Bartok

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Antall liker
88
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
Audiophile-Arve skrev:
Interesant, har ikkje høyrt denne versjonen. Men har ei Fritz Reiner eg likar godt...
Jeg ville gått for 3CD-boksen foreslått av Bach_Man fordi CDen jeg anbefaler ovenfor er nr 1 i boksen. Jeg har også nr 2 i boksen og den er også meget god. Den 3. har jeg ikke hørt. £10 for denne boksen er etter alt å dømme et godt kjøp.

Sammenlignet med Reiner er det flere forskjeller:

1) Teknisk: Living Stereo innspillingen lyder litt skarpere enn Phillips, perspektivet er bredere, men ikke så dypt. Dynamikken i innspillingene er like gode, mens nyanser og detaljer er tydeligere på Phillips (sikker pga alder) og dermed bedre i mine ører. Alt i alt foretrekker jeg Phillips fordi den etter mitt skjønn lyder mer naturlig. I tillegg så plasserer Reiner celloer til venstre noe som er uvant for meg.

2) Tolkning: Litt "fluffy" kan jeg bruken analogien jernhånd - Reiner og silkehansker - Fischer. Disiplinen til Reiner fornekter seg ikke og han kjenner jo materialet godt. Fischer høres i mine ører ut til å være mer følsom for de varierte stemningene i Bartoks musikk - som inneholder mye folkemusikkinspirerte innslag. Det skal ikke stikkes under stol at Reiners tolkning var referansen lenge, men jeg og flere med meg mener at Fischer gjør det enda bedre (se f eks Grammophones "The classical good cd, dvd & download guide 2007"). Mvh.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.655
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Har nettopp kjøpt (og lyttet på Reiner). En overfladisk vurdering: Silke i toppen, men litt lite skyv i bassen.

Fischer er sikkert kanon (har ikke hørt den), han bør beherske idiomet, og lyden på Fischers plater er alltid referanse. Hans Mahler 2 feks lyder kanon hvis noen vil ha en lydreferanse. Bassdrønnene i innledningen til den fabelaktige scherzoen er av referanse klasse - og for en gangs skyld kunne jeg virkelig tenkt meg subwooferassistanse til mine MS5 for å høre om det lå enda mer begravd der nede....

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Artig med denne tråden som dukker opp akkurat når jeg sitter og hører på denne:

Mitt første bekjentskap med Bartok og jeg synes det er spennende og fasinerende musikk.

Er det andre verk av B.B. som man MÅ ha?

Ovennevnte 2CD kostet ikke mere enn en 20-pakning hos MDT og har en flott, dynamisk lyd som står i stil til musikken... ;)

Mvh

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.655
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Musikk for strykere, perkusjon og celesta er vcel nødvendig i illegg til det som står på forsiden av din doble Decca. En utrolig intens og suggererende førstesats. Den er på ReinerCden som vel koster 99,-

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.655
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Strykekvartettene åpenbart.

Av orkestermusikken: klaverkonsertene, fiolinkonsert nr 2, Treprinsen (Boulez på DG er en "sonic spectacular"

Sonaten for to klaver og slagverk -virkelig fargerik og velklingende. Tidvis funky.

Masse klavermusikk (Kocsis), sonaten for solofiolin, og sonatene for fiolin/klaver. Disse fiolinverkene er litt tøffere og trenge gjennom.

Trioen Kontraster, for klarinett, fiolin, piano (skrevet til Benny Goodman).

Nok å bite i.

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
costello skrev:
Er det andre verk av B.B. som man MÅ ha?
Denne:

Strykekvartetter blir ikke så mye kulere enn dette! Til alt overmål kan du kjøpe den som fil fra DG's hjemmesider....

K

kbwh

Gjest
Så spørs det om du vil/skal ha Emerson som Pesquera viser, eller Takacs på Decca. Det er sikkert også mulig å få tak i Hagen på CD selv om den er ute av pressene, eventuelt kan den fås som høykvalitets mp3 fra DG, akkurat som Emerson. Jeg kjøpte Hagen, for Veronica er så pen på bildet.

Kvartettene må du uansett ha, og disse tre innspillingene er alle formidable.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg er også, som Arve, begeistret for min Concerto med Reiner (RCA LSC). Min er fra Classic, låter svært bra også. Emerson spiller veldig bra. Jeg ville føyd pianokonsertene til listen over verker som er verdt å ha, men det Bartok-verket jeg er aller mest begeistret for, bar none, er Hertug Blåskjegg!

Mvh Vidar P

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Antall liker
88
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
Ja, piankonsertene og spesielt denne versjonen kan anbefales.

I tillegg er boksen til Dorati interessant. For meg er det "the wooden prince" og "violin concerto no. 2" med Menuhin som fenger.

Til slutt er jeg nødt til å nevne - som flere ovenfor - "music for strings, percussion and celesta" med Reiner. Dette er et stykke som jeg setter mer og mer pris på og Reiner gjør det antagelig nært optimalt.

Mvh.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.928
Sted
Trondheim
Jeg slo til på tilbud hos MDT for ca 1 år siden og kjøpte denne:

for ca. 12£ (den koster 23£ nå).
Må innrømme at jeg bare har hørt overfladisk på den, men Dorati fra 1962 i orkesterkonserten må jo være bra.
Lydmessig holder den mål så det rekker.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.928
Sted
Trondheim
Tok fram Mercury-boksen jeg nevnte og spilte den første CDen i går. Det lyder aldeles strålende (i mine ører). De kunne virkelig lage god lyd på begynnelsen av 60-tallet. Ingen ville tro et sekund at dette er opptak som er nesten 50 år gamle!

Topp Bunn