Basstrap? Ingen 90 graders hjørne.

SagenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2006
Innlegg
232
Antall liker
219
Sted
Oslo
God kveld, når jeg kjøpte leiligheten i 2009 så leste jeg et sted ( tror jeg ). At ved og unngå 90 graders hjørner så ville det være bra botemiddel mot stående bass bølger / resonanse.

Ikke vet jeg men jeg bare gjorde det. 45 graders hjørner og trekantkryss vegg/vegg/tak. Hva tror dere? Har ikke målt effekten men sover godt ( :

Frank
 

Vedlegg

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.176
Antall liker
2.122
Ja tenk om det hadde vært så enkelt. Men slik er det ikke. Man får bassoppsamling der hvor to eller tre flater møter hverandre.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.169
Antall liker
4.758
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
... så leste jeg et sted ( tror jeg ). At ved og unngå 90 graders hjørner så ville det være bra botemiddel mot stående bass bølger / resonanse.

...
Det spørs om ikke det rådet egentlig gikk ut på å unngå parallelle vegger.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.378
Antall liker
20.784
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Tjah. Det går jo an å stemme de hjørnene som Helmholzresonatorer da.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.939
Antall liker
1.279
Sted
Nadadouro, Portugal
Hmm, vet ikke, hadde en hel rull med rockwool i et hjørne, merket eller målte ingen forskjell. Kanskje rockwool ikke er tingen...
 

pHryed

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.12.2016
Innlegg
91
Antall liker
26
Sted
Lillehammer
Ps audio prøvde vel helmholtz i hjørner på et av sine tidligere lytterom. Etter hva jeg husker ble effekten målt men for liten til å gjøre store endringer.
Personlig har jeg god erfaring med mange subwoofere. Evt. Dsp under 250hz og så jobbe med akustikk over 250hz. Men det gjør vel Ingen skade, pent utført også.
 

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
Ikke vet jeg men jeg bare gjorde det. 45 graders hjørner og trekantkryss vegg/vegg/tak. Hva tror dere? Har ikke målt effekten men sover godt ( :
Om du både sover godt, og er happy med akustikken, så spiller det ingen rolle hva teori og eksperter mener om saken :)
Pent var det også !

--
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.378
Antall liker
20.784
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Men da treffer du vel ett veldig lite område, gjør det ikke det da?
Det er jo poenget med en helmholz, og romnoder har en passende høy Q til slikt.
Det sagt så bruker jeg ikke noe slikt selv. To subwoofere under 45 Hz, i mono med individuell EQ.
 
Sist redigert:

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.197
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Det er jo poenget med en helmholz, og romnoder har en passende høy q til slikt.
Men blir den ikke stor den også for å gå ned i frekvens. Simuleringen jeg tidligere har sett så blir de store ( for å ta dypt nok) er jo der de fleste store problemene er.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.378
Antall liker
20.784
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ja, men jeg syntes @SagenS sine hjørner så ut som at det var en del volum tilgjengelig.
 
Topp Bunn