BEF's kompromissløse hjemmekino

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Er du hjemme og på jobb etter fereien nå Bjørn E?
    Reiser ned til Arendal neste uke engang. Har tenkt å benytte meg av invitten du ga meg for en tid tilbake:)
    Jeg er tilbake for fult etter ferien, så bare gi beskjed så skal vi ordne demo. Jeg henter og bringer :)
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Er snart klar til å begynne byggingen av ny kino. Driver å funderer litt på hvordan jeg skal løse inngang til kinoen. Jeg har en liten utfordring idag med at der jeg først hadde tenkt inngang rett fra huset er via et lite teknisk rom. Her må jeg gjøre litt ombygginger og skal jeg har inn en 100 cm dør vil den komme helt inne i hjørne av kino rommet, noe som er veldig dumt i forhold til hvordan jeg har tenkt å bygge rommet. Er løsningen som er tegnet med oransje.

    Jeg har fundert på et alternativ, bygge ut litt og lage en gang inn til kinoen, så kinoen får inngang via gammel inngangs dør til garasjen. Tanken min er å bygge dette som en glass gang, med vinduer fra gulv til tak, på samme måte som vi har i dagens inngangs parti. Blir endel jobb med dette også, da dette idag er utvendig på inngangs partiet. Er løsningen som er tegnet med blått.

    Hva tenker dere?


    IMG_6520.JPG
     

    Stereo Light

    Medlem
    Ble medlem
    26.11.2010
    Innlegg
    39
    Antall liker
    4
    Hva med en skyve dør? Mulig ikke så lett å få til da jeg vil tro en slik dør sikkert har noe lettere for å plukke opp vibrasjoner.
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hva med en skyve dør? Mulig ikke så lett å få til da jeg vil tro en slik dør sikkert har noe lettere for å plukke opp vibrasjoner.
    Hvordan tenkte du skyvedør? Via den inngangen som er tegnet med oransje?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Hvilken vei skal du sitte og skal du ha baffelvegg eller falsk vegg med høytalere skjult bak akustisk lerret? Kjedelig om døren skulle havne i ett refleksjonspunkt - og jeg tenker med døren låser du jo hjørnestacking av woofere om døren kommer i forkant av rommet.. :) om du ikke tar hensyn til dette og monterer døren ett stykke utifra hjørne ?!

    Liker veldig denne løsningen med dørutgang i bakre del av kinoen, gir mulighet for å ta akustikkløsning i midten av rommet i bakant.








     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hvilken vei skal du sitte og skal du ha baffelvegg eller falsk vegg med høytalere skjult bak akustisk lerret? Kjedelig om døren skulle havne i ett refleksjonspunkt - og jeg tenker med døren låser du jo hjørnestacking av woofere om døren kommer i forkant av rommet.. :) om du ikke tar hensyn til dette og monterer døren ett stykke utifra hjørne ?!

    Liker veldig denne løsningen med dørutgang i bakre del av kinoen, gir mulighet for å ta akustikkløsning i midten av rommet i bakant.
    Heftig kino det der!!

    Jeg skal ha akustiske tiltak på alle veggene, så trenger minst 15cm fra hjørne i rommet til en dør åpning. Derfor er det jeg ser på annen løsning for dør. Synes personlig å det er penest å komme inn på en av sideveggene i en kino :)
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Da nærmere det seg bygge start med storm skritt. Har fått ryddet ut av garasjen idag, så nå er den helt tom og støvsugd.

    Noen bilder av rommet slik det ser ut naken og klart til å bli forvandlet til kino.

    P1010015.jpg


    P1010016.jpg


    P1010017.jpg


    P1010018.jpg


    P1010019.jpg


    Her er noen bilder av hvordan inngangen til huset ser ut og dagens inngang til garasjen. Er her jeg ønsker å bygge en gang fra huset og til døren som skal gå inn til kinoen. Tanken er å bygge en glass gang og sette inn en lyddør til kinoen på -40db.

    P1010009.jpg


    P1010014.jpg


    Tenkte det kunne være gøy å forevige hele bygge prosessen. Så har kjøpt kamera som skal lage time-lapes opptak av hele bygge prosessen. Så da kan du få se hvordan kinoen ble bygget på 3-4 minutter

    P1010008.jpg


    Her er utsnittet fra kamera,

    G0040171.jpg


    G0051956.jpg
     

    duffus2

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.01.2017
    Innlegg
    51
    Antall liker
    21
    Jeg hadde fort endt opp med å se på "BEF bygger kino - minutt for minutt" i real time jeg da.. Gleder meg virkelig til å se dette utfolde seg :)
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Kult påfunn med timelaps da - gleder meg til å følge med fremover :)
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde fort endt opp med å se på "BEF bygger kino - minutt for minutt" i real time jeg da.. Gleder meg virkelig til å se dette utfolde seg :)
    Kunnet fort bli kjedelig med BEF funderer på løsning :rolleyes:
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.572
    Sted
    Langesund
    Da skjønte jeg mye mer av det vi snakket om på telefon. Trenger vel ikke bilder tilsendt da.
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Da skjønte jeg mye mer av det vi snakket om på telefon. Trenger vel ikke bilder tilsendt da.
    Jeg glemte å ta bilder til deg i dagslys, så hadde tenkt å gjøre det imorgen. Vi kan jo ta en prat på telefon, så finner vi vel en løsning :)
     

    Roger Waters

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.05.2008
    Innlegg
    88
    Antall liker
    26
    Torget vurderinger
    4
    Det skjer ting her jo, lenge siden jeg har fulgt en tråd så kanskje på tide å være litt med på laget her når BEF mekker kino. Dette programmet kunne jo vært sendt til NRK, de liker jo kulturelle innslag så dette er midt i blinken for dem. :)
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det skjer ting her jo, lenge siden jeg har fulgt en tråd så kanskje på tide å være litt med på laget her når BEF mekker kino. Dette programmet kunne jo vært sendt til NRK, de liker jo kulturelle innslag så dette er midt i blinken for dem. :)
    Tusen takk for hyggelige ord, gøy man kan vekke liv i gamle travere :)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Interessant at du denne gang går for mer hifi-aktige høyttalere. Jeg støtter ideen, da jeg også har samme høyttalere i hifien som i kinoen. Bortsett fra sub-systemet.
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Forøvrig over gjennomsnittet brukbar garasje før byggestart :)
    Ja er en bra garasje, men blir bedre som kino :)

    Interessant at du denne gang går for mer hifi-aktige høyttalere. Jeg støtter ideen, da jeg også har samme høyttalere i hifien som i kinoen. Bortsett fra sub-systemet.
    Forandring fryder og tror dette systemet kan bli vel så underholderne. Ikke minst på lavt/middels volum.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Hei bef dette blir spennde og følge med på , ser mangen har gått over til disse arendal tower og generelt det di har og by på , har selv hørt arendal tower og di spiller mer enn hva di er priset til , men var ikke helt min lytte stil , subbene har jeg også hørt mye særlig arendal sub 3 for meg personlig synes jeg arendal sub 3 heller litt for mye på musikk delen men, vi har alle forskjellige hvordan det vil låte. Har du tenk og bygge deg sub system eller skal du kjøpe ferdig.
    Har du tenkt på ferdig sub system vil jeg virkelig anbefale svs pb 16 ultra faktisk beste subwooferen jeg har hørt , den spiller så rent og fint og luker ut forskjellige bass lyder i film sporet , man kunne kanskje tenke at et 16 tommer er litt tregt men dette er ikke på pb 16 ultra. Har jeg selv hadd dedikert rom på ca 40-50 kvm har jeg kommet til og plassert 4 stk av svs pb 16 ultra 1 i hvert hjørne og det har sikkert kanskje blitt overkill.

    Imagine
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Hei bef dette blir spennde og følge med på , ser mangen har gått over til disse arendal tower og generelt det di har og by på , har selv hørt arendal tower og di spiller mer enn hva di er priset til , men var ikke helt min lytte stil , subbene har jeg også hørt mye særlig arendal sub 3 for meg personlig synes jeg arendal sub 3 heller litt for mye på musikk delen men, vi har alle forskjellige hvordan det vil låte. Har du tenk og bygge deg sub system eller skal du kjøpe ferdig.
    Har du tenkt på ferdig sub system vil jeg virkelig anbefale svs pb 16 ultra faktisk beste subwooferen jeg har hørt , den spiller så rent og fint og luker ut forskjellige bass lyder i film sporet , man kunne kanskje tenke at et 16 tommer er litt tregt men dette er ikke på pb 16 ultra. Har jeg selv hadd dedikert rom på ca 40-50 kvm har jeg kommet til og plassert 4 stk av svs pb 16 ultra 1 i hvert hjørne og det har sikkert kanskje blitt overkill.

    Imagine
    En som jobber for L-sound kjøper vel Arendal Sound ;)
     

    HiFi-Mathias

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    12.02.2012
    Innlegg
    205
    Antall liker
    74
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Følger med i denne tråden jeg. Veldig spent på hvordan dette blir etterhvert. Det sitter fortsatt et godt minne i meg etter demoen jeg fikk hos deg for noen år siden i den gamle kinoen din, så har troen på dette. Stå på!

    Hilsen Mathias
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Interessant at du denne gang går for mer hifi-aktige høyttalere. Jeg støtter ideen, da jeg også har samme høyttalere i hifien som i kinoen. Bortsett fra sub-systemet.
    Forandring fryder og tror dette systemet kan bli vel så underholderne. Ikke minst på lavt/middels volum.
    Nå skal man jo spille "bare" 85 dB snitt / 105 dB peak i en hjemmekino, så det er ikke behov for høyttalere som klarer 130 ... :)
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har fått kost meg litt ute i min nye kino idag. Startet arbeidet med å bygge nytt gulv. Bruker 2x2" lekte for å rette av gulvet, det er 5cm lavere ved porten kontra innerst i garasjen. Imorgen skal jeg starte jobben med å stive dem av for hver 60cm, så skal det isoleres og få gulv spon på toppen.

    Her er noen bilder fra kamerat som tar timelapes fra byggingen :cool:

    G0062054.jpg


    G0062067.jpg


    G0062077.jpg


    G0062101.jpg


    G0062120.jpg
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hei bef dette blir spennde og følge med på , ser mangen har gått over til disse arendal tower og generelt det di har og by på , har selv hørt arendal tower og di spiller mer enn hva di er priset til , men var ikke helt min lytte stil , subbene har jeg også hørt mye særlig arendal sub 3 for meg personlig synes jeg arendal sub 3 heller litt for mye på musikk delen men, vi har alle forskjellige hvordan det vil låte. Har du tenk og bygge deg sub system eller skal du kjøpe ferdig.
    Har du tenkt på ferdig sub system vil jeg virkelig anbefale svs pb 16 ultra faktisk beste subwooferen jeg har hørt , den spiller så rent og fint og luker ut forskjellige bass lyder i film sporet , man kunne kanskje tenke at et 16 tommer er litt tregt men dette er ikke på pb 16 ultra. Har jeg selv hadd dedikert rom på ca 40-50 kvm har jeg kommet til og plassert 4 stk av svs pb 16 ultra 1 i hvert hjørne og det har sikkert kanskje blitt overkill.

    Imagine
    Det blir nok Arendal Sound 1723 Subwoofer 3 i min nye kino. Den nye SVS PB16 Ultra har jeg ikke hørt, men er sikkert en god sub. Jeg har aldri vært fan av long throw element, synes de er utrolig rå under 35Hz, men over mister de lekenhet. Det er min personlige mening og det vil nok varierer noe fra konstruksjon til konstruksjon.

    Følger med i denne tråden jeg. Veldig spent på hvordan dette blir etterhvert. Det sitter fortsatt et godt minne i meg etter demoen jeg fikk hos deg for noen år siden i den gamle kinoen din, så har troen på dette. Stå på!

    Hilsen Mathias
    Hyggelig å høre :) Jeg blir å invitere til demo i den nye kinoen når den engang blir ferdig, så du er hjertelig velkommen da!

    Nå skal man jo spille "bare" 85 dB snitt / 105 dB peak i en hjemmekino, så det er ikke behov for høyttalere som klarer 130 ... :)
    Ja det er noe med det... vil selvfølgelig ikke ha like stort headroom da og noe mindre dynamikk. Men vil nok få mer enn nok :rolleyes:
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Var en tur i Horten på Hifi messen der lørdag, men idag søndag fikk jeg kost meg i min kommende kino.

    Gulv er på arbeidsplan om dagen. Startet med å rette gulvet ved hjelp av klosser og kiler. Når jeg var ferdig var gulvet innenfor +/- 1mm uansett hvor jeg målet. synes det er innenfor. Når den jobben var gjort isolerte jeg gulvet og så 22mm gulv spon på toppen. Platene er både skrudd og limt.

    Her kommer en liten bilde kavalkade av det som er gjort. På starten av dagen hadde jeg hjelp av Gibson :rolleyes:

    G0072127.jpg


    G0082321.jpg


    G0072216.jpg


    G0072172.jpg


    G0082363.jpg


    G0082420.jpg


    G0082551.jpg


    G0082679.jpg


    G0082699.jpg



    Her er litt detalj bilder av det som er gjort.

    P1010068.jpg


    P1010063.jpg


    _1010070.jpg


    _1010072.jpg


    _1010079.jpg


    _1010078.jpg
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Gjør man litt hver dag, blir man plutselig ferdig.

    Idag startet jeg med å bygge podiet til andre rad. Ikke noe hokuspokus,bare litt jobb :rolleyes:

    Her kommer litt bilder av dagens jobb,

    G0092738.jpg


    G0092798.jpg


    G0092820.jpg


    G0092841.jpg


    G0092879.jpg


    G0092912.jpg



    Her kommer noen detalj bilder av det som er gjort,

    _1010081.jpg


    _1010080.jpg


    _1010084.jpg
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    En kort økt i kinoen igår ettermiddag/kveld.

    Fikk lagt opp boks og tilførsel for strøm bak stolene på første rad, isolert under podiet og begynt å legge gulv spon til andre rad.

    Legger ut noen bilder fra jobbingen idag, legger ut detalj bilder av det som er gjort når podiet blir ferdig.

    G0102942.jpg


    G0102957.jpg


    G0102973.jpg


    G0103032.jpg


    G0103070.jpg


    G0103104.jpg
     

    Roger Waters

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.05.2008
    Innlegg
    88
    Antall liker
    26
    Torget vurderinger
    4
    Fett, dette er moro å følge med på. Gleder meg til fortsettelsen. :)
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Veldig moro å se på fremdriften her , det går unna i kjent stil :)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Hadde vært morro å fått til ett lite Julebesøk om kabalen din går opp..- kan jo alltids ta med kameraet og stativet også om det hadde vært ønskelig

    Og jeg suger til meg info om byggingen din og lagrer på hardisken i hodet :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn