Alt til hus og bolig Batteridrevet gressklipper ...

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.706
Antall liker
13.196
Om du har plen med mye mikk der klipperen må dras frem og tilbake for å komme til så er det nesten mer slitsomt med fremdrift enn uten.
 

Zombat

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2010
Innlegg
1.307
Antall liker
796
Sted
Trøndelag
Torget vurderinger
1
Jeg kjøpte i fjor en Black + Decker batteriklipper og anser det som en tabbe.
54 V og to batteri, bare ett kan brukes om gangen.

Har jeg vært borte på arbeid i to uker så kan gresset være nokså langt når jeg kommer hjem.
Klippingen blir nokså tungt for gressklipperen og det tærer hardt på batteriet. Når det ene batteriet
er tomt så settes det selvfølgelig på lading mens en klipper videre med det andre.
Men, og her er den største ulempen, det tar over tre timer å lade ett batteri. Og da er det andre for lengst gått tom.

Så med en rimelig stor plen så får jeg ikke klippet plenen i en vending.
Støyer overraskende mye gjør den også. Ingen trekk på hjulene heller.

Så nå går det en robot som går daglig og holder gresset nede mens batteriklipperen tar seg av
kanter og småareal som roboten ikke går på. Det passer den fint til.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.266
Antall liker
1.168
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Ja de kan bråke overraskende mye. En nabo i nabolaget har en elektrisk og lett å høre at han er ute for å si det slik. Og så blir de gjerne tunge - står ikke vekt på den til trådstarter...

Men, håper du blir positivt overrasket og fornøyd (y)
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.760
Antall liker
5.412
Sted
Holmestrand
Ja de kan bråke overraskende mye. En nabo i nabolaget har en elektrisk og lett å høre at han er ute for å si det slik. Og så blir de gjerne tunge - står ikke vekt på den til trådstarter...

Men, håper du blir positivt overrasket og fornøyd (y)
jeg ble satt på sporet av en kamerat som har denne:
https://cramertools.com/no/nb/products/gressklippere-40lm41
Den er mindre, har bare 40V batteri, men veide behagelige 17,8 kg i følge nettsiden, og den ER lett. :)

Jeg stusset også over at det ikke var oppgitt på den jeg har bestilt.
Den er bredere, høyere batterispenning, høydejustering på håndtak og framdrift, så den veier helt sikkert noget mere ...
Batteriene alene for 82V-serien veier i nabolaget 2-3 kg.
For 40V er det rundt 1 kg.

Jeg mente vi kunne ta den mindre, men gressklipperen ville ha framdrift og større klippebredde.

Hva bråk angår, så er problemet med gressklippere langt på vei det samme som for helikopter.
Det rotoren som bråker, så gevinsten med el-motor er langt fra så stor som man kanskje skulle forvente.
Naboen på ene siden kjøpte en forholdsvis rimelig batteriklipper i våres.
Den er faktisk ganske behagelig støymessig.
Naboen på den andre siden har en "rider".
Den bråker noe inn i helvete.
Jeg skal hente vår nye (Rolls Royce-???)klipper senere i dag.
Kommer tilbake med info om vekt, støy og annet.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.706
Antall liker
13.196
Kjøpte en meget pent brukt Rotak 43li på finn.no av en hyggelig fyr for en rimelig penge i går. Han sa det hadde vært ville tilstander - blitt nedringt og folk ville ha budrunde og faens oldemor, men fikk kjøpt den åkke som siden jeg var først. Tydeligvis mange som skal drive med hagestell i sommer...
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.760
Antall liker
5.412
Sted
Holmestrand
Kjøpte en meget pent brukt Rotak 43li på finn.no av en hyggelig fyr for en rimelig penge i går. Han sa det hadde vært ville tilstander - blitt nedringt og folk ville ha budrunde og faens oldemor, men fikk kjøpt den åkke som siden jeg var først. Tydeligvis mange som skal drive med hagestell i sommer...
36V er litt snaut for oss etter hva jeg skjønner....
;)
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.706
Antall liker
13.196
36V er litt snaut for oss etter hva jeg skjønner....
;)
Vår plen er ikke så veldig stor og det er en del mikk så greit med en lett klipper sånn sett. Klipte faktisk gresset i dag, selv om det hadde blitt ganske så høye (>20cm grunnet manglende klipper en stund) så tok den det fint. To batterier holder fint til hele plenen og tar vi gresset på normal høyde tipper jeg 1 holder også.
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.072
Antall liker
1.069
Sted
'
Hva bråk angår, så er problemet med gressklippere langt på vei det samme som for helikopter.
Det rotoren som bråker, så gevinsten med el-motor er langt fra så stor som man kanskje skulle forvente.
Det er langt fra min erfaring. Med elektrisk klipper (robot) høres ingen støy innendørs. Den gangen gartneren drev og surret rundt med en bensinklipper var det et irritasjonsmoment.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.097
Antall liker
9.398
Kanskje ikke en helt relevant sammenligning? En robot klipper mer å anse som en litt avansert batteridreven, liten kantklipper
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.760
Antall liker
5.412
Sted
Holmestrand
Jeg vil gjerne holde min kvinne (gressklipperen) lykkelig, så jeg sørget for å få den nye klipperen hjem til helga.
Forhandleren var for øvrig omtenksom nok til å lade den for meg! 👍
Med vidunderet plassert på plena, klart til innsats, bestemmer gressklipperen at du kan klippe, så lager jeg middag. Og slik ble det. Selvsagt. 😃
Ny klipper overbeviste stort.
Klippeaggregat justerer seg etter gress/motstand, hastighet regulerbar fra slentring til rask marsj, klipper pent og et høyst anstendig støynivå. For eksempel hørte jeg helt fint at gressklipperen spurte om jeg ville ha vin til maten. 😉
Vel ferdig kan den lagres på høykant.
C9C7D9C3-16B1-4E90-983F-56D679991DAA.jpeg
 
Sist redigert:

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.689
Antall liker
2.293
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Ja, ja. Du starter tråden med å påstå at du har en kvinne som elsker å klippe plen og du ender opp med å måtte klippe plenen selv. Dette pleier vi å kalle selvbedrag.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.760
Antall liker
5.412
Sted
Holmestrand
Ja, ja. Du starter tråden med å påstå at du har en kvinne som elsker å klippe plen og du ender opp med å måtte klippe plenen selv. Dette pleier vi å kalle selvbedrag.
;)
Jeg har vel ikke sagt at jeg ikke kan eller vil klippe plena? :)
Men stort sett slipper jeg, fordi fruen tar det gjerne et par dager før jeg synes det er nødvendig.
Derfor kjøper vi ny klipper når sjefen vil ha det.
Vanligvis lager jeg middag, mens hun klipper plena.
I går ble det omvendt.
Og jeg fikk litt mosjon, kyss, vin i glass, mat på bordet - og slapp oppvasken.
Ikke så verst det heller?
😀
 
Sist redigert:

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.266
Antall liker
1.168
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Du får komme med oppdatering når du har prøvd den. Overraskende lett må jeg si og lettere en de letteste med fossil motor. Spent på hvor lenge batteriet holder.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.760
Antall liker
5.412
Sted
Holmestrand
Du får komme med oppdatering når du har prøvd den. Overraskende lett må jeg si og lettere en de letteste med fossil motor. Spent på hvor lenge batteriet holder.
Liten korrigering her:
Ser en Honda bensinklipper med klippebredde 53 cm veier 37 kg.
Min kamerats har klippebredde 41 cm, 40V batteri og veier 17,8kg, men har ikke bl a ikke framdrift.
Denne har klippebredde 51 cm, 82V batteri og veier 33,2. Den har også framdrift, og bare batteriet veier 2 kg mer enn 40V varianten.

Men spesielt lett er den ikke.
 
Sist redigert:

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.464
Antall liker
983
Spent på hvor lenge batteriet holder.
Lagres det ved ca 50-60% kapasitet (sikkert greit å ta høyde for littegrann selvutlading over vinteren) tar det nok veldig mange år før man oppnår så mange ladesykluser at et gressklipperbatteri blir ubrukelig.

Samtidig kan man nok fint kverke det på en vinter om man tømmer det helt før man setter det bort. Ville sjekket hva bruksanvisningen sier.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.266
Antall liker
1.168
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Lagres det ved ca 50-60% kapasitet (sikkert greit å ta høyde for littegrann selvutlading over vinteren) tar det nok veldig mange år før man oppnår så mange ladesykluser at et gressklipperbatteri blir ubrukelig.

Samtidig kan man nok fint kverke det på en vinter om man tømmer det helt før man setter det bort. Ville sjekket hva bruksanvisningen sier.
Tenkte mer på hvor lenge du kunne klippe før det var tomt. Ser av det som skrives at det sikkert kommer an på motstand i gresset dog....
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Regner med at disse nye har Bluetooth og medfølgende APP for full toveis og remote Control slik at en kan holde fortet fra hammocken....:)

På 90 tallet kjøpte jeg en 36V Black og Decker med 3 stk 12v 7Ah bly-syre. Problemet med denne og mye annet batteridrevet (I hvertfall litt tilbake i tid) er at selve laderen er alt for dårlige -> Kill-Bill-Battery..... (For dårlig ladekapasitet(Karakterestikk) Sikkert mye bedre nå.

Den bråket jævelig og chassiset likte seg ikke all verden i skråninger så.... back 2 gas....

 

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.464
Antall liker
983
Ah, skjønner. Merker stor forskjell på en 36V Ryobi jeg låner iblant. Men den største forskjellen kom av å slipe knivene. 350kvm plen tømte batteriet tidligere, irriterende å måtte vente en stund på å få klippet ferdig. Med nyslipte kniver har jeg opplevd å ha så mye som 50% batterikapasitet igjen når plenen er ferdigklipt.
 

hel-elt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2009
Innlegg
462
Antall liker
102
Da ble det Cramer etter anbefalinger her på HF på meg og 82LM51S.png
 
Topp Bunn