Da er tiden inne:
I høst tok lytterommet mitt form. Dette står det litt om her; http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=41103.msg798984#msg798984
Kort om rommet:
Rommet er ca 4,9*5,5*2,04. Altså veldig lav takhøyde. Det er nytt stenderverk og etterisolert, ca 50 plater gips, lydbøyler i taket og ny parkett. Rommet er malt i mørke farger, Sand på to vegger og Muskatnøtt på to vegger og i taket. Altså veldig mørkt tak. Dette fordi det også er familiens kino. Jeg har ellers 100% lyskontroll.
Jeg hadde en nesten ny bod-dør liggende, og denne ble satt inn og demper lyden rimelig godt.
Pr i dag er det ikke gjort noen akustiske tiltak utover ønsket møblering.
Kort om anlegget.
Høyttalere:
Front: Audio Physic Virgo 2, Birdseye maple
Center: Audio Physic Celsius 3
BakHT: Adam A5 (aktive)
Forsterkere:
Processor: Arcam P700
Effekt front: NewClassD
Effekt center: Trends 10.1
Kilder:
Squeezebox Duet
Drivverk: Cambridge 540 v2
DSP: Adyton Lisa
Dac: RME ADI-2
Well Tempered Classic Turntable m/Ortofon MC30 Supreme / Musical Fidelity Riaa
Kabler
HT front: Kimber 8TC
Center: Kimber KWIK 12
HT bak: DIY mikrofonkabel XLR/XLR
Ellers diverse DIY digitalkabler med Neutrik-kontakter.
Projektor
Optoma HD65
Lydfilosofi
Jeg prioriterer et stort lydbilde og god holografi. Jeg ønsker en kjapp responsiv bass, et nøytralt lydblide som etter min mening bør helle mot det analytiske. Min referanse har alltid vært AP på Adyton som har presentert musikk slik jeg liker det.
Ønsker fremover:
- Akustikkbehandle rommet.
- Ny forforsterker. Arcam'en er ikke god nok, og er for tilbakelent og snill i toppen. Den bløter også opp bassen.
- Har også et mål om å prøve ut en DP effekt, men dette blir på sikt.
- Kunne også ønske å prøvd ut Audiolense, men da må jeg lese meg opp på den tekniske biten.
Noen bilder Emotikon tok da Nidaros Audio Forening var innom i januar. Flere bilder av rommet i sin helhet kommer etter hvert.
Drivverk og DSP. Denne retter opp fasefeil før signalet går videre til RME ADI-2
Virgo 2, Arcam p700, Linux-maskin som kjører xbmc på gulvet.
I høst tok lytterommet mitt form. Dette står det litt om her; http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=41103.msg798984#msg798984
Kort om rommet:
Rommet er ca 4,9*5,5*2,04. Altså veldig lav takhøyde. Det er nytt stenderverk og etterisolert, ca 50 plater gips, lydbøyler i taket og ny parkett. Rommet er malt i mørke farger, Sand på to vegger og Muskatnøtt på to vegger og i taket. Altså veldig mørkt tak. Dette fordi det også er familiens kino. Jeg har ellers 100% lyskontroll.
Jeg hadde en nesten ny bod-dør liggende, og denne ble satt inn og demper lyden rimelig godt.
Pr i dag er det ikke gjort noen akustiske tiltak utover ønsket møblering.
Kort om anlegget.
Høyttalere:
Front: Audio Physic Virgo 2, Birdseye maple
Center: Audio Physic Celsius 3
BakHT: Adam A5 (aktive)
Forsterkere:
Processor: Arcam P700
Effekt front: NewClassD
Effekt center: Trends 10.1
Kilder:
Squeezebox Duet
Drivverk: Cambridge 540 v2
DSP: Adyton Lisa
Dac: RME ADI-2
Well Tempered Classic Turntable m/Ortofon MC30 Supreme / Musical Fidelity Riaa
Kabler
HT front: Kimber 8TC
Center: Kimber KWIK 12
HT bak: DIY mikrofonkabel XLR/XLR
Ellers diverse DIY digitalkabler med Neutrik-kontakter.
Projektor
Optoma HD65
Lydfilosofi
Jeg prioriterer et stort lydbilde og god holografi. Jeg ønsker en kjapp responsiv bass, et nøytralt lydblide som etter min mening bør helle mot det analytiske. Min referanse har alltid vært AP på Adyton som har presentert musikk slik jeg liker det.
Ønsker fremover:
- Akustikkbehandle rommet.
- Ny forforsterker. Arcam'en er ikke god nok, og er for tilbakelent og snill i toppen. Den bløter også opp bassen.
- Har også et mål om å prøve ut en DP effekt, men dette blir på sikt.
- Kunne også ønske å prøvd ut Audiolense, men da må jeg lese meg opp på den tekniske biten.
Noen bilder Emotikon tok da Nidaros Audio Forening var innom i januar. Flere bilder av rommet i sin helhet kommer etter hvert.
Drivverk og DSP. Denne retter opp fasefeil før signalet går videre til RME ADI-2
Virgo 2, Arcam p700, Linux-maskin som kjører xbmc på gulvet.