Base Technology

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Noen som har en oversikt over hvor mye de ulike modellene til Base var beregnet for ?

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
HCS skrev:
Noen som har en oversikt over hvor mye de ulike modellene til Base var beregnet for ?
Nei, men står kanskje på hjemmesiden deres, eller på forhandler hjemmeside, evt ? ? :)

Mvh :)

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
DoMentor skrev:
HCS skrev:
Nei, men står kanskje på hjemmesiden deres, eller på forhandler hjemmeside, evt ? ? :)

Mvh :)
Tviler på at begge finnes... Base har gått ut av drift virker det som.

krelle

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
37
Jag har base 3 och base 4. 3:an skall ha en vikt på 10-15 kg, optimalt 12.5kg. 4:an ligger på 30-35 kg om jag kommer ihåg rätt. Mvh Krelle

hugo25

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.08.2010
Antall liker
13
Torget vurderinger
3
jeg,har base 1(0-6kg)

M

Mr-T

Gjest
Det må da finnes sånne for høyere vektklasser også? Jeg har sett de under høyttalere som veier 70-80 kg minst. Ingen tvil om at de fungerer bra som høyttalerunderlag i hvertfall.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Mr-T skrev:
Det må da finnes sånne for høyere vektklasser også? Jeg har sett de under høyttalere som veier 70-80 kg minst. Ingen tvil om at de fungerer bra som høyttalerunderlag i hvertfall.

Fungerer de ikke under elektronikk, feks cd-spillere ?

M

Mr-T

Gjest
Kommer an på utstyret kanskje, men jeg har ingen erfaring her. Det forsterkerutstyret jeg har selv trenger overhodet ikke avkobling. Har ikke CD-spiller.

N

nb

Gjest
Det var for øvrig en diskusjon om disse en gang, om jeg ikke husker helt feil så kan man kun tune slike for eksakt vekt. Det fulgde av fysikken bak prinsippet som brukes. Ellers er det selvsagt mulig at jeg husker feil.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
nb skrev:
Det var for øvrig en diskusjon om disse en gang, om jeg ikke husker helt feil så kan man kun tune slike for eksakt vekt. Det fulgde av fysikken bak prinsippet som brukes. Ellers er det selvsagt mulig at jeg husker feil.
Feil vekt vil altså frarøve de den tilsiktende effekten kontra vibrasjon ?

krelle

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
37
Jag kommer ihåg att man kunde special-beställa för den vikt man ville ha men då blev de väldigt dyra. Annars är det den vikten man skall hålla sig inom för bäst effekt. Själv använder jag 2 st Base 4 under mina basar som väger 50 kg styck men jag tycker dom är väldigt effektiva ändå.

Mvh Krelle

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
HCS skrev:
nb skrev:
Jeg mener det var slik det var ja. Når Base ble startet opp så var det en lang artikkel i enten Fidelity eller Hjemmekino hvor de skrev utførlig om produktene. Nå ligger jo gamle Fidelity ute på nett, så jeg ville sjekket der.

N

nb

Gjest
HCS skrev:
Fritt etter hukommelsen: Ja. Om det var grader av det eller i kategorien "ingen effekt" om de var "feiltunet" husker jeg ikke, men det var en eller annen som kunne ganske mye mekanikk som ikke var veldig imponert av hvordan de ble markedsført.

Det er så lenge siden at det var på gamle HFS, så ta dette med en klype salt...

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Vekta på den nederste plata skulle være lik vekta på den øverste med den valgte komponenten oppå.
Var vekta øverst tilsammen for stor, så besto vel tuningen av å feste blyplater på undersiden av den nederste slik at det ble likt.
Middelverdien oppgitt var det maksimale.

Mener å huske at de som var laget for tyngre komponenter, faktisk mistet den tiltenkte effekten over tid.
Det var vel de gummiputene? som ble for sammentrykt over tid.

Husker også at det ble diskutert om ikke 2 opppå hverandre bare ville bli bedre, min mening den gang var at da ble effekten dårligere.
Heller ikke skulle komponenten plassert på Base for sin egen del stå på myke puter/gummi.

Mvh.KW

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
If you only got to second base... Base 2.0...
Base 2.0
7.5kg var midten, +/-2.5kg var området. (5 til 10kg altså) 40x30cm noe sånt.
Så var det vel Base dvd? Beregnet for dvd spillere og flimsy cd spillere...
Specs husker jeg ikke, men skal vi gjette på mellom 2 og 4 kg ca da?

mvh

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.344
Torget vurderinger
1
HCS skrev:
nb skrev:
Det er en massedemper: http://en.wikipedia.org/wiki/Mass_damper og det er for maksimal effekt skal resonansfrekvensen for avkoblingen av utstyret være den samme som for den tunede massen.

mvh
KJ

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
KJ skrev:
HCS skrev:
nb skrev:
Det er en massedemper: http://en.wikipedia.org/wiki/Mass_damper og det er for maksimal effekt skal resonansfrekvensen for avkoblingen av utstyret være den samme som for den tunede massen.

mvh
KJ
Dvs lik masse oppå som vekten av demper under ?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.344
Torget vurderinger
1
HCS skrev:
...
Dvs lik masse oppå som vekten av demper under ?
Sannsynligvis ja, men ikke nødvendig vis. Essensen er at begge massene skal ha lik resonansfrekvens. Så vidt jeg forstår øker dempingen med økt "tuned mass" (dvs massen i demperen), men det er godt mulig at jeg ikke forstår dette særlig godt. Med litt "hjemmemekk" kan man gjøre noe av det samme med SD-føtter/Tema Isolator (e.l.) og ei egnet tung plate som "demper".

mvh
KJ

Topp Bunn