Alt til hus og bolig Behøver litt elektrisk hjelp!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.455
Antall liker
7.793
Torget vurderinger
0
Noen som kan hjelpe meg å tolke en label på en strømforsyning?

Det står: Output 12V ------- 0,5A CV


Kan noen si meg hva CV står for?

strømforsyning.jpg


Saken er den at jeg for en tid siden kjøpte noen led lys "på sluttsalg" ( Biltema ?? ) som etter lang venting ble montert under overskap på kjøkkenet. Der har de hengt og gitt lys ved behov i halvannet år eller så før forleden dag da det kom et PANG og et lysglimt ( NB! Ikke politikeren! ) da bryteren ble slått på. Bryteren ble demotert og sjekket ut av saken. Strømforsyningen måtte "brytes opp" for invendig sjekk, og der inne er det klare tegn til at det har vært en kortsluttning. Både vond lukt og brunsvidde områder.

Som den "handy man" man dog er må dette selvsagt fikses. Et rask Google søk for å finne noen som kan selge denne strømforsyningen gav et meget interessant resultat. Kun 2 sider dukket opp, en på finsk og en på tysk. Den finske lot seg "maskinoversette" og sa i grunnen kun at ett eller annet finsk offentlig organ hadde lagt ned omsettingsforbud for denne strømforsyningen! Den tyske sa i grunnen det samme og at den ikke hadde godkjent Tüv godkjenning, selv om det står Tüv på merkelappen.

Så nå må Spiralis ut på "det åpne markedet" for å finne en kompatibel og forhåpentligvis godkjennt strømforsyning! Og da er det selvsagt greit å vite hva denne "CV" står der for?
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
173
Torget vurderinger
2
Google sier Constant Voltage.

Frode
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.455
Antall liker
7.793
Torget vurderinger
0
OK da må jeg finne en strømforsyning som leverer 12 volt vekselstrøm og minimum 0,5 amp.

Går ut fra at dette symbolet ------- betyr vekselstrøm?
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Aldri sett slike som leverer vekselstrøm.
Men jeg har ikke sett alle.

Sent fra min XT1572 via Tapatalk
 

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.235
Antall liker
2.415
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Nei, du skal ha en som leverer 12 V DC, ikke AC.
Og den nå kunne levere minimum 6 W eller 0,5 A eller 500 mA.
Jeg ville ha valgt en som leverer litt mer enn det, noen rundt 12 til 15 W, eller 1 til 1,25 A kan være passe.
Eller enda mer for den sak skyld.

OG:
Det ser ut for at den har "standard" plugg i enden, det er VIKTIG at den nye har + til senterpinnen og - til yttersiden.
Se den lille skissen nederst til høyre
Kobler du til motsatt, så kan det få følger...

Hvis du har en Kjell & co butikk i nærheten, så har de et utvalg.
Gubb-dagis (Claes Ohlson) har også noen.
De universale har nødvendigvis ikke den runde kontakten, så her kan det hende du må lage en overgang med hun plugg i den ene enden.
 
Sist redigert:

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
OK da må jeg finne en strømforsyning som leverer 12 volt vekselstrøm og minimum 0,5 amp.

Går ut fra at dette symbolet ------- betyr vekselstrøm?
Nei, det betyr likespenning.
Likespenning.png
Som du ser benyttes det flere forskjellige symboler for likespenning.
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.243
Antall liker
2.474
Torget vurderinger
1
For mye å skrive tar en c/p


Drift av lysdioder eller LED-moduler krever spesielt tilpassedeforkoblinger, som kalles drivere. Disse konverterer 230 V-nettspenning til passende verdier for drift av komponenten. Det er viktig at driftsutstyret er beregnet for og godkjent for drift av lysdioder. De fleste drivere som er tilpasset, er dessuten produsert som SELV, noe som innebærer at selve dioden eller armaturdeler ikke må beskyttes mot berøring. Det finnes også LED-moduler som kan kobles direkte til nettspenningen. Ulempen er en lavere effektivitet samt begrenset mulighet til lysregulering.

Det finnes i hovedsak to ulike former for drift av LED-moduler/armaturer: konstant strøm eller konstant spenning.



fagerhult_led_konstantstromsdrift

Ved konstantstrømspenning er tilkoblede LED-er koblet serielt til driver.

Konstantstrømdriften innebærer som navnet tilsier, at tilkoblede dioder drives av en konstant strøm som til vanlig ligger på 350, 500, 700 eller 1050 mA. Spenningen i kretsen avhenger av antall seriekoblede dioder. Hver diode har en fremspenning, og ved seriekobling plusses denne fremspenningen på med tilsvarende antall dioder. En downlight med 3 dioder laget for å fungere med en driver med konstantstrøm får en sekundærspenning på ca. 9 V DC (3⊗3 V). Kobles flere armaturer i serie mot felles forkobling, skal spenningen multipliseres med antall armaturer.

SELV-begrensning i NEK EN 60598-1 (armaturstandard): For IP 20-armaturer gjelder maks. 60 V DC, og for armaturer med høyere kapslingsklasse enn IP 20 gjelder 30 V DC. Dette er under forutsetning av at diodene kan berøres. Er de beskyttet, er tillatt spenning 120 V DC. Det må alltid tas hensyn til armaturens sertifisering og hva slags driver som anbefales. fagerhult_led_parallellt_kopplade

Ved konstantspenning er tilkoblede LED-er koblet parallelt til driver.

Konstant spenning brukes som regel til LED-produkter med et stort antall dioder, f.eks. LED-lister eller LED-produkter med funksjonen lysende linje. Den konstante spenningen er vanligvis 8, 10, 12, 24 eller 48 V DC. Flere LED-produkter kan parallellkobles til felles driver forutsatt at denne håndterer tilkoblet belastning. Man må huske på spenningsfallet i ledninger, som beregnes likt som for tradisjonelle lavspenningsinstallasjoner. Uansett type drift er det viktig at driveren er riktig tilpasset den typen LED-armatur som skal brukes. Polariteten er også viktig, ettersom det er likespenning (DC) som gjelder. Feil valgt eller feilkoblet driver kan skade eller ødelegge tilkoblede LED-armaturer.
Lysregulering

Det finnes to prinsipper ved lysregulering av drivere, amplitudemodulering eller pulsviddemodulering. Amplitudemodulering, AM, handler om at man reduserer strømmen til LED-driveren.

Ved pulsviddemodulasjon, PWM, er strømmen konstant, men pulseres i en viss frekvens. Ved lavere frekvens oppleves et redusert lysnivå.

Fagerhult benytter amplitudemodulering i de fleste produkter bortsett fra visse Tunable White-produkter. Vi regner med at alle produkter styres med amplitudemodulering i mot slutten av 2018.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Det Spiralis spør etter er så vidt jeg kan skjønne strømforsyningen til "driveren".
Ikke driveren.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.455
Antall liker
7.793
Torget vurderinger
0
Tror jeg har funnet noe som kan benyttes nå. 12Volt 1500mA.
Eneste åpne alternativ for meg for tiden er Biltema og de har en en strømforsyning som ser ut til å være aget for slikt.


LED driver.jpg


EDIT
Ser at bildet er av "lilllebroren" på 500mA.
 
Topp Bunn