Belter!

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.930
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Er jo mange tråder om sko, klokker og andre ting her nå!

Jeg er på jakt etter et belte eller to til dress. Ønsker belte i sort eller brunt. Også vil jeg at det skal være både tykt og bredt!

Hvor får man tak i noe slikt....? Det behøver ikke å være dyrt, men betaler gjerne litt for et skikkelig belte!

Mvh
OMF

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.799
Torget vurderinger
28
Anderson's har supre belter: uendlig med hull, hvilket vil si at de passer alle tuper bukser, høye eller lave livet.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.040
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
OMF skrev:
Takk for tipset, men er vel i grunn på jakt etter noe som er litt nøkternt....

Mvh
OMF
Jeg har tre belter herfra, i ypperlig kvalitet til tross for lav pris. Beste kvalitet tykt full-lær (i motsetning til spalt-læret du finner i de fleste belter) og laget akkurat slik du ønsker med tanke på lengde, antall hull og distanse mellom hullene. Helt enkle design som passer både jeans og dress.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.741
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Lille_Adam skrev:
OMF skrev:
Takk for tipset, men er vel i grunn på jakt etter noe som er litt nøkternt....

Mvh
OMF
Jeg har tre belter herfra, i ypperlig kvalitet til tross for lav pris. Beste kvalitet tykt full-lær (i motsetning til spalt-læret du finner i de fleste belter) og laget akkurat slik du ønsker med tanke på lengde, antall hull og distanse mellom hullene. Helt enkle design som passer både jeans og dress.
Beltet øverst til venstre ligner da vitterlig på et kyskhetsbelte? Jeg kjenner ikke OMF, men jeg tipper det ikke akkurat er noe sånt han er ute etter. Nøkternt kan man vel ikke kalle det... ;D

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Kyskhetsbelter er vel helst for nøkterne, om ikke i utseende, så i funksjon. Heldigvis finner du ordinære belter også, om du beveger deg forbi forsiden.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Hvis du er ute etter noe som skal vare og forbli pent over tid, ville jeg forsikret meg om at beltet er laget av full-lær. De som er avbildet hos Tiger er ganske sikkert i polert spalt-lær, som vil miste finishen og sprekke opp relativt raskt. Om det et bruk-og-kast belte så kan det selvsagt være det samme.

Ble medlem
30.04.2008
Antall liker
1.398
Belter hører ikke med til et dressantrekk, men til jeans og chinos er det ok.

Belter skaper et visuelt stoppunkt ved sin horisontale linje og forstyrrer dressens typiske vertikalitet. Om du er lav vil belte få deg til å virke lavere, og om du er tettbygd, vil belte få deg til å se tjukkere ut. Spesielt tydelig er dette hvis belte har en stor og skrikende spenne.

Dressbukser skal helst henge fra skuldrene, da faller de finest. Til det trenger du skikkelige seler, av den typen som festet i knapper i linningen. Seler med klemmer er større FY enn lisseslips til dress. Det finnes kun en skikkelig selemaker, og det er Albert Thurston.

Her er jo en tøffing som vet å kle seg:

Vedlegg

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Å si at kun Albert Thurston lager 'årntlie bukseseler er vel å dra det noget langt....

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Jeg tror vel i grunnen at det er altfor kategorisk å si noe sånt om noe som helst.

Ble medlem
30.04.2008
Antall liker
1.398
Lille_Adam skrev:
Jeg tror vel i grunnen at det er altfor kategorisk å si noe sånt om noe som helst.
Glemte at dette er internett, og skulle hengt på et IMO.
Et kjapt søk på styleforum viser at jeg neppe er alene i verden med den oppfatningen.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Om noe så er vel et IMO mindre viktig på internett... ;)

Uansett, Thurston er bare den mest kjente produsenten, som alle (som bryr seg) kjenner til. Det finnes flere som håndlager denslags kun på bestilling til de bemidlede og flere igjen som ikke er å finne på nett og som kun selger lokalt. Akkurat som med det meste annet i klesverdenen. Det blir som å si at Huntsman lager de beste dressene i verden, uten å nevne de andre Savile Row skredderne.

Ble medlem
30.04.2008
Antall liker
1.398
Lille_Adam skrev:

Uansett, Thurston er bare den mest kjente produsenten, som alle (som bryr seg) kjenner til. Det finnes flere som håndlager denslags kun på bestilling til de bemidlede og flere igjen som ikke er å finne på nett og som kun selger lokalt. Akkurat som med det meste annet i klesverdenen.
Du får komme med navn da, slik at andre og kan få gleden.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Nå er jeg blant dem som egentlig ikke bryr meg og kun har plukket opp litt kunnskap gjennom osmose fra en ex som studerte kles og tekstildesign og blant annet var utplassert i Savile Row. Jeg vet man finner særdeles eksklusive håndproduserte greier i Italia, men hvem og hvor har jeg forlengst glemt. I junaiten har du Paul Winston (som også har en blogg her) i New York, men der slutter vel egentlig hukommelsen.

Ble medlem
30.04.2008
Antall liker
1.398
^ Takker, interessant. Den skal studeres, selv om jeg egentlig ikke er så glad i amerikanske herreklær.

Jeg har avtale i the Row selv i mars, for å få meg ny dress. Prøver en annen og litt mer velrennomert - og dyrere - cutter denne gang, nemlig Thomas Mahon som jeg har sett en del av arbeidet til og som jeg liker filosofien til. Forrige gang var det litt bob-bob. Det er med skredderi som med hifi, du får ofte det du betaler for, men langt fra alltid.

Prøver å overtale min sønn å ønske seg en SR-dress i 18 årsgave, og det ser ut som om jeg får han med. Da drar vi sammen til Thoams Mahon, det blir stas.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Good for you. Jeg har vært i Savile Row (lar være å bruke det mer familiære "the Row, siden jeg ikke er stamkunde) en del ganger, men da på gjennomfart fra punkt A til punkt B. Har aldri vært innom en dør og kommer nok aldri så langt heller. Dressmann-priser er mer i linje med min lommebok.

Ble medlem
30.04.2008
Antall liker
1.398
Lille_Adam skrev:
Good for you. Jeg har vært i Savile Row (lar være å bruke det mer familiære "the Row, siden jeg ikke er stamkunde) en del ganger, men da på gjennomfart fra punkt A til punkt B. Har aldri vært innom en dør og kommer nok aldri så langt heller. Dressmann-priser er mer i linje med min lommebok.
Nå blir det mye OT her, men:

Det er en opplevelse bare å rusle og snuse inn atmosfæren. Flere av butikkene er som å komme inn i en herreklubb. Og det er helt lov å stikke innom bare for å se, f eks hos Gieves and Hawkes i No 1, hvor Geographical Society tidligere holdt til (og der 'Jorden rundt på 80 dager' startet fra). Du kan få ferdigdresser til norske priser der, ca £600, og både det norske og det svenske kongehuset får laget sine klær der, sikkert fordi G&H startet ut som militærskreddere og har beholdt en viss stramhet i snittet. http://www.gievesandhawkes.com/shop/

Eller Huntsman, den legendariske og aller mest kostbare av dem alle. De har ferdigdresser til ca £12-1300. Mye flott i tweed. http://www.h-huntsman.com/

Eller Ozvald Boateng, som fornyet og frisket opp hele den forgubbede stilen, klassisk håndverk av ypperste klasse men i oransje eller knallblå, men også tradisjonelle farger. Hadde vært noe? Prisen er ca £1000 og kanskje enda lavere under salget. http://www.ozwaldboateng.co.uk/

Det er mange å velge i, og alle holder høy kvalitet.

De fleste husene tilbyr tre prisklasser: Ferdigdresser (RTW), Målsøm (MTM) og Bespoke. Det siste starter prismessig på £2000-2200, mens MTM ligger fra det halve av det eller der omkring og oppover. Bespoke er jo det ypperste, men du må tilbake to-tre ganger for å tilpasse dressen før den er ferdig, så det må du legge på prisen. Da er det minst 50 timer håndarbeid lagt ned i dressen.

Dressmann vil du aldri, aldri, aldri bli sett i. Det er et sartorialt skjellsord og et selvrespektens harakiri. Det benyttes kun av men som ikke setter pris på seg selv.

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
429
Sted
Friedrichstadt
Mye fint hos Gieves & Hawkes, ser jeg. Bl.a. den duffle coat`en de har kunne jeg gjerne tenkt meg. Men det var jo ikke det som var tema her...

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.930
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
dag1234 skrev:
Mye flott i tweed.

........... men i oransje eller knallblå,
Vi er nok nødvendigvis ikke på jakt etter akkurat det samme....

Jeg synes det er veldig gøy med disse avsporingene, og er nok i ferd med å komme dit i livet at jeg skal ta et steg eller to opp i kvalitet på klær, sko og tibehør!
Må bare få på plass skikkelig anlegg først! ;D

Mvh
OMF

Ble medlem
30.04.2008
Antall liker
1.398
OMF skrev:
dag1234 skrev:
Mye flott i tweed.

........... men i oransje eller knallblå,
Vi er nok nødvendigvis ikke på jakt etter akkurat det samme....

Jeg synes det er veldig gøy med disse avsporingene, og er nok i ferd med å komme dit i livet at jeg skal ta et steg eller to opp i kvalitet på klær, sko og tibehør!
Må bare få på plass skikkelig anlegg først! ;D

Mvh
OMF
Hehe. Det er ikke så stort sprang fra hifi og til skredderkunst egentlig. Begge deler handler om å gjøre det optimale ut av det en har til rådighet, og et ønske om perfeksjon - samt at de fleste kan klare sesg med langt enklere produkt enn hva vi sikter mot. ;)

Men når man først har prøvd og blitt kjent med kvalitet, så er det vanskelig å gå tilbake til noe som ikke er så bra.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
dag1234 skrev:
Nå blir det mye OT her, men:
Joa, jeg er klar over alt det der. Nesten enhver tradisjonell britisk butikk kan være en fryd å kikke innom uansett. Når det gjelder Dressmann-priser, så mente jeg kun prisene, ikke produktene. Litt selvrespekt har man ennå. Uansett, for den som vet å rå seg så kan man jo plukke opp ting fra nest øverste hylle for nærmest en slikk og ingenting. Siste kleskjøp var en skreddersydd (Thomas Davis, Manchester) vinterfrakk i fineste kvalitet Crombie-ull til 300 blanke og ellers henger det ting fra blant andre Aquacutum, Roderick Charles og Zegna i skapet, innkjøpt for lignende priser.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Lille_Adam skrev:
Hvis du er ute etter noe som skal vare og forbli pent over tid, ville jeg forsikret meg om at beltet er laget av full-lær. De som er avbildet hos Tiger er ganske sikkert i polert spalt-lær, som vil miste finishen og sprekke opp relativt raskt. Om det et bruk-og-kast belte så kan det selvsagt være det samme.
Kan godt stemme det du sier, men har ikke opplevd noe synlig slitasje så langt på beltene fra tiger.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Fullt mulig at jeg tar fullstendig feil med hensyn til de spesifikke beltene. De aller fleste belter er imidlertid laget av superbillig spalt-lær med en maskinelt påført overflatefinish og Tiger-beltene ser slik ut. De kan for all del vare en stund før de slites, for kvaliteten på slike varierer selvsagt også, men for meg som helst vil at ting jeg liker varer nærmest evig, blir de likevel relativt raskt utslitt.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.186
Torget vurderinger
4
dag1234 skrev:
Lille_Adam skrev:

Uansett, Thurston er bare den mest kjente produsenten, som alle (som bryr seg) kjenner til. Det finnes flere som håndlager denslags kun på bestilling til de bemidlede og flere igjen som ikke er å finne på nett og som kun selger lokalt. Akkurat som med det meste annet i klesverdenen.
Næmmen damer da !
Å småkjekle om hvem som er verdens beste til å håndlage bukseseler er vel å dra OT-hjørnet litt langt...selv her på HFS ?!

Serrriøst ?!

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Kan da ikke være mye verre enn å kjekle om rør eller kondiser vel?

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.952
Sted
Holmestrand
Trane skrev:
dag1234 skrev:
Lille_Adam skrev:

Næmmen damer da !
Å småkjekle om hvem som er verdens beste til å håndlage bukseseler er vel å dra OT-hjørnet litt langt...selv her på HFS ?!

Serrriøst ?!
Jeg må le.
Lille_Adam har likevel et poeng. Dette setter hifi-diskusjoner i perspektiv. Det er nemlig slik vi framstår for de uinnvidde. Folk som krangler om ting som ingen merker forskjell på.
Hvis noen føler seg bedre med med bukseseler fra Albert Thurston eller rare sko som koster som en bruktbil, så er det slik vi er. Irrasjonelle.
.... men morsomme.
Min far var en meget nøktern person. Industriarbeider som bygde heisekraner ( f eks havna i Drammen), kjøpte klær på Dressmann og var i det store og hele usnobbete. Han nektet konsekvent å drikke kaffe av annet enn mors fineste porselen. Fiskeutstyr kom gjerne fra House of Hardy eller et hightechsted de fleste ikke har hørt om. Karbon og titan var tidlig på plass i fiskeutstyret. Dyre sykler syntes han var bare tull.

Ble medlem
30.04.2008
Antall liker
1.398
Jeg er ikke dame. Kan få komme og kjenne den som vil.

Når det gjelder klær og dresser spesielt så er passform helt avgjørende. Industrielt fremstilte klær er laget etter standardformer. Ingen mennesker har standardkropper, derfor går mange menn går i klær som ikke passer dem. Det sees lett og er aldri kledelig. Noen bryr seg ikke om det, mens andre synes det er viktig at plaggene passer.

For å oppnå best mulig resultat, må klærne lages til den som skal gå med dem. Siden det er kostbart, vil mange av oss akseptere visse kompromisser i passform.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.952
Sted
Holmestrand
dag1234 skrev:

Når det gjelder klær og dresser spesielt så er passform helt avgjørende. Industrielt fremstilte klær er laget etter standardformer. Ingen mennesker har standardkropper, derfor går mange menn går i klær som ikke passer dem. Det sees lett og er aldri kledelig. Noen bryr seg ikke om det, mens andre synes det er viktig at plaggene passer.

For å oppnå best mulig resultat, må klærne lages til den som skal gå med dem. Siden det er kostbart, vil mange av oss akseptere visse kompromisser i passform.
Kona er skredder, og jeg tilhører definitivt den gruppa som kunne profitere (stort!) på målsøm.
Det er dessverre lenge siden jeg nøt godt av hennes tjenester på dette området.
:)

Ble medlem
30.04.2008
Antall liker
1.398
xerxes skrev:
dag1234 skrev:

Kona er skredder, og jeg tilhører definitivt den gruppa som kunne profitere (stort!) på målsøm.
Du må sette henne i arbeid, må du forstå. :p

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
dag1234 skrev:
xerxes skrev:
dag1234 skrev:

Det er tross alt fullt mulig å kjøpe manufaktur, og få konen til å foreta tilpasninger, slik at det blir perfekt til slutt. Jeg har tenkt å gjøre det med lindressen. Der bør det være endel å gå på i tilpasning, men det kommer selvsagt til å koste penger det også.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.952
Sted
Holmestrand
baluba skrev:
dag1234 skrev:
xerxes skrev:
dag1234 skrev:

Det er tross alt fullt mulig å kjøpe manufaktur, og få konen til å foreta tilpasninger, slik at det blir perfekt til slutt. Jeg har tenkt å gjøre det med lindressen. Der bør det være endel å gå på i tilpasning, men det kommer selvsagt til å koste penger det også.
Dagens konfeksjonsøm er ikke alltid like egnet for omsøm. Dessuten får hun lettere hjerneblødning over dårlig arbeid når hun begynner med slikt og så er hun nokså opptatt med diverse bunadsprosjekter til en hver tid (bunadslærer, omsøm i det hele tatt) og jeg har en udefinert prioritet fordi det er mye morsommere med bunad - og det kan jeg jo forstå.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
xerxes skrev:
baluba skrev:
dag1234 skrev:
xerxes skrev:
dag1234 skrev:

Dagens konfeksjonsøm er ikke alltid like egnet for omsøm. Dessuten får hun lettere hjerneblødning over dårlig arbeid når hun begynner med slikt og så er hun nokså opptatt med diverse bunadsprosjekter til en hver tid (bunadslærer, omsøm i det hele tatt) og jeg har en udefinert prioritet fordi det er mye morsommere med bunad - og det kan jeg jo forstå.
Jeg kan forstå henne. Og en mer velkledd mann er også mer kapabel til utroskap, vil jeg tro. Hun er nok fornøyd med å ha deg på plass, tipper jeg.
Ingen grunn til å overbelaste henne sålenge du også er fornøyd. Prioritering av tid. ;)

Ble medlem
30.04.2008
Antall liker
1.398
Og brukt aldri et PS som er i samme stoff som slipset. Det er dirkete fratøtende og vitner om elendig smak. La det heller ta opp noe av fargene i antrekket og heller kommentere/komplementerer det.

Det øverste bildet er et eksempel på bad, bad taste. Mens de to nederste er mer vellykket.

Vedlegg

Dude

Medlem
Ble medlem
30.12.2007
Antall liker
0
Her burde du finne noe som faller i smak håper jeg.
En fantastisk nettbutikk med rask og uproblematisk levering.
Alle priser er inkl. moms og frakt. De tar seg av alt dette, og skulle det være noe problemer med tollvesenet så ordner de opp.
Levert av ups/dhl på døren.
Prisene er bra, samt at det er salg nå.
Anbefales på det varmeste. Salvatore Ferragamo er personlig favoritt innen sko og belter.

http://www.luisaviaroma.com/index.aspx?#getData.aspx|CallType=ListOfProd&des=&cat=51&season=actual&gender=men&group=accessories&subline=&fromLinkDesHtm=undefined&fromTrend=false&trend=&SortType=0

http://www.luisaviaroma.com

mvh

Topp Bunn