Juss og økonomi Barnetrygda

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.016
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Her raljerer vår venn Spiralis over DLD og spiller frihetens fanerytter, og så viser det seg at det faktisk er han som er storebror!
Tsk tsk tsk. 8)

Fin redegjørelse, det var det i alle fall. Greit å ha fakta på bordet. Når det gjelder barnetrygd her til gards så går den i praksis inn i det store dragsuget. Men det er på et tidlig tidspunkt satt en sunn sum på høyrentekonto som skal gi en romslig start på studielivet, og den får tilskudd med litt ujevne mellomrom. Ikke barnetrygd-summer, men det litt å gå på før rakkeren kan begynne å klage på et eventuelt underskudd. Du brukte sabla mye bleier skal han få høre hvis det kommer opp. ;D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
MML skrev:
Dette er ikke helt enkelt. Dersom pengene står i barnets navn, vil det kunne bli en aktuell sak for overformynderiet etter relativt kort tid. Dersom pengene står i foreldrenes navn, vil et beløp av denne størelsen bli regnet som forskudd på arv og evt kunne utløse arveavgift evt ta "hele" avgiftsfrie delen.

Vi har løst dette med å ha kontoen i vårt navn, men satser på at reglene er noen lunde like om 20 år slik at man avgiftsfritt kan overføre et relativt stort månedlig beløp mens den håpefulle studerer. Slik reglene er nå kan man overføre et beløp tilsvarende studielånet uten at dette vil utløse verken arv eller andre avgifter. Ila et 5 års studie vil man derfor kunne overføre et betydelig beløp.

Spørsmålet er jo selvfølgelig om reglene holdes uendret og om barna skal studere. Da jeg sist sjekket angående KLP indeksfondene var et minimums tegningsbeløp på 50 000. Om et års tid vil derfor kontoen bli overført til et av disse med en fast månedlig spareavtale. Å gjøre dette for barna vil sannsynligvis gi dem en "flying start" - så får man bare håpe at de vet å sette pris på foreldrenes innsats... ;)
Så sett kontoen i barnets navn med klausul om at overformynderiet IKKE skal blande seg! Men dette må gjøres NÅR kontoen åpnes ikke dagen etterpå !!!!

Det hjelper ikke å ha mange kontoer på 74.900,-kr, det er totalformuen som avgjør!

Når du starter indeksfond, gjør det i barnets navn og med en klausul om at fondet ikke skal forvaltes av overformynderiet. Der skal KLP kunne hjelpe deg. Kan de ikke det er det bare fordi saksbehandleren er på bærtur. I så fall vent et par dager med opprettelsen og send meg en PM. Dette skal ikke være noe problem.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
baluba skrev:
Her raljerer vår venn Spiralis over DLD og spiller frihetens fanerytter, og så viser det seg at det faktisk er han som er storebror!
Tsk tsk tsk. 8)
Nettopp Baluba, spikeren på hodet ! Jeg vet hvilke muligheter som ligger i det å være "storebror". Derfor er jeg den nærmeste til å se farene ved DLD !! ;D

Så "Lillebror Baluba" i DLD saken bør du absiolutt høre på Storebror!! ;D ;D ;D

Bruker å si det at i min politiske karriere har jeg valgt de feltene der jeg med et pennestrøk kunne ødelegge uka for hvem det skulle være!! ;)
Jeg har tidligere sittet i Likningsnemda, og nå sitter jeg i Overformynderiet!! Moahahahahha ;D ;D ;D ;D ;D ;D

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.016
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Spiralis skrev:
baluba skrev:
Tsk tsk tsk. 8)
Nettopp Baluba, spikeren på hodet ! Jeg vet hvilke muligheter som ligger i det å være "storebror". Derfor er jeg den nærmeste til å se farene ved DLD !! ;D

Så "Lillebror Baluba" i DLD saken bør du absiolutt høre på Storebror!! ;D ;D ;D

Bruker å si det at i min politiske karriere har jeg valgt de feltene der jeg med et pennestrøk kunne ødelegge uka for hvem det skulle være!! ;)
Jeg har tidligere sittet i Likningsnemda, og nå sitter jeg i Overformynderiet!! Moahahahahha ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Ørene er på stilker! 8)

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.780
Torget vurderinger
4
Spiralis skrev:
Ok,

Litt historie først: Det var et lønnsoppgjør for noen år siden, så lenge siden at jeg ikke brydde meg om slikt, så vi snakker nok om sent 60 tall eller tidlig 70 tall. Det var et såkalt "kombinert oppgjør" og et av momentene var at barnetrygden skulle være skattfri. Dette var som "erstatning" for svært lave tillegg til de høytlønnte. Disse ville da få en slags kompensasjon for manglende tillegg ved at de slapp å betale marginalskatt på barnetrygden. Samtidig slapp arbeidsgivere å betale store tillegg som bare gikk inn i statskassen via skatten. Marginalskatt har vært et "problem" i flere år enn det man gjerne tenker over.

Der ligger bakgrunnen for skattefri barnetrygd. Tidligere var man også i stand til å se dette som et "utjevnende tiltak" ved at alle fikk samme sum uavhengig egen sosiale stilling. Selvsagt ville disse pengene bety mer for den som hadde lite enn for den som hadde mye, og der lå(ligger) det en smule sosial rettferdighet. SV ønsker i dag å skattlegge disse pengene, og det vil vel bety en "gearing" av utjevningseffekten. SV har tidligere også fremmet forslag om behovsprøving, hvilket på sett og vis betyr å gjenninføre "Fattigkassen". Vel dem om det.

Dette var en kort leksjon voksenopplæring om barnetrygd.
Greit nok med en smule voksenopplæring, dog..."noen år siden"....vi snakker om en drøy generasjon...så det er vel måte på hva vi middelaldrende jyplinger skal kunne huske ;-)

Imidlertid ser jeg likevel ikke behovet for statlige overføringer til gullungenes sparekonto...hvordan man enn velger å forvalte pengene. Behovsprøving er selvsagt et skritt tilbake. NAV har nok de ikke fikser og stigmatisering av de som faktisk trenger støtten er ingen tjent med. Derimot kunne det gå en grense ved fx. ved der toppskatten slår inn. Jeg antar de fleste som strever med å forvalte barnetrygdkapitalen på gullungenes vegne er toppskattytere ? Og de fleste som faktisk har behov for barnetrygden ikke er belemret med det latterlige fenomenet. (Nei, vi skal ikke diskutere toppskatten, skal vi vel ?).

Og nei, - det er ikke misunnelse som ligger til grunn slik som ble antydet tidligere i tråden. Man kan faktisk være uenig i slike spørsmål uten at man misunner deg pengene dine.

N

Nifelheim

Gjest
Trane skrev:
Imidlertid ser jeg likevel ikke behovet for statlige overføringer til gullungenes sparekonto...hvordan man enn velger å forvalte pengene.
Det koster å få barn i Norge. Helt greit at det betales ut en flat sum til foreldre med barneansvar. Hvis denne summen fører til at disse foreldrene nå får råd til å legge av penger, så er det helt opp til dem hvor stor sum de ønsker å spare og i hvilket navn. Kostnaden ved å ha barn blir ikke mindre om du har større inntekt.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.780
Torget vurderinger
4
Nifelheim skrev:
Trane skrev:
Imidlertid ser jeg likevel ikke behovet for statlige overføringer til gullungenes sparekonto...hvordan man enn velger å forvalte pengene.
Det koster å få barn i Norge. Helt greit at det betales ut en flat sum til foreldre med barneansvar. Hvis denne summen fører til at disse foreldrene nå får råd til å legge av penger, så er det helt opp til dem hvor stor sum de ønsker å spare og i hvilket navn. Kostnaden ved å ha barn blir ikke mindre om du har større inntekt.
Du argumenterer mot deg selv. Mener du at man har behov for barnetrygd fordi det er dyrt å ha barn (når de er barn) eller fordi man skal ha mulighet til å spare til barna er store...og altså ikke lenger er barn ? Da er det jo ikke lenger "barnetrygd".

Det siste kan da umulig være statens ansvar ? Det betyr bare at barn i allerede ressurssterke familier også er bedre økonomisk rustet når de skal ut i voksenlivet og har 373 508,- i egenkapital med hilsen og lykke til fra staten (les "skattebetalerne")...kort sagt et statlig skattefinansiert forskudd på de som virkelig hadde behov den økonomiske hjelpen barnetrygden er ment å være.

N

Nifelheim

Gjest
Trane skrev:
Nifelheim skrev:
Trane skrev:
Du argumenterer mot deg selv. Mener du at man har behov for barnetrygd fordi det er dyrt å ha barn (når de er barn) eller fordi man skal ha mulighet til å spare til barna er store...og altså ikke lenger er barn ? Da er det jo ikke lenger "barnetrygd".

Det siste kan da umulig være statens ansvar ? Det betyr bare at barn i allerede ressurssterke familier også er bedre økonomisk rustet når de skal ut i voksenlivet og har 373 508,- i egenkapital med hilsen og lykke til fra staten (les "skattebetalerne")...kort sagt et statlig skattefinansiert forskudd på de som virkelig hadde behov den økonomiske hjelpen barnetrygden er ment å være.
Å skaffe seg barn er økonomisk ufornuftig. Det går veldig mye mer penger ut enn hva barnetrygd dekker. At enkelte føler de tjener såpass bra at de tar seg råd til å spare i andre folks navn får være dems sak. De kunne brukt disse pengene på øl, ferieturer, en ekstra tv i året, you name it. Istedenfor å sløse bort pengene så sparer til sitt avkom. Pengene som kommer fra staten går til mat, strøm, husrom, bil, barnehage, busspenger, klær, reiser og utgifter som barnet ellers fører med seg.

Pengene er øremerket barnet.

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
228
SV's politikk i dag er IKKE å behovsprøve barnetrygd. SV ser den utjevnende effekten av å ha ordningen slik den er i dag.

Når ble forslaget fremmet Spiralis? Jeg kan ikke erindre det. Kun vært aktiv i SV i ca. 6 år.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Visste dere forresten at det var Nasjonal Samling som innførte barnetrygden? Og at Adbeiderpartiet opphevet den i 1945? Og at stortinget gjeninnførte den året etter der igjen?

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
2.171
BT skrev:
Visste dere forresten at det var Nasjonal Samling som innførte barnetrygden? Og at Adbeiderpartiet opphevet den i 1945? Og at stortinget gjeninnførte den året etter der igjen?
Prøv å se på side 1 BT.... ;)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
til glede for nye lesere, var det ikke det det sto i Donald-bladene når de beste historeine kom? ;)

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
2.171
Apropos Donald.. Det har jo blitt så dyrt at vi må gjerne ha barnetrygd. ;D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Fordelen med Donald nå til dags er at man får plass til mange årganger i en liten samleperm, for de som mot formodning synes det fortsatt er noe å samle på.

Får Donald barnetrygd tro? Han er jo bare onklelen til Ole, Dole og Doffen. I såfall har han fått det lenge, eller er de passert 18 år?

N

nb

Gjest
Jeg og min samboer har valgt å overføre et månedlig beløp til vår datters konto (som står i hennes navn). Det er et beløp som er mindre enn barnetrygden, men jeg ser for meg at det etter hvert som hun vokser opp kan være greit at hun har noe som har sitt, lærer seg litt om hvordan bank og sparing fungerer og at ting koster penger osv osv. Barnetrygden går i det generelle sluket. Av tidligere nevnte grunner ønkser jeg ikke at det skal være bli et betydelig beløp - man vet aldri hva tiden vil bringe og jeg regner med at jeg og min samober høyst sannsynlig er i stand til å ta mer fornuftige valg vedrørende hva pengene bør brukes på. Men som canales sier, om avkommet vil bruke det på tant og fjas, så har man kanskje bare seg selv og oppdragelsen man har gitt å takke.

Vi er dog i den heldige sitauasjon at når den tid kommer vil vi kunne yte hjelp til studier, første bolig eller hva som må måtte være aktuelt fra egne midler. Har man ikke, eller regner ikke med å få den muligheten, så kan det være greit å spare et bestemt beløp hver måned som ikke er så stort at det går ut over familieøkonomien og er i en størrelsesorden at man har muligheten til å gjøre det fast hver måned. Det vil vokse til varierende grader av en pen sum over 18 år eller så og kan være greit å ha for å hjelpe ungene i gang den dagen de skal forlate foreldrehjemmet.

Langt mer sentralt er dog at vi - som samboere har et testamente. Det er i alle hovedsak ganske enkelt - barnet (eventuelt barna i fremtiden) arver lovens minimum, samboeren min får resten og vice versa. Nå er mamma og pappa og foreldrene hennes fornuftige mennesker og de ville nok uansett ønske at så skulle skje, men det er fort gjort å sette opp noe slikt og det er nok av eksempler på at man ikke vet hva folk egentlig mener om slik før arvekranglene begynner. Dette er svært relevant for folk hvor eventuell arv vil beløpe seg til ganske mange ganger folkegtrygdens grunnbeløp.

G

Gjestemedlem

Gjest
En og annen gang klekkes det ut noe luddig hos frp også.

Vil ha barnetrygd som skattelette - Norge - NRK Nyheter

– Programkomiteen vurderer flere modeller for å vri det som kalles kontantytelser, slik som barnetrygd og kontantstøtte, over til skattelette og fradrag i stedet, sier nestleder i FrP, Per Sandberg.

Man skal altså få akkurat like mye som i dag, men nå som skattelette. Med forslaget håper FrP å hindre at polske arbeidere og andre utenlandske statsborgere tar med seg barnetrygden til utlandet.

--

De fortjener litt ros for denne planen, for det er en grei måte å stagge trygdelekkasjene og velferdseksporten på.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.416
Jeg er litt sjokkert over at mannen har såpass fornuft. På den annen side, forslaget er et slag i ansiktet på alle nullskatteytere som har det vanskelig nok fra før.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.494
Torget vurderinger
2
Greit nok, jeg er lei av at skattepengene mine sendes ut av landet for å brødfø folk som ikke setter sin fot landet. Slik trygdeeksport må det blir slutt på,

MEN det som kommer til å skje er at "skattefradraget" ganske fort pulveriseres vha salamitaktikken til finansdepartementet. 5 år etter at dette er vedtatt vil fradraget være borte og sosialistene har fått det som de vil...Nemlig å få unga unna foreldrene , og inn i barnehage SFO, slik at de ikke påvirkes av borgerlige fantastier. Staten veit best veit du

Samma f..n det, det for holde at ungdommen har ett års fri på statens regning etter å ha vært på tjukken...

PS
Er det umulig å reservere kontanstøtte og barnetrygd for beboere i Norge, samtidig som man kan la pensjonister levei fred i syden?

G

Gjestemedlem

Gjest
PS
Er det umulig å reservere kontanstøtte og barnetrygd for beboere i Norge, samtidig som man kan la pensjonister levei fred i syden?
Burde være grei skuring. Det er nok ikke så mange pensjonister som lever på kontantstøtte og barnetrygd..

C

Cyber

Gjest
Greit nok, jeg er lei av at skattepengene mine sendes ut av landet for å brødfø folk som ikke setter sin fot landet. Slik trygdeeksport må det blir slutt på,

MEN det som kommer til å skje er at "skattefradraget" ganske fort pulveriseres vha salamitaktikken til finansdepartementet. 5 år etter at dette er vedtatt vil fradraget være borte og sosialistene har fått det som de vil...Nemlig å få unga unna foreldrene , og inn i barnehage SFO, slik at de ikke påvirkes av borgerlige fantastier. Staten veit best veit du

Samma f..n det, det for holde at ungdommen har ett års fri på statens regning etter å ha vært på tjukken...

PS
Rimelig selvmotsigende innlegget du har her.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.494
Torget vurderinger
2
Javisst, jeg vil ha trygda mi i fred her i Spania,men misliker at polakker og pakistanerer spiser av det samme lasset.
Jeg jobber i 43 år for min pensjon,mens de jobber 6mnd og sykmelder seg,og blir uføretrygdet mens barnetrygden forsøker hele famïlien i lavkost land.

Man er seg selv nærmest, også jeg

G

Gjestemedlem

Gjest
Kanskje eit lurt framlegg frå FrP denne gongen? Må tenkjast gjennom - kva med studentar som er småbarnsforeldre m.m....
Hvis det er noen som kommer under null på skatten som følge av et slikt fradrag, så kan det jo gå an å få igjen penger på skatten. Eller man kan kompensere med ekstra stipend til studerende barneforeldre.

Topp Bunn