Juss og økonomi Barnetrygda

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hva gjør dere med barnetrygda?

http://www.nav.no/Familie/Barnetrygd

Hadde vært morsomt med innspill til hvordan man kan disponere den. Vi har egentlig ikke rørt barnetrygda vi, den har gått rett på en høyrentekonto (i den grad man kan kalle noe for det) fra første måned. Det hoper seg jo opp, med dagens satser (970,-/mnd) så skulle det bli i overkant av 200kkr pr barn pluss renter innen barnene er 18...
 

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Innlegg
24.595
Antall liker
32.358
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Du har et flott luksusproblem Vidar P 8), jeg har betalt barnebidrag i en 12-15år og summene du nevner er jo bare vekslepenger ;D ;D

gismo
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.834
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Går med i dragsuget/felleskapet, til å dekke noe av barnehage/klær osv.
 

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Innlegg
2.343
Antall liker
1.844
Samme her. Den forsvinner i det som vi må kunne kalle det store sluket.
(Inklusive en sparekonto til hver av bandittene,
så noe av den havner på konto til de blir gamle nok til å søle bort pengene selv.)
 

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Innlegg
2.065
Antall liker
2.015
gismo skrev:
Du har et flott luksusproblem Vidar P 8), jeg har betalt barnebidrag i en 12-15år og summene du nevner er jo bare vekslepenger ;D ;D

gismo
Dyrt nummer? ;D
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.834
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Barna har selvsagt hver sin sparekonto, men de pengene blir trekt direkte fra konton til far (min konto), barnetrygda går inn på konas konto...
 

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Innlegg
323
Antall liker
3
Vidar P skrev:
Hva gjør dere med barnetrygda?

http://www.nav.no/Familie/Barnetrygd

Hadde vært morsomt med innspill til hvordan man kan disponere den. Vi har egentlig ikke rørt barnetrygda vi, den har gått rett på en høyrentekonto (i den grad man kan kalle noe for det) fra første måned. Det hoper seg jo opp, med dagens satser (970,-/mnd) så skulle det bli i overkant av 200kkr pr barn pluss renter innen barnene er 18...
Kommer ikke overformynderiet og tar kontoen når de passerer 70-80 tusen?
 

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Innlegg
2.065
Antall liker
2.015
Julenissen skrev:
Vidar P skrev:
Hva gjør dere med barnetrygda?

http://www.nav.no/Familie/Barnetrygd

Hadde vært morsomt med innspill til hvordan man kan disponere den. Vi har egentlig ikke rørt barnetrygda vi, den har gått rett på en høyrentekonto (i den grad man kan kalle noe for det) fra første måned. Det hoper seg jo opp, med dagens satser (970,-/mnd) så skulle det bli i overkant av 200kkr pr barn pluss renter innen barnene er 18...
Kommer ikke overformynderiet og tar kontoen når de passerer 70-80 tusen?
Ikke hvis kontoen står i mors eller fars navn og ikke i barnets. :)
 

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Innlegg
2.343
Antall liker
1.844
Super skrev:
Julenissen skrev:
Vidar P skrev:
Hva gjør dere med barnetrygda?

http://www.nav.no/Familie/Barnetrygd

Hadde vært morsomt med innspill til hvordan man kan disponere den. Vi har egentlig ikke rørt barnetrygda vi, den har gått rett på en høyrentekonto (i den grad man kan kalle noe for det) fra første måned. Det hoper seg jo opp, med dagens satser (970,-/mnd) så skulle det bli i overkant av 200kkr pr barn pluss renter innen barnene er 18...
Kommer ikke overformynderiet og tar kontoen når de passerer 70-80 tusen?
Ikke hvis kontoen står i mors eller fars navn og ikke i barnets. :)
Noen som vet hvordan dette virker? Hvordan holde seg unna de klamme hendene til de folkene der?
 

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Innlegg
2.065
Antall liker
2.015
leifen skrev:
Super skrev:
Julenissen skrev:
Vidar P skrev:
Hva gjør dere med barnetrygda?

http://www.nav.no/Familie/Barnetrygd

Hadde vært morsomt med innspill til hvordan man kan disponere den. Vi har egentlig ikke rørt barnetrygda vi, den har gått rett på en høyrentekonto (i den grad man kan kalle noe for det) fra første måned. Det hoper seg jo opp, med dagens satser (970,-/mnd) så skulle det bli i overkant av 200kkr pr barn pluss renter innen barnene er 18...
Kommer ikke overformynderiet og tar kontoen når de passerer 70-80 tusen?
Ikke hvis kontoen står i mors eller fars navn og ikke i barnets. :)
Noen som vet hvordan dette virker? Hvordan holde seg unna de klamme hendene til de folkene der?
Det er jo det jeg sier. Kontoen må IKKE stå i barnets navn.
 

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Innlegg
2.343
Antall liker
1.844
Ting som må endres etterhvert her ja.. ;D
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.163
Antall liker
6.829
Torget vurderinger
4
Hvorfor har vi egentlig en slik ordning med barnetrygd ?
For ganske så mange er jo tilfellet nettopp som flere beskriver her, - rett på sparekonto til gullungen ?

Jeg forstår rett og slett ikke hvorfor mine skattepenger skal havne på sparekontoen til deres gullunger.
 

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Innlegg
24.595
Antall liker
32.358
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Super skrev:
gismo skrev:
Du har et flott luksusproblem Vidar P 8), jeg har betalt barnebidrag i en 12-15år og summene du nevner er jo bare vekslepenger ;D ;D

gismo
Dyrt nummer? ;D
Mulig (men fikk 2 ganger da) ;D , men man trodde jo en gang på den evige kjærligheten :p

gismo
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.433
Antall liker
35.223
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Trane skrev:
Hvorfor har vi egentlig en slik ordning med barnetrygd ?
Visstnok innført av NS i 1944 som stimulans til å produsere flere ariske barn. Ble da bare utbetalt for to eller flere barn. Opphevet i 1945, gjeninnført uendret i 1946. Utvidet til også å dekke gullunge #1 fra 1970.

Jeg synes egentlig det er en grei ordning. Unger er dyre i drift, men er også fremtidige bidragsytere til samfunnet når vi selv trenger pensjon og aldershjemsplasser. Alternativt kunne det vært et skattefradrag pr barn, men jeg tror denne ordningen er enklere å administrere.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.163
Antall liker
6.829
Torget vurderinger
4
Siden den for mange er opplagt unødvendig forstår jeg fortsatt ikke vitsen slik ordningen er i dag. Det utbetales jo enten man trenger det eller ikke. Og det blir ikke flere fremtidige skatteytere eller eldrepleiere av dette. Ingen knuller for fremtidig barnebidrag vil jeg tro. Eller ?

Skattefradraget finnes vel allerede i form av skatteklassene ?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.433
Antall liker
35.223
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det er en ganske stor sammenheng mellom folks forventninger til fremtidig inntekt og hvor mange barn de velger å få. (Moro kan man jo ha uten at man trenger å kjøpe flere Tripp-trapp-stoler etterpå.)

Behovsprøving høres fornuftig ut, men det vil bli en helt annen administrasjonsjobb enn det er nå. Det kan fort koste mer i byråkrati å administrere en sånn ordning enn hva man sparer. Et skattefradrag kan også slå ut omvendt, altså at de med høyest inntekt og minst behov får størst nytte av fradraget. Et fast kronebeløp har et visst element av behovsprøving i seg - det er mest verdt for de som har minst.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.062
Antall liker
7.913
Torget vurderinger
12
Trane skrev:
Jeg forstår rett og slett ikke hvorfor mine skattepenger skal havne på sparekontoen til deres gullunger.
Ingen problem. Dine skattepenger er øremerket trygd til narkomane.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.850
Antall liker
8.836
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Jeg synes det er en flott ting dersom man har mulighet til å spare disse pengene for barna!

Jeg vil anbefale KLP sine indeksfond. Meget lave forvaltningskostander og du er sikret samme avkastning som børsen. Du kan velge mellom globalt og norsk indeks!
http://www.klp.no/person/fond/fondsinformasjon/aksjefond/indeksfond-1.7438

I mine øyne er det veldig lite som slår dette med sparehorisont på 15 år+

Mvh
OMF
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.992
Antall liker
6.216
Barnetrygda er vel den minst regulerte trygda som finnes. Samme beløp som for et utall år siden.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Takker for tips! Man kan velge å se barnetrygda på mange måter, men den er nå engang der som en automatisk ytelse til barnefamilier.
Selv er jeg litt tilhenger av å dedikere seg til tvungen sparing... det er noe med at penger som ikke er til disp havner ikke i det store sluket. Må man så må man. Jeg ser av tråden så langt at det er mange forskjellige innfallsvinkler til dette med privat økonomi relatert til f.eks barnetrygd (og sikkert i et større perspektiv også); alt fra å bruke hva enn man har til forbruk, til misunnelse for at andre enn en selv får trygdeytelser. Vel, jeg ser på dette som barnas penger, siden vi selv er i stand til å forsørge de allikevel, og istedet for å velge å avstå fra barnetrygden, som er vår rett og noe av det vi betaler skatt for, så velger vi å la det gå til barna senere.

Det at noen synes det er feil får jeg ikke gjort noe med, og bryr meg forresten ikke heller. Det er et politisk tema, og dette er ikke en politisk tråd. Har møtt så mange (imo) økonomiske analfabeter at jeg har en viss følelse med hvor fruktbart det er å diskutere økonomi med de. Men når det gjelder konstruktive forslag så har det ikke manglet på det så langt, og jeg takker; jeg skal sjekke bl.a dette med KLP. Noen som kan utdype om dette med overformynderiet? Det var helt nytt for meg.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.913
Antall liker
8.202
Torget vurderinger
1
Vi for vår del har ikke så god råd at vi kan starte sparingen til sønnen. Barnetrygda må brukes i budsjettet, og sett i forhold til hva han koster, så bidrar barnetrygden ikke stort. Et annet problem er at han hele tiden trenger mengder med klær og utstyr, og den totalen er koster ganske mye. Særlig fordi han bruker klær i 2-4 måneder før de skiftes ut. Så skifter årstidene og hans alder hvilket gjør at nytt utstyr og leketøy må skaffes. Nå vil vel det roe seg noe nå, men de første to år så koster unger heftig med penger, særlig hvis de ikke har noen å arve etter.
 
C

Cyber

Gjest
Er jo kjekt å ha sparekonto, men om man sparer barnetrygden til de er 18 så taper man jo mye på da for 970 kroner om 18 år er jo ikke mye når inflasjon og prisstigning har gjort sitt. Man får jo mer for pengene ved å bruke dem nå og heller sette inn et større beløp når barnet blir 18.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Vidar P skrev:
Hva gjør dere med barnetrygda?

http://www.nav.no/Familie/Barnetrygd

Hadde vært morsomt med innspill til hvordan man kan disponere den. Vi har egentlig ikke rørt barnetrygda vi, den har gått rett på en høyrentekonto (i den grad man kan kalle noe for det) fra første måned. Det hoper seg jo opp, med dagens satser (970,-/mnd) så skulle det bli i overkant av 200kkr pr barn pluss renter innen barnene er 18...
samme her.
alt av barnetrygd, gaver, etc. går rett inn på jentungens konto.
så kan hun gjøre ganke nøyaktig hva hun vil med pengene når hun er ferdig med gymnaset og skal begynne å studere.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.267
Antall liker
11.009
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
leifen skrev:
Super skrev:
Julenissen skrev:
Vidar P skrev:
Hva gjør dere med barnetrygda?

http://www.nav.no/Familie/Barnetrygd

Hadde vært morsomt med innspill til hvordan man kan disponere den. Vi har egentlig ikke rørt barnetrygda vi, den har gått rett på en høyrentekonto (i den grad man kan kalle noe for det) fra første måned. Det hoper seg jo opp, med dagens satser (970,-/mnd) så skulle det bli i overkant av 200kkr pr barn pluss renter innen barnene er 18...
Kommer ikke overformynderiet og tar kontoen når de passerer 70-80 tusen?
Ikke hvis kontoen står i mors eller fars navn og ikke i barnets. :)
Noen som vet hvordan dette virker? Hvordan holde seg unna de klamme hendene til de folkene der?
Tror du misforstår litt her. Overformynderiet tar ikke penger fra folk, slik du virker å tro.
Hensikten med ordningen er å holde foreldrenes klamme hender unna ungene sine penger.
Foreldre som sparer til ungene sine kan lett komme i livsfaser der det er fristende å ta av ungene sine penger. Skilsmisser er vanlig og økonomien blir ofte anstrengt, og gjenstand for uenighet og konflikt. Alle pengene hos overfomynderiet står trygt til ungene fyller 18, da får de hele stasen til egen disposisjon. Med gode renter, og det går automatikk i det.
Typisk gjelder det overført arv, forskudd på arv, eller gaver og ytelser fra besteforeldre, fraskilte foreldre eller andre slektninger. Veldig fornuftig ordning.

Man kan selvfølgelig spare penger (som barnetrygden) i sitt eget navn, men da bør man ikke late som om man sparer de til ungene.
Forøvrig er all sparing til barnas framtidige fordel, inkludert bolig.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
ottone skrev:
Man kan selvfølgelig spare penger (som barnetrygden) i sitt eget navn, men da bør man ikke late som om man sparer de til ungene.

hvorfor ikke?
er dette et problem?
 

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
1.653
Antall liker
228
Jeg har ingen problemer med at folk sparer for ungene sine, gjør det selv også, dog ikke i størrelsesorden barnetrygd.

La oss være enige i følgende: Barnetrygden er ikke en trygd til barna, den er til hjelp for foreldrene. Dersom noen måtte mene noe annet, ja så har du/dere misforstått, og bør lese dere opp. :)

Hos oss går barnetrygd inn på konto til mor, og sparing til guttene går ut fra min konto.

Dersom du undrer hva du kan bruke 200k + renter på, så mangler det kanskje litt fantasi? Hva med tilskudd til første bolig? Billapp + bil? Den jorda-rundt-reisen som er så populær for tida? Eller kanskje 4-7 år med studier?

Jeg tror det blir en smal sak å få brukt pengene. Lykke til. :)

Så får de av oss, som er glade for barnetrygden som et bidrag til familieøkonomien, være glade for at vi ikke innfører behovsprøving. Dersom man behovsprøver barnetrygda, vil det bare resultere i større klasseskille. Dessuten vil det ikke gå lange stunda før det er samme kriterier for barnetrygd, som det er for sosialtrygd.

Har man god råd, ja så betaler man stort sett mer skatt, fin måte å ta inn igjen en kanskje unødig trygdeytelse for noen. ::)
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.267
Antall liker
11.009
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Canales skrev:
ottone skrev:
Man kan selvfølgelig spare penger (som barnetrygden) i sitt eget navn, men da bør man ikke late som om man sparer de til ungene.

hvorfor ikke?
er dette et problem?
Ikke et problem, det er bare det at det virket som om noen uttrykker ønske om å ville disponere kontoen selv. Hvis man disponerer en konto som man har satt inn på selv kaller jeg det egne penger, ikke ungene sine.
 
N

nb

Gjest
Det kan være gode grunner til ikke å spare i avkommets navn. Det er en viss sjanse for at vedkommende ikke bør få et par-tre hundre tusen eller så mellom hendene når vedkommende fyller atten, og det er vanskelig å vite på forhånd. Om man selv regner seg som bedre skikket til å bestemme hva en slik sum skal brukes til, så kan det være smartere å ha pengene i foreldrenes navn.

Har man råd til å spare de for barna har man sannsynligvis råd til å la være å bruke de opp for de også.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.433
Antall liker
35.223
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
cybervision_ skrev:
Er jo kjekt å ha sparekonto, men om man sparer barnetrygden til de er 18 så taper man jo mye på da for 970 kroner om 18 år er jo ikke mye når inflasjon og prisstigning har gjort sitt. Man får jo mer for pengene ved å bruke dem nå og heller sette inn et større beløp når barnet blir 18.
Hos oss går disse pengene med i det daglige forbruket, men du skal ikke undervurdere rentesrente-effekten over så lang tid som det er snakk om her. Hvis du setter inn 970 kr hver måned i 18 år til 5 % rente blir det ganske nøyaktig 338 726 kr på 18-årsdagen. Hvis du greier å få 8 % rente (og det får du ikke på sparekonto i banken) blir det 465 683 kr. Aksjemarkedet i Norge har gitt 10 % i gjennomsnitt i de foregående 20 årene, og hvis du tar så stor risiko med de pengene at du matcher den avkastningen blir det en forventet verdi på småpene 582 546 kr etter 18 år.

Overformynderiet er forpliktet til å forvalte barnets penger på "sikkert" vis, så der kan du ikke regne med noe særlig avkastning utover inflasjonen.
 
C

Cyber

Gjest
Asbjørn skrev:
cybervision_ skrev:
Er jo kjekt å ha sparekonto, men om man sparer barnetrygden til de er 18 så taper man jo mye på da for 970 kroner om 18 år er jo ikke mye når inflasjon og prisstigning har gjort sitt. Man får jo mer for pengene ved å bruke dem nå og heller sette inn et større beløp når barnet blir 18.
Hos oss går disse pengene med i det daglige forbruket, men du skal ikke undervurdere rentesrente-effekten over så lang tid som det er snakk om her. Hvis du setter inn 970 kr hver måned i 18 år til 5 % rente blir det ganske nøyaktig 338 726 kr på 18-årsdagen. Hvis du greier å få 8 % rente (og det får du ikke på sparekonto i banken) blir det 465 683 kr. Aksjemarkedet i Norge har gitt 10 % i gjennomsnitt i de foregående 20 årene, og hvis du tar så stor risiko med de pengene at du matcher den avkastningen blir det en forventet verdi på småpene 582 546 kr etter 18 år.

Overformynderiet er forpliktet til å forvalte barnets penger på "sikkert" vis, så der kan du ikke regne med noe særlig avkastning utover inflasjonen.
Sant nok.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.850
Antall liker
8.836
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Asbjørn skrev:
Aksjemarkedet i Norge har gitt 10 % i gjennomsnitt i de foregående 20 årene, og hvis du tar så stor risiko med de pengene at du matcher den avkastningen blir det en forventet verdi på småpene 582 546 kr etter 18 år.
Som etter inflasjonsjustering faktisk tilsvarer 373 508,- i dagens kroneverdi! Det erpenger det og!

Mvh
OMF
 
G

Gjestemedlem

Gjest
nb skrev:
Det kan være gode grunner til ikke å spare i avkommets navn. Det er en viss sjanse for at vedkommende ikke bør få et par-tre hundre tusen eller så mellom hendene når vedkommende fyller atten, og det er vanskelig å vite på forhånd. Om man selv regner seg som bedre skikket til å bestemme hva en slik sum skal brukes til, så kan det være smartere å ha pengene i foreldrenes navn.
Dette er et veldig godt poeng. Jeg tror ikke de fleste har særlige problemer med å finne eksempler på 18 åringer som hadde hatt fått svært lite godt ut av en overfylt bankkonto til fri benyttelse. Svært sympatisk å sette av penger til barna for å gi dem en solid forsprang når den tid kommer, men det er ikke dumt å ha visse reservasjoner og muligheten til å kunne stille betingelser eller bruke dette som en gulrot hvis det kommer en tid da dette vil være en positiv innflytelse.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
nb skrev:
Det kan være gode grunner til ikke å spare i avkommets navn. Det er en viss sjanse for at vedkommende ikke bør få et par-tre hundre tusen eller så mellom hendene når vedkommende fyller atten, og det er vanskelig å vite på forhånd. Om man selv regner seg som bedre skikket til å bestemme hva en slik sum skal brukes til, så kan det være smartere å ha pengene i foreldrenes navn.

Har man råd til å spare de for barna har man sannsynligvis råd til å la være å bruke de opp for de også.
Gode poenger. Kona sparer dette i podenes navn, og kontoene hennes har fått navn etter podene… men det er våre penger. Så det er jo som dere sier alt i alt våre penger, det er bare det at vi privat øremerker de for barnas formål. Det er ikke slik at det vil bli 300k eller så rett i 18-åringens lomme til å bruke til hva enn vedkommende attenåring selv vil.

Vår tanke er at dette er midler som skal brukes til attråverdige formål, som attenåringen ikke disponerer selv, men som kan disponeres til dennes formål som definert av foreldrene. Dette minner mye om min egen oppdragelse; jeg hadde midler som ungdom, men kunne ikke disponere de til ødelandformål eller liknende.

I og med at dette er veldig langsiktig sparing (for barna, men ved prinsipelt foreldrenes midler) så var KLP et godt forslag, og man er evig takknemlig for flere!
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.106
Antall liker
9.413
Vidar P skrev:
Vår tanke er at dette er midler som skal brukes til attråverdige formål, som attenåringen ikke disponerer selv, men som kan disponeres til dennes formål som definert av foreldrene.
Ny BMW på 18 års dagen?

;D
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.992
Antall liker
6.216
Når barna skal ut i boligmarkedet trenger de gjerne 10 % egenandel for å få lån. Man kommer et godt stykke på vei ved å samle opp barnetrygden, om man har mulighet. Jeg synes det er fornuftig. Halvparten høyrentekonto og halvparten indeksfond, med nedtrapping av fond på slutten, og rebalansering underveis synes jeg kan være smart.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Pink_Panther skrev:
Vidar P skrev:
Vår tanke er at dette er midler som skal brukes til attråverdige formål, som attenåringen ikke disponerer selv, men som kan disponeres til dennes formål som definert av foreldrene.
Ny BMW på 18 års dagen?

;D
Neppe… vi ser for oss mer attråverdige formål enn det. Hjelp til selvhjelp foreksempel; dvs studier eller liknende.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
nb skrev:
Det er en viss sjanse for at vedkommende ikke bør få et par-tre hundre tusen eller så mellom hendene når vedkommende fyller atten,

jeg har ingen betenkeligheter med akkurat dette.
er ungen godt oppdratt, så løper hun/han ikke ut og svir av alle pengene på dilldall så snart kontoen åpnes.
sannsynligvis går pengene basically til studier eller innskudd ifbm boligkjøp, ispedd litt jåleklær, kulturkonsum, reiser og fest og moro, selvsagt.
alt dette er veldig bra for ungdommen.

og skulle det gå annerledes, så har man ingrunnen bare sin egen dårlige oppdragelsesevne og dårlige gener å skylde.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.515
Antall liker
7.850
Torget vurderinger
0
Ok,

Litt historie først: Det var et lønnsoppgjør for noen år siden, så lenge siden at jeg ikke brydde meg om slikt, så vi snakker nok om sent 60 tall eller tidlig 70 tall. Det var et såkalt "kombinert oppgjør" og et av momentene var at barnetrygden skulle være skattfri. Dette var som "erstatning" for svært lave tillegg til de høytlønnte. Disse ville da få en slags kompensasjon for manglende tillegg ved at de slapp å betale marginalskatt på barnetrygden. Samtidig slapp arbeidsgivere å betale store tillegg som bare gikk inn i statskassen via skatten. Marginalskatt har vært et "problem" i flere år enn det man gjerne tenker over.

Der ligger bakgrunnen for skattefri barnetrygd. Tidligere var man også i stand til å se dette som et "utjevnende tiltak" ved at alle fikk samme sum uavhengig egen sosiale stilling. Selvsagt ville disse pengene bety mer for den som hadde lite enn for den som hadde mye, og der lå(ligger) det en smule sosial rettferdighet. SV ønsker i dag å skattlegge disse pengene, og det vil vel bety en "gearing" av utjevningseffekten. SV har tidligere også fremmet forslag om behovsprøving, hvilket på sett og vis betyr å gjenninføre "Fattigkassen". Vel dem om det.

Dette var en kort leksjon voksenopplæring om barnetrygd.

Når det gjelder det store stygge trollet som heter OVERFORMYNDERIET så er det meg! ;D Jeg er overformynder, og hvis noen her har problemer med dette serviceorganet ( det er faktisk det vi er, - seriøst ! ) så send meg en PM så skal jeg gi de råd dere trenger for å omgås dette fenomenet.

Overformynderiet har som oppgave å sørge for sikker oppbevaring av umyndiges midler. Vi er der for å ta vare på mindreårige, tilbakstående eller gamle ( senile ) klienter. Vår oppgave er å sørge for at foreldre eller andre slektninger ikke plyndrer sine mer eller mindre velstående slektninger som er i en slik situasjon at de ikke kan ta vare på seg selv. Vi "tar" ikke pengene, de er der og de kan brukes, vi passer bare på at de brukes i eierens interesse. Hvis en skilt ( eller enke ) mor som har et barn med formue får lyst til å dra på syndeferie ( En "tyrkleif" jeg kanskje burde rettet til "sydenferie" som var det ordet jeg tenkte på, men trykkfeilen ble jo bare så mye mer passende til det jeg skriver om så jeg lar den stå! ;D ) med en ny kjæreste så er vår oppgave å sørge for at det ikke er barnet som betaler ferien for mor og kjæreste.

Nå er det sikkert for de fleste ganske så uvirkelig å tenke seg at foreldre plyndrer sine barn eller at barn plyndrer sine gamle foreldre og brenner av formuen før arv kan deles slik at søsken får sin del. Vel tro meg dette skjer i de "beste" familier, og gjerne der ! ( Det er jo der pengene er....... ) Jeg har mistet troen på mine medmennesker etter noen år som overformynder av den enkle grunn at jeg har sett det meste!

Når det gjelder barns formue så leter ikke vi etter disse i bankene rundt om. Bankene skal egentlig sende melding når saldo passerer 75.000,- men de gjør det sjelden. Grunnen til at vi ikke leter etter slike kontoer er fordi foreldre som setter barnetrygd på konto for sine barn nok ikke er de som først vil "stjele" fra avkommet. Dessuten er barnetrygden ment å gå til mor/far som en hjelp i forbindelse med oppfostring av barnet. Vi er mye mer interessert i arv og erstatninger da dette fort kan dreie seg om store beløp. Vi får melding fra tingretten om det er mindreåringe eller noen med verge/hjelpeverge som arver og vi får melding fra forsikringsselskapene hvis de betaler ut erstatninger til slike.

Hvis man ønsker at penger ikke skal forvaltes av overformynderiet er det bare å fylle ut det riktige skjemaet når kontoen opprettes. Husk det hvis man starter en konto eller kjøper aksjer som dåpsgave f.eks. Det er en helt kurant ting å gjøre, og banken vet hva som skal gjøres.

Når det gelder de pengene vi forvalter er det strenge krav til sikkerhet. Høyrentekonto eller statsobligasjoner er vel "for all practical purposes" de eneste mulighetene. Aksjer er ikke tillatt. Det går an å bestemme at barnas penger skal stå i aksjer ved å gjøre visse grep, men da er det enklere å ha det i eget navn og ikke i barnets. Det bør også settes opp i testamente at man ønsker slik forvaltning videre hvis man dør. SNAKK MED ADVOKAT ! Det lar seg gjøre. Men overformynderiet må kunne hente ut penger på kort varsel og de må stå med 100% sikkerhet, og da er høyrente det beste. Vi forvalter ganske mange millioner kroner så vi får mye bedre rente en det noen av dere vil få tilbud om! Det er slett ikke en dårlig spareform tatt i betraktning 100% sikkerhet. Som pårørende kan dere bruke pengene til huskjøp så lenge barnet sikres med obligasjon i huset.

Hvis barnet trenger sykkel, PC, HiFi eller noe annet som er "normalt" for et barn/ungdom er det full anledning til å bruke av barnets formue for å betale for slikt. Det krever kun et brev.

Overformynderiet er ikke/skal ikke være, et vanskelig troll, det skal være et serviceorgan!'




Edit; Typo
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.267
Antall liker
11.009
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Takk for en ypperlig redegjørelse, Spiralis!
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.064
Antall liker
1.490
Torget vurderinger
1
Super skrev:
Julenissen skrev:
Vidar P skrev:
Hva gjør dere med barnetrygda?

http://www.nav.no/Familie/Barnetrygd

Hadde vært morsomt med innspill til hvordan man kan disponere den. Vi har egentlig ikke rørt barnetrygda vi, den har gått rett på en høyrentekonto (i den grad man kan kalle noe for det) fra første måned. Det hoper seg jo opp, med dagens satser (970,-/mnd) så skulle det bli i overkant av 200kkr pr barn pluss renter innen barnene er 18...
Kommer ikke overformynderiet og tar kontoen når de passerer 70-80 tusen?
Ikke hvis kontoen står i mors eller fars navn og ikke i barnets. :)
Dette er ikke helt enkelt. Dersom pengene står i barnets navn, vil det kunne bli en aktuell sak for overformynderiet etter relativt kort tid. Dersom pengene står i foreldrenes navn, vil et beløp av denne størelsen bli regnet som forskudd på arv og evt kunne utløse arveavgift evt ta "hele" avgiftsfrie delen.

Vi har løst dette med å ha kontoen i vårt navn, men satser på at reglene er noen lunde like om 20 år slik at man avgiftsfritt kan overføre et relativt stort månedlig beløp mens den håpefulle studerer. Slik reglene er nå kan man overføre et beløp tilsvarende studielånet uten at dette vil utløse verken arv eller andre avgifter. Ila et 5 års studie vil man derfor kunne overføre et betydelig beløp.

Spørsmålet er jo selvfølgelig om reglene holdes uendret og om barna skal studere. Da jeg sist sjekket angående KLP indeksfondene var et minimums tegningsbeløp på 50 000. Om et års tid vil derfor kontoen bli overført til et av disse med en fast månedlig spareavtale. Å gjøre dette for barna vil sannsynligvis gi dem en "flying start" - så får man bare håpe at de vet å sette pris på foreldrenes innsats... ;)
 
Topp Bunn