Bassfilter (embla)

staker

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.06.2004
Innlegg
475
Antall liker
26
Jeg har gått til innkjøp av to subber, og tenkte at det ville være gøy å se om et bassfilter ville kunne gi ennå mer godlyd. Mener å huske at jeg har sett Embla hadde noen rimlige slike. Det jeg lurer på er vel først om det er noe å hente på å sette inn slike filtre?
Er bruktbørsen eneste håp nå som Embla ikke finnes lenger?
Og til slutt om jeg burde satse på noen andre filter?
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.897
Antall liker
13.154
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
litt tynt med info her! ::)
mvh
Leif
 

staker

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.06.2004
Innlegg
475
Antall liker
26
Dette er en litt ny verden for meg, så hva trenger du ;)
 
R

Rojoh

Gjest
staker skrev:
Jeg har gått til innkjøp av to subber, og tenkte at det ville være gøy å se om et bassfilter ville kunne gi ennå mer godlyd. Mener å huske at jeg har sett Embla hadde noen rimlige slike. Det jeg lurer på er vel først om det er noe å hente på å sette inn slike filtre?
Ikke helt enkelt å gi et universelt svar på spørsmålet. Det finnes dem som har prøvd og har droppet aktiv deling. Andre snur seg ikke tilbake etter å ha prøvd. Jeg er en av dem som foretrekker en slik løsning.

Det som er litt vrient m.h.t. svar; er at mye av suksessen avhenger av innstilling og justering. Får man ikke det til, blir heller ikke resultatet veldig bra. Dette er dog en vane og læringssak. Litt tålmodighet hjelper godt.

Jeg er vel ganske enig i Cappuccinos beskrivelse i denne tråden:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=44288.0

Hovedpoenget er nok at det ikke skader å prøve og samtidig skaffe seg førstehåndserfaring siden du allerede har subwoofere. :)

Mvh. Johan
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Er det aktive eller passive sub'er du har?

Det er vel vanskelig å komme utenom aktiv deling, et alternativ kan være passiv deling på linjenivå hvis man får det til å fungere da.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg har to slike Embla-filter. Brukte de med de gamle Puls-wooferne mine. Filtrene funka fint, men det største aberet er at du må ha en PC med parallell-utgang for å konfigurere de, samt at programvaren nå begynner å bli ganske avleggs.

Filtrene mine er moddet med bedre op-amper.

Johan-Kr.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Fenalaar skrev:
Jeg har to slike Embla-filter. Brukte de med de gamle Puls-wooferne mine. Filtrene funka fint, men det største aberet er at du må ha en PC med parallell-utgang for å konfigurere de, samt at programvaren nå begynner å bli ganske avleggs.

Filtrene mine er moddet med bedre op-amper.

Johan-Kr.
Hva er det for slags filtere da?
De filtrene jeg har sett og eid fra embla audio må konfigureres med motstander og kondisser.
 
R

Rojoh

Gjest
Det ser ikke ut som om delefilteret i subene kan bypasses. Du har da et 24dB/okt. variabelt low-pass filter.

Ideelt bør både low-pass (signal til subelement) og high-pass (signal til Usherne) ha samme karakteristikk. Enkleste måte å implementere aktiv deling er da å bruke et eksternt aktivt filter med 24dB/okt. som forsyner Graafen/Usherne og samtidig sende et full-range signal til James-subene.

Noen aktive filtre har en full-range utgang som kan sendes til subene, men ikke alle. Hvis ikke, så henter du full-range signalet fra Theta dac/preen. Hvis Thetaen har doble utganger lar du den ene gå til filteret og den andre til subene. Har du bare en utgang, bruker du en såkallt Y-splitt.

Det finnes andre løsninger, men da begynner det å bli litt avansert. Vil vel ikke anbefale det i første omgang.

Mvh. Johan
 

staker

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.06.2004
Innlegg
475
Antall liker
26
Begge disse alternativene lar seg gjøre.
Forstår jeg deg rett dersom jeg tolker det som alt. 1 vil bli best lydmessig? Alt.2 er kanskje det letteste.

Har du noen forslag på filter? Navn og pris.
 
R

Rojoh

Gjest
Litt usikker på hva du mener med alt.1 og 2, men jeg ser for meg at du bruker to utganger fra Thetaen: 1 til det aktive delefilteret og en til subene.

Embla sitt filter var relativt billig. Du kan jo se om du finner noe brukt. Bittelitt dyrere var LC-Audio sitt. Det er også et utgått produkt som må finnes på bruktmarkedet. Det finnes også en del pro-varianter fra f.eks. dbx og Rane. Koster vel +/- 3000,-.

Det finnes dyrere varianter også. Jeg bruker et Marchand-filter til litt under 6000,- importert fra USA. Bryston og Dynamic Precision har enda dyrere filtre. Ligger et DP-filter på brukten nå (som jeg har lyst på selv), men da koster det 10kkr. Jeg vet ikke helt hva som passer best gitt at det er første gang du skal prøve ut aktiv deling.

Mvh. Johan
 

staker

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.06.2004
Innlegg
475
Antall liker
26
Har også sett det filteret fra dp, men synes det kanskje er litt stiv pris å begynne på. Får se om det dukker opp noe på bruktbørsen, slik at jeg får testet det ut. Skal vel ikke se bort i fra at jeg etterhvert ender opp med dp filter alikevel... ;)

Disse pro filterne er sikkert helt ok de, men de er jo som regel stygge som f.....
Takk for hjelpen så langt, nå vet jeg i alle fall ca. hva jeg ser etter.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Embla sine filter var helt geniale.

De ble konfigurert via parallell-porten på en PC, og så tastet du inn elementparametrene og kassetype og -egenskaper, samt romplassering (hjørne, vegg osv), så kunne en justere parametrene til filteret og fikk se kurvene som en fikk.

Filteret hadde høypass og lavpass-seksjon, der hver av seksjonene var delt inn i to 12dB/oktav deler som kunne individuelt justeres (samme parametre ga da 24dB/oktav). I tillegg hadde filteret justerbar eq (frekvens, Q og gain) samt justerbass LF cut (kunne ikke fjernes, laveste grensefrekvens 16Hz). Filtrene fantes i monoversjon (bruk to til stereo) eller stereoversjon med mono sub.

Filtrene ga utrolig god "value for money" mhp lydkvalitet.

Johan-Kr
 
Topp Bunn