Bass

Pål gundersen

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2020
Innlegg
1.922
Antall liker
2.495
Sted
Østfold
Torget vurderinger
7
Hei, hvorfor blir bassen borte i veggene? Er bra helt fremme, i midten av høytalere så forsvinner det mer og mer mot der jeg sitter. Var helt annerledes oppe i stua. Skjønner at det har noe med frekvenser og gjøre og rommet i seg selv. Rommet nå er avlangt (4x7mtr) høytalere står midt på langveggen. Ingen mulighet og ommøblere da alle strømuttak ble lagt på den veggen. Er det en måte å dempe rommet på eller noe sånnt? For å få tilbake bassen. Er ikke det at det er dårlig nå men ble dårligere kontra oppe i stua. 😀😀 Lukket kabinett, basser på siden, innover. 26/27hz (bass)
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.555
Antall liker
2.738
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hei, hvorfor blir bassen borte i veggene? Er bra helt fremme, i midten av høytalere så forsvinner det mer og mer mot der jeg sitter. Var helt annerledes oppe i stua. Skjønner at det har noe med frekvenser og gjøre og rommet i seg selv. Rommet nå er avlangt (4x7mtr) høytalere står midt på langveggen. Ingen mulighet og ommøblere da alle strømuttak ble lagt på den veggen. Er det en måte å dempe rommet på eller noe sånnt? For å få tilbake bassen. Er ikke det at det er dårlig nå men ble dårligere kontra oppe i stua. 😀😀 Lukket kabinett, basser på siden, innover. 26/27hz (bass)
Da er det gjerne ikke annet å gjøre enn å hanke inn elektriker, få ham til å trekke og montere strømuttak på den ene kortveggen - og deretter flytte hele anlegget........

mvh
Proffen
 

Pål gundersen

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2020
Innlegg
1.922
Antall liker
2.495
Sted
Østfold
Torget vurderinger
7
Da er det gjerne ikke annet å gjøre enn å hanke inn elektriker, få ham til å trekke og montere strømuttak på den ene kortveggen - og deretter flytte hele anlegget........

mvh
Proffen
Det blir nok ikke gjort. Har ikke plass til møbler da👍
 

Vedlegg

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.579
Antall liker
34.255
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Er jo ikke en unik problemstilling dette. Et par velplasserte subber kan løse problemet.
 

runben

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2003
Innlegg
160
Antall liker
177
Torget vurderinger
1
En eller to subwoofere, f.eks JBL HDI-1200P vil nok gjøre susen......
 

Pål gundersen

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2020
Innlegg
1.922
Antall liker
2.495
Sted
Østfold
Torget vurderinger
7
Subwoofere og stereo har jeg dårlig erfaring med. Vansklig å få til syntes jeg. Har ikke prøvd 2.
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.597
Antall liker
14.511
Sted
Langesund
Har også et rom med mål 4,3 x 7 m Har hatt mine feider i det rommet. Bass nå er ok men mye å gå på ennå
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.579
Antall liker
34.255
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Subwoofere og stereo har jeg dårlig erfaring med. Vansklig å få til syntes jeg. Har ikke prøvd 2.
Vel enten må du komme til bassen eller bassen til deg. Det er din relative posisjon til bassen, samt rommet som fastsetter reglene her. Enten må du plassere basselementer/høyttalerne på en slik måte at du får oppleve bassen det der du sitter, flytte deg eller finne et annet rom.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.555
Antall liker
2.738
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Det blir nok ikke gjort. Har ikke plass til møbler da👍
Ok.
Bare for sikkerhets skyld; har du sjekket så du ikke har koblet opp og fått fasefeil?
En annen forklaring er at avstanden mellom høyttalere og sweetspot blir feil, slik at du får en utfasing av bass i sweetspoten. Da er løsningen å flytte på sweetspot, enten forover eller bakover. Spiller du på tvers av rommet, vil det siste falle bort, og dersom du flytter sweetspoten fremover, vil det jo mer eller mindre bli nærfeltslytting.....

Ellers:
Ser at døren ikke er gunstig plassert.
Har dog selv et rom med nogenlunde samme mål (riktignok litt smalere)
Men det bør da være mulig å sette opp en sofa med bredde 2,5-3m etter at du kommer inn døren, og så plassere anlegget på kortveggen lengst fra døren. Tv/stereobenken er trolig ca 2,4m bred (eller er den ca 1,6m bred?). Det "optimale" bør da være å få plassert høyttalerne 0,5-1m FORAN denne (hvis du ikke rett og slett kjøper noe som er mindre bredt..... Da bør det jo gå an å plassere høyttalerne mellom tv/stereobenk og langvegg, og likevel ha god avstand til bak høyttalerne til frontveggen)
Da får du plassert tvn over tv/stereobenken - og selv om noen kanskje vil reagere på "sofaen midt på gulvet" - vil jeg tro at du får en helt annen bassopplevelse. En annen positiv ting er at du får godt med luft bak sweetspot, og på den måten også mindre plagsom refleksjon fra bakvegg.
Ser jo ut til å være NHT-høyttalere, og de skal, så vidt jeg husker, være i stand til å gjengi god og dyp bass.

Til syvende og sist blir det jo ditt valg og dine prioriteringer - men jeg ville gjort som jeg har skissert.

mvh
Proffen
 
Sist redigert:

Pål gundersen

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2020
Innlegg
1.922
Antall liker
2.495
Sted
Østfold
Torget vurderinger
7
Ok.
Bare for sikkerhets skyld; har du sjekket så du ikke har koblet opp og fått fasefeil?
En annen forklaring er at avstanden mellom høyttalere og sweetspot blir feil, slik at du får en utfasing av bass i sweetspoten. Da er løsningen å flytte på sweetspot, enten forover eller bakover. Spiller du på tvers av rommet, vil det siste falle bort, og dersom du flytter sweetspoten fremover, vil det jo mer eller mindre bli nærfeltslytting.....

Ellers:
Ser at døren ikke er gunstig plassert.
Har dog selv et rom med nogenlunde samme mål (riktignok litt smalere)
Men det bør da være mulig å sette opp en sofa med bredde 2,5-3m etter at du kommer inn døren, og så plassere anlegget på kortveggen lengst fra døren. Tv/stereobenken er trolig ca 2,4m bred. Det "optimale" bør da være å få plassert høyttalerne 0,5-1m FORAN denne (hvis du ikke rett og slett kjøper noe som er mindre bredt..... Da bør det jo gå an å plassere høyttalerne mellom tv/stereobenk og langvegg, og likevel ha god avstand til bak høyttalerne til frontveggen)
Da får du plassert tvn over tv/stereobenken - og selv om noen kanskje vil reagere på "sofaen midt på gulvet" - vil jeg tro at du får en helt annen bassopplevelse. En annen positiv ting er at du får godt med luft bak sweetspot, og på den måten også mindre plagsom refleksjon fra bakvegg.
Ser jo ut til å være NHT-høyttalere, og de skal, så vidt jeg husker, være i stand til å gjengi god og dyp bass.

Til syvende og sist blir det jo ditt valg og dine prioriteringer - men jeg ville gjort som jeg har skissert.

mvh
Proffen
Takker for fint svar😀
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Har også en 4x9m stue. Tidligere hadde jeg en kjellerstue som var 3,5x7m. Felles for disse er at anlegget på kortveggen gjerne gir best symetri og også best bassgjengivelse. Når det er sagt; så sliter jeg også med å finne noe som passer optimalt i forhold til andre hensyn. Bl.a. vedovn plassert sånn noenlunde midt i rommet.

Men siden du hverken har vedovn eller har dette rommet som primæroppholdsrom, ville jeg absolutt anbefalt å forsøke litt med alternative plasseringer på kortsiden. En plassering som har vist seg å funge ganske godt i begge rom, er å ha lytteposisjon nokså nær bakvegg og heller ha høyttalerne stående nokså "midt i rommet"/godt stykke fra veggen bak. Det var vel slik lytterommet til gamle Audio-redaktør Knut Vadseth også var rigget. DSC00329.JPG
Slik som her. Disse små stativhøyttaler spilte med slikt trøkk at jeg ikke savnet subwoofere når de stod slik. Som du ser: Tv-anlegget står mer slik du har anlegget. Jeg er ikke i tvil om hva som spiller best, selv om kvaliteten på utstyret er litt forskjellig.
 
Sist redigert:
Topp Bunn