Bedre bassrespons, tipps

Impsak

Medlem
Ble medlem
24.02.2020
Innlegg
23
Antall liker
31
Hei,
Det finnes sikkert 1000 tråder på forskjellige forum og man kan lese seg ihel om dette. Men jeg prøve å spørre her om tipps til noen som har bedre peiling enn meg spesifikkt til mitt problem.

Jeg har ett dolby atmos 7.2.4 oppsett hjemme.
Dette oppsettet står i ett 8.15 meter langt rom, 4.35m bredt og 2.65m takhøyde.

Lyden er generelt sett veldig god.
Men til kun stereo uten subbene (slik jeg hører musikk) så mangler jeg litt bass i 60-70hz området.
Jeg merker at når jeg sitter i sofa og tar hodet 40cm lengre frem, så kommer bassen mye bedre.
Nå har det seg slik at sofa står på ca 4meter. Den burde nokk vært litt nærmere frontvegg, så dette kan stemme.

Men om jeg ønsker å beholde sitteplass hvor den er så lurer jeg på om det er noe jeg kan gjøre med front vegg som kan hjelpe med dette.

Jeg har mulighet for å bygge ut frontvegg 60-80 cm med rockwool og trekke sene molton fremfor for eksempel, men vil dette hjelpe, og hvilke type isolasjon er best til dette formålet ?
Ifølge REW, så har det ingenting å si om man går løs på fremre eller bakvegg virker det som
Jeg har kun behandlet første refleksjoner på vegger og i tak + diffusorer på 2nd refleksjon på veggene.

Takker for all hjelp / Tipps :)
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Ikke usannsynlig at dette er en kansellering mellom gulv og tak i ørehøyde, men det kan også være kansellering fra sidevegger. Det første sjekker du ved å måle en halvmeter opp og ned, det siste sjekker du ved å se på responsen av høyttalerne separat og så sammen.

Om det vil hjelpe på denne dippen å dempe 80 cm på frontvegg kommer an på hvor kanselleringen oppstår, men regner med du vil oppleve løft i lyden, spesielt lenger opp, ved å gjøre det. Isåfall bør du gå for isolasjon med så høy luftgjennomstrømming som mulig. Før i tiden var det Knauf, aner ikke hva det er nå.

Enkleste løsning i mine øyne er å bruke subber og plassere dem riktig. Flere basskilder i høyde og bredde er en ubetinget god ting på disse frekvensene.
Med et oppsett slik du nevner regner jeg med du har vært innom teorien rundt dette, men legger ved link likevel;

 
Sist redigert:

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.228
Antall liker
2.245
Med 80 cm demping så vil man kunne oppnå veldig effektiv demping ned til 45 Hz og kurant demping ned mot 25 Hz. Det vil jo gjøre stor forskjell i hele bassområdet foruten nedre mellomtone. Noe man ikke kan oppnå med multisubber og dessuten vil flere subber med DSP koste langt mer og være betydelig mer komplekst og sette opp. Utfordringen vil være å få tak i riktig materiale. Hunton er helt feil valg her. Man bør trolig unngå å la dette dempe hele veien opp. Det kan fort gi et noe dødt resultat.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Absolutt, har presisert setningen. Tok utgangspunkt i at OP allerede har subber stående og kan bruke dem. Personlig hadde jeg dempet OG brukt subber, vinn-vinn.
 

Impsak

Medlem
Ble medlem
24.02.2020
Innlegg
23
Antall liker
31
Hei,
Takker of bukker for alle svar og hjelp :) setter pris på det :)

Formålet med å kun bruke Front Høytalerne til music er at de går ned til 35hz og er mer enn gode nokk til å spille musikk med. (om rommet blir tilrettelagt for dette)

Fronthøytalerne er Dali Epicon 8, drevet av Mcintish MC611 monoblokker og Lyngdorf MP60 2.1 processor.

Å spille musikk med subbene funker også veldig bra, men jeg synes de graver litt dypere enn jeg trenger.. og så planter det seg i hele huset.
Uten subbene blir det litt stramere, og mer "som musikken skal være" føler jeg.

Når jeg sitter i sofaen nå, og lener meg 40cm lengre frem, så er bassen der. Jeg ønsker flytta dette til der jeg sitter.

Sitter på 4 meter, og merkelig nokk, så er det der REW også ser ut til å få best simulering. Når jeg har målt med mic så har jeg som nevnt en dip run 65hz og jeg regner med det er dette jeg legger merke til ved å lene meg 40cm lengre frem så er det mer trøkk fra "trommer etc"

Høytalerne står på 4.35 meter veggen. (rommet er 8.15 m langt) bak sofa har jeg ett spisebord.

Jeg har tatt meg av alle 1ste refleksjoner på sidevegger og i tak med GIK 242. (burde kanshe brukt noen monster bassfeller i stede på første refleksjonene?)
På 2nd refleksjonene på sideveggene bruker jeg diffusjon, og i taket rett over sitteplass er det diffusjon. (skylines)
Hele frontveggen er behandla med 5cm rockwool industrial plater. (ikke tykke nokk for å påvirke lave frekvenser)

Jeg har ikke behandlet noen hjørner eller vegger med tanke på bass enda.

Så det jeg lurer på da jeg fikk tipps av en bekjent som mente jeg burde fylle hele frontveggen med 60cm tett isolasjon og trekke sene molton eller noe fremfor for så å sette front høytalerne helt inntil frontveggen som da vil ha 60-80 +- cm med isolasjon rett bak seg.
Om noen har erfaring med dette.

Kanshe noen 20cm tykke bassfeller på bakveggen (4 meter bak sofa) + noen i hjørnene på bakveggen i tillegg.

Eller kanshe noen 20cm tykke bassfeller rett på sidevveggene også istedenfor disse tynne GIK 242 som kun tar seg av høyfrekvent.


Er ganske dyrt å kjøpe bare for å kjøpe, så prøver å finne ut om noen har erfaring med f.eks å stuffe en hel frontvegg med tykk isolasjon og hva resultatene ble.
Ifølge REW så er det ikke av betydning om man gjør dette med front eller bakvegg virker det som (på room-sim delene av REW)

takker og bukker :)
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.396
Antall liker
1.522
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg hadde et lignende problem.
Siden dsp og annen tweaks (juks som en idiot som meg kaller sånt 😉 ) ikke er aktuelt for meg så ble det en del flytting på subbene.

Sett en db-måler i lytteposisjon. Så setter du en sub i hjørnet pekende diagonalt ut. Så trekker du den sakte ut diagonalt til du har de høyeste utslaget på dB-måleren . Så vrir du den rundt sideveis begge sider ut fra en tenkt senter midt i subben. Der den har størst utslag, dit skal den peke.
Så tar du den andre subben.

Etterpå må du teste så de ikke kansellerer hverandre.

Rel har gode instruksjoner på dette og er ikke begrenset til rel.
Så ville jeg startet med demping og "juks" 😉

Bassfeller i hjørnene er effektivt. Husk at det er hjørner mellom vegg og tak, vegg og gulv selv om det vanligste er vegg-vegg.

Da har du planlagt helgens treningsøkt 😁

I tillegg kvittet jeg meg med sofa og erstattet den med stoler og klarte å justere litt ifht bakvegg også.

Enda har jeg en en spike rundt 37hz om jeg ikke husker feil, men den har jeg lært meg å leve med. Juks ( dsp, elektronisk bassfeller etc) er ikke noe for meg.

Perfekt? Nei.
Låter bra likevel? Ja 😁🥰
 

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.228
Antall liker
2.245
Det er alltid en fordel å bruke bredbåndete absorbenter til førsterefleksjonene. Og ville definitivt ha byttet ut 5 cm absorbentene på frontvegg med noe langt mer bredbåndet og unngått overdemping av øvre frekvensområdet. Til hjemmekino gir det mening å kombinere bassdemping med diffusjon på frontvegg i og med at man har bakhøyttalere som sender energien mot fronten.
Merk at Skyline diffusorer diffuserer relativt lite.
 

Impsak

Medlem
Ble medlem
24.02.2020
Innlegg
23
Antall liker
31
Hei,

Takk for svar.
Subbene jeg har er plassert helt inn i hjørnene, og allt låter meget bra med subbene.
Subbene er helt runde (PC-4000) og designet til å stå helt i hjørner. Lyngdorf også anbefaler p.g.a room perfect å utnytte den ekstra energien som er i hjørnene med å sette subbene der. Så er 100% fornøyd med hvordan subbene fungerer.

Problemet mitt er med kun 2 kanals stereo, når jeg kun bruker Dali Epicon høytalerne.
Med å lene meg 40cm lengre frem så kommer bassen mye klarer frem til typisk "slag trommer"

Jeg liker best musikk med kun 2 kanaler og uten subber.

Herav fikk jeg en anbefaling om å putte 60-80cm isolasjon i hele frontveggen (siden jeg har ett 8.1 meter langt rom så er dette overkommelig)
Utpå isolasjonen/rockwool eller annet, så trekkes det sene-molton eller noe. Da har man altså 60cm med lav frekvent absorbernde stoffer rett bak alle front høyttalere.

Men usikker på om det har noe for seg, og mye arbeid om det ikke fungerer.
Så er vell egentlig kun ute etter info om noen faktiskt har prøvd dette selv.
 
Topp Bunn