Hei
Det er ikke usannsynlig at "luftehullene" ut til resten av kåken påvirker.
Plasseringsforslag:
Dette rommet ditt minner mye om mitt, faktisk.
Vinduer på ene langvegg-siden og målene mine er ca 7,7 x ca 4,5 så det er ikke så langt unna.
(Jeg har også en åpning, uten dør, ut til kjøkken, gang og trapp til andre-etasje)
Jeg er oddetallsfreak som et utgangspunkt, og så justere fin-innstillingen deretter.
Rommet mitt skulle også benyttes av resten av familien, så derfor måtte jeg holde meg på min banehalvdel.
Først og fremst ville jeg satt lytteposisjon på 1/3 av rommets lengde. Det vil si 2,73 meter fra frontvegg, eller 5,47 meter fra veggen bak hodet (langt bak hodet altså)
Så er det om å gjøre å balansere både trekant mellom høyttalere og lytteposisjon, samt at plasseringene ikke er på partall (dvs 1/4, 1/6 av bredden eller lengden av rommet...).
I mitt tilfelle har jeg sideforskyvd oppsettet grunnet en peis på venstre side.
I ditt tilfelle ville jeg beholdt symmetri, jeg er litt freak på det også...
Jeg ville satt høyttalerne med basselementer 0,91 meter fra frontvegg. (Det er 1/9 av rommets lengde).
Både for at oddetallsrespekt ville gitt samme avstand fra sidevegg som fra bakvegg, og for å få til en grei trekant mellom lytteposisjon og høyttalere, så ville jeg plassert høyttalerne med senter av frontbaffel 1,30 meter fra sidevegg.
Da har du en lyttetrekant på 2,10 meter alle veier, du har en såpass nær plassering av høyttalere i forhold til lytteposisjon at du ikke mister mye godlyd (og forhåpentligvis lydtrykk og basstrykk) på veien fra elementer til øre, og du skal forhåpentligvis oppleve en jevn bassgang i lytteposisjon.
Altså oppsummert:
Lytteposisjon 2,73 meter fra frontvegg
Senter av frontbaffel 0,91 meter fra frontvegg
Senter av frontbaffel 1,30 meter fra sidevegg
(Jeg kaller det frontvegg etter å ha blitt påvirket av Valentino. Egentlig ganske smart å kalle det slik synes jeg. Bakvegg er bak og frontvegg er foran altså ;D )
Mvh
Rolf
EDIT:
Ca sånn her: