Batteridreven elektronikk

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.631
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
En av de bedre batteriene du kan få tak i dag tror jeg er LifePo4.Det er kaskje det bambadoo har i motosykelen? Holder full spenning lenger en blybatterier,mulig det er mindre støy også? Du kan lese litt om dem på denne siden.
12V 30Ah LiFePo4 Batteri for Start og forbruk, perfekt lettvektsbatteri

Hørte på 2x100watt klasse A bilforsterker hos dynabel den låt ihvertfall J*bra.
Nå er det jo 10-15 ganger dyrere enn tilsvarende kapasitet med bly da.....
Så skal man kunne drifte forsterkere på 1000W med dette - så blir det relativt dyrt!

mvh
OMF

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.775
Nu skal man ikke glemme at såvel som kondensatorer har også batterier en egenlyd. Holfi brugte batterier og gik konkurs. Jeg har prøvet batterier og der opstår relativt hurtigt problemer. F.eks. kan batterier ikke parallelkobles. De " kvæler" hverandre ! :)

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.132
Nu skal man ikke glemme at såvel som kondensatorer har også batterier en egenlyd. Holfi brugte batterier og gik konkurs. Jeg har prøvet batterier og der opstår relativt hurtigt problemer. F.eks. kan batterier ikke parallelkobles. De " kvæler" hverandre ! :)
Jasså?
Det vil jeg gjerne at du utreder litt, Drossel!

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.775
Kan desværre ikke argumentere udover rygter og egne erfaringer. Parallelkoblede nogle og efter kort tid begyndte de å " lække" . Dette var blybatterier. Ved ikke med andre typer.

Tror det skyldes at batterierne aldrig er 100 % ens. F.eks. kan man ikke parallelkoble et 3 V og et 6 volt batteri.

Sist redigert:

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.132
Nå tror jeg du er ute å kjøre, Drossel?
Påstanden din er syltynn, og bygger delvis på rykter og egne erfaringer, som du sier. Bly- (syre)batterier "lekker" ikke. I aller verste fall kan de begynne å "koke", men da skyldes dette gjerne en intern kortslutning i batteriet.

Friske batterier med samme spenning, og fortrinnsvis samme Ah, kan meget vel paralellkobles. Nær sagt uansett batteritype!

Jeg kan jo røpe at jeg i mange forskjellige installasjoner, det være seg i maritime sammenheng, (eksempelvis i seismikkfartøy, supplyskip, legeskyssbåter etc), i landbaserte backupsystemer som f.eks Telenor's anlegg i Fløyfjellet i Bergen, eller for den saks skyld (det nå foreldete) anlegget til NDS på Skøyen, har vært med på å rigge opp og igangkjøre slike systemer.
Jeg jobbet i mange år med nødstrømsgeneratorer og backupsystemer, og opplevde aldri paralellkoblede batterier som en problematisk konfigurasjon.

Kommentarer, Drossel? :rolleyes:

Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.631
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Nei, parallellkobling av batterier er ikke noe problem.

Nå skal man være litt forsiktig med hva man parallekobler - jeg vil nok si at man kun skal parallellkoble like batterier - da lade/utladekurver, temperaturkoffisienter og slikt gjør at man kan få uheldige effekter ved parallellkobling. Men å paralellkoble like celler er uproblemtatisk - ihverfall med blyakkumulatorer som jeg er best kjent med.

De har forøvrig en liten selvutladingsstrøm, men jeg kan ikke se at denne blir påvirker av parallellkobling!

mvh
OMF

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.132
Nettopp.
Jeg var kanskje litt uklar ved å nevne "paralellkoble uansett batteritype"?

For å avklare: Man paralellkobler kun batterier av samme type. Å bruke et blybatteri sammen med eksempelvis en NiCad-batteri, er selvsagt helt forkastelig, og kan være svært farlig mtp eksplosjon.

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.775
Nå tror jeg du er ute å kjøre, Drossel?
Påstanden din er syltynn, og bygger delvis på rykter og egne erfaringer, som du sier. Bly- (syre)batterier "lekker" ikke. I aller verste fall kan de begynne å "koke", men da skyldes dette gjerne en intern kortslutning i batteriet.

Friske batterier med samme spenning, og fortrinnsvis samme Ah, kan meget vel paralellkobles. Nær sagt uansett batteritype!

Jeg kan jo røpe at jeg i mange forskjellige installasjoner, det være seg i maritime sammenheng, (eksempelvis i seismikkfartøy, supplyskip, legeskyssbåter etc), i landbaserte backupsystemer som f.eks Telenor's anlegg i Fløyfjellet i Bergen, eller for den saks skyld (det nå foreldete) anlegget til NDS på Skøyen, har vært med på å rigge opp og igangkjøre slike systemer.
Jeg jobbet i mange år med nødstrømsgeneratorer og backupsystemer, og opplevde aldri paralellkoblede batterier som en problematisk konfigurasjon.

Kommentarer, Drossel? :rolleyes:

Tjae jeg gir meg ! :) Ved ikke og kan ikke helt huske præcist forløbet med de batterier jeg havde den uheldige erfaring med. Synes stadig ikke der lydmæssigt er noget at hente ved batteribrug kontra god regulering.

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.132
Helt greit, Drossel!
Vi har vel alle trådt feil, av og til? :rolleyes:

Ellers kan jeg langt på vei si meg enig i dette med batteribruk kontra en god regulering.
Sistnevnte, såsant det er en god konstruksjon, bør klare å rydde unna støy / spenningsvariasjoner fra 220v nettet.

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.775
Det er ret lærerigt å provokere . Ofte kommer sandheden om et emne frem på det vis. :)

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.132
Joda!
Og når man samtidig erkjenner sannheten, kommer det som regel noe godt ut av det. :)

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.847
Min erfaring med batteridrift er at det er unødvendig. Hvis man får på plass en god strømforsyning med god lokal avkopling osv så låter det minst like bra! Det fiinnes målinger på TNT audio som viser at batteriforsyninger har mye støy, så man må uansett ha resten av strømforsyningen 100% om det skal bli OK. Og da sitter man der med en haug blybatterier eller noe annet. Jeg gikk for bly fordi de har den mest ekstreme evnen til å levere peak strøm når det kreves. Men da jeg fikk kontroll på resten av elektronikken så låt det like bra med trafo og likerettere. Dette var en forforsterker med NLE buffere, så kan enhver tolke det som de vil. Her blir det uansett ingen flere blybatterier i stereoen. Jeg lurer fortsatt på hvordan jeg skal bli kvitt de gamle. Batterier som funker er miljøsvineri...

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.651
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg hadde nokre spennande erfaringar med batteridrift av eit anlegg attende på 90-talet. Eg gjorde berre eit stunt som varte nokre timar, men det var noko med lyden eg beit meg merke i. Så har eg høyrt litt batteridrift av deler av ASR-forsterkaren. For lite til å vere bastant på noko som helst, men det kjem då unisone, fine testar av Emitterane med slik teknologi....

Topp Bunn