Basselementer i serie - endre deling for det ene?

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Jeg har Infinity Kappa 9.2i, men et særdeles vanskelig rom. Jeg savner tyngde i bassen, rett og slett. Jeg har tenkt litt på sub, men ønsker heller å finne en annen løsning.
Etter hva jeg har funnet ut, er de to basselementene i denne høyttaleren koblet i serie. Er det mulig å oppnå ønsket effekt med en ekstra spole satt inn mellom elementene, for å gi det ene elementet lavere deling? Eller vil det bli fiasko? Noen med erfaring og/eller mening om dette..?

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.142
Er de seriekoblet, vil spolen påvirke begge elementene.
Forsøk heller å paralellkoble disse, med spolen i serie på ett av elementene. Men OBS! Du vil langt på vei halvere impedansen for kretsen, noe som kanskje får forsterkeren til å slite litt...

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Bra jeg spurte da... Jeg tror ikke jeg vil tukle med å koble i parallell, da delefilteret vel er konstruert for seriekobling og dermed impedansen det gir. Takk for svar!

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.713
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Umm - du kan prøve å ta noen 10W effektmotstander og parallellkoble de (for større effekttålighet) så du får en motstand på 1-2 ohm og seriekoble dette med høyttaleren (mellom en av tilkoblingene og høyttalerkabelen). Da endrer du Q-verdien til systemet og responsen i bassen.

For testformål kan du jo prøve med en motstand, og ikke spille så høyt...

Johan-Kr

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Det kan nok testes, Johan-Kr. Teoretisk; hva kan/vil jeg kunne oppnå med dette, rent lydmessig? Tror kanskje jeg har en samling motstandere også, så veien kan være kort.

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.751
Torget vurderinger
6
Biamping evt. m equ. på bassdelen. mvh per morten

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
590
Torget vurderinger
2
Disse har jo bryter på baksia merket "extend",da spiller de dypere men går da ned imot 1ohm...Noen killere på flere måter..

mvh Filip

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Biamping er i bruk allerede (2 x DPA 6.4P), og bryteren bakpå høyttalerne gir ingen audibel forskjell... :( Rommet "spiser" basslyden. Det vil si, jeg har basslyd, og mange som stikker innom synes det er supre greier. Problemet er bare at jeg vet hvordan det kan låte, så da er jakten i gang. Det kan være at jeg bare savner gulvet som vibrerer...

Rommet er i husets kjeller, og gulv og vegger er i betong (utforet/isolert). Selve gulvet er betong, 6mm varmerefleterende plater, varmematter (ala varmekabler), og så parkett.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.713
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Har du prøvd å flytte rundt høyttalerne? Nærmere vegg/hjørne gir mere trøkk i bunn, på bekostning av nivået i mellomtonen.

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Har du prøvd å flytte rundt høyttalerne? Nærmere vegg/hjørne gir mere trøkk i bunn, på bekostning av nivået i mellomtonen.
Jeg har prøvd det meste, også dette. For nær bakveggen opplevde jeg udefinert/rotete mellomtone/mellombass, men oppnådde fortsatt ikke bassen jeg vet finnes. Infinity Kappa 9.2i er som kjent bestykket med to 12", og strømforsyningen fra DP skulle være tilstrekkelig. Til sammenligning kan jeg si at et sett med hjemmesnekra høyttalere bestykket med en 12" fra Vifa og foret med en stk DP, spiller med bassen jeg ønsker, for å si det slik... Disse høyttalerne står i andre etasje i et gammelt trehus, så det er en helt annen akustikk/resonans der. Mitt betongrom var en skuffelse fra første stund. Jeg kvittet meg med mine Audiovector 6 (som forresten var supre i stua med tregulv og trevegger), og kjøpte disse monstrene i håp om å få massert kroppen med et uant lydtrykk. Når heller ikke Infinity fikser dette, vet jeg nesten ikke hva jeg skal gå i gang med som neste skritt. Veggene er kledd med gips. Kanskje det var en tabbe..? Uanz, det er nok rett før det kommer et par strøkne og meget gode høyttalere til salgs. Jeg må vel bygge et sett som passer perfekt til rommet.

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.751
Torget vurderinger
6
Biamping er i bruk allerede (2 x DPA 6.4P), og bryteren bakpå høyttalerne gir ingen audibel forskjell... :( Rommet "spiser" basslyden. Det vil si, jeg har basslyd, og mange som stikker innom synes det er supre greier. Problemet er bare at jeg vet hvordan det kan låte, så da er jakten i gang. Det kan være at jeg bare savner gulvet som vibrerer...

Rommet er i husets kjeller, og gulv og vegger er i betong (utforet/isolert). Selve gulvet er betong, 6mm varmerefleterende plater, varmematter (ala varmekabler), og så parkett.
prøv og få lånt en dsp/equ , kùn i serie med bass amp ? nb. digitale løsninger kan ha litt delay uansett, kansje en analog løsning av noe slag

mvh

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Kanskje vill det være best å se på hva du kan gjøre med rommet enn å fikle på høyttalerne?

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Jeg kjenner ingen som har/bruker eq. Forforsterkeren min har en slags bass-eq funksjon for tre gitte frekvenser, menuten at det hjalp. Det ble mer bass, men ikke på en fin måte, bare mer... Jeg savner den dype, myke bassen, men oppnår bare et snev av dette uansett hva jeg gjør. Å gjøre noe med rommet er sikkert lurt, men hva..? Kle med et gipslag til? Rive veggene, og sette opp sponplater?

Topp Bunn