Ønsker anbefaling Behøver hjelp til å finne nøytral integrert forsterker

eih

Medlem
Ble medlem
02.07.2011
Innlegg
44
Antall liker
3
Hei,

Jeg skal kjøpe ny (evt pent brukt) integrert forsterker i prisklassen ca. 20-30K. Den skal brukes med Proac Studio140MK2 og Esoteric cd-spiller. Jeg ønsker "nøytral" lyd, kontrollert/tight og ikke for fremtredende bass, og diskanten må heller ikke være skarp eller for påtrengende. Rørutstyr/hybrid er ikke aktuelt, og forsterkeren må være mulig å få i sølv farge. Jeg hører på all mulig slags musikk. Jeg har veldig lyst på Musical Fidelity M6i (ser utrolig stilig ut), men det er ikke noen som har denne tilgjengelig for prøvelytting. Kan det være noe ift mine preferanser? Hva med Krell S-300i/Kav 400-xi, Hegel H200, Bladelius Thor/Tyr, PrimareI32 osv? Andre aktuelle?. Problemet er å få prøvelyttet her som jeg bor, derfor håper jeg at noen kan gi meg en anbefalig ift kriteriene over. Mvh eih.:rolleyes:
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Det du gjør er å enten ta inn en Bladelius Thor III eller Creek Destiny 2. Begge to er knallmatcher med ProAc..Krell er for bassfokuserte, og Primare så sløve og varme i forhold til de første to, at det ikke er morsomt engang! Hegeler blir slitsomme der, imo- men Naim funker!
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.473
Antall liker
7.401
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Bladelius Thor....... har jeg testet sammen med ProAc D80 og 25, kunne tenkt med enda mer power med D80, men allt i allt knall combo.
 

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
675
Antall liker
319
Torget vurderinger
2
Ønsker du nøytral lyd uten for mye ekstra, kan jeg anbefale Hegel. Gjerne H300 om du kommer over en slik. Nå skal jeg ikke uttale meg om akkurat dine høyttalere, men hegel har meget god kontroll, låter oppløst og nøytral uten og virke pistrete og tynn i lyden.
Hvis en har høyttalere som er veldig topp fokusert, kan det for enkelte bli litt for mye med Hegel. Nå er da H300 litt mer tilbakelent i lyden i forhold til H200 og kanskje ennå litt mer tilgivende. Hegel låter tøft og har god rytme og driv. Selvfølgelig mulig å få i sølv.
Lykke til.
 

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2012
Innlegg
2.266
Antall liker
280
Torget vurderinger
0
MBL 7008 har en veldig nøytral lyd synes jeg, du bør sjekke ut denne, men den passet ikke helt til mine høytalere, manglet litt punch.
 
L

lasse5214

Gjest
Jeg ville ha kjøpt (i hvertfall hørt på) den nye Naim Supernait II som kommer i disse dager.

Lykke til

Mvh

Lasse :)
 

eih

Medlem
Ble medlem
02.07.2011
Innlegg
44
Antall liker
3
Har noen hørt Musical Fidelity M6i? Kunne det være noe? Har lest at den skal være ganske nøytral. Jeg hørte på en M3i men jeg synes den var litt slapp og for mye fokusert i bassen, men M6i kan vel låte helt annerledes?
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.125
Antall liker
5.077
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Kanskje en integrert Stello forsterker er tingen. På bruktsiden tror jeg du får veldig mye nøytralitet for pengene med Audiolab. Riktignok en stund siden jeg la øre til en slik.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
MF kan funke, ja..men Creek, Naim og Bladelius leverer mer enn noen av de andre alternativene..
 
Sist redigert:

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Jeg ville absolutt sjekke ut den MF Trivista 300 integrerte som er på bruktbørsen her...
 

hexachordia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2005
Innlegg
172
Antall liker
19
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
5
Jeg hadde Accuphase E-350 sammen med ProAc D28. Syntes alt stemte bortsett fra at gode rørforsterkere har bedre evne til å gjengi klangfargene presist. Tenker da på lyden av John Coltranes saksofon, klaver og sånt. Synes at Accuphase feks var bedre enn Bryston i samme prisklasse.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Hex: God kombo! MEN ikke akkurat nøytral, da..
 

hifi4everdude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2004
Innlegg
391
Antall liker
86
Torget vurderinger
8
Tips fra meg er Onkyo A-9000r som er nøytral som få i prisklassen. Ikke svulstig i bassen og heller ikke masete i toppen.
Mere en nok strøm for selv krevende høyttalere. Til og med rimligere en budsjettet ditt med en utsalgspris på 15k. Styr bare unna D/A konverteren i den. Det er kun den mere kostbare forforsterkren deres som ha en meget god DAC innebygd.
 
Sist redigert:

eih

Medlem
Ble medlem
02.07.2011
Innlegg
44
Antall liker
3
Takk for tips! Tar gjerne i mot flere... Den nye A-S3000 så utrolig pen ut. Svært lik modellene til Luxman og Accuphase. Skulle gjerne hørt om noen har erfaringer med MF M6i da.
 

ArnfinnT

Medlem
Ble medlem
15.05.2013
Innlegg
47
Antall liker
14
Sted
Slåstad
Hvorfor ikke prøve noe helt annet? Skal ikke uttale meg hvor nøytral forsterekeren er, men plenty guff og god kvalitet i nye Advance Acoustic Map 800 (mener den heter 800) Uansett nyere versjon av min egen 407! Rein klasse A opp til 30Watt, og pure power etter det! :)

Tror nypris ligger på ca 18.000,-
 

AJ_82

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.04.2011
Innlegg
420
Antall liker
126
Torget vurderinger
6
Mange gode forslag over. Alt kommer an på personlig smak og det er vanskelig å finne forsterker uten å prøve først. Jeg ville også ha prøvd Nad M2. Brukt får du disse rundt 25.000,-

A.J.
 

Volund

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
308
Antall liker
114
Sted
OSLO
Torget vurderinger
12
Hørt på mye i denne klassen etter å selv ha vært på jakt.

SuperNait - dynamikk og rytmefølelse av de sjeldne. Får virkelig lyst til å trampe takten. Hadde dessverre ikke jording og slet litt med støy på coax inn. Optiske innganger var ræl.

Hegel H300 - superoppløst og behagelig, masse krefter og låt aldri stresset. Dog litt tamt i mitt oppsett.

Densen b130+ - helt magisk virkelighetsnær og nesten like bra dynamikk som SuperNait. Har på samme måte som naim en unik egen sound.

Bladelius thor mk III - H300 og B130+ sin sønn. Utrolig nøytral og korrekt uten å bli kjedelig. Dessverre ble den for dyp for min kombo av tv-benk og stue, men burde ikke være et problem for de aller fleste. Mitt stalltips!
 

stingrayV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Innlegg
480
Antall liker
245
Sted
Skodje
Torget vurderinger
4
Hei,
Har du anledning å ta en lytt til audionet sam v2 så burde du absolutt gjort det. Den ampen leverer så det holder! :)
Kjapp, musikalsk, og åpen. Den gjør ikke mye feil, og burde drive proac'ene dine med letthet.
Prisen er jo ikke stygg heller.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
216
Sted
Alltid lofotværing
Hegel H300 har jeg hørt hos en kollega, og den er veldig bra. Jeg vil imidlertid anbefale Densen B-150+, gjerne supplert med DNRG, Densen's separate strømforsyning til forforsterkerdelen. Noe meir nøytralt, krystallklart og oppløst - men samtidig med dynamikk og driv så det holder, har ikke jeg vært borti. Hegel H300 oppgis å ha mer watt, men sjekk strømreservene... Jeg har til dags dato ikke hatt behov for å "ta ut" meir enn ca. 50% av mulig effekt.

B-130+ MED DNRG, kan også være et alternativ, men B-150+ gir MYE meir.

PS: Audionet sam V2 er også en knallgod forsterker, enig med StingrayV i det.
 

Della

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2010
Innlegg
168
Antall liker
68
Sted
Vigrestad, Sør på Jæren
Hei,

Hadde et Clseeê forsterkersett en tid tilbake, det likte jeg veldig godt. Eiergleden var også enorm av å ha settet. Fjernkontrollen var utsøkt, og selve komponentene estetiske mesterverk. Lyden var også bra :rolleyes: , og den er veldig nøytral.

Prøvde settet med hell på Vienna Acoustics, BW og System Audio, i prisklasse fra 170.000kr til 5.000kr....

Problemet må være å få fatt i et eksemplar/sett, det er dessverre ikke så mange av dem.
Hifi-klubben må skamme seg med markedsføringen av dem!! :eek:
 

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Innlegg
2.441
Antall liker
1.988
Sted
Bergen
Kan anbefale deg å sjekke ut Gryphon Callisto 2200 om du skulle komme over en slik.
Det er utentvil den beste integrerte forsterkeren jeg har hørt(og eid). Og innehar de kvalitetene du nevnte i åpningsinnlegget. (men tror ikke det er mulig å få den i sølv?)
Og den har fantastisk mye krefter!
Sikkert mulig å få tak i en slik brukt til rundt 25-30k i dag?

Mvh
Kjetil
 

subc

Medlem
Ble medlem
02.06.2013
Innlegg
14
Antall liker
0
Hva med Marantz PM-11S3? Har denne selv og er kjempefornøyd. Låter flott og oppløst. Kan anbefales!
 

RuneG

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.02.2011
Innlegg
512
Antall liker
176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
37
Hegel H-300 er meget bra, stor fremgang siden H-200 som jeg aldri fikk til å stemme, prøvde H-200 ved tre anledninger (to kjøp og en gang hjemlån), og den var like daff og kjedelig hver gang.
Derfor var H-300 en positiv overraskelse :)
 
Topp Bunn