- Ble medlem
- 18.08.2004
- Antall liker
- 852
Helt enig, håper du ikke gjør det.....
|
1. Du gløymde visse grupper i Afghanistan....Gubra skrev:Ai Anonym, nå må du snart lære.
1. Ingen i verden, med mulig unntak av gatebarna i Somalia, har det verre enn norske lærere. De har minst lønn, mest arbeid, mest stress, mest ferie, øh, nei, de har ikke ferie engang for da må de ta igjen alt arbeid de ikke rakk før ferien.
2. Ingen forstår dem,
3. så derfor messer de (med Riks-syter Hjetland i spissen) om og om igjen det samme elendighetsbudskapet. Det er kanskje ikke så rart at færre søker seg til læreryrket?
4. Men du må ikke finne på å nevne dette til en lærer for da blir de så provoserte.
5. Ingen må prøve å forandre lærernes egenkonstruerte undergangsbudskap.
6. Alle vi andre hever jo skyhøye lønninger ved bare å gå på tomgang.
7. Så derfor Proffen og AA, skift jobb og problemet er løst.
Regner med at det er andre en meg her som har større rissiko for å gjøre den tabben......Gubra skrev:Helt enig, håper du ikke gjør det.....
Uten å mene noe som helst om saken(e), så vil jeg iallefall innrømme Gubra et svært fornøyelig innlegg, ut ifra underholdningsverdi "only" selvsagt. Veldig bra skrevet. Skriv mer!Gubra skrev:Ai Anonym, nå må du snart lære.
Ingen i verden, med mulig unntak av gatebarna i Somalia, har det verre enn norske lærere. De har minst lønn, mest arbeid, mest stress, mest ferie, øh, nei, de har ikke ferie engang for da må de ta igjen alt arbeid de ikke rakk før ferien.
Ingen forstår dem, så derfor messer de (med Riks-syter Hjetland i spissen) om og om igjen det samme elendighetsbudskapet. Det er kanskje ikke så rart at færre søker seg til læreryrket?
Men du må ikke finne på å nevne dette til en lærer for da blir de så provoserte. Ingen må prøve å forandre lærernes egenkonstruerte undergangsbudskap. Alle vi andre hever jo skyhøye lønninger ved bare å gå på tomgang.
Så derfor Proffen og AA, skift jobb og problemet er løst.
Anonym skrev:Nå finnes det instanser som kvalitetssikrer de mest uskikkede foreldrene.donnerwetter skrev:Finnes pinadø mange inkompetente foreldre også...Anonym skrev:Jeg mener denne tråden starter i feil ende. Bør settes krav til lærere, gjerne en eller annen form for test og et tilbud om kursing. Tror det finnes like mange inkompetente lærere som elever selv om det går 27 elever på en lærer.
Krav?
Test?
Kursing?
Lærere derimot har fått gode lønninger, ingen kompetansekrav og fortsatt syter de på linje med sykepleiere. Er det en yrkesgruppe jeg mangler sympati for så er det lærere.
Jeg har. En hifi-hund, teller det?Low-Q skrev:Er det noen her som har hund?
Oj, det blikket, jeg savner Billy!Vidar P skrev:Jeg har. En hifi-hund, teller det?Low-Q skrev:Er det noen her som har hund?
Der er du inne på noe, jeg har inntrykk av at det er alt for mange foreldre som fortsetter sin "barnløse" livs-stil etter at de har fått unger. Dermed har vi fått dette litt merkelige utrykket "tidsklemma". Tar man virkelig konsekvensen av at man har poder i huset er "tidsklemma" løst, mener nu jeg.....Elektron skrev:Det begynner å bli temperatur her. La meg kaste frem følgende utsagn: Hvis du ikke har tid til ungene dine skal du la være å få dem.
Elektron
De er ofte flotte å se på disse schæferne (og en fryd å eie), med en mimikk og et uttrykk som de fleste raser kan misunne dem ja. Men er det noen hifi-racere som identifiserer høyttalerne i bakgrunnen da?Gubra skrev:Oj, det blikket, jeg savner Billy!
Vidar P skrev:De er ofte flotte å se på disse schæferne (og en fryd å eie), med en mimikk og et uttrykk som de fleste raser kan misunne dem ja. Men er det noen hifi-racere som identifiserer høyttalerne i bakgrunnen da?Gubra skrev:Oj, det blikket, jeg savner Billy!
Vidar P skrev:En tilleggsopplysning som du ikke kunne vite pstraums; det er ikke den som står i signaturen min.
Det er så sant som det er sagt!Gubra skrev:Der er du inne på noe, jeg har inntrykk av at det er alt for mange foreldre som fortsetter sin "barnløse" livs-stil etter at de har fått unger. Dermed har vi fått dette litt merkelige utrykket "tidsklemma". Tar man virkelig konsekvensen av at man har poder i huset er "tidsklemma" løst, mener nu jeg.....Elektron skrev:Det begynner å bli temperatur her. La meg kaste frem følgende utsagn: Hvis du ikke har tid til ungene dine skal du la være å få dem.
Elektron
Yepp, jeg har hund...men er ikke enig i påstanden fra foredragsholderen din. Prinsippene er veldig forenkla sagt, de samme. Resten av innlegget ditt, er jeg heilt enig i. Men lett er det ikke!Low-Q skrev:Er det noen her som har hund? Jeg var på et seminar for en del år siden, og i en bisetning fortalte foredragsholderen en liten ting om det å dressere hunder. Mange voksne er faktisk mer opptatt av viktigheten i å dressere hunden enn å oppdra barna riktig. Hadde barne blitt oppdratt som hunder, mente han vi ville fått perfekte barn
Det handler bl.a om:
-Rutiner
-Tilstedeværelse
-Tydelige grenser
-Ikke gi etter for å unngå bråk.
-Nærhet
-Uforbeholden kjærlighet
-Gi barna ansvar
-Fokusere på det barnet er flink til
-Overse trass og ulydighet (Hvis du har overskudd; Barnet trenger kos og nærhet i sånne stunder)
-Belønne god oppførsel med ros
-Gi mange ganger flere positive tilbakemeldinger enn korrigerende tilbakemeldinger. (Barn gjør feil rett som det er - ikke det samme som ulydighet)
-Gi korrigerende tilbakemeldinger mot det barnet gjør - ikke mot barnet.
-Avslutt dagen på en hyggelig måte (Ja, jeg vet det. Det kan være et helvete å få barna i seng)
-Vær et forbilde. Barn gjør det du gjør, og ikke hva du sier.
-Lek og le med barnet. Men ikke le AV barnet.
På alle punkter bommer vi alle rett som det er.
Det som hjelper mest for å greie å oppdra barn, er OVERSKUDD og TID. I en travel hverdag på jobb, karriere-jag, sene kvelder, og lite søvn er snarveien til lite overskudd og tid med barna. Prøv å la vær å se på Grace Anatomi, Hotel Cesar, Discovery, Disney Channel langt utover kvelden når du EGENTLIG hadde trengt søvn. Tro meg - du går ikke glipp av noe viktig på TV. Og det gjør heller ikke barna.
Tips: Mindre TV og mer samvær generellt - også foreldrene imellom
Edit: Og her sitter jeg foran PC'en mens minstemann ser på TV...ikke et eksempel til etterfølgelse :-[
Vidar
Takker for den! ;Dpedal skrev:Dessverre står ikke innsatsen ved unnfangelsen i forholdet til oppdragelsesansvaret. Masse inkompetente og selvopptatte foreldre rundt omkring. Illusjonen av at staten skal orde opp i all ting forsterker foreldrenes ansvarsfraskrivelse. Lærerne sitter igjen med regningen og en haug uoppdragne drittunger, hvis foreldre truer med søksmål der de selv svikter. Heia Norge!
Honnør til sliterne i barnehager og skoleverket.
Takknemlig hilsen
Trebarns far.
Veldig bra formulert, Pedal. Jeg er langt på vei enig, men det du uttrykker, er ei grov forenkling. Jeg har aldri som forelder vært inne på tanken om ansvarsfraskrivelse for oppdragelsen av våre barn, la nå det være sagt. Og uten å skulle bli mistenkeliggjort for å forsøke å skyve deler av det ansvaret over på samfunn, politikere, lærere eller hvem det nå måtte være, så er det min påstand at det norske skoleverket har vært offer for tildels mange storskalaforsøk de siste 20 - 30 årene. Som forelder og som mangeårig medlem i foreldreutvalg på vår lokale skole, har jeg ved flere anledninger stilt spørsmål om skole- og utdanningspolitikken er på rett vei. Er dagens opplegg med full integrering, med "klasser" på rundt 30 elever, med så mangelfulle ressurser at elever med behov for støtteundervisning aldri kommer i betraktning uten en ADHD eller ADD-diagnose - riktig retning? Eller finnes det andre muligheter? Er det foreldrenes, lærernes, kommunenens eller politikernes ansvar å tilrettelegge for at dine, mine og våre barn skal få mulighet til å tilegne seg kunnskap?pedal skrev:Dessverre står ikke innsatsen ved unnfangelsen i forholdet til oppdragelsesansvaret. Masse inkompetente og selvopptatte foreldre rundt omkring. Illusjonen av at staten skal orde opp i all ting forsterker foreldrenes ansvarsfraskrivelse. Lærerne sitter igjen med regningen og en haug uoppdragne drittunger, hvis foreldre truer med søksmål der de selv svikter. Heia Norge!
Honnør til sliterne i barnehager og skoleverket.
Takknemlig hilsen
Trebarns far.
1. ja, og det er veldig lett å tenke at når ungane er i ro inne på rommet sitt, er alt i orden. Ein ting er spelinga som er ein tidstjuv. Verre er Nettby og tilsvarande, som i tillegg er mobbereiskap de luxe. Ikkje at det ikkje har postivie sider, men det er frykteleg viktig at ungane ikkje styrar med dette åleine. Problemet har alt for liten plass i media, men sjølvsagt, media har ingen interesse av at ein er for kritisk til dette. Mykje reklameinntekter, vil eg tru, og dei må finne alternative inntektskjelder ettersom av papirutgåvene er på helll.VilhelmW skrev:1.men internettbruken må overvåkes og styres av oss foreldre.
2. Jeg har sjøl tvillinger som nå er 19. Begge "mista" et år av videregående på grunn av World of Warcraft og anna på internett.
3.De har heldigvis tatt ansvar nå, men jeg kan love at det har vært noen runder. WoW er sterkt vanedannende, og visstnok oppbygd sånn at det presser spillerne til å delta meir og meir og meir....
4. Jeg var sjøl sterkt kritisk til innføring av obligatorisk pc-bruk i videregående skol, fordi: a) et fåtall lærere var i stand til å drive pc-basert undervisning, b) det eksisrerte ingen kontroll på hva elevene dreiv på med - mange satt og spilla bl.a. WoW i timene.
6. Skal vi lage et "Raadhuset for foreldre"??
7. Forøvrig synes jeg det er kommet frem mye bra, mye til ettertanke og mangt man kan og bør ta tak i gjennom denne tråden. Det er heilt tydelig et stort behov for å få drøfta temaer som generell barneoppdragelse, og dagens situasjon i skolene. Barna våre er det dyrebareste vi har her i livet. Og desverre prioriterer ingen deler av samfunnet barna godt nok - heller ikke vi foreldre. Det er nesten for jævlig å ta innover seg...
mvh. VaW
Her treffer du svært godt Honkey!!Honkey-Chateau skrev:Det høres lett ut. Og det ER lett for de som har indre trygghet i seg selv. For resten av oss, som selv har vokst opp med utryggheten i å ha flytende grenser er det verre. For vi må først skape trygge rammer for "barnet inne i oss selv". En litt lengre reise, akkurat det.
Honkey
Et av kriteriene for å bli lærer er at du synes alle barn er noen ekle snørrete drittunger.....totte skrev:Hvor er alle disse ufyselige djevelungene egentlig? Gjennom årene har man jo truffet og blitt kjent med en hel skokk barn i alle aldere og dem jeg kjenner er uten unntak storartede små vesener. Forklaringen kan uansett ikke være at jeg er positiv mot verden og lys til sinns, ikke faen!
Nei, man kjenner jo noen lærere etterhvert også, og de er i hovedsak også i den rette enden av skalaen. Nå har man jo fått en del uavhengige skildringer av stort omfang av begredelig oppdragelsesnivå, og jeg mistror ingen av disse, men jeg synes bare det er forunderlig at barna jeg treffer er så gjennomgående trivelige. Kanskje forklaringen er at jeg kun omgås utmerkede mennesker?Anonym skrev:Et av kriteriene for å bli lærer er at du synes alle barn er noen ekle snørrete drittunger.....totte skrev:Hvor er alle disse ufyselige djevelungene egentlig? Gjennom årene har man jo truffet og blitt kjent med en hel skokk barn i alle aldere og dem jeg kjenner er uten unntak storartede små vesener. Forklaringen kan uansett ikke være at jeg er positiv mot verden og lys til sinns, ikke faen!
Jeg kan ikke huske å ha opplevd barn jeg kjenner som særlig utrivelige, men det hender jo man observerer noen i butikken fra tid til annen og da tenker jeg "omplassering".Proffen skrev:Hei Totte....
Kan det ha noen sammenheng med hvordan en opplever barn, ut fra hvilken setting en møter dem i...?
Jeg vil nødig beskrive barn som "djevelunger", det synes jeg blir for negativt og stigmatiserende.
DERIMOT møter og overhører/opplever jeg stadig oftere, både i jobbsammenheng og som "sivilist", unger som på meg virker å være udiskutabelt bortskjemte, egoistiske, høyrøstede, uinteressert og ikke i stand til å lytte det minste grann, frekke i munnen og med en lite ydmyk væremåte, lite flinke til å respektere beskjeder de får osv...
Det er disse siste punktene JEG reagerer på, og som jeg så gjerne skulle sett annerledes/bedre!
For å sette det på spissen (et lite eksempel jeg har overhørt, men ikke selv vært deltakende i):
Hva er det som, omtrent helt ut av det blå, får en unge på 12 til å be en voksen om å holde kjeft, og hvorfor i himmelens navn kan den voksne unnlate å reagere på slik atferd???
...hva ville DU sagt/gjort i en slik situasjon?
mvh
Proffen
;Dtotte skrev:
Heldigvis er det slik at man ikke å trenger omgås utrivelige typer i noen alder, og dersom jeg hadde noen på besøk med en tolvåring som ba meg holde kjeft uten at foreldrene reagerte så hadde jeg vel sagt at neste gang kunne de sette poden på kennel før de kom.
Du trenger ikke gå langt for å finne dette.......Proffen skrev:;Dtotte skrev:
Heldigvis er det slik at man ikke å trenger omgås utrivelige typer i noen alder, og dersom jeg hadde noen på besøk med en tolvåring som ba meg holde kjeft uten at foreldrene reagerte så hadde jeg vel sagt at neste gang kunne de sette poden på kennel før de kom.
Vel, som sagt, settingen kan ha sitt å si.
Men er det ikke mer og mer slik idag, sammenliknet med tidligere, at stadig flere vil ha det de ikke kan få, og de det kan få, det vil de ikke ha? Og at måten dette kommuniseres fra barns side tråkker over stadig flere grenser for hva som kan regnes for akseptabel væremåte og språkbruk?
mvh
Proffen