Bedre lyd før?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Husker selv opplevelsen av musikk fra en gammel Tandberg alt i ett løsning. Aner ikke hva dette het men var ganske likt det Ulf-B postet et bilde fra. Men bestefar sitt hadde høyttalere på begge sider. Og i senter var det en radiodel som tok hele bredden av fronten. Platespiller var det også i skuffen under radioen.

    Gode minner fra barndommen. Svart hvitt tv som pep de første 4min eller så, før det roet seg. Ca 30 år siden dette. Men husker det så godt.
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Innlegget til GeirKristiansen #35 sier litt om dette med "bedre lyd før".Et flott innlegg.
    Barndomsminnene til Retep #41 likeså.Det skulle ikke så mye til for at man fikk fine opplevelser av dette som har med lytting til musikk å
    gjøre.Når man sitter inne med slike opplevelser fra 40 og kanskje 50 år siden sier dette noe om svar på Trådstarters spørsmål.
    Det er nok bare å se seg litt tilbake i tid for å finne svar.
    Om det var bedre lyd tror jeg da neppe men at den totale gleden var større med musikk-lytting er jeg personlig ikke i tvil om.
    Det var nok dette som ga mersmak og som gjør at de fleste av oss den dag i dag er på "leiting" etter de gode opplevelser.
    Mvh Kenneth
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Innlegget til GeirKristiansen #35 sier litt om dette med "bedre lyd før".Et flott innlegg.
    Barndomsminnene til Retep #41 likeså.Det skulle ikke så mye til for at man fikk fine opplevelser av dette som har med lytting til musikk å
    gjøre.Når man sitter inne med slike opplevelser fra 40 og kanskje 50 år siden sier dette noe om svar på Trådstarters spørsmål.
    Det er nok bare å se seg litt tilbake i tid for å finne svar.
    Om det var bedre lyd tror jeg da neppe men at den totale gleden var større med musikk-lytting er jeg personlig ikke i tvil om.
    Det var nok dette som ga mersmak og som gjør at de fleste av oss den dag i dag er på "leiting" etter de gode opplevelser.
    Mvh Kenneth
    Kan hende skal vi ikke være bekymret for ungdommen likevel - slik vi hifi-gærninger kan ha en tendens til? At vi overvurderer betydningen av teknikk og lydkvalitet? Og at det vi husker fra da vi var unge, gir sterke føringer for musikksmak og idealet for lydkvalitet?

    Om en 30-40 år sitter dagens ungdom trolig også der og mimrer om all den gode musikken som de lyttet til da de var unge - via mobilen, billige ørepropper etc etc - og samtidig sitter de sikkert og ergrer seg over neste generasjons musikksmak og lyttevaner.

    Min far vokste opp på 1930-tallet - og fikk sine første musikkopplevelser via en skurrende radio - langbølge, tror jeg? - og 78-plater spilt på en sveivegrammofon som hans foreldre hadde kjøpt for en sikkert svimlende sum. Oppvokst med den slags lyd, viste han aldri noen interesse for nymotens greier som stereo, vinyl og slikt. Denne alt-i-ett-boksen som jeg har skrevet om i tidligere innlegg her, var noe foreldrene mine kjøpte inn bare for at barna skulle holde seg hjemme, og ikke stikke av til vennene våre for å spille musikk, og - ikke minst - for å se på TV. Først noen år etter at faren min ble pensjonsist greide jeg å prakke på ham hans aller første CDspiller - og det var bare fordi han etterhvert syntes at det begynte å bli vanskelig å finne frem LPene fra hyllen og legge dem på platetallerkenen.
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Denne saken her ble benyttet til opptak fra radio:

    Tandberg. Modell. 15 001.jpg
    Tandberg modell 15. 4 spors mono båndopptaker. Koblet den aldri til noe stereoanlegg, da den var mono, gad vite:cool:.


    mvh
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Fint bilde oct.
    Tror vi hadde maken til denne båndopptaker fra Tandberg.Men om jeg husker rett var det ikke palisander kabinett på vår spiller.
    Den hadde kanskje kabinett med noe grått stofflignende trekk.
    Vi hadde usedvanlig mye glede av denne spilleren og vi tok opp fra radioen.Den fulgte oss i mange år helt til den av en eller annen grunn
    streiket.Da tok selvfølgelig trangen til å utforske mekanikken overhånd og vi endte opp med en pappeske full av deler.;)
    Mvh Kenneth
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    @ svartkeiko: Min har nok teakkabinett. Tror ikke Tandberg leverte i palisander på disse modellene. Min er også defekt. Synd, siden jeg ikke får sammenlignet lyden m. dagens utstyr.


    mvh
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    hei folkens i går ble det litt tull mellom meg og bluesbreaker her inne , og jeg vil komme med en beklagelse for det jeg sa til bluesbreaker. Men en ting dere må forstå folkens , jeg beundrer mange av dere når dere skriver innlegg for dere får ordene rett ut. Men når jeg skriver innlegg så er det vanskelig for meg , for jeg klarer ikke ord sette meg rett og da skriver jeg mye feil. å ha så kraftig dysleksi er ikke lett og jeg har hadt det hele livet. Husk jeg er 32 år gammel og kan enda ikke den analoge klokken sikkelig. Men når det kommer til lyd er jeg heller ingen fersking , jeg er vokset opp med dette + jeg har drevet mangen år selv med hifi. Men man ønsker og lære mer og blir vel sikkert aldri utlært heller.

    Og en ting til se i signaturen min der står det sliter med dysleksi.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.837
    Antall liker
    5.490
    Sted
    Holmestrand
    Det er vel en gang slik at på 60-70 tallet hadde man ikke så mange referanser å gå etter ang. lyd.Vi var stort sett fornøyd med det vi fikk ut
    av vår radio eller platespiller.Og vi hadde det aldeles fint med det.
    Skal tippe på vi lyttet mye mer til musikk også.Nå til dags er det mest bakgrunnsstøy vi hører i de Norske hjem.
    I dag er vi opptatt av perfeksjonisme til fingerspissene og se hva det har gjort med oss.Vi har om mulig mistet "tråden" hvilken glede det er å
    lytte.
    Mvh Kenneth
    Vi hadde nettopp fått nytt stereoanlegg i heimen ved Romsdals kyst. Philips fra a til å, fornøyd som bare det.
    16-17 år gammel på tur til hovedstaden rota vi oss inn på "byens hifiasyl". Tydeligvis en stille dag, for gutter fra provinsen ble traktert med cola og vist inn i det aller helligste. Fikk høre blant annet Dahlquist DQ-10 og Beveridge (tror jeg.. mulig det var ved et senere besøk) og livet ble aldri mer det samme. :)
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Ulf:
    Jeg spøker selvfølgelig aldri.;)

    Med fører hunn tenkte jeg egentlig på fruen i huset. Hun som ser alt, hører alt og bestemmer alt.
    Nå er jeg stort sett forskånet for slike inngrep i min private sfære, men akkurat når det gjelder rack, kan jeg faktisk finne på å høre på kona. Jeg har også valgt "fruevennlige" høyttalere i form av Sf Amati Futura som jo ser nydelige ut og ikke tar for stor plass.

    Mht fruer er vel tingene omtrent like nå som før. Det er imidlertid blitt lettere å få tak i mindre og mer fruevennlige høyttalere vil jeg tro. Og hvis du vil ha en fruevennlig alt-ien-boks-løsning, er jo f eks Devialet kanskje noe å satse på. Jeg har i alle fall en stående enn så lenge. Den har masse finesser og innstillingsmuligheter, og flere kommer visst til ettersom programvare blir oppgradert. Men en slik dingsboms kan aldri gjenskape gleden av å spille rent analogt med skeive plater, antiskatingproblemer, ujevn hastighet, støv og annet dritt - samt en tom lommebok.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.300
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Sier du som bruker en 30 år gammal båndopptaker og hevder at den låter bedre enn alt annet...... 8)
    Susinga og bakgrunns plystringa kommer før eller senere så lemge en avspiller spolebånd på Full-Speed,,,da må en ha Extra Lyhoder på lur,hvis ikke er det en kortvarig morro bare...
    hvor har du det fra?
    dette er mekaniske duppeditter som må vedlikeholdes
    det er forøvrig stor forskjell på min MTSL moddede A80 og den andre med VU hva gjelder sus .....åpenbart at det har skjedd noe med elektronikken
    "plystring" kan være flutter ekko, som kan komme av slitte lagre eller feil kraft på trykkvalsen eller andre feiljusterte deler av tape path
    alt dette er oppgradert på begge mine maskiner, må bare få kjøpt meg en fiskevekt for å få justert til eksakt kraft på trykkvalsene
    kortvarig?
    lydhodene skal tåle tusenvis av timer, men det krever hyppig renhold
    ellers er det longlife hoder å få kjøpt
    mvh
    Leif
     

    Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    Det første jeg kan huske fra min oppvekst (på 60-tallet) vedr HiFi var B&O 5000.
    (Nb! Bilder lånt fra nettet og illustrere omtrent slik jeg husker det så ut)



    Etterfulgt av



    Wharfedale høytalere


    Som senere ble byttet ut med IMF Monitor: (som jeg overtok etterhvert)


    På vinylsiden gikk det mye i Thorens, SME og Ortofon:


    Andre merker jeg kan huske i barndomshjemmet var:

    Forsterkere:
    Philips 790, Otala

    Høytalere:
    Bowers & Wilkins DM2, Time Window

    Platespiller:
    ERA 444, Inertia og Lenco

    samt Tandberg 6X båndopptager.

    (og sikkert en masse annet jeg ikke husker nå)

    Så det var mye godlyd på den tiden også
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    @ Bidevind: Håper du har Mc. ampen i ditt eie ennu. F.ø. mye annet rått utstyr du har hatt.


    mvh
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    @ Bidevind: Håper du har Mc. ampen i ditt eie ennu. F.ø. mye annet rått utstyr du har hatt.


    mvh
    Desverre er ingenting av dette i mitt eie lenger. IMF'ene ble (som siste arv) solgt for ett par år tilbake.
    Synd. Men antok at så var tilfelle, ellers hadde du nok fikset den knuste glassplaten på Mc. en.


    mvh
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.138
    Antall liker
    9.459
    ....... å ha så kraftig dysleksi er ikke lett og jeg har hadt det hele livet. Husk jeg er 32 år gammel og kan enda ikke den analoge klokken sikkelig. ......
    Gjør ingenting. Det er mye bedre å skrive ting på din måte enn å ikke skrive noe i det hele tatt. Det er også veldig flott at du står frem med problemene dine, det gjør saken mye enklere for oss her inne. :)
     

    Ericr45

    Fersking
    Ble medlem
    21.08.2015
    Innlegg
    3
    Antall liker
    1
    Sted
    Torun, Polen
    Artig å se/lese....Vokste selv opp med identisk apparatur i stua. Til dette hører at bak sjalusien (som faktisk kunne låses i stengt pos med nøkkel på høyre gavel...) fantes en TV skjerm der den svarteste delen i s/hv bildet var tilnærmet lysegrått! Snakk om sort-nivå. Man fikk virkelig bruke fantasien for å se noe nytbart i det hele tatt. Men faktum var akkurat DET: vi nøt oss glugg ihjæl! Nå ligger lista litt høyere lydmessig: Deriblant en Tandberg tuner 3001A tatt i bruk etter 3 år, og der elt ser ut å fungere, foruten at de 8 presets ikke fungerer, og at det tilhørende displayet er svart etter å ha lyst opp en stund. Typisk Batteri-bytte-tid?
     

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    804
    Sted
    Bergen
    Jeg vokste opp med bla.Tanberg Huldra8 da min eldre bror hadde en sånn.En slik har jeg enda og den spiller flott med platespiller og ikke minst radio som kilder.Her på de lite kravstore Harbeth shl5.

    image.jpg
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Jeg har fortsatt mitt gamle anlegg fra rundt 1970 med Tandberg TA300 og noen B&W høyttalere. Kilde: Lenco L75 og Tandberg 4000X båndspiller. Med unntak av kildene kan jeg dessverre ikke si at resten holder mål. Jeg kjøpte en Audiolab forsterker samt et par Monitor Audio Silver 6 høyttalere i 1998. Forskjellen var ganske stor.

    Dårlige innspillinger låter imidlertid allright på det gamle anlegget. Så det er verdt å beholde uansett.
     

    tokai

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.12.2012
    Innlegg
    261
    Antall liker
    187
    Dere kan lese hifi historien min i en annen tråd.
    I min oppvekst ble kvalitet fort en faktor ved musikken.
    Musikken har i mange tilfeller kommet litt i bakgrunnen(dessverre) til fordel for lytting etter små nyanser for å oppnå bedre lyd.
    Hva som er kriterier for kvalitet, og dermed hifi komponentene, er ekstremt varierende fra person til person.
    Har i alle år, når jeg har besøkt folk med forskjellige krav til kvalitet. Alltid prøvd å sette meg inn i hvilke krav eieren har, og
    satt nivået etter dette. Da kan man faktisk få en bedre og artigere opplevelse selv også.
    Hva jeg selv har som krav og preferanser, sier jeg veldig lite om. Om ikke jeg får ett direkte spørsmål da !



    Denne fra Bidevind, ble nok ansett som en meget habil forsterker rundt 1970.
    B&O hadde veldig høye krav til lyd gjengivelse i disse tider.
    Veldig artig....
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.663
    Antall liker
    15.763
    Torget vurderinger
    2
    Si det. Nå er min Beolab 5000 med tuner koblet til et par Beolab S45-2 høyttare, mens Helsinkiene står i hovedanlegget. Jazz på loftet med S45-2 ... ;)

    image.jpeg
    image.jpg
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Ikke minst er det et overlegent vakkert stykke hifi !
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Nei, det var nok ikke bedre lyd før. Men, jeg tror noen og hver hadde fått hakeslepp hvis vi hadde hørt hvor bra det låt. kunne helt klart levd godt med flere av mine gamle anlegg - f.eks Quad ELS57/Quad 22/202 og Thorens 124 med sme og spu.

    Eller Belle Klipsch og Audionote, eller Phase Linear 700 og JBL 101 (DET låt tøft det!) +++

    Min konklusjon: Alt var ikke bedre før og mange "fremskritt" er mer sidelengs-skritt. En kul vei å gå er å blande gammelt og nytt - det kan ofte gi morsomme synergieffekter.
    (F.eks min 301 med moderne arm og nyversjon av gammel pickup)
     
    Sist redigert:

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    De hadde ikke så "gode"(DYRE!!!) kabler på den tida:p
    ...eller rack og vibrasjonsdempere utviklet for high end;D;D8)
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.663
    Antall liker
    15.763
    Torget vurderinger
    2
    Helsinki er annleis, men veldig pene. Og spelar veldig fint. Har ikkje høyrt dei gamle B&O-forsterkarane på minst 30 år, greier dei jobben bra?
    Jeg fikk dem gjennoppbygd av Classic HiFi i sin tid. 2x60W og meget lineære. Sofistikert konstruksjon. Kommer straks i rett stemning når jazz lyder fra dette anlegget.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Det meste av elektronikk og høytalere har hatt en flott utvikling de senere år og takk for det
     

    tokai

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.12.2012
    Innlegg
    261
    Antall liker
    187
    Det meste av elektronikk og høytalere har hatt en flott utvikling de senere år og takk for det
    Nåja.. Digital siden har gjort sitt inntog.
    Tiden står heldig hvis ikke stille på utvikling av hifi utstyr.
    Men det hadde vært morsomt og interessant å høre om alle nyvinninger de siste 20-30 årene.
    For egen del, særlig på høytaler fronten.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Er vel gått litt tråere på høytalersiden
     

    tokai

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.12.2012
    Innlegg
    261
    Antall liker
    187
    Masse av nye flotte høyttalere, å jada.
    Men vel egentlig ingen store ny vinninger akkurat.
    Finpussing av kjente kvaliteter.
    Men som du sier, heldig hvis har enkelte fått mere ut av de.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Støyende forbruksartikler var ikkeeksisterende tidligere,selv gatebelysningen var gode gammeldagse lyspærer med ren ohmsk motstand.
    Mye av dagens audio komponenter nytter lynhurtige dioder etc.,som gjør dagens audio produkter følsomme for uhumskheter på nettet.
    De produsentene og DIYere som er klar over dette unngår bruk av slike komponenter.
    Så jeg tror her ligger litt av forklaringen.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Sitter å hører på Kraftwerk og begynte å lure på om man kan trekke paralleller mellom analoge modulære synthesizere og vellydende hifi. Det er ingen elektronisk genererte bølger som klinger så godt i mine ører som når de går gjennom filtrene i en gammel Moog. Ved det kanskje er søkt, men sett på gammel synth musikk og tenk på det.
     

    todams

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    191
    Antall liker
    142
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    11
    Audioaktøren i Horten spiller på Studer spolebåndopptaker sammen med moderne utstyr og det låter knallbra.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn