BALUBAS KRYPT - THE TWILIGHT ZONE

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Grattis med dagen :) Viktig å kjøpe gaver til seg selv. Da vet man både at man får og at man liker det en får ;)
    Ha en strålende dag videre :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Takk skal dere ha, gutter. :)

    I dag har jeg tillatt meg å ikke gjøre noe som helst utover å handle litt mat og hente ei plate i posten. Lapskaus til middag, ingen spesiell feiring av dagen. Nå slanger jeg meg dovent i sofaen og lytter til Hugh Lauries oppfølger til Let Them Talk på Tidal. Han fortsatte i samme stil med god lyd og standardlåter fra blues- og jazzkatalogen. Jeg hadde sånn måtelig sans for Let Them Talk, og jeg synes etter et spor at denne heller ikke gjør seg bort. Noen få sekunder ut i spor to slår det meg at dette albumet kanskje blir en mer variert opplevelse enn det som kom før det. Tangotaktene kom litt overraskende på meg, og det faktum at han i de to første sporene synger duett er en forfriskende variasjon.


    Hele albumet finnes på YouTube som dere ser, kjekt for de av dere som ikke har abo på en strømmetjeneste, eller har det på fysisk format. :cool:
    I koppen har jeg nybrygget Kharisma fra Bodum-kannen og ved siden av ligger en Kvikklunsj, de store kjedene har jo priskrig på påskesjokoladen over alle påskesjokolader. Livet er ikke så verst når man tar det heeelt med ro og lyden er akkurat slik jeg vil ha den i Krypten.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.379
    Antall liker
    63.392
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Enda et år lagt til på vektskålen! Skumle greier :D Gratulerer med dagen, balubaen :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Takker, Karmana og tkr. Du får en melding fra meg senere i kveld, Tønnes. Fikk telefon om at jeg kanskje får en invitasjon senere som berører deg. Har fått litt blod på tann, har selv bestilt hylleknekter som jeg har tenkt skal bære ei lengre hylle enn vanlig for platespillere slik at jeg får plass til enten to grammofoner eller flere kilder som CD (også toppbetjent) ved siden. Min Funk er jo en lettvekter, så det skal mye til for at ei hylle blir for lang hvis den bare ikke er laget i et materiale som flekser.

    Et siste prosjekt jeg skal diskutere med den personen jeg håper å avlegge et besøk til i kveld er å lage noen open frame-stativer til TK600, ala Harbeth osv. Pusse dem ned og legge på et nytt lag lakk og plassere dem på passende store open frame-stativer vil gi et visuelt løft som er formidabelt. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.488
    Antall liker
    84.322
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Gratulerer med dagen! «Gave» står og venter på deg :rolleyes:
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Thanx, folks! Bursdagssang av selveste Jimi, klarer nesten ikke å vente til Muddy Waters er ferdig med Folk Singer (Tidal Masters) for å få hørt den. Det er bare et par spor igjen, så jeg skal klare å styre nysgjerrigheten de minuttene. :D
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med dagen! «Gave» står og venter på deg :rolleyes:
    Gotta love you, man! Men på en platonisk og sømmelig måte, naturligvis. Jeg gleder meg som et lite barn, spesielt nå som verden rundt meg endelig begynner å skjønne at det finnes andre medier enn CD og vinyl som kan digges. ;D
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.155
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Gratulerer. Bare noen dager etter meg:)

    Laurie´s plater er regelrette måha objekter. Synd det ikke har kommet mer fra den kanten:(
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Enig i at han godt kunne vært mer produktiv som musiker, men han anser sikkert seg selv som hobbymusikant. Tjener nok mer på å spille inn en film enn å dra på en tilsvarende lang turné, i alle fall mer enn han tjener på platesalg sålenge det er standardlåter han framfører. Ikke at jeg tror han er kynisk, men det spørs om han har råd til å jobbe for mye med musikk. De rike har noen ganger samme problem som fattigfolk, på et annet nivå. Også de må prioritere sin tid. :rolleyes:
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.155
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Kan godt hende, men jeg synes det er dårlig gjort at han gjør det til vårt "problem";)

    Men - kanskje det er håp nå som serien han har hatt hovedrolle i nylig ble lagt ned.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mary Wilson fyller 73 år i dag, noe som har ført til et dykk i The Supremes katalog for meg. Ferdig med det nå, Harold Melvin & The Blue Notes har tatt over anlegget. The Supremes trenger dere ikke en anbefaling for å spille, det spilles vel med ujevne eller jevne mellomrom av så og si alle? Da er det på sin plass med noe så uvanlig som en filmanbefaling fra Kryptens vokter. Det var på den lokale videosjappa i Olgiata at jeg fant filmen Dreamgirls. Det var ikke sjelden jeg leide video den tiden vi hadde bolig i Roma, for det vi fikk inn på vanlig antenne var ikke spreke sakene. Så variasjon trengte jeg, og uten anlegg så passet det fint med en musikkfilm.


    Det er stjernespekket, er inspirert av The Supremes historie, det er hauger av Oscar og Golden Globe-nominasjoner med godt utfall, og historien er fengslende og til tider rørende. En riktig tåreperse vil kanskje noen kalle dette, men jeg kaller det god underholdning. Flotte rolle- og sangprestasjoner, en velfortjent Oscar til Jennifer Hudson for hennes dypfølte tolkning av Effie White, som er inspirert av virkelighetens tragiske Florence Ballard. Det var flere slike filmer om soulartister på den tiden, alle verdt å se. :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Takker for den, HC. Kritiske røster hevder at jeg aldri forlot den første... :rolleyes:

    Forlot spillingen av Harold Melvin & The Blue Notes for å ta en dusj, og etter at jeg kom tilbake fortsatte jeg med dette sporet. Albumet ligger på din favoritt strømmetjeneste, og heter bare Harold Melvin & The Blue Notes. :cool:

     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Takker for den, HC. Kritiske røster hevder at jeg aldri forlot den første... :rolleyes:

    Forlot spillingen av Harold Melvin & The Blue Notes for å ta en dusj, og etter at jeg kom tilbake fortsatte jeg med dette sporet. Albumet ligger på din favoritt strømmetjeneste, og heter bare Harold Melvin & The Blue Notes. :cool:

    Min favorittsang av Harold M! :)

    Er det bare meg som synes det, eller er det et usedvanlig godt opptak, både lydmessig og produksjonsmessig?

    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Teddy var smooth, en bauta i syttitallets R'n'B. Her spilles litt gospelorientert musikk av en av TTs anbefalte artister, Eric Essix.


    Herlig produksjon, og ikke fullt så smooth som hans øvrige repertoar. Men smooth nok. Finnes på din favoritt strømmetjeneste.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Thank God for Jack White!

    Det er mange flere grunner enn musikken til Jack White og The White Stripes vi kan takke White for. Hans kanskje viktigste funksjon i musikkindustrien er som konservator som holder den angloamerikanske tradisjonsmusikken levende. Gjennom sitt plateselskap Third Man Records relanserer han album som har vært ute av print i rundt 60 år, og enda eldre musikk som opprinnelig kun har vært å få på urgamle steinkaker.

    Ei som debuterte etter at vinylen var kommet og revolusjonerte utbredelsen av populærmusikk er Wanda Jackson. Født i 1937 er hun like gammel som mine egne foreldre, det vil si 80 år. Hun er en av mine store heltinner i musikkhistorien som rockabillydronnningen. Da passer det godt å fokusere på henne på den internasjonale kvinnedagen 8. mars. Det er dagen for å hylle våre kvinnelige kulturikoner i dag. :)

    I 2011, da Wanda var hele 73 år gammel, dro Jack White henne i studio for å spille inn et fyrverkeri av ei plate med låter fra hennes egen æra. Ikke alt er rockabilly, men de to får det til å rocke uansett. Utrolig nok har Wanda Jackson bevart sin røffe ungpikestemme helt opp i våre dager, og sammen med White beviser hun her at det er mulig å rocke til Gamle-Erik eller St. Peter slipper oss inn i evigheten. Selv Andrew Sisters store hit fra 1945, Rum And Coca Cola, blir en rockelåt i deres hender. Albumet tittel er passende nok The Party Ain't Over. I 1960 gav hun ut et album med tittelen There's a Party Goin' On. :cool:


    The Party Ain't Over finner du på din favoritt strømmetjeneste. Her er de live på Late Show med David Letterman.


    Til slutt kan vi koste på oss hennes største hit, Let's Have A Party fra 1958.


    Og med det ønsker jeg alle kvinner gratulerer med dagen! ;D
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.379
    Antall liker
    63.392
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Vet jo selvfølgelig at Jack White er en mann med mange jern i ilden, men dette var nytt for meg.

    Note to self: sjekk ut Wanda Jackson :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Bravo, Cash! Tenkte nok at det fantes de som har dette albumet blant oss. Som en liten tilfeldighet så spilte de Seven Nation Army på baderomsradioen da jeg gikk på do etter å ha skrevet posten om Wanda Jackson og Jack White. :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nå til et lite visuelt avbrekk på ettermiddagen. Rydder i uåpnede esker fra flyttingen i desember, og har nå kommet til esken med lysbilder og negativer. Noen få papirbilder er det også i esken, og dette er et bilde som betyr mye for meg. Negativene (som jeg fortsatt har) ble ødelagt i framkallingen på grunn av gamle kjemikalier i en av Karmøybladets tanker. Jeg fikk med andre ord ikke brukt dette bildet i artikkelen jeg skrev om Marius Müller, måtte ty til et livebilde fra den rullen som gikk ned i den andre tanken.

    Omtrent et år senere fikk jeg det for meg å jobbe med negativene i mørkerommet. Jeg tilbrakte flere timer i mørkerommet med et eneste bilde, det utblåste negativet som ligger i bunn for dette bildet. Med et tregt baryttpapir og utallige etterbelysninger av de forskjellige partiene i bildet fikk jeg til slutt fram dette resultatet. Det kom aldri på trykk i noen publikasjon.

    marius muller web.jpg


    Repro med Samsung S4 i dårlig lys gjør at det er mindre skarpt enn originalen. Men stemningen fra det hyggelige intervjuet mitt med Müller synes jeg skinner gjennom, og da er jeg ganske fornøyd med dette lille gjensynet med åttitallet. (Copyright: baluba 1986/87)
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.488
    Antall liker
    84.322
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Du verden, her går det i Teddy Pendegrass uten noe som helst notis.
    Ok, har jo vært i EU. ;)
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.488
    Antall liker
    84.322
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Kos deg med musikken og riktig god helg baluba. En liten låt fra nord, med hilsen fra det østenfjeldske Hurrahølet ;)

    Terje Nilsen - Æ går ikkje så mye ut nu

     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En fin, gammel klassiker i nordnorsk språkdrakt og tonesetting fra Paris i mellomkrigstiden, er det mulig å ikke digge det? :cool:
    Takk for tipset, rett til Tidal for meg også i kveld.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Og her er et lite klipp fra fredagens gig med stoner-psych bandet mitt. Speller ikke bare pønk. Jointhugger, enjoy. :rolleyes:

     

    TerryGib

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2011
    Innlegg
    1.680
    Antall liker
    2.882
    Sted
    Bergen
    Hei,
    Holder på med en liten opprydding og kom over endel innspilte kassetter.
    Trodde alt var kassert sammen med Nikko spilleren for 10-20 år siden.
    Så mitt spørsmål e om eg kan ta turen bort i bosscontaineren med god samvittighet -
    eller e det noen som har interesse av brukte bånd?
    Ca 40 stk av BASF og 30 av div. TDK, Maxell, Denon. Ingen NOS.
    Tg

    373042CE-C421-4D32-8899-B8407A3C0C20.jpg
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det er interesse for brukte bånd sålenge de er av god kvalitet. Det som er synlig på toppen av bunken er ganske gode Basf Chromdioxid Super II, som jeg brukte endel av på midten av åttitallet. Absolutt et godt bånd som jeg ikke kaster, og gjerne plukker opp hvis det dukker opp på gjenbruksjappa nedi Kaigaten. :)

    Takker for oppmerksomheten i forbindelse med dagen som var. Den videoen skal jeg se med en gang Guttemusikken er ferdig på Radio102.no. :cool:
    Et program som anbefales på det varmeste. Lørdager startes best med Popquiz på P1/P13, søndager startes best med Guttemusikken på Radio 102.
     
    Sist redigert:

    TerryGib

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2011
    Innlegg
    1.680
    Antall liker
    2.882
    Sted
    Bergen
    Ja, det er interesse for brukte bånd sålenge de er av god kvalitet. Det som er synlig på toppen av bunken er ganske gode Basf Chromdioxid Super II, som jeg brukte endel av på midten av åttitallet. Absolutt et godt bånd som jeg ikke kaster, og gjerne plukker opp hvis det dukker opp på gjenbruksjappa nedi Kaigaten. :)
    Takker for svar.
    Då skal eg få levert kassettene til gjenbruk - butikken i Kaigaten har eg ikkje fått med meg.
    (Om ikkje du eller andre her inne ønsker å overta kassettene - då kan det selvfølgelig ordnes.)
    Fin tråd dette - mykje interessant stoff om musikk i mange retninger.
    Tg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn