Baren er lukket! Subwoofer next...

K2

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2007
Innlegg
1.228
Antall liker
1.973
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
10
Da baren er koronalukket fikk jeg en ide til alternativ bruk. Åpning er ca 110x150 som jeg da vil lukke med en baffel og bruke rommet bak på ca 250x250x200 som volum i subwoofer. Er det en bra ide? Hvilke 15/18» bør evnt vurderes? Andre som har brukt naborommet til sub-
F505930F-08A6-4E95-A29E-7282084D356A.jpeg
kabinetvolum!

Subben skal spille sammen med mine Altec 817 fra 55hz med trenger ikke at gå sykt langt ned da systemet er musikk only..
 

inselwind

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
1.939
Antall liker
10.531
Sted
Toten
Torget vurderinger
11
IBHT Woofers fra Acoustic elegance kan jo være et alternativ
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.422
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Tja, det trenger jo ikke bli veldig komplisert å lage en kjapp testrigg for å få en initiell følelse/opplevelse.

Når det er sagt; vil jo en IB fungere bedre jo grundigere man går til verks. Med det mener jeg at alle ting som spiller inn på vanlig subwooferintegrasjon, vil også spille inn i en IB-løsning. Fase, romnoder og alt det der. Videre er det nok litt viktig å prøve å få så lite lydlekkasje fra baksiden/bakrommet inn i lytterommet. Her er gjerne døren et svakt punkt. Kanskje også den laftede veggen ikke er helt tett? Men som sagt: Det går å forbedre ting etterhvert.

Uansett ville jeg laget en manifold i baffelen - altså montere elementene slik at bevegelsen i membranet er 90 grader på veggen/baffelen og montere elementene mot hverandre. Da reduseres vibrasjoner til veggen/huskonstruksjonen.
 

K2

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2007
Innlegg
1.228
Antall liker
1.973
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
10
Tja, det trenger jo ikke bli veldig komplisert å lage en kjapp testrigg for å få en initiell følelse/opplevelse.

Når det er sagt; vil jo en IB fungere bedre jo grundigere man går til verks. Med det mener jeg at alle ting som spiller inn på vanlig subwooferintegrasjon, vil også spille inn i en IB-løsning. Fase, romnoder og alt det der. Videre er det nok litt viktig å prøve å få så lite lydlekkasje fra baksiden/bakrommet inn i lytterommet. Her er gjerne døren et svakt punkt. Kanskje også den laftede veggen ikke er helt tett? Men som sagt: Det går å forbedre ting etterhvert.

Uansett ville jeg laget en manifold i baffelen - altså montere elementene slik at bevegelsen i membranet er 90 grader på veggen/baffelen og montere elementene mot hverandre. Da reduseres vibrasjoner til veggen/huskonstruksjonen.
Laftet er tett! og jeg har tenkt meg at lukke rommet bak helt(tomt rom uten dør). Litt usikker på hva du mener med en manifold?
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.422
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Med manifold tenker jeg en slags halvkasse som monteres 90 grader i veggen/hovedbaffelen. Her er det flere eksempler:
Hensikten er å få redusert vibrasjon.

Hvis du har mulighet til lukke rommet godt, er det jo absolutt en mulighet. :) Jeg ville laget en kjapp prøvebaffel og sett/hørt om det høres/oppleves til å ha potensiale. Til musikk vil sikkert 2x18" være en grei start. Gjelder bare å følge litt med på membranvandringen når man drar på. Det kan evt. løses med å legge inn et subsonisk filter.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
Romnoder, vil det være ett problem når element er plan med vegg, eller lyden kommer fra åpning som er plan med vegg?
Element montert på vegg der elementets bakside er i friluft.Har det noe for seg?
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.422
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Romnodene vil være omtrent som en vanlig sub plassert der ib-suben er plassert. Nå får man ikke plassert en kassesub helt flush med veggen, men siden bølgelengdene i bassen er såpass lange, vil det vel omtrent tilsvare å ha en kassesub helt inntil veggen. Dette kan tildels avhjelpes med DSP/romkorreksjon - noe jeg tenker er et godt verktøy for å få suben godt integrert med hovedhøyttalerne. Eller man er heldig, og plasseringen gir relativt grei frekvensrespons i lytteposisjon.
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.422
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Element montert på vegg der elementets bakside er i friluft.Har det noe for seg?
Det burde kunne gå det også. Dog et par ting å være obs på. Hvis baksiden av element står rett i friluft, er det viktig å unngå fukt og vind. Samtidig kan det muligens bli et lite problem når man lukker opp døren inn i rommet. Da vil lufttrykksforandringen presse membranet ut (av rommet) siden det vil være minimal motstand bak membranet. Ville nok hatt en luftspalte mellom dørstokk og dør om en slik løsning ble valgt.
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.422
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Kan jo moroskyld linke til mitt første forsøk på IB-subwoofer.
Dette var nok til å gi blod på tann. Selve rommet var helt forferdelig. Det ljoooomet og boooomet som bare juling. Men bak alt dette romgrumset kunne man høre potensialet. Det ble mye bedre resultat nede i stuen. Så hvis bassen fra vanlige høyttalere fungerer greit/bra/kanongodt i utgangspunktet, da er det gode muligheter for at en IB-subwoofer også kan fungere riktig så godt.
 
Topp Bunn