Bass som spiller rett mot gulvet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.887
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Et litt på kanten oppsett med 4 Tang Band W61139SA, dvs to isobarisike par inne i en 6ordens Bandpass kabinett gir deg dette:
    Obs volumet av elementene og portene kommer i tillegg, hvis du har trangt om plassen...

    Fordelen er F-3 ved 28hz, men ikke noe mer enn maks SPL på 102db

    4xTB_W61139SA_ISOBARIC_6orderBP.JPG
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det hadde kanskje vært den beste løsningen, men på hytta er jeg nok dessverre låst til tvbenken og 22 liter til disp.:(
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Har du prøvd for gøy å fasevende det ene elementet og se hvordan målingen ser ut? Regner ikke med det det er noe krølle med fase siden måling og sim ligner en del, men det skader jo ikke å sjekke!

    Har du også prøvd å ta den med ut å måle? Det også kan gi verdifull innsikt .
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke prøvd noe fasevending, men med batterisjekk beveger alle elementene i samme retning. Det blir veldig fort feil når to og to er i parallell som igjen står i serie med hverandre. Jeg har heller ikke testet dem ute siden alt det andre står inne.
    Tok en kjapp test av TB elementene uten kabinett og det er ingen tvil om at dette er mye riktigere elementer for oppgaven. De tåler å bevege seg på en helt annen måte.
    Noen som vet om andre fora hvor det er sannsynlig å få kjøpt flere brukte TB elementer (bilstereo)?
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Har du forslag til refleksporter som ikke gir for mye portstøy og som kan passe inn i benken?
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Har lekt litt med Speakerbuilder pro, det ser ut som at to porter på 5cm x 42cm vil gjøre en god jobb. Litt usikker på om lufthastigheten blir litt for høy.

    2 TB refleks.jpg


    2 TB refleks porter.jpg


    2 TB refleks speed.jpg
     

    Frode

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.12.2002
    Innlegg
    1.089
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    2
    Hvilken effekt har du oppgitt? Når jeg putter inn 125W per element, sier Unibox minimum 2x6cm porter for å komme under 7,5% av lyden hastighet. Jeg ser at enkelte sier max 5%, noe som betyr 7,5cm porter. Da nærmer de seg en meters lengde. Jeg er usikker på når portresonansen blir et problem, men det kan kanskje andre svare på.

    Frode
     

    Vedlegg

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    100W total. Kassen er ca 1 meter lang, så med en 90 graders bend kan rørene være maks ca 60cm. Jeg ser for meg at portene kommer der hvor de to ytterste elementene sitter nå.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.887
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Det spørs om du ikke må gå med en rektangulær port som du legger i ytterkant rundt selve kassevolumet. Noe slik som denne:

    rope caulk install.jpg
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan blir det da med kassevolumet, må portvolumet trekkes i fra?
     

    Frode

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.12.2002
    Innlegg
    1.089
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    2
    Det må trekkes fra.

    Frode
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.887
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Utfordringen med lange porter er at du kan få port resonans inn i det øvre frekvensområdet. En port på ca 86cm vil gi første resonans ved 200Hz.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Tror ikke det er plass til en rektangulær port, siden det er lite plass igjen rundt elementene inne i boksen.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Utfordringen med lange porter er at du kan få port resonans inn i det øvre frekvensområdet. En port på ca 86cm vil gi første resonans ved 200Hz.
    Vil det være av betydning hvis jeg deler relativt bratt på rundt 90 Hz?
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.887
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Utfordringen med lange porter er at du kan få port resonans inn i det øvre frekvensområdet. En port på ca 86cm vil gi første resonans ved 200Hz.
    Vil det være av betydning hvis jeg deler relativt bratt på rundt 90 Hz?
    Det er vel som vanlig ønskelig å ha alt som påvirker frekvensgangen så langt unna. Du har vel 24 eller 48db/oct deling så den vil ligge langt nede hvis du får delt en oktav under.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Er det greit å bruke avløpsrør fra Biltema som refleksrør?

    87-252_xxl_1.jpg


    2.jpg
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.913
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det skal kunne fungere helt greit, men de må klamres eller limes i skjøtene, slik at de ikke kan bevege seg.

    Johan-Kr
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Det går helt fint. Hvis du vil ha trompet-tuter i porten kan dette formes med varmepistol med røret over en kon.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det skal kunne fungere helt greit, men de må klamres eller limes i skjøtene, slik at de ikke kan bevege seg.

    Johan-Kr
    Betyr det at gummiforingene ikke er bra nok? Hva slags lim egner seg til polypropylen?
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Rørene bør uansett fikseres slik at de ikke sklir ut etter lengre tids håndtering. Over skjøten kan du sikre med vanlig gaffatape. Jeg brukte plateskrue. Dette er innvendig i kassa så utseendet skjemmer ingen.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Hvis jeg regner ca riktig volum på elementer og refleksrør ender det invendige volumet på ca 19 liter. Jeg regner med at avløpsrørene har en godstykkelse på 2mm som gir meg to 50mm rør på 33cm. Hvor mye vil stuffing i kassen bety og hvor viktig er avsluttnigen på rørene?

    simulert respons bassrefleks hytta.jpg
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Passet ikke helt som tenkt, men med litt hjelp av en lokal entreprenør og saga på byggtorget ble det til slutt en ordning på det hele:)

    20191129_161210.jpg


    Jeg tror også jeg fant grunnen til den litt rare bassresponsen tidligere. Jeg så nå at elementene ikke er helt like og de er merket med TW og TM. To forskjellige elementer i samme kasse er jo ikke helt optimalt.
    I morgen blir det måling og justering, men allerede nå hører jeg at dette fungerer bedre:)
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Dagens målinger:

    hytta med TB sub 20 til 200.jpg


    hytta med TB sub vannfall.jpg


    hytta med TB sub distortion.jpg


    Ble ganske bra dette:) Nå gjenstår det bare å finjustere over tid så det blir greit i det meste av rommet.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Takk:) Tror jeg kan leve greit med den lyden jeg har her nå. Jeg tror grunnen til at det er en dal rundt 50Hz er at det er veldig mange store vinduer i rommet. Har økt nivået med 6dB ved 52Hz, Q 2,8. Den brede romresonansen mellom 30-40Hz er det lite jeg får gjort noe med annet enn å dempe den litt (-6db 38Hz Q 3,4).
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    En liten oppdatering etter å ha hørt på hytteanlegget en del i løpet av jula. Har økt nivået på suben med 3dB da ble det greit nivå rundt om i rommet, men selvfølgelig for mye bass i sofakroken (hjørnet). Det er fremdeles noen ulyder jeg ikke er sikker på hvor kommer fra, men dette skal jeg finne ut av i løpet av vinteren/våren.
    En ting jeg har lurt litt på er hva som er best av å brokoble forsterkeren og seriekoble bassene mot å la dem få hver sin forsterkerkanal med mindre effekt. Jeg er usikker på om forsterkeren vil like om jeg parallell kobler bassene, mener å ha lest at ICE forsterkeren ikke liker lavere impedans enn 3ohm.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.887
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Iht Snickers-Is sin respons her så går det fint å seriekoble to elementer i samme bassrefleks kammer.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Takk for svar. Betyr det at det er bedre med en brokoblet forsterker enn to separate kanaler?
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.887
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Takk for svar. Betyr det at det er bedre med en brokoblet forsterker enn to separate kanaler?
    Jeg ville ha prøvd med seriekobling, monosignal og brokobling av forsterkeren siden du har begge høyttalerne nært hverandre i samme kabinett spillende "diffust" ned i gulvet. Effekten per element blir nok den samme.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Da lar jeg det være sånn det er nå:) Da har jeg en utgang ekstra på miniDSP som jeg kan bruke til en motfase-bass som jeg kan putte under sofahjørnet (litt frem i tid).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn