bassen som forsvant..

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Antall liker
53
Torget vurderinger
16
Rigget opp anlegget litt forventningsfull i ny stue, og fikk tidenes nedtur. Gjenstår mye demping etc, men det som skuffet mest var at bassen forsvant. Jeg kjenner oppsettet veldig godt og har hatt det oppe i tilsammen 3 stuer tidligere. Ht er kjent for å være relativt bassterke. Vr4jr. Bassporten er foran så det hjelper ikke kile til ifht bakvegg

Den nye stuen er 44 kvm og jeg spiller på kortvegg. Er det som har gode forslag til kompenserende tiltak??

Vidar

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.624
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg vil se målsatt tegning med plassering av høyttaler og lytter...

Men oddetallsregelen gjelder, og har du lytteposisjonen midt i rommet sitter du der det er minst bass.

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Antall liker
53
Torget vurderinger
16
Valentino skrev:

Men oddetallsregelen gjelder, og har du lytteposisjonen midt i rommet sitter du der det er minst bass.
Er på jobb til i i kveld. Skal komme med målene senere. Sitter nok rimelig midt i rommet,da dette er det eneste som er praktisk mulig

R

RoDa

Gjest
Valentino skrev:

OH YEAH!!!

;) R

haden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.09.2004
Antall liker
1
+ at 44kvm trenger masse luftflytting for å respondere lavfrekvent.... ;)

R

RoDa

Gjest
haden skrev:
+ at 44kvm trenger masse luftflytting for å respondere lavfrekvent.... ;)
Det er også et poeng.
Men noe av dette avhjelpes med nærfelt.
Hva er det som ikke er bedre med nærfelt egentlig...? :D

R

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.624
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Poenget med å sitte langt unna...

...klarer jeg ikke å se.

Å høre det klarer jeg iallefall ikke!

Nå gleder jeg meg til vi skal ommøblere hos vidarn. ;D

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
584
Torget vurderinger
2
Har vært borti samme problemstilling,alt løste seg ved å spille på langvegg.Han som eier høyttalerne var så nært å selge  :eek: Men ikkje nu  ;D Høyttalerne er Spendor SP9/1 med 12" Er forøvrig enig med flere her,hvorfor skal man sitte så langt unna,er det rommet man vil høre?

mvh Filip

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
F.E. skrev:
hvorfor skal man sitte så langt unna,er det rommet man vil høre?

mvh Filip
Man har så mange måter å lytte til musikk på.
Jeg personlig vil høre minst mulig av rommet jeg sitter i, for da hører jeg akustikken som er på innspillingene.
Ikke uvesentlig det vil jeg mene.

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
41.335
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
22
RoDa skrev:
Men noe av dette avhjelpes med nærfelt.
Hva er det som ikke er bedre med nærfelt egentlig...? :D

R
Samme gode erfaring med nærfelt kan jeg også rapportere ;)
Fungerer utmerket :)

R

RoDa

Gjest
Dæsken døtte!!
Bare nærfeltnisser her jo ;D

Nå gleder jeg med til tegningen eller målene fra vidarn.
Kom igjen, det sitter en flokk mennesker foran pc'n som venter på å få gi deg gode råd. ;)

R

R

RoDa

Gjest
Vaffal om du spør kjærringa eller nabo'n med elkjipanlegg.... ;D ;D

Venter fortsatt på vidarns måltall ;)

R

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Antall liker
53
Torget vurderinger
16
Oi... Her var det mye respons. Måltallene kommer dessverre ikke før i ettermiddag. Langvegg er helst ikke aktuelt

yel

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2006
Antall liker
1
Hei!

Hadde en gang et par ML request i loftstua, prøvde å få til disse på kortvegg , men da forsvant bassen inn på soverommet .... og der er det bass nok. Sattte de på langvegg, mot skråtak, og der kom bassen, men alt annet ble søppel... solgte de... lykke til! Du får til dette ser du! :)

-Y

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Jeg har selv en stue på 40kvm, med den langstrakte formen på 4x10meter, og det er vanskelig å hente ut en jevn og god bass langs midtaksen i det rommet. Nå spiller jeg litt på skrå i rommet, med anlegget i et hjørne, men lytteposisjonen er fortsatt nær midtaksen. Det gjør at bassproblemene er mindre konsentrerte til enkeltfrekvenser, men fortsatt er det ikke i midten av rommet det er mest bass. Forsøkte nylig å koble til en lukket subwoofer (SVS SB12 plus) som jeg delte ganske lavt (mellom 40 og 50Hz) og stilte inn på veldig lavt nivå, og det hjalp til med å fylle ut i bunnen, uten at denne ble "synlig" i lydbildet og den føltes godt integrert.

janerlen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
16
Torget vurderinger
3
Det mest effetive ville vært å flytte anlegget til kortveggen som folk tipser om. Da får du utnyttet bassforsterkningen mellom 40-100 Hz, som denne dybden sannsynligvis gir, samt utnyttet denne romnoden ved å plassere både deg og ht nærmere front-/bakvegg..

Jeg mener uansett det skal være mulig å reparere mye på responsen selv om du ønsker å fortsette å spille fra kortvegg. Hvor sitter du, hvor langt er rommet, og hvor langt er det fra basselementet til frontvegg? Refleksport foran spiller forresten liten rolle for basspredningen.

Host opp skisse, så får du nok tips :)

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Antall liker
53
Torget vurderinger
16
Her er endelig målene.. Jeg har ht 1,8 meter fra bakvegg målt fra basselement. Jeg har flyttet ht fram og tilbake uten nevneverdig glede. Ht står plassert på kortvegg 4,7 meter. Jeg hadde i grunn håpet de kunne stå der. Langs vegg på 8,2 meter er det stort sett vindusflater. Selv sitter jeg i litt fram og tilbake med ca midten av rommet i trekant fra ht

Jeg driver å pusser opp en kåk. Det er foreløpig ikke dører til tilliggende rom. Total areale er 102 kvm. Men kan det ha betydnng tro??

Takk for innspill så langt

Vidarn

Vedlegg

janerlen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
16
Torget vurderinger
3
Hvis du driver og pusser opp, er kåken kanskje lite møblert? I såfall har du mye mindre demping fra 200 Hz og oppover enn du er vant til.

Mangel på dører til andre rom vil føre til at lavfrekvent lyd forlater rommet, ja. En slik åpning fungerer akustisk som et lavpassfilter.

Jeg ville prøvd to alternativ i første omgang. Enten halvere avstanden til frontvegg, eller flytte deg selv omlag en meter nærmere ht. Du vil kanskje ikke klare å få samme lyd i denne stua som det du har hatt tidligere, men det virker som at du sitter midt i basssluket sånn som du og ht er plassert.

Har du tilgang til en enkel dB-måler kan du gå litt rundt i stua når du spiller testtoner, og se hvor du kan hente mest bass.

R

RoDa

Gjest
Hei

Det er ikke usannsynlig at "luftehullene" ut til resten av kåken påvirker. ;)

Plasseringsforslag:

Dette rommet ditt minner mye om mitt, faktisk.
Vinduer på ene langvegg-siden og målene mine er ca 7,7 x ca 4,5 så det er ikke så langt unna.
(Jeg har også en åpning, uten dør, ut til kjøkken, gang og trapp til andre-etasje)

Jeg er oddetallsfreak som et utgangspunkt, og så justere fin-innstillingen deretter.
Rommet mitt skulle også benyttes av resten av familien, så derfor måtte jeg holde meg på min banehalvdel. ;)

Først og fremst ville jeg satt lytteposisjon på 1/3 av rommets lengde. Det vil si 2,73 meter fra frontvegg, eller 5,47 meter fra veggen bak hodet (langt bak hodet altså)

Så er det om å gjøre å balansere både trekant mellom høyttalere og lytteposisjon, samt at plasseringene ikke er på partall (dvs 1/4, 1/6 av bredden eller lengden av rommet...).

I mitt tilfelle har jeg sideforskyvd oppsettet grunnet en peis på venstre side.
I ditt tilfelle ville jeg beholdt symmetri, jeg er litt freak på det også...

Jeg ville satt høyttalerne med basselementer 0,91 meter fra frontvegg. (Det er 1/9 av rommets lengde).
Både for at oddetallsrespekt ville gitt samme avstand fra sidevegg som fra bakvegg, og for å få til en grei trekant mellom lytteposisjon og høyttalere, så ville jeg plassert høyttalerne med senter av frontbaffel 1,30 meter fra sidevegg.

Da har du en lyttetrekant på 2,10 meter alle veier, du har en såpass nær plassering av høyttalere i forhold til lytteposisjon at du ikke mister mye godlyd (og forhåpentligvis lydtrykk og basstrykk) på veien fra elementer til øre, og du skal forhåpentligvis oppleve en jevn bassgang i lytteposisjon.

Altså oppsummert:

Lytteposisjon 2,73 meter fra frontvegg
Senter av frontbaffel 0,91 meter fra frontvegg
Senter av frontbaffel 1,30 meter fra sidevegg

(Jeg kaller det frontvegg etter å ha blitt påvirket av Valentino. Egentlig ganske smart å kalle det slik synes jeg. Bakvegg er bak og frontvegg er foran altså ;D )

Mvh
Rolf

EDIT:
Ca sånn her:

Vedlegg

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.624
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Fabelaktig, RoDa. Dette er du kjempeflink til. :)

R

RoDa

Gjest
Hjertelig, Val!

Det er i alle fall et utgangspunkt som sjelden er veldig feil.
En grei måte å lytte utenom rommet på, så kan man optimalisere plassering og leke med akuplater og absorbenter/diffusjon etterpå.

Dersom man ikke liker nærfelt, så er det en annen skål.
Da er man i større grad avhengig av flaks eller DRC.

R

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.624
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
2.1m er jo laaaangt unna. ;D

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
41.335
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
22
Se der ja :) detalj forklaring inkl skisser... ;)
Flott ;D og meget sansynelig fornuftig.

R

RoDa

Gjest
Valentino skrev:
2.1m er jo laaaangt unna. ;D
Ikke ekte mann før vekta passerer 100kg
Ikke ekte nærfelt dersom avstanden overstiger 100cm

;D ;D

M

musicus

Gjest
Valentino skrev:
Poenget med å sitte langt unna...

...klarer jeg ikke å se.

Å høre det klarer jeg iallefall ikke!

Nå gleder jeg meg til vi skal ommøblere hos vidarn. ;D
Slik taler en ekte nerdfelt lytter ;) ;D ....

mvh

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.624
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
nerdfelt. Hehe.

Lytter selvfølgelig med anorakken på. ;D

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Antall liker
53
Torget vurderinger
16
Takk for gode innspill fra RODA og JANERLEN. Jeg skal få testet dette ut i morgen ettermiddag, og er spent på resultatet. Selv er jeg svært så tilhenger av nærfeltslytting. Det er vel det jeg har hatt mest suksess med. HAr også de beste erfaringer med langvegg, men det passer ikke så godt inn i stuen i dette tilfelle

Håper denne justeringen kan "redde" bassen, også når jeg får lukket basslekkasjen til andre rom. Har forsøkt å gå rundt for å "finne" bassen i andre rom, men den er rett og slett borte vekk.

Slik anlegget er nå låter det dårlig på alle parametere. Og til JANERLEn, kåken er p.t. kun møblert med en stol, og en seng. Det gjenstår selvfølgelig mye arbeide med demping

Dersom justeringene som anbefalt ikke gir ønsket resultat med å få fylde i bassområde, er det noen synspunkter på om subber vil kunne tlbakeføre bassgjengivelsen??

Lars™

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.10.2004
Antall liker
502
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Etter å ha 'snudd' stua opplever jeg mye av det samme som vidarn.

Også jeg har konkludert med bedre bassrespons nærmere frontvegg
alá skisse til RoDa.
Stua er ca. 4x7 m og man får en utslukning av bassen rundt 2/3 fra
frontvegg.
Litt kjedelig er det dog, fordi sittegruppen er plassert her. Greit å sitte nære ved
solo-lytting, men litt kjipt når man har besøk og sitter i 'dødsonen'.

Det skal nevnes at akustikken p.t. ikke er optimal. Lite tepper og noe nakne
vegger (gips :mad:). Så her gjenstår en del tweaking.

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Antall liker
53
Torget vurderinger
16
RODA!!!
Den satt!!! <har plassert ht og lytteposisjon etter dine anbefalinger oh plutselig var det kropp og fylde. Ikke helt den fyldige bassen jeg er blitt kjent med i anlegget men her har jeg et utgangspunkt til å leve med!!

Har håp om blant annet ytterligere forbedring om 1 ukes tid når jeg får lukket rommene med dører.

Men er det noen sub synspukter??

Takk masse for hjelpen!!!!

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Antall liker
10
Hei

Disse høyttalerne har jeg eid - sabla gode høyttalere ;D

De skal ikke mangle bass, hverken mellom eller dypbass.

Hadde de i et rom med ca. samme dimensjon som ditt, men godt med utlufting, har aldri hatt høyttalere med tilsvarende gode kvaliteter i bassområdet.

1 Hvordan har du koblet høyttalere fra forsterker? Hvis du foreksempel kobler rett til øverste modul og datalink-kabel ned til sub-kabinett.., forstår jeg hvis bassen lider. Jeg fikk best resultat ved å kutte ut datalink-kabel, kjør biwiring hvis mulig

Hvis du har koblet deg til den øverste terminalen på basskabinett må du selvfølgelig ha kontakt derifra til de nederste. Hvis ikke kobler du ut hele basskabinettet.

2 Du sitter nok i området hvor bassen blir faset/kansellert ut, enten må du flytte på høyttalerne eller lytteplassen

3 Hvis du skal flytte på ht. hjelper det ikke med noen cm her og der. Gjør jobben grundig, begynn klin inntil vegg og flytt fram ht. 5 centimeter om gangen til du oppnår ønsket resultat (hvis du gjør det)- ja det er en stor jobb

4 Hvis det ikke funker kan du plassere ht. der det beste resultat gis, så gjør du akkurat det samme med lytteplassen. Plasser deg så langt fram du synes er greit, og jobb deg bakover 5 og 5 cm av gangen (ikke heng deg opp i om det blir nærfelt eller ikke, liker forøvrig best ikke-nærfelt.)

5 Disse høyttalerne gir strammere bass hvis de fylles med bly

6 unngå spikes direkte på gulvet (hvis hardt gulv), enten myk avkobling eller soundcare spikes, MEN da med tilstrekkelig, gjerne dobbelt, med filtknotter under spikes mot gulvet. Ikke det tynne som følger med soundcare, men tykke gode selvklebende filtknotter.

JT

R

RoDa

Gjest
vidarn skrev:
RODA!!!
Den satt!!! <har plassert ht og lytteposisjon etter dine anbefalinger oh plutselig var det kropp og fylde. Ikke helt den fyldige bassen jeg er blitt kjent med i anlegget men her har jeg et utgangspunkt til å leve med!!

Har håp om blant annet ytterligere forbedring om 1 ukes tid når jeg får lukket rommene med dører.

Men er det noen sub synspukter??

Takk masse for hjelpen!!!!
Herlig vidarn!! Slik synes jeg er moro å høre! :)

Bruk litt tid på å høre hva som er bra og hva du savner. Ofte kan man trekke høyttalerne litt lengre ut, det kommer an på plassering av bassporten blant annet.
Jeg vil tro dine høyttalere er såpass mektige i bassen at du ikke trenger all verdens hjelp nedover?
Har veldig sansen for å rulle inn sub under hovedhøyttalere, men det fordrer nøyaktig plassering av sub synes jeg.
Altså at sub-elementet har samme avstand til øret som basselement på høyttaler.

Jeg fikk (tro det ellerei!) kjærringa til å sitte i lytteposisjon og holde en hyssing i øret..... I andre enden av hyssingen var jeg og målte avstander... ;D ;D

Glad for å kunne hjelpe!

Mvh
Rolf

Topp Bunn