjon i f.eks CO2 og at negative effekter er til å leve med.

Jeg synes at ønsket om symbolpolitikk (f.eks resirkulering av papir som gir alle an følelse av å "gjøre noe" men som samtidig kanskje eller kanskje ikke fører til utslipp av kjemikalier for å rense dårlig papir) vitner om at vi er mer opptatt av å rense egen samvittighet enn å faktisk gjøre noe.

-k
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Og løse antagelser er nettopp hva jeg hevder at vår miljøpolitikk (eller kravet om miljøpolitikk) baserer seg på.

For å rettferdiggjøre et tiltak må man både sannsynliggjøre at nettopp dette tiltaket fører til en konkret reduksjon i f.eks CO2 og at negative effekter er til å leve med.

Jeg synes at ønsket om symbolpolitikk (f.eks resirkulering av papir som gir alle an følelse av å "gjøre noe" men som samtidig kanskje eller kanskje ikke fører til utslipp av kjemikalier for å rense dårlig papir) vitner om at vi er mer opptatt av å rense egen samvittighet enn å faktisk gjøre noe.

-k
Jeg er nok redd du har mye rett i det.

Kanskje på tide å se hva som kan gjøres som virkelig monner i den store sammenhengen. Kanskje utbygging av kjernekraftverk er veien å gå? Spesielt hvis en effektiv måte å utnytte thorium blir utviklet.

Virkningen av symbolpolitikk kan fort snu seg hvis fork oppdager at det de gjør i god tro har liten eller ingen virkning, eller er direkte skadelig. Desillusjon kan føre til en likegyldig kynisme som vil motarbeide tiltak som virkelig har effekt.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
20.873
Antall liker
11.539
Flyten av strøm fra "bygd" til by kunne jo blitt gjennomført med svært få nordmenn bosatt på bygdene. Hvor mange trenger man for å drive et kraftverk og vedlikeholde en kraftlinje?

-k
Var det ikke kraftlinjen som var problemet?
 
Topp Bunn