BALUBAS KRYPT - THE TWILIGHT ZONE

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.015
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kveldens hit for brødrene baluba i Krypten er Folk Singer i Masters-versjon på Tidal.

muddy waters folk singer.jpg

Dette er første gang Muddy Waters spilles over MonoPulse i Krypten. Burde ikke ventet så lenge. :cool:

There aren't too many blues albums that qualify as audiophile recordings, but Muddy Waters Folk Singer surely does. A wonderfully intimate session, it delivers Waters' voice in all its power and subtlety, while rendering his guitar work...with such vivid realism, you would think you were sitting in the studio.
    (Rolling Stone Magazine 1994)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.015
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Et bemerkelsesverdig album på flere enn en måte, Donald Byrds 1963-album A New Perspective kombinerte hans septett med et åttestemmers gospelkor. Og resultatet er ikke nødvendigvis det en kan forvente. Og hvilken septett! Hank Mobley, Herbie Hancock og Kenny Burrell er med. :cool:

donald-Byrd_a-new-perspective.jpeg

Denne finner du lett på strømmetjenester i både Masters og vanlig utgave.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.015
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ser ut for at Byrds gospelhardbop ikke har falt i folkets smak. Jeg tror kanskje jeg begynner å trette dere med daglige anbefalinger fra Masters-katalogen til Tidal, men en til våger jeg meg utpå med. Helt fra starten av min karrière som jazzelsker og hifientusiast har Keith Jarretts Eyes Of The Heart spilt en sentral rolle. Dette (på vinyl) tresiders livealbumet tatt opp i Theater am Kornmarkt, Bregenz i Østerrike i 1976 ble gitt ut i 1979 på ECM. Det må ha vært i 1982 at Dr. Evil introduserte meg for albumet på vinyl, selv kjøpte jeg det på CD i 1986. Jeg minnes lange lyttesessions foran den onde doktors IMF Professional Studio Monitors drevet av Nikko-forsterkersett tilkoblet en Micro Seiki RX-1500 med Koetzu Black. Arm husker jeg ikke lenger, kanskje Saec? De tredimensjonale egenskapene til denne innspillingen fascinerte oss så sterkt at vi spilte den hver eneste gang vi møttes, og det var ofte.

R-3316315-1401741134-6481.jpeg.jpg

Det hele starter med perkusjon og etterhvert bass, før Jarrett entrer scenen med sitt Garbarek-inspirerte saksofonspill før han setter seg bak pianoet. Etter det tar Dewey Redman over saksofonen. På bass var selvsagt Charlie Haden og trommer Paul Motian. På mange måter Jarrets beste band. De aller fleste Jarrett-fans trekker fram Köln som hans beste liveplate, men for meg er det Eyes From The Heart som gjelder når Jarrett med band skal oppleves foran et publikum - på fonogram. Har den på førstepress CD, ser at den ikke er så dyr på vinyl så det kommer nok et eksemplar i svart gull en gang i framtiden. Men akkurat nå er det Tidal Masters som gjelder. Jeg har den rippet til HDD også, så jeg har anledning til å teste det vs MQA hvis jeg gidder. Men ikke nå, nå er det musikken som ruler. :cool:

Litt artig at det albumet er et av få ECM-album som er lagt ut i MQA-format. Og det finner du her.

Sist redigert:

Seskage

Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Antall liker
    6.455
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    8
    Kan bare svare for meg selv, men jeg setter stor pris på anbefalingene du kommer med :)

Ikke nødvendigvis alt som faller i smak, men likevel, det utvider min musikkhorisont.

Edit: Jeg likte Byrd sitt album :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.015
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Neida, ingen fare for det. Men tempoet må nødvendigvis gå opp og ned, og i det siste har jeg kommet med en jevn strøm av daglige tips. Kanskje kommer det mer senere i kveld, og kanskje jeg finner enda mer spennende å dele fra Masters-katalogen i morgen. Keith Jarrett er ganske bra representert, nå er jeg godt inni hans album med hans svorske band, My Song. Ingen ringere enn Garbarek setter sitt umiskjennelige preg på den platen, backet av eminente Palle Danielsson på bass og Jon Christensen på trommer. Den er nok mer i din gate, Hifigirl-77. :)

Takk for fine ord om mine eklektiske musikkvalg for omverdenen i form av Kryptens krønike, Seskage.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.177
    Torget vurderinger
    2
    Ser ut for at Byrds gospelhardbop ikke har falt i folkets smak. Jeg tror kanskje jeg begynner å trette dere med daglige anbefalinger fra Masters-katalogen til Tidal, men en til våger jeg meg utpå med. Helt fra starten av min karrière som jazzelsker og hifientusiast har Keith Jarretts Eyes Of The Heart spilt en sentral rolle. Dette (på vinyl) tresiders livealbumet tatt opp i Theater am Kornmarkt, Bregenz i Østerrike i 1976 ble gitt ut i 1979 på ECM. Det må ha vært i 1982 at Dr. Evil introduserte meg for albumet på vinyl, selv kjøpte jeg det på CD i 1986. Jeg minnes lange lyttesessions foran den onde doktors IMF Professional Studio Monitors drevet av Nikko-forsterkersett tilkoblet en Micro Seiki RX-1500 med Koetzu Black. Arm husker jeg ikke lenger, kanskje Saec? De tredimensjonale egenskapene til denne innspillingen fascinerte oss så sterkt at vi spilte den hver eneste gang vi møttes, og det var ofte.

Vis vedlegget 469906

Det hele starter med perkusjon og etterhvert bass, før Jarrett entrer scenen med sitt Garbarek-inspirerte saksofonspill før han setter seg bak pianoet. Etter det tar Dewey Redman over saksofonen. På bass var selvsagt Charlie Haden og trommer Paul Motian. På mange måter Jarrets beste band. De aller fleste Jarrett-fans trekker fram Köln som hans beste liveplate, men for meg er det Eyes From The Heart som gjelder når Jarrett med band skal oppleves foran et publikum - på fonogram. Har den på førstepress CD, ser at den ikke er så dyr på vinyl så det kommer nok et eksemplar i svart gull en gang i framtiden. Men akkurat nå er det Tidal Masters som gjelder. Jeg har den rippet til HDD også, så jeg har anledning til å teste det vs MQA hvis jeg gidder. Men ikke nå, nå er det musikken som ruler. :cool:

Litt artig at det albumet er et av få ECM-album som er lagt ut i MQA-format. Og det finner du her.
    Bra. Da fikke jeg bekreftet at min favoritt med Keith Jarret er for flere enn mine ører.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.015
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke så mange av oss som foretrekker denne og dette bandet, fozzy. Da er det viktig å forenes. Nå har jeg kommet meg litt ut av jazzbasillen og spiller Four Tops forsøk på et crossoveralbum, Reach Out. Fremdeles fra Tidals Master-katalog. Graden av hvor vellykket dette albumet er finnes det sterkt delte meninger om, de fleste synes vel at Four Tops burde holdt seg mer til sjelens rene stil. Dem om det, jeg synes det er fornøyelig. :)

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.241
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Støtter Hifi-girls uttalelse.
    Fortsett med musikktips.
    Veldig mye av det jeg har oppdaget av ny og eldre musikk de siste åra er nettopp på HFS.:)
    Spesielt i tråder som din baluba.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.015
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Takker så mye, skal selvsagt fortsette med blanda drops til mine venner. Men når det blir for mye monolog må jeg få det litt på avstand noen ganger, men det varer jo svært sjelden mange dagene. :)

Litt hifirelatert. Har tidligere presentert Radionette Duett 3000, en velvoksen transistorbordradio fra 1971. Jeg tror jeg har funnet den perfekte lekekamerat til det arvegodset etter min farfar nederst i et kott i min Bergensleilighet da jeg flyttet ut av den. En Beocord 1101 fra siste halvdel av syttitallet, utstyrt kun med DIN i likhet med Radionette. Blir litt kult det, gamle skeive skiver på kassett over min farfars Duett 3000. Som han var veldig fornøyd med, noe jeg også er.

beocord 1101 web.jpg

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.241
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Vintage bokser er kult.
    Mine første LPer jeg handla på postordre på slutten av syttitallet hørte jeg på en Garrard snurrert via denne SM40:

i284008264497058335._szw1280h1280_.jpg

....på Tandberg transducere.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.015
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En slik Soundmaster med kassettspiller kunne jeg godt tenkt meg. Og når du først nevner dem, så kommer jeg også ihug noen gode receivere fra den kanten, som Soundmaster 40 uten C. Og jeg har jo uansett den Beo-en, hvis det ikke viser seg at den lider av en ikke oppdaget fatal feil. Radionettes forsterkere egner seg godt til klassisk rock, de har liksom rette grungen og musikaliteten. Dessuten er Soundmaster 40 en stilig receiver. Og SM35 hadde passet godt med Beo. Den rette lyden for klassisk rock har også Radionette TK-600, som for øyeblikket står arbeidssøkende i gangen utenfor krypten, stuet bort med sommerdekkene. Det burde egentlig ligge i kortene at jeg går for et komplett vintage Radionette-anlegg etterhvert som vintagehøyttalerne blir erstattet i transeanlegget og blir helt arbeidsledige. Gjerne med en passende platespiller (med DIN-kontakt). Jeg har egentlig grublet litt på et klassisk alt-i-et til TK-600, da med en seriøs spiller slik at det kan fungere som auditionanlegg på et framtidig platerom. Lurer på om PE-spilleren i SM 340 G/C er noe tess?

341384d1443966555-radionettes-fanklubb-radionettesm340gc.jpg

Seskage

Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Antall liker
    6.455
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    8
    Vintage bokser er kult.
    Mine første LPer jeg handla på postordre på slutten av syttitallet hørte jeg på en Garrard snurrert via denne SM40:

Vis vedlegget 469978

....på Tandberg transducere.
    En slik stod i stuen hjemme hos mine foreldre også. Fikk platespiller på plass rundt 1978, husker ikke hvilken, men husker godt at lokket ikke måtte røres når det ble spilt plater. Da ble det ulyder i stuen.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.241
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Wow, denne SM340 hadde jeg glemt, baluba.
    Denne kjøpte jeg brukt for 3000,- på tidlig 80-tall til å ha på hybelen da jeg gikk på kokkeskole på Leira i Valdres.
    Følte meg litt lurt da den ene høyttaleren skurra.
    Kjøpte nye talere på Fagernes litt senere.

Beklager, nå trur jeg jaggu at jeg juger. Det begynner å bli en stund siden dette.:rolleyes:
    Mener å huske at det ikke var platespiller på den jeg hadde. Det må ha vært sm 240:

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.015
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mange år har gått, så det er ikke så enkelt å huske alt. Men noen av disse Radionette-sakene er jo ganske stilige. Soundmaster 40-serien går B&O i næringen, til en mye lavere pris. Har sett en helt hvit og sølv SM 40, og det er ganske stilig.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.015
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Midten av syttitallet... men jeg lukter litt ironi her. ;)

Ble tatt litt på senga i dag. Mottok pakke fra Tyskland, og var litt forundret over å måtte gå på posten og hente den. Men det viste seg at jeg har bestilt feil ved et lykketreff. Trodde det eksemplaret av Carmels Set Me Free (1989, det siste i den klassiske rekken av album) var en CD, spesielt med tanke på den lave prisen og fine standen den var annonsert som. Men det som dumpet ned i postkassen var rett og slett et vinyleksemplar, oh lykke! Fikk jo også Carmels debut-EP i posten forrige uke på vinyl. De tre øvrige albumene fra perioden fram til tørken på nittitallet har jeg på CD, så nå er det viktigste av henne komplett.

Burde vel være litt forsiktig med å skrive slikt, er jo venn av henne på Facebook. Men siden jeg ikke er på Facebook lenger så betyr det så lite. :rolleyes:

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.613
    Sted
    Bergen
    Herlig med slike gode overraskelser når det i utgangspunktet er gjort en feil. Ha en fortreffelig onsdag ettermiddag. Her i Bergen regner det i bøtter og spann og det har knapt vært dagslys ute i dag. Da blir det deilig å komme hjem til teppe og sofa! :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.015
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det har vært mørkt og tungt her også, men ikke så fryktelig surt og nedbøren har vært mer i form av yr enn pøsregn. Derfor er det kosestund i Krypten nå. Går gjennom flyttelass og er fortsatt på kastestadiet. Var en tur i Borgaredalen avfallsanlegg og kvittet meg med diverse. Holdt på ved et uhell å kaste tastaturet til MOMA Mac-en min. Det ble avverget i siste liten. Samtidig som jeg kom over ei lita perle som ble med hjem, en rød Kurer i ganske fin stand. Utrolig hva folk kaster. Nettkabel fant jeg ikke, men det er ikke av eldste type så da er det vel batterier som er å få kjøpt i butikken. Vet ikke om den fungerer enda, gjør den ikke det så går den enten til den som måtte ha bruk for en defekt Kurer eller i søppelet igjen.

Lenger ned stod det en slepebrøler som så ut til å være helt i orden. Folk vet nok ikke at det finnes nok av de som gjerne vil ha slepebrøler fra åttitallet og villig betaler mer enn jeg hadde betalt for noe slikt. Dessverre for langt nedi kassen til at jeg rakk den. :rolleyes:

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.613
    Sted
    Bergen
    Folk kaster mye rart som de ikke aner verdien av, men til gjengjeld beholder mange også ting som ikke har verdi overhodet. Det går vel oppi opp til slutt.
    Kos deg i krypten. Masse! :)

frog79

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Antall liker
    719
    ive seen things.jpg

Jeg har sett ting nede i kassene på gjenvinningsstasjoner som ville ha fått enhver voksen mann med vett til å gå ned i knestående og hylgrine som en liten skolejente..

Så ja.. det er utrolig hva folk får seg til å kaste..

Frog79

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.015
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Forbruker- og overflodsamfunnet... :-X

Folk kaster mye rart som de ikke aner verdien av, men til gjengjeld beholder mange også ting som ikke har verdi overhodet. Det går vel oppi opp til slutt.
    Koser meg, og spiller for første gang en CD som jeg kjøpte da du og jeg var på Shabby Records, Born To Rock fra 1989 av Carl Perkins. Den er spilt inn i Nashville, og selv om jeg fortsatt holdt kontakt med Perkins i 1989 så kan jeg ikke huske dette albumet. Men det var så mange venner og bekjente som gav ut plater på den tiden, så noe må gå tapt i hukommelsens irrganger.

R-3930150-1398027652-9020.jpeg.jpg

Platen er spilt inn i Nashville, men det er definitivt et rockabillyalbum. Helt klart litt inspirert av at flere artister fra femti- og sekstitallet gjorde revitaliserende comeback på åttitallet, og det på en god måte. Synes rett og slett dette er ganske kult, litt teddyboy som jeg tross alt er i hjertet. Og med en sound som er åttitalls på den bedre måten, beefy men uten oppblåste trommer.

Dessverre kan jeg ikke henvise til strømmetjenester, der er det ikke å oppdrive. Ei heller finnes det noen CD-eksemplarer å få kjøpt fra Discogs-selgere. Men vinyl er det mulig å få tak i til en fornuftig pris. Hvis du liker rockabilly. :cool:

Edit: Glemte å nevne at The Jordanaires bidrar på kor. :)

Sist redigert:

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.613
    Sted
    Bergen
    Jeg har enda ikke fått somlet meg til å vaske de platene jeg kjøpte. Sånn går det når julebord tar over helgen og en bruker halve uken på å ta igjen tapt søvn ;)
    Men til helgen blir det rolig. Da har jeg alle planer om å låse meg inne sammen med anlegget. Da får julestri være julestri, jeg tar meg helgefri fra alt sammen.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.015
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tar sin tid noen ganger. Har jo ikke fått vasket den jeg kjøpte jeg heller, men det får vente til jeg får meg vaskemaskin. Vet ikke helt om det har kommet folk i familien for øre enda, men det er en Knosti jeg ønsker meg. Så stor er ikke samlingen at jeg ikke får til å vaske over den i små økter fra tid til annen. Og får jeg det ikke til jul så står det på kjøpslisten over nyttår.

Broderen og jeg skal fikse jord på Technics i løpet av uken. Tror ikke den blir så ømfintlig bare den får seg en jordkabel fra spiller til RIAA. Har et håp om at den kombinasjonen ikke krever jordspyd, men det kommer også. Funk har stått for lenge ubrukt, men jeg har heldigvis kunne spille av vinyl takket være Technics-en.

Ettermiddagen har vært preget av engelsk progrock, Strawbs. Først ute var klassiske Hero and Heroine på CD. Den ble fulgt av Bursting At The Seams på Tidal. Vanlig hifi. Hero and Heroine finnes også på strømmetjenester, men det var litt dykking i samlingen som førte meg hit. Mange mener at Bursting At The Seams er deres beste plate, men jeg er nå like glad i Hero and Heroine. Kanskje det er hitlåten Part Of The Union som gjør at så mange liker den best?

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.613
    Sted
    Bergen
    Du må lage ønskeliste! Jeg gikk ut tidlig og sa til familien at de som ikke kom med ønskeliste fikk sure sokker til jul. Og jammen fikk jeg lister, julehandelen i år har vært easy peasy. Orket ikke tanken på å drasse rundt i butikkene på leting etter noe passende i år. Dessverre synes jeg julehandelen er litt for masete. Kjekt å gi bort, men ikke handle inn.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.626
    Torget vurderinger
    1
    Forbruker- og overflodsamfunnet... :-X

Koser meg, og spiller for første gang en CD som jeg kjøpte da du og jeg var på Shabby Records, Born To Rock fra 1989 av Carl Perkins. Den er spilt inn i Nashville, og selv om jeg fortsatt holdt kontakt med Perkins i 1989 så kan jeg ikke huske dette albumet. Men det var så mange venner og bekjente som gav ut plater på den tiden, så noe må gå tapt i hukommelsens irrganger.

Vis vedlegget 470123

Platen er spilt inn i Nashville, men det er definitivt et rockabillyalbum. Helt klart litt inspirert av at flere artister fra femti- og sekstitallet gjorde revitaliserende comeback på åttitallet, og det på en god måte. Synes rett og slett dette er ganske kult, litt teddyboy som jeg tross alt er i hjertet. Og med en sound som er åttitalls på den bedre måten, beefy men uten oppblåste trommer.

Dessverre kan jeg ikke henvise til strømmetjenester, der er det ikke å oppdrive. Ei heller finnes det noen CD-eksemplarer å få kjøpt fra Discogs-selgere. Men vinyl er det mulig å få tak i til en fornuftig pris. Hvis du liker rockabilly. :cool:

Edit: Glemte å nevne at The Jordanaires bidrar på kor. :)
    Vet ikke helt om det omslaget der hadde slått an blant dagens tenåringer...

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.015
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vel, du er nok inne på noe der. Men noen av dem kan finne på å like musikken. Hvis jeg ikke husker feil så har frøkna i Casa Evo tendenser i retning av rockabilly. Eller hadde, disse tenåringene er så flyktige. Ser en form for rød tråd i juniors skiftende musikksmak, og det er ikke slik at han legger ting bak seg for godt. De bare skifter fokus oftere enn vår generasjon gjorde, noe som kan føre dem i uante retninger når de kommer til anerkjennelsen om at dagens populærmusikk ikke har en like rikholdig meny å tilby. Vil vi gamle hevde... :rolleyes:

Men det der er altså ei knall plate. Dere blakker dere ikke på å bestille et eksemplar, € 8 i mint tilstand fra Frankrike. De fleste av låtene er nykomponerte av ham selv og en av hans sønner, Greg. Jeg har faktisk Gregs gamle Zippo liggende et sted, jeg byttet den til meg mot en halvliter i Oslo eller Bergen i 1987. Fresh rockabilly som er tro mot musikkens sjel fra 1989, altså. :cool:

Her er jeg i ferd med å runde av etter en kveld foran TV-skjermen (binge watching av serien Good Place på Netflix. Anbefales!), og musikk er det som står på menyen. For å være presis, Chet Bakers Baker's Holiday fra 1965. Det er ikke en av hans beste plater, men i mine ører langt bedre enn det meste av hans øvrige produksjon i perioden. Jeg har jo skrevet det mange ganger før, Baker fra ca 1960 og fram til comebacket på syttitallet er så sterkt preget av hans rusmisbruk at jeg opplever at det ofte går ut over kvaliteten på hans ytelser. Det som gjør Baker's Holiday annerledes enn mange andre fra den tiden er at han åpenbart er i en av de bedre formperiodene på sekstitallet. Hvordan vet vi det? Rett og slett fordi han får lov til å synge. Det første som forsvant når han var i dårlig form var stemmen, Keepnews nektet ham å synge på et i mine ører oppskrytt album fra årene før dette.

Ellers er det fortsatt flygelhornet som gjelder, som er en annen indikator på at han ikke har vært helt i form. Han har altså på denne platen hatt krefter til å synge, men ikke til å spille trompet. Det siste tror jeg hadde med at han ble lat i utviklingen sin. Det virker for meg som om han på dette albumet egentlig er i god nok form til å spille trompet, men det har blitt så komfortabelt for ham å plukke opp flygelhornet isteden. Dette er bare noen tanker jeg gjør meg fordi jeg opplever at jeg har skjønt litt av hvordan han fungerte, og ser helt klar sammenheng mellom ytelse og rusmisbruk i hans karrière. Eller kanskje det hadde med god tilgang til topp kvalitet heroin som gjorde at han ytte best i enkelte perioder. For eksempel på synes jeg at hans teknisk og kunstnerisk beste periode etter femtitallet er tiden hans på Steeplechase i København. Neppe en by for helsekuropphold for en hardhudet junkie. Eller kanskje det var det? Konen hans fortalte meg i Haugesund i 1983 at han hadde vært uten heroin en god stund. Men det var fire år etter at han spilte inn de mest ikoniske Steeplechase-utgivelsene. Og det er naturlig å undre seg hvordan slikt forløper seg i en så ubehjelpelig narkoman som han faktisk var. Han var ikke den ressurssterke Miles Davis, han var den typen som du gjerne traff under broen samme med de andre utslåtte individene med sprøytestikk over alt.

Men tilbake til Baker's Holiday. Den heter det fordi det er en hyllest til Billie Holiday, så låtene er fra hennes katalog. Altså byr det på mer vokal enn vanlig på hans sekstitallsplater. Tromp... flygelhornet hans er lyrisk som faen, slik er det nå engang med Chet Baker. Han uttrykker følelser, og kanskje det er derfor vi gjerne dyrker middelmådige album fra ham. For det gjør jo jeg også. Dette synes jeg er flott, men det har ingen stor kultstatus så kritikerkorpset er neppe panegyriske i alle fall. Kanskje det blir for pent? Ikke vet jeg, men for meg er det å høre ham i noe jeg tolker som fint balansert form en glede for ørene. En annen glede for både meg og sikkert mange andre er at den er å finne som Tidal Masters.

Og med det skjenker jeg meg en bitteliten klunk, hever glasset rett i været for å ikke diskriminere noen himmelretninger, og sier skål. Chet er ferdig, jeg må finne noe annet å avrunde med fordi jeg er liksom ikke helt ferdig. Men god natt kan jeg skrive, for det blir med den ene klunken. :)

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.856
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Enig.
    Tilårskommen, bredbent herremann med litt for store briller og "slåbrok", med rompa lent mot en 80-talls Amcar er nok ikke helt 2017:)

Dessuten - han fremstår vel på dette coveret som prototype på foreldres illustrasjon om hvem deres små barn ikke skal ta i mot godteri fra;).

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.613
    Sted
    Bergen
    Chet Baker sin Baker's Holiday var perfekt på ørene en torsdagsmorgen på arbeid. Takk for denne!

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    63.379
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    84
    Enig.
    Tilårskommen, bredbent herremann med litt for store briller og "slåbrok", med rompa lent mot en 80-talls Amcar er nok ikke helt 2017:)

Dessuten - han fremstår vel på dette coveret som prototype på foreldres illustrasjon om hvem deres små barn ikke skal ta i mot godteri fra;).
    Ja han ser en smule slesk ut :):)

O

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.241
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Sorry ptb. Jeg leste ikke balubas innlegg godt nok (er på jobb)
    Jeg var 10-15 år for tidlig ute der gitt.
    Jeg trodde dette var 70-talls:rolleyes:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.015
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Sorry ptb. Jeg leste ikke balubas innlegg godt nok (er på jobb)
    Jeg var 10-15 år for tidlig ute der gitt.
    Jeg trodde dette var 70-talls:rolleyes:
    Men musikken tilhører femtitallet, dette er stort sett tradisjonell rockabilly men avslutter med en ballade som viser at Perkins kunne mer enn å lage musikk for teddyboys. Forresten er ikke det der en slåbrokk, det er ei røykejakke i cat clothes style. Put Your Cat Clothes On var forresten hans siste store hit i 1957. Etter det ble tilværelsen preget av å være gitarist i Johnny Cash' band, han og bestekompisen Johnny både turnerte, spilte inn plater og bodde sammen gjennom sekstitallet. Familiene Perkins og Cash delte faktisk hus i Memphis det tiåret. Det var nok litt hippiefilosofi som snek seg inn i country- og rockabillygutta også på den tiden.

Her er tittelsporet framført live da platen kom ut.

Har funnet fram den gamle Bodum-kannen etter middag. Malte bønner omtrent midt imellom kokmalt og filtermalt. Deilig svart ettermiddagskaffe, mmmmm. :cool:

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.626
    Torget vurderinger
    1
    Enig.

...og for all del, ikke sett deg inn i bilen hans!!!

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.015
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hu der gagadama som bor i Zappas hus i LA har nok fått noe fra samme skredder, ja. Kjøttkjoler kommer og går med ujevne mellomrom vil jeg tro. Ustabilt nett her i nabolaget til Kopervik Kirke i dag. Nedetiden er ikke så lang, men lang nok til at jeg har spilt CD og latt strømmingen være. Men nå har nettet fungert stabilt en stund så jeg våger meg på med Isaac Hayes fra Tidal, genistreken Black Moses. Alle hans klassiske album ligger ute i Masters-versjoner. Så det velger jeg. 8)

Ellers kan jeg opplyse tøyseguttene om at den Carl Perkins jeg kjente hadde en betydelig strengere seksualmoral enn undertegnede kan påstå å ha hatt i livet. :rolleyes:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn