Vodka drikkes i tynne lange glass, tenk deg et shot glass bare 2,5 ganger så langt.
Whisky drikkes i snifter, det samme gjør Armagnac, årgangsrom, fin Tequila og Calvados. Disse snifterene varierer noe i utførelse, men på de stedene jeg har jobbet så har vi brukt en type glass til Cognac og Armagnac, en til Calvados, Rom og Tequila og en til whisky.
Grappa drikkes fra grappaglass, et stettglass med en kul nederst.
Gin har ikke noe egen type glass da det ikke er ansett som en type brennevin man drikker bart. Skulle jeg absolutt drukket gin bart ville jeg brukt et lavt rocksglass.
Portvin og madeira (hetvin, ikke brennevin) har egene glass, de er omtrent som korte zinfadelglass.
Riedel og Spiegelau lager stort sett alle glasstypene.
Riedel leverer et utall glass, man kan bli forvirret bare av å titte på siden deres. Det som er vanlig å ha i en bar er:
-Longdrinkglass (til drinker som GT og Moijito)
-Rocksglass eller thumbler (til blended whisky og korte drinker som f.eks Gimlet og white russian)
-Coctailglass (til drinker som dry martini og cosmopolitan)
-Margaritaglass ( til frozendrinks som strawberry daiquiri eller frozen margarita)
-Rødvinsglass (mellomstørelse slik som Riedels "red vine" og et litt bredere til finere vin slik som riedels "pinot noir")
-Hvitvinsglass. Det vanligste å bruke er riedels Viognier/chardonnay glass
-Champagne glass. En vanlig flute pleier å holde.
-ølglass 0,5 og 0,3 og eventuelle spesialglass til f.eks weissbeer.
-Cognac glass.
-Snifterglass.
-desertvinglass/portvin/sherry det brukes som oftest samme glasset.
-Grappaglass.
-shotglass.
Det er stort sett det en vanlig bar eller restaurant har av glasstyper. noen få steder har kanskje tatt seg bryet med vodkaglass og litt forskjellige hetvin og likørglass, men det er ganske sjelden.
irishcoffee blir som oftest servert i rødvinsglass da det ser mer elegant ut. Ihvertfall hvis man vet hva man gjør.
Jaegermeister og sambucca kommer i shotglass.
Aquavitae serveres på litt forskjellige måter avhengig av kundens preferanse, noen tar den i et avkjølt shotglass, noen vil ha den i en thumbler, mens andre tar den i et snifterglass.
Baileys og lignende likører serveres enten i et dessertvinglass eller i et coctailglass.
Bloodymary serveres konsekvent i et 0,5 liters ølglass!
det var vel omtrent det jeg hadde å si om den saken ;D