Noen som har en oversikt over hvor mye de ulike modellene til Base var beregnet for ?
|
Nei, men står kanskje på hjemmesiden deres, eller på forhandler hjemmeside, evt ? ?HCS skrev:Noen som har en oversikt over hvor mye de ulike modellene til Base var beregnet for ?
Tviler på at begge finnes... Base har gått ut av drift virker det som.DoMentor skrev:Nei, men står kanskje på hjemmesiden deres, eller på forhandler hjemmeside, evt ? ?HCS skrev:Noen som har en oversikt over hvor mye de ulike modellene til Base var beregnet for ?
Mvh![]()
Mr-T skrev:Det må da finnes sånne for høyere vektklasser også? Jeg har sett de under høyttalere som veier 70-80 kg minst. Ingen tvil om at de fungerer bra som høyttalerunderlag i hvertfall.
Feil vekt vil altså frarøve de den tilsiktende effekten kontra vibrasjon ?nb skrev:Det var for øvrig en diskusjon om disse en gang, om jeg ikke husker helt feil så kan man kun tune slike for eksakt vekt. Det fulgde av fysikken bak prinsippet som brukes. Ellers er det selvsagt mulig at jeg husker feil.
Jeg mener det var slik det var ja. Når Base ble startet opp så var det en lang artikkel i enten Fidelity eller Hjemmekino hvor de skrev utførlig om produktene. Nå ligger jo gamle Fidelity ute på nett, så jeg ville sjekket der.HCS skrev:Feil vekt vil altså frarøve de den tilsiktende effekten kontra vibrasjon ?nb skrev:Det var for øvrig en diskusjon om disse en gang, om jeg ikke husker helt feil så kan man kun tune slike for eksakt vekt. Det fulgde av fysikken bak prinsippet som brukes. Ellers er det selvsagt mulig at jeg husker feil.
Fritt etter hukommelsen: Ja. Om det var grader av det eller i kategorien "ingen effekt" om de var "feiltunet" husker jeg ikke, men det var en eller annen som kunne ganske mye mekanikk som ikke var veldig imponert av hvordan de ble markedsført.HCS skrev:Feil vekt vil altså frarøve de den tilsiktende effekten kontra vibrasjon ?
Det er en massedemper: http://en.wikipedia.org/wiki/Mass_damper og det er for maksimal effekt skal resonansfrekvensen for avkoblingen av utstyret være den samme som for den tunede massen.HCS skrev:Feil vekt vil altså frarøve de den tilsiktende effekten kontra vibrasjon ?nb skrev:Det var for øvrig en diskusjon om disse en gang, om jeg ikke husker helt feil så kan man kun tune slike for eksakt vekt. Det fulgde av fysikken bak prinsippet som brukes. Ellers er det selvsagt mulig at jeg husker feil.
Dvs lik masse oppå som vekten av demper under ?KJ skrev:Det er en massedemper: http://en.wikipedia.org/wiki/Mass_damper og det er for maksimal effekt skal resonansfrekvensen for avkoblingen av utstyret være den samme som for den tunede massen.HCS skrev:Feil vekt vil altså frarøve de den tilsiktende effekten kontra vibrasjon ?nb skrev:Det var for øvrig en diskusjon om disse en gang, om jeg ikke husker helt feil så kan man kun tune slike for eksakt vekt. Det fulgde av fysikken bak prinsippet som brukes. Ellers er det selvsagt mulig at jeg husker feil.
mvh
KJ
Sannsynligvis ja, men ikke nødvendig vis. Essensen er at begge massene skal ha lik resonansfrekvens. Så vidt jeg forstår øker dempingen med økt "tuned mass" (dvs massen i demperen), men det er godt mulig at jeg ikke forstår dette særlig godt. Med litt "hjemmemekk" kan man gjøre noe av det samme med SD-føtter/Tema Isolator (e.l.) og ei egnet tung plate som "demper".HCS skrev:...
Dvs lik masse oppå som vekten av demper under ?