Dette er innlegg nr. to fra min side i denne - etter Hifisentralen-standard - antikvariske tråden, og det bygger på det foregående. I september-utgaven av BMM fant jeg en anmeldelse som må få selv det mest besinnede menneske til å reagere. Et drøyt halvår etter lanseringen finner man det for godt å omtale Maazel/NYPOs Stravinskij/Ravel-utgivelse i DG Concerts-serien. Det kan godt være at dette er det verste makkverket av en anmeldelse i et fagtidsskrift jeg har lest noen gang.
Christopher Dingle heter tufsen, og han har all mulig grunn til å skamme seg over sin virksomhet som anmelder. Etter først å ha dømt utgivelsen nord og ned med den generelle uttalelsen ".. these performances do not have much to say about the music.", gir han seg i kast med en argumentasjon som er like syltynn som den er direkte feilaktig. Jeg plukker argumentene ett for ett som eksempler til skrekk og
advarsel.
1. "there is little sense that this is ballet music."
Hva skal det bety? Svak rytmikk? Uheldige tempi? Vi må bare gjette, for nærmere begrunnelse er ikke å finne.
2. (Om Ravels Daphnis et Chloé) "..the opening sunrise is accompanied not so much by forest murmurs as mutterings,....it seems to be
cocoa that fuels the "Danse Bacchanale".
Vi skjønner jo nå at vi har med en språkets mester å gjøre, en som håndterer språklige bilder like elegant som det musikkfaglige. Rent
bortsett fra at omtalte sats faktisk heter "Danse Générale", må enhver begripe at maestro Maazel var angrepet av sløvsinn denne
kvelden. Nei og nei, mumling og kakao på en gang!
3. "The Firebird's "Infernal Dance" is leaden-footed, lacking the visceral excitement generated by Bernstein with the same orchestra.."
Dette tredje og siste argumentet er selvfølgelig nådestøtet. En oppvisning i ren Zorro-stil, før det hele rundes av med nok en generell
kommentar: "None of the works takes wing when it really matters."
BMM gir karakter for "performance" og "recording", nærmere bestemt fra en til fem stjerner. Tolkning/fremførelse får i dette tilfellet to stjerner, mens lyden får fem (selv om mr. Dingle jamrer i sterke ordelag over mangel på SACD-utgave). Leseren må konsekvent få det inntrykk at dette er eksepsjonelt kjedelige tolkninger som en for all del bør styre unna. De to første argumentene er tåkeprat og langt på vei innholdstomme. Det siste argumentet ser bedre ut, men er i virkeligheten ren desinformasjon. Jeg kjøpte disse opptakene på cd da de kom, og de er et fyrverkeri av orkesterspill, klangfarver og dynamikk. Ikke like utagerende eksplosive som gjengen i Chicago, men absolutt med like mye bitt, nerve og tekniske/atletiske ressurser. Nok av "visceral excitement", med andre ord.
Det finnes andre og bedre anmeldere i BMM, men bladet mister seriøsitet og troverdighet ved å publisere slikt tøv som dette. Jeg mener det bidrar til at BMM havner et par hakk under de to andre klassiske magasinene i kvalitet, og at det må leses med en ekstra drøy klype salt. Det blir i salteste laget for denne leseren.