En kjapp liten IB

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Litt inspirert av en annen tråd hvor det ble stilt spørsmål rundt IB. Dette gjorde meg litt nysgjerrig da fordelene er lette å se - i alle fall for meg som syssler med store bassreflekskasser. Et annet moment som også gjorde IB litt interessant, er at jeg har uinredet kjeller under stuen/anleggs posisjon. Veldig enkelt å få til en IB m.a.o. Det som gjør steget stort å ta er at man ødelegger parketten når man skal begynne å lage hull. Et slags point of no return.

Det finnes riktignok en del tråder om IB, men det er få som har prøvd.

Vel, i dag var jeg opp på loftet og tittet. Hmmm: Jeg har et tomt rom her. Det er et par dører i kneveggen. Jeg har egentlig utstyret jeg trenger. Vel; da ble det en kjapp liten IB :D

DSC00120.JPG


DSC00121.JPG


DSC00122.JPG


DSC00123.JPG


DSC00125.JPG
 
Sist redigert:

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Innlegg
887
Antall liker
295
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Stilig:)
Blir spennende å følge!
Hvilke elementer er det du har brukt og hvilken delefrekvens?
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Hehe. Vi er veeeldig tidlig i prosessen her. Har vel rukket et par låter. Bruker delfilteret jeg hadde nede i stua (100Hz deling). Disse Seasbassene (10" L26RFX/P) har en litt annen følsomhet. Det er også litt ulik gain mellom Bryston og røreffekttrinnet nede. Men helt på trynet låter det ikke. Må finne riktig nivå mellom sub og Tannoy - ikke så veldig langt borte nå, tror jeg.

Jeg hadde kanskje forventet noe forferdelig ljoming og gjalling i dette lille og tomme rommet, men det er ikke helt ille faktisk.
 

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Innlegg
887
Antall liker
295
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Regner med at det blir litt jobbing med nivå og delefrekvens, men absolutt spennende:)
Lykke til!
 

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Innlegg
1.514
Antall liker
568
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
TAKK!!!

Dette er spennende!
Har du regnet på hvor mange liter det er bak elementene?
10 x VAS er vel tommelfingerreglen, men er det over 4 x VAS er det verd å prøve.

Jeg har lyst/tenkt å elementere kneveggene mine, men tror det er litt lite volum.

 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
TAKK!!!

Dette er spennende!
Har du regnet på hvor mange liter det er bak elementene?
10 x VAS er vel tommelfingerreglen, men er det over 4 x VAS er det verd å prøve.

Jeg har lyst/tenkt å elementere kneveggene mine, men tror det er litt lite volum.

Volumet bak knevegg løper langs hele huset, så plenty med luft.
 

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Innlegg
1.514
Antall liker
568
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
Var det sånn : WOW!
Eller mer: hm, dette må det jobbes med...?
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Var det sånn : WOW!
Eller mer: hm, dette må det jobbes med...?
Tja...
Jeg hadde nok ikke de helt store forhåpningene, så det ligger nok et sted i mellom. Det må nok jobbes litt for å få ting til å sitte skikkelig. Men det låter slett ikke ille allerede så tidlig, så jeg har allerede fått mer troen på konseptet. Normalt ville jeg tenkt at vanlig sub i slikt rom ville vært svært vrient, så dette fungerer over forventning. Rommet er vel ikke mer enn rundt 10-12m2 og lavt under tak (190cm).

(Dog - ønsker å være bittelitt tilbakeholden så tidlig i erfaringsdannelsen).
 

OB-BB

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
5.698
Antall liker
7.867
RojohII
Dette var en skikkelig smart måte å lage IB på, nesten litt småsleipt, spør du meg.
Tipper at du har fått deg en overraskelse - og kanskje de som bor i resten av huset også? Men de burde jo være vant til litt av hvert med de fire attentommerne du har i huset fra før av.
Ser at du har skrudd litt rundt kanten - ikke sikker på om du har stivet baffelen skikkelig på baksida, men har en mistanke om at det er planen.
Hvilke elementer bruker du i veggen og hva deler du med?
Skal bli spennende å følge dette videre. Håper du deler inntrykk og sammenlikninger etterhvert.
BB
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
RojohII
Dette var en skikkelig smart måte å lage IB på, nesten litt småsleipt, spør du meg.
Tipper at du har fått deg en overraskelse - og kanskje de som bor i resten av huset også? Men de burde jo være vant til litt av hvert med de fire attentommerne du har i huset fra før av.
Ser at du har skrudd litt rundt kanten - ikke sikker på om du har stivet baffelen skikkelig på baksida, men har en mistanke om at det er planen.
Hvilke elementer bruker du i veggen og hva deler du med?
Skal bli spennende å følge dette videre. Håper du deler inntrykk og sammenlikninger etterhvert.
BB
Ja, jeg er faktisk litt positivt overrasket. Fikk et innfall i dag, og nå sitter man og lytter til en (mini) IB-sub. Faktisk litt koselig å sitte her oppe på lofttet - litt sånn mannebule-aktig.

De 10" Seas er muligens ikke det mest optimale, men man hører at de spiller helt ned. Nivå og frekvensrespons har jeg ikke kontroll på, så man må (eller iallefall bør) ha tuningsmuligheter. Nå er det bare aktiv deling 24dB/okt@100Hz uten noen form for regulering annet en gain. Selve rommet er nok ikke optimalt det heller. Tror ikke et vannfallsdiagram hadde sett pent ut. Jeg har likevel begynnt å få litt blod på tann. Rommet skal uansett gjøres noe med siden jeg skal legge opp ny tilførsel fra inntak til sikringskap, og må rive opp der baki. Det er derfor godt mulig at vi drar dette litt videre, for jeg tror det har potensiale. Kanskje en liten TV/film-stue? Kommer nok til å pludre videre med dette en stund.
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
En liten oppdatering:

Jeg har flyttet ned i stuen igjen. Rommet på loftet ble for kjipt å spille musikk i. Resonanser og refleksjoner som rett og slett ble for slitsomme og lite kos i lengden.

Så hva med IB? Tja, si det. En IB-subwoofer i dårlig lytterom gjør ingen vår. Ergo: Fungerer det med annet utstyr (og sub) på samme sted som IBen, så fungerer IBen. Og vice-versa selvsagt.

Jeg slet med å høre hva Seas-bassene gjorde og ikke gjorde, da rommet rett og slett overskygget med for mye resonansgrums. Vel, jeg hørte jo at det spiller dypt med IB. Dypbassen synes også å pumpes ut med en slags letthet/naturlighet. Muligens fordi IB øker effektiviteten/reduserer effektbehov? Lavtrykk på¨begge sider omtrent som dipol? Ikke godt å vite når rommet forstyrrer såpass. Jeg registrerte av veggen/baffelen vibrerte godt. Noe å vinne på annerledes kobling, helt klart.

Jeg har selvsagt gjort meg noen tanker underveis. Ikke veldig bastante tanker dog. Vet ikke om det er naturlig å føre disse videre i denne tråd(?) Kanskje heller i en mer allmenngyldig IB-tråd, kanskje? På et av de andre underforaene?

Men kort oppsumert: En IB integrerer og samspiller i et lytterom som en hvilken som helst annen omnipolar-sub plassert samme sted. Det jeg nok var mest spent på var i hvilken grad bakrommet skulle innvirke. Det klarte jeg ikke å lytte meg frem til siden det var så mye akustikkgrums i lytterommet (Hvilket ble bekreftet ved å kjøre Tannoyene full-range: Låt ikke bra). Uansett: Det er en spennende oppkoblingsmetode. Har fortsatt troen, men ikke uten forbehold: Det må gjøres riktig og utgangspunktet (lytterom/plassering) må fungere.
 
Topp Bunn