Bassmellomtone til Tang Band W4-1337SD

wol

Medlem
Ble medlem
29.03.2007
Innlegg
23
Antall liker
0
Sitter å lurer litt på om jeg skal lage en 1.5 veis konstruksjon. Jeg har kjøt et par Tang Band W4-1337SD og prøver nå å finne en passende bassmellomtone. Har tenkt å gå litt "old school" med en 8 eller 10".

Leste litt rundt på Troels Gravesen sine sider der gamle konstuksjoner med 10-13" bassmellomtoner (delt relativt høyt) har noe for seg, og blir beskrevet som "easie to listen to".

Fulltonen tillater jo en mye lavere delefrekvens enn diskant domer. Tenkte et sted mellom 500 - 1000 Hz. Dette burde åpne for en del større bassmellomtoner. Bassen skal sitte i lukket kasse, fulltonen muligens i åpen baffel.

Seas CA26RE4X virker som en trivelig kandidat. http://www.seas.no/index.php?option=com_content&task=view&id=118&Itemid=140 Flat og fin frekvenskurve.

Ser at det har litt høy induktans i voice coilen. Har hørt at det kan skape problemer i delefilteret. Noen som kan forklare?

Har også kikket på Seas W26FX002. Virker som den har noen resonansproblemer ved 600 og 1500 Hz. I tillegg til at den er dyr :) http://www.seas.no/index.php?option=com_content&task=view&id=74&Itemid=98

Noen som kan gi noen kommentarer på om dette kan fungere, eller om jeg er på viddene?

mvh
Lars
 

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.475
Antall liker
996
Har du sett på Seas A26RE4 fra Madisound?



EDIT: litt kjapp på avtrekkeren der, ser ut til at CA26RE4X kan være like god (om ikke bedre). :)
 

wol

Medlem
Ble medlem
29.03.2007
Innlegg
23
Antall liker
0
Har sett på den ja, men slo den litt fra meg etter jeg sjekket CA26RE4X. CA26RXF virker også interessant. Men er usikker på hvilken av disse som vil fungere best i lukket kasse med en delefrekvens på ca 500-800 hz. CA26RXF har hyggeligere impedance kurve.

Hentet fra Seas sine sider:

CA26RXF:



CA26RE4X:

 

JHolm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.12.2007
Innlegg
492
Antall liker
26
Sted
Oslo
wol skrev:
Fulltonen tillater jo en mye lavere delefrekvens enn diskant domer. Tenkte et sted mellom 500 - 1000 Hz. Dette burde åpne for en del større bassmellomtoner. Bassen skal sitte i lukket kasse, fulltonen muligens i åpen baffel.
Jeg ser for meg at du bør dele enda lavere. Øret er ganske følsomt i det frekvensområdet du nevner, så du bur unngå overgang mellom to forskjellige «kasser» her. Å legge en dele frekvens her gjør valg av høyttalerelement og delefinterkomponenter ekstra kritisk. På grunnlag av databladet gjetter jeg på at 200 Hz er et OK valg for delefrekvens.
 
T

timc

Gjest
Pass på å ikke velge en bass med høyere følsomhet enn tangbanden. Å måtte justere ned bassen passivt er ikke noe til greier. Svir bare av masse unødig effekt.
 

wol

Medlem
Ble medlem
29.03.2007
Innlegg
23
Antall liker
0
JHolm skrev:
wol skrev:
Fulltonen tillater jo en mye lavere delefrekvens enn diskant domer. Tenkte et sted mellom 500 - 1000 Hz. Dette burde åpne for en del større bassmellomtoner. Bassen skal sitte i lukket kasse, fulltonen muligens i åpen baffel.
Jeg ser for meg at du bør dele enda lavere. Øret er ganske følsomt i det frekvensområdet du nevner, så du bur unngå overgang mellom to forskjellige «kasser» her. Å legge en dele frekvens her gjør valg av høyttalerelement og delefinterkomponenter ekstra kritisk. På grunnlag av databladet gjetter jeg på at 200 Hz er et OK valg for delefrekvens.
Hhmmm. Noe å tenke på :) ..... Hadde håpet at 10" kunne ta seg av en stor del av mellomtonen. Føler at små membraner går i "metning" når de skal dekke lave frekvenser og hardner til i klangen.

Etter å ha testet en del med dipoler i det siste er det vanskelig å gå tilbake til box igjen. Hvis jeg skal dele ved 200 hz må jeg ha en veldig bred baffel. Hva med å dele ved 1000 Hz?. Prøv å spill en 1000Hz tone. Det er utolig vanskelig å høre hvor lyden kommer fra. Chario bruker ofte delefrekvenser rundt 1000 hz. Sikkert med god grunn. Det som kan bli litt rart er overgang mellom lukket kasse og åpen baffel ved så høy delefrekvens. Kan i verste fall lage en Box :)
Gjør dette mest for å teste og lære så prøver sikkert begge deler.

timc skrev:
Pass på å ikke velge en bass med høyere følsomhet enn tangbanden. Å måtte justere ned bassen passivt er ikke noe til greier. Svir bare av masse unødig effekt.
Jeg er veldig usikker på dette punktet. Hvis jeg kjører åpen baffel (på tangbanden) så vil mer energi gå ut i rommet iom. at baksiden av elementet ikke spiller inn i en box. 90-91 db på bassen kan fungere, men mulig at jeg heller må gå for en 8". Kunne tenkt meg å ta en "følsomhets" måling av tangbanden i åpen baffel (i rommet) før jeg bestiller bassen. Har bestillt fantomspenning og måle-mic. Blir en del eksprementering med baffelbredde og utforming osv.
 

JHolm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.12.2007
Innlegg
492
Antall liker
26
Sted
Oslo
wol skrev:
... Føler at små membraner går i "metning" når de skal dekke lave frekvenser og hardner til i klangen. ... . Hvis jeg skal dele ved 200 hz må jeg ha en veldig bred baffel.
Gode argumenter for en relativt høy dele frekvens dette ..
Kanskje en ide å finne ut hvor bred baffel du har «plass til» og la det bestemme delefrekvensen?
 

wol

Medlem
Ble medlem
29.03.2007
Innlegg
23
Antall liker
0
Hvis jeg går for 10" så blir nok kassen mellom 32-36 cm bred. Dipolen vil begynne å rulle av ved ca. 500hz. Ønsker også dempe Tang-Banden med litt filtrering for å avlaste den litt.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.705
Sted
Kongsberg
Hei.

Jeg driver å jobber med dette elementet nå, for et fremtidig selvbygg som kommer i Fidelity
(om jeg får det til å spille som jeg håper).



Tanken er å bygge en linjekilde med en drøss fulltoneelementer pr. kanal.



Tang Bang W4-1337SD ser ut til å bli elementet jeg ender opp med å bruke. Da ender jeg opp med
å bruke 12 elementer pr. kanal. Da går det ann å dele lavt. I tillegg kommer jeg til å benytte en bred
baffel (bortimot meteren) - med "vinger" i acryl eller plexiglass -med baffelstep i underkant av 200 Hz.
Elementene settes i trykkammer med en akustisk avrulling i overkant av 200 Hz. I tillegg kommer jeg
til å benytte delefilter.

Basselementene jeg vurderer er alle fra SEAS;
L22RNX/P (H1252)
L26RFX/P (H1209)
W22EX001 (E0022)
W26FX001 (E0026)



Jeg leker med tanken på å laste elementet med en transmisjonslinje (4 m), men kan like godt ende
opp med bassrefleks (og kanskje til og med trykkkammer - med seriemotstand).

En utfordring jeg ser med prosjektet er å få tilstrekkelig (elektrisk +) akustisk avrulling på bassen.
4. eller 6. ordens filter ved 200 Hz er ingen spøk!
Kanskje jeg må vurdere en basspumpe (4. ordens bånd-pass) for å få det hele til å fungere. Det
hadde vært en morsom løsning med nærmest rent akustiske filtere - der en kun benytter 1. ordens
HP og LP av impedansmessige grunner.

Denne fulltonen er fantastisk til prisen. Har du planer om å dempe pukkelen mellom 10 og 20 k?

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity
 

Vedlegg

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.705
Sted
Kongsberg
Ellers er jo en eller to SEAS 12 cm aluminium en
naturlig sammarbeidspartner rent visuelt.



mvh
Gunnar Brekke
 

Vedlegg

wol

Medlem
Ble medlem
29.03.2007
Innlegg
23
Antall liker
0
Seriøst prosjekt du har på gang der! Mitt blir litt mer minimalistisk i forhold :)

Jeg har også montert Tang-Banden i åpen baffel, men min er smal, like smal som elementet nesten. Skal nå bygge på "bit for bit" for å se hvordan det påvirker frekvenskurven.

Både aluminium og nextel elmentene fra SEAS føler jeg passer visuelt. Aluminium og Magnesium membraner kommer jeg nok til å styre unna, pga membranets opprytning. Tenker da på bassen.

EDIT:
Har du frekvensmålinger fra TB'en på den store plata?
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Jeg har sett litt på frekvenskurven og lurer på om man faktisk kan bruke dette elementet som ikke bare bredbåndselement, men ekte fulltone (30-20kHz) hvis man har mange nok i linje (16 per kanal) i "litt store lukkede kasser", kjører hard eq i bassen (audiolense) og ikke spiller veldig høyt.

Hva mener de som skjønner seg bedre på slikt?

Edit: Litt rettinger.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
wol skrev:
Sitter å lurer litt på om jeg skal lage en 1.5 veis konstruksjon. Jeg har kjøt et par Tang Band W4-1337SD og prøver nå å finne en passende bassmellomtone. Har tenkt å gå litt "old school" med en 8 eller 10".

Leste litt rundt på Troels Gravesen sine sider der gamle konstuksjoner med 10-13" bassmellomtoner (delt relativt høyt) har noe for seg, og blir beskrevet som "easie to listen to".

Fulltonen tillater jo en mye lavere delefrekvens enn diskant domer. Tenkte et sted mellom 500 - 1000 Hz. Dette burde åpne for en del større bassmellomtoner. Bassen skal sitte i lukket kasse, fulltonen muligens i åpen baffel.

Seas CA26RE4X virker som en trivelig kandidat. http://www.seas.no/index.php?option=com_content&task=view&id=118&Itemid=140 Flat og fin frekvenskurve.

Ser at det har litt høy induktans i voice coilen. Har hørt at det kan skape problemer i delefilteret. Noen som kan forklare?

Har også kikket på Seas W26FX002. Virker som den har noen resonansproblemer ved 600 og 1500 Hz. I tillegg til at den er dyr :) http://www.seas.no/index.php?option=com_content&task=view&id=74&Itemid=98

Noen som kan gi noen kommentarer på om dette kan fungere, eller om jeg er på viddene?

mvh
Lars
Skal du dele passivt, bør du dele bassen relativt høyt. Gjerne en del over 200hz. Passiv deling så langt ned ender bare med lite kontroll, pukkelbass, og rumling - som regel i alle fall. For det er en del parametere på elementet i samspill med kabinettet som plutselig kræsjer med valg av store spoler i delefilteret. Du kan eventuellt parallellkoble motstander med basselementet for å glatte ut impedansen ved egenresonansen. Da fungerer delefilteret, og systemet, bedre hvis du skal dele lavt. Parallellkobler du f.eks. 4 stk 47ohms motstander med basselementet, ender du opp med penere impedansforløp. Effektsløsing blir det riktig nok, men er nok værdt det lydmessig.

Vidar
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
wol skrev:
Sitter å lurer litt på om jeg skal lage en 1.5 veis konstruksjon. Jeg har kjøt et par Tang Band W4-1337SD og prøver nå å finne en passende bassmellomtone. Har tenkt å gå litt "old school" med en 8 eller 10".

Leste litt rundt på Troels Gravesen sine sider der gamle konstuksjoner med 10-13" bassmellomtoner (delt relativt høyt) har noe for seg, og blir beskrevet som "easie to listen to".



mvh
Lars
Jeg har maken til den Seashøyttaleren Troels omtalte og kan bekrefte det han skriver.
Har også et sett Wellex 6003 som er samme konfigurasjon men med bassrefleks samt et par par som bruker seas sin 10" i papir fra samme tidsepoke disse er delt ved ca1500hz.

Disse konstruksonene spiller fint med bra tyngde og er som sagt behagelig å høre på.

Fint hvis du holder oss oppdatert.
 

JHolm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.12.2007
Innlegg
492
Antall liker
26
Sted
Oslo
Low-Q skrev:
....Parallellkobler du f.eks. 4 stk 47ohms motstander med basselementet, ender du opp med penere impedansforløp. ...
Hva med å bruke en på 12 ohm, som tåler høyere effekt?
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
JHolm skrev:
Low-Q skrev:
....Parallellkobler du f.eks. 4 stk 47ohms motstander med basselementet, ender du opp med penere impedansforløp. ...
Hva med å bruke en på 12 ohm, som tåler høyere effekt?
Det går sikkert helt fint. Jeg hadde i tankene å parallellkoble flere store motstander for å få bedre effekttålighet :)
Det finnes enkeltmotstander som tåler ganske mye effekt også. Elfa mener jeg har effektmotstander i eget hus med kjøleribber.

mvh.

Vidar
 

wol

Medlem
Ble medlem
29.03.2007
Innlegg
23
Antall liker
0
Da har jeg fått bassmellomtoner i hus. Det ble CA26RE4X. Jeg vil prøve lukket kasse først, kanskje også med variovent. Dette skal jo også dempe impedansen ved resonansfrekvensen som dere diskuterer. Jeg har lyttet til Tang Band'ene på 33 cm baffel i det siste. Det mangler jo bass, men det er noe med den befriende lyden fra dipol.... I den forbindelse blir det nok et forsøk med TB'en i åpen baffel. Delefrekvens kommer nok til å ligge et sted rundt 1000 hz for å ta hensyn til avrundings-karateristikken til bassen og dipolen, har ikke sett så nøye på det enda.

Jeg må begynne med å få snekkret sammen en kasse på ca. 35 liter, lukket. Satser på en Q rett i underkant av 0.7 inkludert avstivere og det elementet opptar.
Blir tøft å se hva variovents gjør med bassen. Den skal jo senke Q-en, så slipper jeg å lage en større kasse hvis det skulle bli aktuelt.

Har i det siste lest flere bøker og saumfart nettet i timevis etter info om høyttalerkonstruksjon. Hodet er rett og slett fullt. I tillegg til stress på jobb så har visst hjernen min kortsluttet. Vanskelig å tenke på noe som helst i det siste, så framdriften kan bli noe redusert....

Det jeg grubler litt på nå er målene på kassen. Det er jo visse forholdstall man skal bruke for å unngå resonansfrekvenser. Kassen er så liten og fronten må være ganske bred. Den blir litt kvadratisk. Kom frem til B x H x D 28 x 40 x 32 cm. Vil det fungere? Det blir sansynligvis 2 hylleavstivere. Bakplaten skal lages avtagbar så jeg lett kan komme til med dempemateriale osv.
 

wol

Medlem
Ble medlem
29.03.2007
Innlegg
23
Antall liker
0
Kjenner jeg ikke har så lyst å bygge en firkantet box.

Har lest litt rundt om disse sonotube prosjektene (forskalingsrør).

Lurer på å lage en frontbaffel med støtte bak (noe lignende Jamo R909), men med 30 x 40 cm forskalingsrør rundt bassen med MDF bakplate i bakkant for å lage en lukket sylinder. Volumet blir da ca. 28 liter, som er litt mindre enn det som jeg har planlagt. Q'en blir litt over 0.7. En fin anledning til å teste variovent.

Tenker på hvordan en sylinder vil fungere mtp. interne resonanser i bass mellomtone. Bedre enn box?

Gunnar_Brekke skrev:
Denne fulltonen er fantastisk til prisen. Har du planer om å dempe pukkelen mellom 10 og 20 k?
Så ikke den siste setningen i innlegget ditt før nå.

Toppen skal dempes ja. Det høres ikke helt bra ut nå synes jeg. Stikker litt.
 
Topp Bunn