Balansert eller Ubalansert

bmf

Medlem
Ble medlem
24.08.2007
Antall liker
0
Jeg har akkuratt kjøpt meg en Hegel CDP4A Mk 2 og har en Hegel H1 Mk 3 fra før.
Lurer på om noen vet om det lønner seg mest å bruke Balanserte eller ubalanserte
signal kabler mellom dem. Jeg tenkte att Hegel mest sannsynelig har lagt litt bedre
kvalitet i en av de 2 utgangene og inngangene, og lurer på om noen kan svare meg på
dette?

L

lark

Gjest
Jeg har samme spiller og en Hegel H200. Jeg kjører nå ubalansert fordi jeg synes det låter best.
Prøv begge deler og bestem deg for hva du liker best. Her er det snakk om preferanser. Forskjellene mellom utgangene er ikke store.

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Der er også det aspekt at der ikke findes xlr stik i en ordentlig kvalitet. Mig bekendt er de alle nylonisolerede.

L

lark

Gjest
Enkelte hevder at fordelen med det balanserte prinsipp ligger i selve signaloverføringen mellom apparatene. Om et apparat er fullbalansert tvers igjennom fra inngang til utgang har liten betydning.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.737
Torget vurderinger
0
lark skrev:
Om et apparat er fullbalansert tvers igjennom fra inngang til utgang har liten betydning.
Hvis du sjekker prinsippene til www.ayre.comså virker det som du uttaler deg - mot bedre vitende ;)

Dette innlegget er redigert av bjornh på grunnlag av Hifisentralens regel 1. Flageborg, når du henviser til noe som er korrekt og at andre tar feil, gjør det på en høflig og korrekt måte.

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.808
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Flageborg skrev:
lark skrev:
Om et apparat er fullbalansert tvers igjennom fra inngang til utgang har liten betydning.
Hvis du sjekker prinsippene til www.ayre.com så virker det som du uttaler deg - mot bedre vitende ;)

Dette innlegget er redigert av bjornh, jfr. Hifisentralens regel 1.
Du måtta bare på banen nå Flageborg ...hehe.

Hos meg er det største pre'et på det ene kontra det andre; nemlig at XLR sitter som støpt og har aldri opplevd kabelbrudd med slike. Men, det er her ;).

Eller må jeg også pugge litt ayre-dot-com?

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Har jeg hatt muligheten til å bruke balansert så har jeg alltid gått for den løsningen, jeg kan ikke si at jeg har hørt de store forbedringene, men en XLR kontakt er ihvertfall et langt stødigere design enn en RCA kontakt.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.737
Torget vurderinger
0
Grumpy skrev:
Du måtta bare på banen nå Flageborg ...hehe.
Direkte "vranglære" eller "kjetteri" må tas ved roten........... ;)

Ayre er en av FÅ produsenter som ikke lurer kundene med lettvinte "balanserte" løsninger.

Det har lite eller ingenting for seg å benytte balanserte kabler i forhold til RCA - når man ikke fører signalet balansert i HELE signalveien ;)

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
To fordeler med balansert kabel, uansett hva som er inni boksen:
1) Mindre følsomhet for innstrålt støy fra strømledninger etc (common mode rejection)
2) Mulig å bryte jordsløyfer uten å koble fra sikkerhetsjord (ground lift)

Om dette er nok til å oppveie de ekstra kretsene som konverterer mellom ubalansert og balansert signal i en ubalansert konstruksjon finner du enklest ut ved å prøve.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.344
Torget vurderinger
1
Flageborg skrev:
...

Hvis du sjekker prinsippene til www.ayre.com så virker det som du uttaler deg - mot bedre vitende ;)

Dette innlegget er redigert av bjornh, jfr. Hifisentralens regel 1.
Mange velanskrevne hifi-produkter og -produsenter bruker ikke såkalt «fullbalansert» forsterkertopologi, foruten nærmest samtlige produsenter av profesjonelt utstyr. Fordelene med balansert forsterking er ganske begrensede: ~6 dB mer headroom (potensielt spenningssving) for en gitt forsyningsspenning, undertrykking av harmoniskforvregning av lik orden, og ~3 dB bedre SN for et gitt signalnivå. Prisen er ca dobbelt så mange komponenter og et vesentlig mer kronglete/komplisert kretsutlegg. Totalt sett er fordelene ganske bagatellmessige sammenliknet med prisen.

mvh
KJ

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.344
Torget vurderinger
1
Flageborg skrev:
...
Det har lite eller ingenting for seg å benytte balanserte kabler i forhold til RCA - når man ikke fører signalet balansert i HELE signalveien ;)
Fordelene med balansert signaltransmisjon realiseres helt og fult (innenfor de aktuelle kretsløsningenes potensiale/begrensninger) ved konvertering fra balansert til ubalansert. Dette spesifiseres som «common modeundertrykking» i mottakerkretsen. Med hensyn til å realisere fordelene knyttet til balansert signaltransmisjon så er det helt unødvendig med «fullbalanserte» kretsløsninger.

mvh
KJ

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.730
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Jeg innrømmer lett at jeg fortrekker XLR, da jeg liker tanken at jord (den som skal lede støy) går gjennom egen leder, og ikke sammen med med en signalleder. For meg (som ikke er utdannet innen faget) virker det litt ugunstig å kjøre avløpet fra takrenna inn på drikkevannet, for så ta ut samme mengde avløpsvann "lengre bort", og samtidig håpe at det ikke har blandet seg med ferskvannet. Noen kommer sikkert til å fly i flint av denne uttalelsen, men tar ikke det så tungt.. :)

L

lark

Gjest
Flageborg skrev:
Dette synet deler blant andre ikke Conrad Johnson med deg. Men de farer jo som alle vet med "vranglære og kjetteri".

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.461
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Der er nok Ayre og Flageborg mot Røkla*.

*Røkla er litt av en gjeng, og noen av dem er fullt ut i stand til å vise at Flageborg tar feil og Ayre skriver mot bedre vitende.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
569
Torget vurderinger
1
lark skrev:
Flageborg skrev:
Dette synet deler blant andre ikke Conrad Johnson med deg. Men de farer jo som alle vet med "vranglære og kjetteri".
Jovisst, dette deler CJ med han.. Hvor står det at CJ ikke deler det synet? De har vel ingen produkter med balanserte utganger, og kan derfor umulig mene at det er en fordel med balanserte kabler/innganger/utganger.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
569
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Der er nok Ayre og Flageborg mot Røkla*.

*Røkla er litt av en gjeng, og noen av dem er fullt ut i stand til å vise at Flageborg tar feil og Ayre skriver mot bedre vitende.
Det er da naturlig at har man en balansert forsterker så vil det låte (litt) bedre med et balansert signal? Er det egentlig vanskelig å forstå? Det låter absolutt best slik i alle tilfeller jeg har vært borti balanserte forsterkere. Ayre har dessuten ikke påstått at det er en revolusjonerende forskjell, men litt forskjeller er det (ellers hadde de selfølgelig ikke bygget balanserte forsterkere)

V8star

Medlem
Ble medlem
05.03.2008
Antall liker
0
min erfaring på mitt oppsett var betrakteli bedre lyd med og kjøre ballansert

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.068
Torget vurderinger
1
Dersom man har EC eksempelvis, vil XLR fungere best. Ikke alle komponenter diskriminerer like mye mellom RCA og XLR, noe som virker å ha sammenheng med produsentenes prioriteringer.

Mvh. Bjørn

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Antall liker
1.716
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
På komponenter som er "balanserte kostruksjoner" ville jeg gått for xlr. Det er heller ikke alle produkter som er "balanserte konstruksjoner" selv om det finnes xlr kontakter på baksiden...

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.461
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Man skrev:
Det er da naturlig at har man en balansert forsterker så vil det låte (litt) bedre med et balansert signal? Er det egentlig vanskelig å forstå?
Leste du KJ's innlegg?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.344
Torget vurderinger
1
2m skrev:
På komponenter som er "balanserte kostruksjoner" ville jeg gått for xlr. Det er heller ikke alle produkter som er "balanserte konstruksjoner" selv om det finnes xlr kontakter på baksiden...
Bare for flisespikkeriets skyld ... man kan oppnå fordelene med balansert signaltransmisjon (undertrykking av innstrålt støy) med et ubalansert signal inn på en balansert inngang ... go figure ...

mvh
KJ

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
KJ skrev:
2m skrev:
Bare for flisespikkeriets skyld ... man kan oppnå fordelene med balansert signaltransmisjon (undertrykking av innstrålt støy) med et ubalansert signal inn på en balansert inngang ... go figure ...

mvh
KJ
Ja, det er ikke nødvendig at pin 2 og 3 har samme nivå med motsatt fortegn. Mottakeren tar bare differansen av dem, og alt som har samme fortegn og nivå på de to ledningene forsvinner sporløst. Du kan godt ha "ubalansert" signal på pin 2 og konstant 0 volt på pin 3. Det vil funke, og pin 3 vil da helt enkelt vise mottakeren hva som skal fjernes fra signalet. Du vil få et lavere signalnivå enn hva mottakeren forventer å se på en XLR-inngang, men det fikser man enkelt med volumkontrollen.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.344
Torget vurderinger
1
asbjbo skrev:
KJ skrev:
2m skrev:

mvh
KJ
Ja, det er ikke nødvendig at pin 2 og 3 har samme nivå med motsatt fortegn. Mottakeren tar bare differansen av dem, og alt som har samme fortegn og nivå på de to ledningene forsvinner sporløst. Du kan godt ha "ubalansert" signal på pin 2 og konstant 0 volt på pin 3. Det vil funke, og pin 3 vil da helt enkelt vise mottakeren hva som skal fjernes fra signalet. Du vil få et lavere signalnivå enn hva mottakeren forventer å se på en XLR-inngang, men det fikser man enkelt med volumkontrollen.
Det er dog en fordel å impedansmatche pin 2 og pin 3 i avsender enden (dvs lik utgangsimpedans). Hvor kritisk dette er er avhengig av forholdet mellom utgangsimpedans og inngangsimpedans - jo høyere inngangsimpedansen er ift. utgangsimpedans jo mindre kritisk blir dette.

mvh
KJ

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
569
Torget vurderinger
1
KJ skrev:

mvh
KJ
Men ikke undertrykking av de ulike komponentenes egenstøy, og den er i praksis MER enn den teoretiske 3db-forskjellen mellom balansert/ubalansert du skisserte for oss tidligere i tråden.

Jeg leser hva du skriver (evt. noen poster ovenfor) men i et typisk hjemmemiljø ser jeg ikke vitsen med et balansert signal om utstyret ikke er balansert,. Det er jo snakk om 0.5-1m signalkabel og en godt skjermet phonokabel bør gjøre jobben mer enn godt nok. Altså istedet for å gjøre signalet balansert med en billig IC og sende det over XLR kabler, og konvertere det tilbake til ubalansert i mottakerenden med en like billig IC. (jmf fordelene med balansert signaltransmisjon)

Hvis jeg forstår deg riktig, så mener du at balanserte forsterkere er bortkastet, men at balansert overføring har noe for seg, både i et hifi/PA-miljø? (stryk det som ikke passer)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.344
Torget vurderinger
1
Man skrev:
...
Men ikke undertrykking av de ulike komponentenes egenstøy, og den er i praksis MER enn den teoretiske 3db-forskjellen mellom balansert/ubalansert du skisserte for oss tidligere i tråden.
...
3 dB bedre SN er en teoretisk størrelse og derfor ~. Det er to støy kilder som skal «summeres», en støykilde (forsterkerkretsene) for hver av de to signalene som inngår i et balansert signal støykildene er imidlertid ukorrelerte, men ellers like, slik at summeringen ikke blir fullstendig og bør havne omkring -3dB.

...
Jeg leser hva du skriver (evt. noen poster ovenfor) men i et typisk hjemmemiljø ser jeg ikke vitsen med et balansert signal om utstyret ikke er balansert,. Det er jo snakk om 0.5-1m signalkabel og en godt skjermet phonokabel bør gjøre jobben mer enn godt nok. Altså istedet for å gjøre signalet balansert med en billig IC og sende det over XLR kabler, og konvertere det tilbake til ubalansert i mottakerenden med en like billig IC. (jmf fordelene med balansert signaltransmisjon)

Hvis jeg forstår deg riktig, så mener du at balanserte forsterkere er bortkastet, men at balansert overføring har noe for seg, både i et hifi/PA-miljø? (stryk det som ikke passer)
Med godt skjermede signalkabler, korte kabletrekk og ingen jordsløyfer så er det svært lite å hente på balansert signaloverføring i HiFi sammenheng, selvfølgelig med unntak i spesielle tilfeller mv. bl.a. i tilfeller med svært lave signalnivåer som i kablingen fra PU til RIAA. Common mode undertrykking, dvs undertrykking av innståltstøy, som er hele poenget med balansert signaltransmisjon, har desverre en tendens til å bli dårligere ved høye frekvenser (typpisk oer ca 1 KHz) på grunn av begrensninger de konkrete kretsløsningene som brukes, dette gjelder spesielt når det brukes ICer som hovedbygesten i kretsløsningene (signaltrafoer er ofte vesentlig bedre på dette). På den andre siden så omgir vi oss med stadig mer elektromagnetisk støy som kan skape problemer for husalteret, desverrre er mye av denne støyen hovedsaklig høy-/radiofrekvent hvor vanlige kretser for balansert signaloverføring er mindre effektive. Dessuten jo høyere frekvens des mindre sannsynllig er det at innstrålt støy opptrer som common mode ...

Balansert forsterking er som nevnt potensielt sett svært kompliserende og fordyrende for en gitt forsterkerkonstruksjon og har svært begrensede fordeler.

Hvordan dette utarter seg i praksis varierer selvfølgelig med hvordan tingene er gjort og hvordan tingene passer sammen.

mvh
KJ

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Antall liker
635
Duelund_Support skrev:
Der er også det aspekt at der ikke findes xlr stik i en ordentlig kvalitet. Mig bekendt er de alle nylonisolerede.
Både Bocchino og Xhadow (som jeg selv bruker), har Teflon eller annen isolasjon enn nylon.

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Antall liker
727
Torget vurderinger
8
Når Hegel anbefaler meg og bruke balansert mellom deres produkter så er dette bare tull ??? jeg er uvitende når det gjelder dette men det er vel en grunn til at de anbefaler dette og produserer det på denne måten eller er jeg på bærtur nå!!!

M

musicus

Gjest
Uten å kjenne Hegel´s filosofi her så er vel svar #1 i denne tråden ett godt råd.
Selv hadde jeg tidligere begge muligheter men der anbefalte produsenten å kjöre singelended, så lenge pre og power var av samme (deres) merke (Audionet).

mvh

L

lark

Gjest
Ifølge Bent Holter er fordelen ved å bruke balansert signaloverføring at man får adskilt signaljord og chassisjord.
Dette fører til en mye bedre undertrykkelse av støy enn med ubalansert overføring. Om man så er i stand til å høre forskjell i praksis avhenger sikkert av mange andre faktorer. Selv henter jeg signalet fra den ubalanserte utgangen på cd-spilleren og sender den inn på XLR-inngangen på forsterkeren ved hjelp av en kabel med RCA i ene enden og XLR i den andre. Rett og slett fordi jeg synes at det låter best. Merkelige greier!

M

musicus

Gjest
lark skrev:
Rett og lett fordi jeg synes at det låter best.
Her er poenget mitt også, man skal ha respekt og lytte til produsentens råd/anbefalinger, men det er ikke dermed sagt at man selv vil foretrekke det, pröv selv kommer igjen, og igjen, og.....

mvh

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
120
Sted
Bergen
Hei!

Uten å vite produsentens anbefalinger. De nyeste blokkene mine har både rca og xlr med egen "selection switch". Jeg lånte en kabel av hver type. Kablene var identiske med hensyn til merke, kvalitet og lengde. Blokkene og forforsterkeren min er også samme fabrikat. Min vurdering var at det var en merkbar forskjell i favør av xlr på mitt produkt.

Elektron

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.344
Torget vurderinger
1
lark skrev:
Ifølge Bent Holter er fordelen ved å bruke balansert signaloverføring at man får adskilt signaljord og chassisjord.
Dette fører til en mye bedre undertrykkelse av støy enn med ubalansert overføring. Om man så er i stand til å høre forskjell i praksis avhenger sikkert av mange andre faktorer. Selv henter jeg signalet fra den ubalanserte utgangen på cd-spilleren og sender den inn på XLR-inngangen på forsterkeren ved hjelp av en kabel med RCA i ene enden og XLR i den andre. Rett og slett fordi jeg synes at det låter best. Merkelige greier!
Det er egentlig ingen «automatikk» i at signaljord og chassisjord skilles ved den ene eller andre måten. Med hensyn til signaljord, så er det en potensiell fordel med balansert signaltransmisjon at selve signaltransmisjonen kan og bør være uavhengig av lokal signaljord i hhv sender og mottaker, dvs at signalets forhold til signaljord defineres lokalt i hver enkelt komponent. Evt. skjerm på kabelaturet bør i tilfelle tilkobles i mottakerenden til signal- og/eller chassisjord for å optimere mottakerens undertrykking av common-mode-signaler/støy, og evt. termineres med en liten motstand til jord i avsenderen for å begrense evt. jordstrømmer mellom apparatene samtidig som en viss kontinuitet i skjermen opprettholdes.

mvh
KJ

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
The Absolute Best Right Way to Do It: Balansert kabel med skjerm (XLR pin 1) koblet til chassisjord i hver ende, forutsatt at utstyret er riktig konstruert. http://www.rane.com/note110.html

Og, som KJ sier, så er det mulig å koble fra skjermen i den ene enden, eller koble den til jord via et RC-nettverk hvis det viser seg å gå for store jordstrømmer gjennom den kretsen. Jeg har satt en slik treveis jordbryter på inngangen til effektforsterkerne mine, med direkte kobling til jord, kobling via RC-link, og fullstendig frakobling. Dermed kan jeg bryte eventuelle jordsløyfer uten å koble chassis fra nettjord (safety ground). I praksis har jeg bare brukt bryterstillingen med skjerm til chassisjord i begge ender. Da må tydeligvis utstyret på begge sider være riktig konstruert. ;D

O

omholt

Gjest
Man kan gjerne diskutere hvorvidt forsterker produsentene bør legge penger i å lage balanserte kretsløp eller ikke. Men når man først har en slik forsterker, så er det ingen tvil om hva man bør bruke. Forskjellen er kanskje minimal, men dersom det en forskjell så går det i favør av XLR.

M

musicus

Gjest
omholt skrev:
Man kan gjerne diskutere hvorvidt forsterker produsentene bør legge penger i å lage balanserte kretsløp eller ikke. Men når man først har en slik forsterker, så er det ingen tvil om hva man bør bruke. Forskjellen er kanskje minimal, men dersom det en forskjell så går det i favør av XLR.
Det, er vel en konklusjon som ikke er allmenn gyldig, hva du derimot ville foretrekke, er jo en annen historie, og jeg våger fortsatt påstanden at man bør høre/teste selv....

mvh

L

lark

Gjest
Her er det vel litt viktig å skille mellom balanserte forsterkertrinn og balansert signaloverføring. En forsterker trenger slett ikke være balansert selv om den har XLR-kontakter på baksiden. Med den ringe kunnskap jeg har om prinsippet vil jeg tro at for at man virkelig skal beholde signalet balansert hele veien gjennom en balansert forsterker, så stilles det nesten ekstreme krav til nøyaktighet i både komponenter og ikke minst volumkontrollene (jepp, man trenger to av slagsen) for at signalet i den ene forsterkerhalvdelen skal være et eksakt speilbilde av signalet i den andre. 1,0000 volt kontra nøyaktig -1,0000 volt. Er ikke dette oppfylt, så ødelegges det balanserte prinsippet, og man har fått en uønsket endring av signalet. Noen som har mer peiling på dette enn jeg (sikkert de aller fleste) kan gjerne utdype dette nærmere.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.344
Torget vurderinger
1
lark skrev:
... ikke minst volumkontrollene (jepp, man trenger to av slagsen) for at signalet i den ene forsterkerhalvdelen skal være et eksakt speilbilde av signalet i den andre. 1,0000 volt kontra nøyaktig -1,0000 volt. ...
Det vil være en fordel med en desimal eller to til, selv om et common-mode signal på ca 80 dB under hovedsignalet for «alle» praktisk formål er akseptabelt (dvs neppe hørbart i de aller fleste tilfeller).

mvh
KJ

L

lark

Gjest
KJ skrev:
lark skrev:
... ikke minst volumkontrollene (jepp, man trenger to av slagsen) for at signalet i den ene forsterkerhalvdelen skal være et eksakt speilbilde av signalet i den andre. 1,0000 volt kontra nøyaktig -1,0000 volt. ...
Det vil være en fordel med en desimal eller to til

mvh
KJ
Tuller du?

Topp Bunn