Re: Beethovens "Moonlight Sonata"
Jeg prøver å følge opp de trådene jeg har involvert meg i, men syk pc har holdt meg borte fra det gode og hyggelige selskap av klassisk-entusiaster her på sentralen.
Pollini er ikke av dem som utgir for ofte, akkurat. Hans remakes begrenser seg til Brahms' og Beethovens klaverkonserter (alt på DG). I begge tilfellene er tolkningene såpass forskjellige at årsakene er åpenbare. Hvis en skal være nøye, finnes det enkelte opptak på EMI og DGG fra 60-tallet med musikk av Chopin som han har gjeninnspilt (på DG), men da som komplette opptak innenfor en sjanger.
Hele diskografien hans er planlagt. Flere av komponistene han startet med på 70-tallet har han fulgt opp gradvis i ettertid. Det gjelder særlig Beethoven, Chopin og Schumann. På den måten finnes det alltid en forventning der. Det fungerer i tillegg som en musikalsk biografi: For hver ny cd kan vi møte et nytt kapittel i hans utvikling som kunstner og menneske. Og få ny, dyp innsikt i musikk vi trodde vi kjente godt. Jeg går alltid fra disse møtene med mange og sterke fornemmelser, undring og takknemlighet.
Jeg undersøker for tiden muligheter for publisering av artikler om klassisk musikk, inkludert plateanmeldelser. Rammebetingelsene vil avgjøre hvor interessant det måtte bli, men det ville uansett ikke være særlig klokt å fyre av materialet i denne sammenhengen, tror jeg. En artikkel om Beethovens klaversonater sprenger dessuten det formatet vi nå befinner oss i, kbwh. Slikt kan ikke så godt gjøres i en håndvending. Bakgrunnsinformasjon av den typen du etterlyser, får en best ved å lese heftene som følger med (fullpris)utgivelser. I det tempoet du kjøper cd'er, blir du raskt en lærd mann!