Bedre lyd på Wimp

jan b

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.12.2008
Innlegg
324
Antall liker
114
Sted
Sør-Trøndelag
Men dessverre ikke på Squeezebox..... De sier at de jobber med det, men det spørs om de bruker så mye tid på det. SB er jo ikke i produksjon lenger, dessverre...
 

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Innlegg
887
Antall liker
295
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Er veldig spent på om de går for lossless på sqeezebox og.
Håper virkelig de gjør det!
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Hvis kvaliteten kommer på nivå med spotify, så kan det bli bra. Men bruervennligheten og mulighetene man har på oppraderte spotify er blitt meget bra. Kanskje man kan si opp Spotify hvis nye Wimp svarer til forventningene. Wimp ligger også i mitt Canal Digital abonnement også. Har foresten glemt passordet:)
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
WiMPs FLAC-betatest

Jeg husker å ha lest at minst en HFSer er WiMP FLAC-betatester, men fant dessverre ikke innlegget. Kanskje det er flere?

Noen spørsmål til betatestere og andre kyndige:
  • Hva er status for WiMPs FLAC-betatest?
  • Hvordan lyder det?
  • Er det stabilt, brukervennlig m.m.?
  • Hva er den videre fremdriftsplanen?
Tillegg:
Jeg fant i hvert fall én, men jeg tror jeg også har sett et annet innlegg.

Jeg er med på betatesting av lossless FLAC fra Wimp. De startet opp her om dagen. Wimp har lagt ut store deler av katalogen i lossless = full CD-kvalitet, men ikke alle albumene. Dette er kun tilgjengelig for de som er med på Beta-testingen.

Hadde såpass problemer med min Bluesound at jeg ikke har fått testet så mye. Bluesound er et veldig uferdig produkt hvor noen har vist svært dårlig dømmekraft ved å slippe det ut for salg til forbrukere. Det som er "spennende" er at med Bluesound så har du ingen mulighet til å vite om du spiller lossless eller ikke. Med Sonos kommer det en * foran låt-/album titlene. Så jeg får skjerpe ørene.

Synes selv at med et dynamisk og levende opptak så gjør en typisk remastering/gjenutgivelse mer skade (blir ofte dynamisk komprimert - se loudness war) enn det en riktig konvertering til Mp3 gjør. Foretrekker helt klart FLAC ukomprimert men har hatt masse musikkglede med 256/320 Mp3. Skal rapportere om hørbare forskjeller. Bytter nok til Sonos i morgen.
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Fei

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
WiMP HiFi

WiMP HiFi er (snart) lanseringsklar:

http://p3.no/musikk/napster-er-tilbake/

[...] før sommerferien kommer også WiMP HiFi med lossless for de som er opptatt av bedre lydkvalitet [...]
New Music Streaming Survey Shows Trends in Europe - Usage and Willingness to Pay Continue to Increase

"[...] The next step for WiMP now is to offer additional services such as WiMP HiFi with lossless streaming that we are currently beta testing," says Per Einar Dybvik, Head of Product and Norway CEO of WiMP.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Wimp HiFi lanseres i august 2013

Lyd & Bilde skriver 07.06.2013 i artikkelen "Wimp HiFi kommer!" at Wimp HiFi lanseres i august 2013.

Artikkelen inneholder bl.a. informasjon om plattformstøtte ved lansering. Jeg stusser på at den ikke nevner vanlige datamaskiner.

Artikkelen inneholder også informasjon om status og fremdrift for utbyttingen av WiMPs filgrunnlag til kun tapsfri komprimering.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.287
Antall liker
11.094
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Takk for link, CDWMc

Men er det jeg som er dum, eller produktutvikleren hos WIMP som er sleip?
- Mange tror at det er dynamisk musikk som jazz og klassisk som har størst utbytte av lossless, men jeg vil faktisk hevde at det er motsatt, sier Pål Bråtelund, produktutvikler i Wimp. – Disse sjangrene er som regel mastret slik at det blir minimalt tap når det komprimeres. Moderne pop, derimot, der ALT ER HØYT, gjør det så vanskelig for kodeken å plukke ut hva som skal senkes for å nå maksimum bitrate. Pop og rock fra de siste ti årene er altså det som gir mest mening å lytte til lossless
Og 200kr måneden for flac-streaming, det er ikke for dyrt, men det er på grensa, og jeg kan kjøpe bra mye CDer for det over noen år.

Såvidt jeg kan se står det ingenting om plattformstøtte ved lansering, bare om betatestene som er ute allerede.
Jeg har Android-telefon, men skal jeg bruke den til å strømme lossless til hifien? Tviler på det.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Tapskomprimering, bitrater, lydstyrkekrig, fonogramkvalitet og musikksjangre

[...]
Men er det jeg som er dum, eller produktutvikleren hos WIMP som er sleip?
- Mange tror at det er dynamisk musikk som jazz og klassisk som har størst utbytte av lossless, men jeg vil faktisk hevde at det er motsatt, sier Pål Bråtelund, produktutvikler i Wimp. – Disse sjangrene er som regel mastret slik at det blir minimalt tap når det komprimeres. Moderne pop, derimot, der ALT ER HØYT, gjør det så vanskelig for kodeken å plukke ut hva som skal senkes for å nå maksimum bitrate. Pop og rock fra de siste ti årene er altså det som gir mest mening å lytte til lossless
[...]
Jeg har vel over tid lest litt forskjellig.

Det er ofte skrevet at klassisk musikk, og kanskje jazz og noe annen akustisk musikk, har behov for/nytte av høyere bitrater enn annen musikk, f.eks. kommersiell listepop. NRK Alltid klassisk hadde tidligere høyere bitrate enn NRKs øvrige nettradiokanaler.

Det er også skrevet at fonogrammer som er (alvorlig) rammet av lydstyrkekrig, skaper problemer for audiokomprimeringskodeker/-enkodere, og gjerne gjør vondt verre. Jeg tror Asbjørn har vært innom dette noen ganger. De ubesudlede opptakene gir (antagelig) enkoderne mer naturlig informasjon/bedre alburom hvilket gir et bedre resultat. Det er mulig at dette skyldes at enkodere og kodeker (opprinnelig) er laget for komprimering av naturlige, ubesudlede opptak.

Nettotapet ved tapskomprimering varierer mellom opptak. Dette kan vises ved å se på differansen mellom det originale opptaket og resultatet av tapskomprimering + dekomprimering. Noen ganger er det liten eller ingen differanse, andre ganger en del. Det er kjent at noen stemmer og instrumenter har vært mer utfordrende enn andre for tapskomprimeringskodeker/-enkodere. Se f.eks. tidligere omtalt NRK-dokumentar om Suzanne Vegas "Tom's Diner", og problemene den avdekket under utviklingen av mp3.

Det er også skrevet at opptaks-/fonogramkvaliteten (innen visse grenser) er (langt) viktigere enn kodek og bitrate. Skrot inn = skrot ut.

Tapskomprimert musikk kan lyde riktig flott. Forsøk f.eks. Jazz Wyoming i 256 kbps mp3. Når opptakene er gode, lyder det riktig fint.
 

Eviledorf

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
1.381
Antall liker
1.044
Sted
Bergen
Selv om Logitech har kuttet ut Squeezbox betyr ikke det at det ikke er mange enheter der ute. Tipper Wimp går glipp av mange hirez kunder om det ikke kommer en plugin på denne platformen. Eneste stedet jeg kan ha nytte av dette nye abbonementer er i stuen og der streames det via en Squeezbox Touch. Jeg kommer nok til å bygge meg en HTPC om ikke så lenge, men da må dette være tilgjengelig på Windows eller Linux.
 

GladAmatør

Medlem
Ble medlem
01.02.2011
Innlegg
43
Antall liker
9
Torget vurderinger
4
Lyd & Bilde skriver 07.06.2013 i artikkelen "Wimp HiFi kommer!" at Wimp HiFi lanseres i august 2013.

Artikkelen inneholder bl.a. informasjon om plattformstøtte ved lansering. Jeg stusser på at den ikke nevner vanlige datamaskiner.
Noen som kan komme med oppklaring rundt dette? Utelater de virkelig PC/MAC fra lanseringen av tapsfri FLAC?
 

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Innlegg
1.720
Antall liker
1.205
Sted
Siggerud
Lyd & Bilde skriver 07.06.2013 i artikkelen "Wimp HiFi kommer!" at Wimp HiFi lanseres i august 2013.

Artikkelen inneholder bl.a. informasjon om plattformstøtte ved lansering. Jeg stusser på at den ikke nevner vanlige datamaskiner.
Noen som kan komme med oppklaring rundt dette? Utelater de virkelig PC/MAC fra lanseringen av tapsfri FLAC?
Har vondt for å tro de vil utelate en så stor brukergruppe.
 

haber

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
790
Antall liker
279
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
30
Selv om Logitech har kuttet ut Squeezbox betyr ikke det at det ikke er mange enheter der ute. Tipper Wimp går glipp av mange hirez kunder om det ikke kommer en plugin på denne platformen. Eneste stedet jeg kan ha nytte av dette nye abbonementer er i stuen og der streames det via en Squeezbox Touch. Jeg kommer nok til å bygge meg en HTPC om ikke så lenge, men da må dette være tilgjengelig på Windows eller Linux.
Vimp sier dette selv:

How about Squeezebox?
We are totally aware that Squeezebox supports FLAC and will of course work to enable it there as well. But you might be aware that this is a discontinued line and this leaves us alone to test and fix. And we want to resolve eventual obstacles before starting up the Squeezeboxes.
 
T

tce-teams

Gjest
Synes at wimp hifi skulle komme ut for lenge siden men men , har spotify premeium og er fornøyd med. Har prøvd qobuz hifi integral , men jeg hørte ikke forskjell på flac og spotify kansje på noen sanger.
 

GladAmatør

Medlem
Ble medlem
01.02.2011
Innlegg
43
Antall liker
9
Torget vurderinger
4
Synes at wimp hifi skulle komme ut for lenge siden men men , har spotify premeium og er fornøyd med. Har prøvd qobuz hifi integral , men jeg hørte ikke forskjell på flac og spotify kansje på noen sanger.
Du har et utrolig godt poeng her - beste kvalitet på Spotify og Wimp kan allerede i dag låte overraskende bra. Jeg ser likevel veldig fram til Wimp hifi, tror at tapsfritt gir en større følelse av ro i lydbildet, selv om det er vanskelig å utpeke hvilke detaljer som er annerledes. Men her er jeg inne på ting jeg ikke kan bevise. Og jeg hadde ikke veddet store penger i en blindtest...
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Det er stor lydforsjell på Wimp slik den er i dag og Spotify Premium. Man må vel betale 45kr ekstra for måneden for å få Wimp ''premium'' for de som er kanal digital kunde?
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
WiMPs lydkvalitet, tjenester, Canal Digital, vs. Spotify

Det er stor lydforsjell på Wimp slik den er i dag og Spotify Premium. Man må vel betale 45kr ekstra for måneden for å få Wimp ''premium'' for de som er kanal digital kunde?
Jeg tror dette medfører en eller flere misforståelser.

Hvis jeg ikke har misforstått, har WiMP hittil hatt samme lydkvalitet (kodek, kompresjon og bitrate) på alle sine abonnementsvarianter. Forskjellen er plattformstøtte og antall samtidige brukere. Dette har Canal Digital tidligere presentert meget ryddig og lettforståelig. Den Canal Digital-inkluderte tjenesten støtter kun tradisjonelle personlige datamaskiner. Man må betale ekstra (Premium) for å få støtte for mobiltelefoner, nettbrett, Squeezebox, m.m. Flere samtidige brukere koster enda mere.

Spotify har derimot hatt to ulike lydkvalitetsnivåer.

WiMP har derimot tidligere i år fortalt at plateselskapene i første runde leverte lydfiler av ymse kvalitet. Dette er de snart ferdig med å rydde opp i. Det er beskrevet nærmere i noen av artiklene vi nylig har lenket til.

WiMP har dessuten revidert sine enkoderinnstillinger i forbindelse med ryddeprosjektet. Det er også beskrevet i de samme lenker.

WiMPs ryddeprosjekt det siste halvåret skal etter sigende i mange tilfeller ha forbedret lydkvaliteten vesentlig.

Jeg antar at Spotify også kan ha vært utsatt for lignende, men det kan hende at Spotify og WiMP har hatt ulik filkvalitet på noen/en del filer. Hvis man så har sammenlignet disse og deretter konkludert med at den ene tjenesten generelt har bedre lydkvalitet enn den andre, har man sannsynligvis konkludert på galt grunnlag.
 

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.035
Antall liker
406
Torget vurderinger
7
Jeg har i dag Wimp via Sonos og en Meridian DAC og synes dette høres overraskende bra ut. Betaler 99 kroner i måneden. Vet ikke om jeg er villig til å betale det dobbelte for å få marginalt bedre lyd. Koster det virkelig Wimp så mye for å bedre lydkvaliteten? Kommer de til å få så mange til å hoppe over til nytt abonnement når det er såpass bra fra før, eller er det bare et påskudd til å øke prisen?
 

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Innlegg
1.720
Antall liker
1.205
Sted
Siggerud
Jeg har i dag Wimp via Sonos og en Meridian DAC og synes dette høres overraskende bra ut. Betaler 99 kroner i måneden. Vet ikke om jeg er villig til å betale det dobbelte for å få marginalt bedre lyd. Koster det virkelig Wimp så mye for å bedre lydkvaliteten? Kommer de til å få så mange til å hoppe over til nytt abonnement når det er såpass bra fra før, eller er det bare et påskudd til å øke prisen?
Det har vel noe å gjøre med hva plateselskapene forlanger for å la Wimp formidle filer i CD-kvalitet.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
WiMP HiFi: Pris og kostnader

Jeg har i dag Wimp via Sonos og en Meridian DAC og synes dette høres overraskende bra ut. Betaler 99 kroner i måneden. Vet ikke om jeg er villig til å betale det dobbelte for å få marginalt bedre lyd. Koster det virkelig Wimp så mye for å bedre lydkvaliteten? Kommer de til å få så mange til å hoppe over til nytt abonnement når det er såpass bra fra før, eller er det bare et påskudd til å øke prisen?
WiMP benytter nå uansett tapsfrie filer som grunnlag for hele sitt tilbud.

Noen mulige grunner/faktorer:
  • Investeringer:
    • Økte krav til I/O og båndbredde både på tjenermaskiner og i nettverk inkl. ut av WiMP
    • (Mulig) programvareutvikling
    • Kostnader ved testing av ovennevnte punkter for å sikre stabil drift
  • Plateselskapenes, rettighetshavernes og artistenes (penge)krav
  • Produktprising(spolitikk)
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Å klage på at du må betale 199 kr får å få tusenvis av låter i cd kvalitet hvor du kan spille av dem så mye du vil laste dem ned på telefonen, spille dem av via streameren på anlegget synes jeg bare blir for dumt.
 

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.035
Antall liker
406
Torget vurderinger
7
Da må du lese hva jeg skriver. Jeg klager ikke over prisen og tilbudet, men at tilbudet allerede er så bra at jeg tviler på om jeg er villig til å betale det dobbelte for å få marginalt bedre lyd.
Klarer forresten Sonos å levere lyd i CD-kvalitet?
 
Sist redigert:

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Innlegg
887
Antall liker
295
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Kommer wimp hifi på sqeezebox betaler jeg gladelig ekstra for det.
Jeg har vurdert andre løsninger, men brukervennligheten til Sqeezebox er i særklasse, når det gjelder betjening med universal-fjernkontroll.
Så vidt jeg vet kan ikke Bluesound og Sonos styres med annet enn apps eller originale fjernkontroller.
(mulig jeg tar feil)
Brukervennlighet og styring av en fjernkontroll til hele anlegget betyr mye for meg.
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Da må du lese hva jeg skriver. Jeg klager ikke over prisen og tilbudet, men at tilbudet allerede er så bra at jeg tviler på om jeg er villig til å betale det dobbelte for å få marginalt bedre lyd.
Klarer forresten Sonos å levere lyd i CD-kvalitet?
Ok, beklager, tolket det som en klage.
Ja så lenge du har rask nok bredbåndslinje, og at du har moderne trådløstnett hvis du har sonos koblet til via trådløst, men kabel er det mest pålitelige.
 

...

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.10.2012
Innlegg
98
Antall liker
50
Wimp Spotify, Spotify og Wimp er stort sett det man leser om, hva med Sony Music Unlimited? Lydkvaliteten er da langt ifra ille! Kan streames i 320 kbps AAC og koster 89 kr i mnd (skal vistnok bli billigere) omlag BARE 20mill låter (sitter å streamer Pink Floyd nå. he he) Absolutt verd å prøve ut.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
WiMP HiFi

HFS: "WiMP HiFi"

DinSide: "WiMP HiFi er rett rundt hjørnet" 13.08.2013

Tillegg:
"WiMP HiFi" er korrekt betegnelse ifølge WiMPs Pål Bråtelund. Det er m.a.o. Lyd & Bilde som er ustøe når de tidvis skriver "WiMP Hi-Fi":

Kommentardelen av http://www.dinside.no/920829/wimp-hifi-er-rett-rundt-hjornet

Pål Bråtelund for 3 dager siden

Uten å være noen ordbok så godkjenner Wikipedia begge deler. Vi valgte HiFi fordi vi syntes det så ryddigst ut ved siden av WiMP med den lille i'en. :)
 
Sist redigert:

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
WiMP HiFi-lansering

hifi_badge.png


WiMP har nå annonsert at "WiMP HiFi [is] launching fall 2013".

  1. LOSSLESS CD QUALITY SOUND
    You will get lossless audio in full CD quality through the use of FLAC and ALAC formats – 9 times more data compared to existing services.
  2. FULL MUSIC CATALOGUE
    20 million tracks available in total, 80%, and rising in lossless format.
  3. AWARD WINNING USER EXPERIENCE
    The service will be available as fully featured mobile apps on iOS and Android phones and tablets, as well as Sonos and BlueSound.
Det er i skrivende stund 5 dager igjen til fristen for å delta fra/ved lansering:
You can be the first to get access by signing up during a limited period to be part of an exclusive WiMP HIFI launch.
Mer interessant er det kanskje at man kan velge mellom følgende "preferred platforms" ved lansering:
iOS
Android
Sonos
Bluesound
PC/MAC
Squeezebox-støtte:

FAQ:
How about Squeezebox?
We are totally aware that Squeezebox supports FLAC and will of course work to enable it there as well. But you might be aware that this is a discontinued line and this leaves us alone to test and fix. And we want to resolve eventual obstacles before starting up the Squeezeboxes.
WIMPs Pål Bråtelund:
[...]
WiMPs arbeid med Squeezebox-støtte:

Kommentardelen av Streaming: WiMP HiFi er rett rundt hjørnet - DinSide

Terje Haaskjold for 4 dager siden

Kjempebra WIMP! Håper dere finner en løsning for alle oss Squeezebox brukere også etterhvert. Mange av oss som gjerne vil ha FLAC muligheten vil jeg tro.
Pål Bråtelund >Terje Haaskjold for 4 dager siden

Vi er flere WiMPere som bruker Squeezebox i hjemmet og som vil ha FLAC, så vi jobber på med å få det til. Logitech har som du sikkert vet avsluttet denne produktlinjen, og det sitter én kar igjen og gjør kritiske feilrettinger. Vi fester vår lit til han og forsøker alt vi kan å tilrettelegge for å få dette til. Men jeg tør ikke love noe før jeg har sett det virke
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.747
Har snakket med Bråtelund, som sa det var en stund frem til Mac-versjon, bl.a. pga usikker kryptering for mac (hvis det er det det heter). Stusset derfor litt, når de nå skriver PC/Mac på siden sin
 
T

Tittentei

Gjest
Jeg har kansellert Spotify-premium og signet opp på 1 mnd gratis med Wimp for å teste. Har også satt meg opp for lossless. Virker ikke som om jeg får anledning til å prøve dette iløpet av prøvemåneden. Finnes det noen dealer utenom Canal Digital som gir billigere Wimp?
 

Naturlyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
563
Antall liker
341
Torget vurderinger
23
Da er Wimp i gang med betatesting av Hifi-versjonen (ALAC - lossless) for iOS. Fint at det står "Hifi" nederst til høyre i vinduet, så er man sikker på at det er en ukomprimert fil man spiller av.

Hører nå på Lou Reed - Street Hassle og det låter finfint. Det er bare å glede seg til Wimp slipper Hifi-versjonen.
 

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.035
Antall liker
406
Torget vurderinger
7
Jeg har jo allerede uttalt at jeg synes Wimp er overraskende bra på Sonos, men man blir jo litt nysgjerrig på HiFi versjonen da. Vet noen hva man skal gjøre for å få dette når man allerede har Wimp via Sonos. Må man gjøre noe selv, får man et tilbud om å prøve ??
 
T

Tittentei

Gjest
Spiller samme låt, men ingen hifi i windowsklienten, hva med dere andre?
 

Naturlyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
563
Antall liker
341
Torget vurderinger
23
Beklager, jeg burde gjort det enda klarere i innlegget at Hifi-versjonen er i beta-testing og at man må være med på beta-programmet. Jeg ble med når de etterlyste betatestere i vår. Vet ikke når man får tilbud om å abonnere men Wimp har vist seg å være særdeles effektive før.

Lydkvaliteten er allerede bra i lossless 320/Mp3 etter at Wimp re-kodet orginalfilene.

Selv foretrekker jeg et godt mastret opptak i godt konvertert lossy 320/Mp3 fremfor en god del av de remastrede eller dynamikkfattige nyutgivelsene i lossless. Hvis jeg må velge mellom pest og kolera.

Det kan jo lede til en annen debatt - bør vi anstrenge oss for å påvirke streamingleverandørene til å ha både orginal og remastret utgave? Wimp er allerede flinke på dette synes jeg. (Nå skryter jeg veldig av Wimp men de har fortjent det, mener jeg.)
 

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.035
Antall liker
406
Torget vurderinger
7
Jeg har nå tegnet meg for å prøve Wimp HiFi når det legges ut. Jeg lurer imidlertid på en ting. Jeg er allerede abonnent på Wimp i dag. Ved å evt. tegne meg som abonnent på Wimp HiFi må jeg da si opp mitt eksisterende abonnement for ikke å måtte betale for begge, eller blir det gamle bare oppgradert? Vet noen noe om dette?
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
[...] Lydkvaliteten er allerede bra i lossless 320/Mp3 etter at Wimp re-kodet orginalfilene. [...]
WiMP benytter AAC 320:

OUR AUDIO FORMATS

AAC+ 96 (PREVIOUSLY AAC+ 64)
AAC+ is actually just a brand name for HE AAC (High Efficiency Advanced Audio Coding), an extension of AAC optimized for low bit rate use such as streaming audio.There are two versions, version 1 and 2. We are using HE AAC version 1 with spectral band replication (SBR) in order to get best possible clarity at low bit rates. (Version 2 introduces Parametric Stereo which we felt took as further away from the source material.) In tests, this format really surprised us. When encoding from lossless, it sounds unexpectedly good considering the bit rate.

AAC 320 (PREVIOUSLY AAC 256)
For most content and when encoded well, the difference between lossless and AAC 320 is nearly impossible to perceive. Advanced Audio Coding (AAC) was designed to be the successor to MP3 and achieves generally a better sound quality than MP3 at similar bit rates. It is a very versatile and friendly format as it is built in as standard in all of the popular applications you'll meet in daily life.

MP3 256 (SAME AS BEFORE)
We use MP3 as a download as it is and has been one of the most widespread formats since the digital era began. The reason why we keep it at 256 kbps is that we also use this for Logitech's Squeezebox and this bit rate has proved most efficient.

FLAC
We store everything we get from the record companies as FLAC. This is still an PCM file like WAV, but it uses an algorithm to losslessly compress and decompress the audio file. Think of it as a . zip-file for audio. It saves up to 50-60% of file size with zero degradation of the sound quality.
Det kan jo lede til en annen debatt - bør vi anstrenge oss for å påvirke streamingleverandørene til å ha både orginal og remastret utgave? Wimp er allerede flinke på dette synes jeg. (Nå skryter jeg veldig av Wimp men de har fortjent det, mener jeg.)
Det ville ikke skade. Plateselskapene har formodentlig også noe de ønsker å/skal si(?)
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Test wimp mot Spotify. (Heier på Wimp siden den er norsk)

Med en gang, virker det som Wimp har mer "analog" klang, og det er jo bra.
Men Spotify har bedre oppløsning. F.eks på Lene Marlin's sanger på hver gang vi møtes, høres dette lett.
Neste sang test, Fever med Elvis vant Spotify lett og vet dere hvorfor? Wimp har ikke den !!! Utrolig.
Det mangler og en del kjekke ting på wimp. F.eks å klikke på artisten, så sorterer de seg etter alfabetet. Men nå har jeg kun sjekket musikk kvaliteten, så..
Lyden ja..testet en del sanger med Knut Reiersrud.
Wimp har den varmere lyden, men og dårligere dynamikk og litt mer grums i de finere detaljene bakover i musikken.

Enkleste måte å si det på er:
Hvis Wimp er en varm DAC til 4-5000 så er Spotify en Hegel DAC til 7000+ , så da vet alle hvordan det ligger an pr i dag slik jeg ser det. Godt jeg ikke sa opp Spotify.
 
Sist redigert:

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
WiMP har "Fever" med Elvis Presley

[...] Neste sang test, Fever med Elvis vant Spotify lett og vet dere hvorfor? Wimp har ikke den !!! Utrolig. [...]
WiMP har "Fever" med Elvis Presley båd her og der. Litt rask leting gav følgende, og det vil ikke forundre meg om man finner flere:
Søk
WiMPs søkemotor/opplegg er derimot mer så där. Jeg har funnet ut at det ofte er lurt å søke andre steder, f.eks. Google, Wikipedia, AllMusic og Amazon, slik at man har en full(god) referanse som man så benytter for å søke i WiMP. Da får man ofte treff.
 
Topp Bunn