Belia's bule

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• belia

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2005
    Antall liker
    13
    Da er tiden inne:

I høst tok lytterommet mitt form. Dette står det litt om her; http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=41103.msg798984#msg798984

Kort om rommet:
    Rommet er ca 4,9*5,5*2,04. Altså veldig lav takhøyde. Det er nytt stenderverk og etterisolert, ca 50 plater gips, lydbøyler i taket og ny parkett. Rommet er malt i mørke farger, Sand på to vegger og Muskatnøtt på to vegger og i taket. Altså veldig mørkt tak. Dette fordi det også er familiens kino. Jeg har ellers 100% lyskontroll.
    Jeg hadde en nesten ny bod-dør liggende, og denne ble satt inn og demper lyden rimelig godt.
    Pr i dag er det ikke gjort noen akustiske tiltak utover ønsket møblering.

Kort om anlegget.

Høyttalere:
    Front: Audio Physic Virgo 2, Birdseye maple
    Center: Audio Physic Celsius 3
    BakHT: Adam A5 (aktive)

Forsterkere:
    Processor: Arcam P700
    Effekt front: NewClassD
    Effekt center: Trends 10.1

Kilder:
    Squeezebox Duet
    Drivverk: Cambridge 540 v2
    DSP: Adyton Lisa
    Dac: RME ADI-2
    Well Tempered Classic Turntable m/Ortofon MC30 Supreme / Musical Fidelity Riaa

Kabler
    HT front: Kimber 8TC
    Center: Kimber KWIK 12
    HT bak: DIY mikrofonkabel XLR/XLR
    Ellers diverse DIY digitalkabler med Neutrik-kontakter.

Projektor
    Optoma HD65

Lydfilosofi
    Jeg prioriterer et stort lydbilde og god holografi. Jeg ønsker en kjapp responsiv bass, et nøytralt lydblide som etter min mening bør helle mot det analytiske. Min referanse har alltid vært AP på Adyton som har presentert musikk slik jeg liker det.

Ønsker fremover:
    - Akustikkbehandle rommet.
    - Ny forforsterker. Arcam'en er ikke god nok, og er for tilbakelent og snill i toppen. Den bløter også opp bassen.
    - Har også et mål om å prøve ut en DP effekt, men dette blir på sikt.
    - Kunne også ønske å prøvd ut Audiolense, men da må jeg lese meg opp på den tekniske biten.

Noen bilder Emotikon tok da Nidaros Audio Forening var innom i januar. Flere bilder av rommet i sin helhet kommer etter hvert.

Drivverk og DSP. Denne retter opp fasefeil før signalet går videre til RME ADI-2

Virgo 2, Arcam p700, Linux-maskin som kjører xbmc på gulvet.

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Trondheim
    Det er noe tid siden NAF-treffet i bula hos Belia, men jeg skal forsøke meg på noen inntrykk.

Da jeg ankom var treffet igang og musikk på spilleren. Førsteinntrykk:
    -Oppsettet var svært pent og ryddig i et flott lytterom.
    -Lydklangen var deilig balansert. Ingen frekvensområder syntes å stikke seg fram.
    -Rommet spilte litt med i bassområdet.

Lyden i sweetspot tegna opp et bilde med detailjer og plassering av musikerne. Måten anlegget spilte på var svært avslappende. Romresonansene i bassen ble fort glemt. Høytalerne går kanskje ikke kjellerdypt, men jeg savna egentlig ingenting (kan skyldes egne stativhøyttalere). Her er forøvrig en omtale av høyttalerne i Stereophile: http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/147/index.html

Inntrykkene over ble dannet av å høre andres musikk som jeg ikke har noe egentlig forhold til. Jeg hadde med ei plate av Tears for Fears, som jeg mener har ganske god lyd, og som spilles jevnlig hjemme. Her synes jeg musikken låt litt mindre engasjerende enn jeg er vant til. Nå ble jeg igjen oppmerksom på at rommet spilte litt med og rota ting litt til. Den andre plata jeg brakte med var Tre Små Kinesere, Vær sær. Denne gav litt av det samme som Tears.., altså litt mindre engasjerende enn vanlig. Spesiellt i gjengivelse av stemmer. I tillegg ble jeg overrasket av at enkelte av strengeinstrumentene hadde en litt skjærende forvrengning.

Uansett likte jeg anlegget veldig godt; spesiellt høyttalerne. Hadde faktisk forventa at bassresonansene skulle være mer påtrengende siden rommet er nesten kvadratisk, men det kan være unngått ved at rommet er temmelig stort (lav resonansfrekvens) og at høyttalerne ikke spiller avgrunnsdypt.

Har forstått at Belia vurderer dempe rommet. Det blir spennende å følge utviklingen framover.

Mvh Ola

belia

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2005
    Antall liker
    13
    Det blir etterlyst oppdateringer i Nidaros.
    Her er en teaser.
    Fått pakke i posten:)

Vedlegg

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.094
    Torget vurderinger
    1
    Åpne! Åpne! :D

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.287
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Ja, B-man...no e vi spente.
    Det tar tid i bartebyen, skjønner jeg... ;D
    Står til liv ellers?

mvh
    Proffen

belia

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2005
    Antall liker
    13
    Pakken er åpnet, men tenkte å avduke dette litt gradvis. Her er vi litt nærmere.
    Noen som tør tippe?

Ellers venter jeg på en pakke til. Den gleder jeg meg virkelig til. Kanskje ta noen bilder da også ;D

Vedlegg

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.287
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Det der er noe smått, jaffal...
    Skal jeg våge å tippe på noe a la en usb-dac?

mvh
    Proffen

belia

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2005
    Antall liker
    13
    Proffen skrev:
    Det der er noe smått, jaffal...
    Skal jeg våge å tippe på noe a la en usb-dac?

mvh
    Proffen
    Det er nok mindre enn som så:)

Vedlegg

belia

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2005
    Antall liker
    13
    emotikon skrev:
    YEYY!
    Så da blir platespilleren din opp og gå :)
    Ja. På tide. Ortofon mc30 Supreme har fått litt juling. Sikkert skjedd under rengjøring. Kanskje like greit, tror ikke det var optimal match, selv om jeg synes den låt utrolig uanstrengt spesielt oppover i registrene.

Noen som tør tippe hvilken pu jeg har gått for?
    Er forresten i tenkeboksen på internkablingen på WT-spilleren. Synes ikke den ser helt bra ut. Leste noe på WT sine sider om sandfylt arm. Det kompliserer det en smule.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.094
    Torget vurderinger
    1
    Platespillere, eller 12" snurrer... Det ser dyrt ut..! :D

belia

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2005
    Antall liker
    13
    Da har jeg fått gjort litt i helgen. Jeg har handlet litt i det siste, Bladelius Idun preamp, nye diskanter, ny dynavector dv20xl pickup og en ny Pioneer LX72 receiver da dette også er familiens kino.

Var bortom Birdman for litt inspirasjon fredagskvelden, så i helgen har jeg fått gjort følgende:
    - Ommøblert anlegget og ryddet i kabelsalaten:)
    - Byttet diskanter. Spiller overraskende bra rett ut av esken. Artig at det står made in Norway på de.
    - "Renovert" platespilleren, delvis demontert, vasket, gått over noen loddinger og montert ny PU. Føles som jeg har fått ny spiller.
    - Saumfart Vinylengine for ymse protractorer som jeg har printet ut og laminert 8) Har i dag justert PU etter beste evne.
    - Justert inn nåletrykket på ca 2 gram. Dette er noe jeg kan dårlig, så tips her hadde vært fint. Så på vinylengine at rett over 2 g er passe. Er dette almenngyldig uansett (pingle)arm?
    - Ellers har jeg lekt meg med romkorreksjonen på Pioneeren, og synes egentlig Pioneeren er overraskende god. Den gjør noe bra og noe dårlig, men viser romresonnansene som Emotikon identifiserte tidligere. Jeg har dempet 1.refleksjon sidevegg, men har ikke tatt taket. Har samme avstand fra diskant til gulv og diskant til tak. Gjør dette noe?

Kan slenge inn noen bilder etterhvert. Det samme gjelder lytteinntrykk. Men kan si med en gang at Idun spiller mye bedre en min gamle processor (kanskje ikke spesielt overraskende...)

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Heisann!

Grattis med det nye, og velkommen tilbake til vinylverdenen. Det er PUen som avgjør hvilket nåletrykk du skal bruke, dette varierer en del. Som regel følger det en liten lapp med puen hvor det bl.a. står hvilket nåletrykk den trives best med, ellers finner du det helt sikkert på nett. Det tryggeste er å bruke en elektronisk vekt til å måle riktig trykk. Birdman har en slik, dersom han har funnet batteri som passer. (Det fant ikke jeg sist jeg lånte den.)

Du spør om det gjør noe om det er lik avstand fra diskant til gulv og diskant til tak. Det kommer jo helt an på hvor mye refleksjoner det er. Det er sikkert ingen fordel, men det er heller ikke nødvendigvis noe problem. Det er jo bare å prøve å legge noe dempende på gulvet og se om det gjør noen forskjell, evt henge noe i taket.

Legg gjerne ut noen bilder. Burde jo stukket innom, men det er ikke lett å finne ledig tid for tiden.

belia

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2005
    Antall liker
    13
    BT skrev:
    Heisann!

Grattis med det nye, og velkommen tilbake til vinylverdenen. Det er PUen som avgjør hvilket nåletrykk du skal bruke, dette varierer en del. Som regel følger det en liten lapp med puen hvor det bl.a. står hvilket nåletrykk den trives best med, ellers finner du det helt sikkert på nett. Det tryggeste er å bruke en elektronisk vekt til å måle riktig trykk. Birdman har en slik, dersom han har funnet batteri som passer. (Det fant ikke jeg sist jeg lånte den.)
    Har bestilt vekt, men lånte med meg en fra jobb, litt grov, men ligger på ca 2 g nå.
    Du spør om det gjør noe om det er lik avstand fra diskant til gulv og diskant til tak. Det kommer jo helt an på hvor mye refleksjoner det er. Det er sikkert ingen fordel, men det er heller ikke nødvendigvis noe problem. Det er jo bare å prøve å legge noe dempende på gulvet og se om det gjør noen forskjell, evt henge noe i taket.
    Har liggende en del Rockwool-plater. Har rammet inn to av de som tar 1. refleksjon på sidevegg. Er foreløpig ikke så gira på å henge opp plater i forholdsvis nymalt tak. Men det er vel ingen vei utenom.
    Legg gjerne ut noen bilder. Burde jo stukket innom, men det er ikke lett å finne ledig tid for tiden.
    Og bildene kommer her;

Slik ser det hele ut fra lytteposisjon.

Slik ser racket ut. Litt mye her, ikke funnet ut mest hensiktsmessig plassering enda mht kabelstrekk. Riaa'en er gjemt bak center, og dac er gjemt bak CD osv...

Her er platespilleren:) Tar gjerne imot forslag til kabel med ground til spilleren. Gjerne en som ikke velter finansene helt...

Her er Bladelius Idun preamp. En RME kan skimtes bak der et sted:)

Her resten av rommet. Forholdsvis symmetrisk egentlig.

Tilslutt en nydelig tysker

Det var det hele. Det som er viktig nå er demping av rommet. Kvier meg litt til det. Men Pioneeren gir en pekepinn på når jeg treffer med demping og ikke, så det er egentlig bare å brette opp armene (kan man si det ???)

Hva tror dere?

Vedlegg

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.287
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    ....det heter vel å brette opp ermene.... ;D
    Ellers tror jeg det gjør jælma vondt!

Nice oppsett, forresten.
    Hvilken effektforsterker bruker du egentlig?

mvh
    Proffen

belia

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2005
    Antall liker
    13
    Proffen skrev:

Nice oppsett, forresten.

mvh
    Proffen
    Takker.
    Jeg spiller med en NewClassD-effekt. Har skrudd den sammen selv. Liker den godt (eller må like den godt?). Det er Lars Claussen sitt siste prosjekt.
    Omtale av klasse D forsterkere og NewClassD spesielt finner du her; http://www.audiodesignguide.com/ClassD/classD.html Les og bli vis ;D

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.287
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    belia skrev:
    Proffen skrev:

Nice oppsett, forresten.

mvh
    Proffen
    Takker.
    Jeg spiller med en NewClassD-effekt. Har skrudd den sammen selv. Liker den godt (eller må like den godt?). Det er Lars Claussen sitt siste prosjekt.
    Omtale av klasse D forsterkere og NewClassD spesielt finner du her; http://www.audiodesignguide.com/ClassD/classD.html Les og bli vis ;D
    Aaaaah, husker det nå....
    Lenge siden sist vi preiket hifi, vettu... ;D

mvh
    Proffen

Elektron

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Dette var en flott bule Belia. Det må være deilig å kunne trekke seg tilbake uten å bli nedstemt av familiens ønske om å se gullrekka :)

mvh Elektron

belia

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2005
    Antall liker
    13
    Elektron skrev:
    Dette var en flott bule Belia. Det må være deilig å kunne trekke seg tilbake uten å bli nedstemt av familiens ønske om å se gullrekka :)

mvh Elektron
    Takker.
    Jeg trives godt i lytterommet. Men vi bruker det egentlig mye begge to. Siden min samboer jobber skift får jeg også rikelig lyttetid alene:)
    Egentlig er babycallen den viktigste komponenten i anlegget. Da har jeg god kontroll selv om jeg er i kjelleren:)

belia

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2005
    Antall liker
    13
    hel skrev:
    Se her ja. Fin spiller :)
    Selvsagt:)

Jeg har faktisk hatt min siden 1994 tror jeg. Kjøpte den av .tore. som hadde kjøpt den av Vadseth. I lange perioder har den stått til lagring, men har nå fått sin etterlengtede renessanse.
    Skifter ikke utstyr så ofte:)

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    belia skrev:
    Skifter ikke utstyr så ofte:)
    Stabilitet og langsiktighet gir fred i sinnet, og dermed bedre forhold for musikknytelse. ;)

Flott oppsett du har!

belia

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2005
    Antall liker
    13
    Birdman skrev:
    Delvis OT, men jeg skylder deg visst en adresse....

http://www.soundstagedirect.com/

Godt utvalg, fantastisk service!
    Flottings. Skal følge med der. Har ein liten innkjøpsstopp på LP. Planlegger å bygge platevaskeren alle skriver om.
    Edie-platene kom billig i posten. Det ble på CD. Har hatt begge på heavy rotation:)

belia

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2005
    Antall liker
    13
    Har kjøpt meg denne. Har forstått det slik at dette er "the shit".
    Fant den billig på Play. Mye går over hodet på meg, her er matte på bra universitetsnivå og ditto på fysikken. Men endel er interessant. Har kommet meg til side 65 nå:)

Har også ommøblert noe, visuelt mye bedre, ikke konkludert på lyd enda, men trolig til det bedre. Har ellers 2 store og 3 små akustikkpaneler jeg flytter rundt på om dagen.

.tore.

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.06.2007
    Antall liker
    3
    Bra bok, men tung! Orker bare noen få sider om gangen.

Kjekt å se at min gamle veltempererte har det godt igjen etter en lang eksil i pappkasse.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn