Ønsker anbefaling Balansert eller ubalansert

Einstein

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.12.2014
Innlegg
1.610
Antall liker
3.727
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
3
Har en Moon 280D dac/streamer og en nyankommet Moon 340i. Moon 340i er uten opsjoner (RIIA og DAC-kort), noe som jeg heller ikke ville ha. 280 D har imidlertid balansert ut og det er mulighet til å installere balanserte innganger på 340 (egen modul som kan installeres). Spørsmålet er om balanserte innganger er et poeng. Siden balanserte innganger ikke er i forsterkeren fra før, er det altså ikke bare å prøve seg frem....

Da jeg har planlagt en oppgradering på signalkabelsiden, hadde det vært greit å ta avgjørelsen om balansert vs ubalansert før jeg går til anskaffelse av signalkabel. Har ikke selv erfaring med «balansert drift» fra før. Noen som har input/erfaringer med om balasert er å foretrekke og om jeg bør gå for det?
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.049
Antall liker
2.508
Vel, den trosretningen jeg følger minimaliserer ballansert signalføring behoved for spesialkabler. Men det kan ikke automatisk generaliseres siden ballansert drift krever aktive kretser på sende og mottager siden som like lett kan degradere signalet vel så mye som hi-end kabler. I oppsettet mitt tilføres ballansert kabling fra DAC til integrert forsterker en vekt og kropp til musikken som jeg finner tiltalende.
 

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
261
Torget vurderinger
1
Har en Moon 280D dac/streamer og en nyankommet Moon 340i. Moon 340i er uten opsjoner (RIIA og DAC-kort), noe som jeg heller ikke ville ha. 280 D har imidlertid balansert ut og det er mulighet til å installere balanserte innganger på 340 (egen modul som kan installeres). Spørsmålet er om balanserte innganger er et poeng. Siden balanserte innganger ikke er i forsterkeren fra før, er det altså ikke bare å prøve seg frem....

Da jeg har planlagt en oppgradering på signalkabelsiden, hadde det vært greit å ta avgjørelsen om balansert vs ubalansert før jeg går til anskaffelse av signalkabel. Har ikke selv erfaring med «balansert drift» fra før. Noen som har input/erfaringer med om balasert er å foretrekke og om jeg bør gå for det?
Balansert overføring er alltid best, og det er muleg å bruka balanserte inngangar sjølv om utgangane frå kjelda ikkje er balanserte. Men optimalt blir det ikkje før både ut- og inngangar er balanserte. At ein inngang er balansert betyr at det sit ein differensialforsterkar i inngangen, som forsterkar differansern mellom positiv og negativ inngang, Interferensspenningar er omtrent like på positiv og negativ inngang, og blir difor kansellerte. At interferenssignal blir kansellerte er heile poenget med balansert overføring. Balanserte utgangar treng ikkje å bety at positiv og negativ utgang er i motfase; det som er viktig at at utgangsimpedansen er lik på begge utgangane; dette er med på å gjera interferensespenningane like i begge leiarane.

Eg kjøper ikkje utstyr som ikkje er balansert. At hifi-industrien framleir produserer utstyr med ubalanserte inn-og utgangar viser kor avlegs denne industrien er på mange område.
 

Einstein

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.12.2014
Innlegg
1.610
Antall liker
3.727
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
3
Balansert overføring er alltid best, og det er muleg å bruka balanserte inngangar sjølv om utgangane frå kjelda ikkje er balanserte. Men optimalt blir det ikkje før både ut- og inngangar er balanserte. At ein inngang er balansert betyr at det sit ein differensialforsterkar i inngangen, som forsterkar differansern mellom positiv og negativ inngang, Interferensspenningar er omtrent like på positiv og negativ inngang, og blir difor kansellerte. At interferenssignal blir kansellerte er heile poenget med balansert overføring. Balanserte utgangar treng ikkje å bety at positiv og negativ utgang er i motfase; det som er viktig at at utgangsimpedansen er lik på begge utgangane; dette er med på å gjera interferensespenningane like i begge leiarane.

Eg kjøper ikkje utstyr som ikkje er balansert. At hifi-industrien framleir produserer utstyr med ubalanserte inn-og utgangar viser kor avlegs denne industrien er på mange område.
Takk for hjelp. Ja, det blir balansert i begge ender. Opplever Simaudio som en meget kompetent produsent, så legger til grunn at også de balserte inngangene vil være av høyt nivå.

Spør kanskje dumt nå, men vil det ligge en viss «forsterkning» i å ta signalet balansert inn? Mener å ha lest et sted at det blir et noe høyere inngangsnivå via balansert, eller er jeg på bærtur..
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.533
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
96
Mine erfaringer: Mindre støy, noen ganger mye mindre, med balanserte komponenter. Særlig når man, som jeg, har veldig mange komponenter sammenkoblet på kryss og tvers. Man slipper irritasjon over during når man tar på en rca plugg, sus og støy er så langt nede at det blir overkommelig. Om det blir så mye bedre lyd vet jeg ikke helt. Men alt føles mer "ordentlig" og solid når man hører det lille klikket når XLR kablene settes i, hele opplevelsen blir mer avslappet synes jeg. Og hifi er vel synonymt med opplevelser. Dyre XLR kabler er for meg helt unødvendig. Er de laget etter spesifikasjon, er godt loddet og har holdbare plugger duger det.
 

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
261
Torget vurderinger
1
Takk for hjelp. Ja, det blir balansert i begge ender. Opplever Simaudio som en meget kompetent produsent, så legger til grunn at også de balserte inngangene vil være av høyt nivå.

Spør kanskje dumt nå, men vil det ligge en viss «forsterkning» i å ta signalet balansert inn? Mener å ha lest et sted at det blir et noe høyere inngangsnivå via balansert, eller er jeg på bærtur..
Nei da, bærsesongen er over for i år. Om begge leiarane er drive (i motfase) vil du få 6 dB (dobbelt så stor) spenning ut av differensialforsterkaren. Men det er ikkje det viktigaste. Det som er viktig er at inteferensspenningar blir kansellerte i differensialforsterkaren.
 

Einstein

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.12.2014
Innlegg
1.610
Antall liker
3.727
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
3
Flott, takk for hjelp. Har sendt importør en e-post og vil gå for å installere modulen før jeg oppgraderer kabler. Modulen bør vel kunne monteres selv? Ser jo overkommelig ut å få det til ....
F4C68BE1-DFE3-4450-A39B-209A297FD99A.jpeg

AA75CB8D-FB67-4237-AB98-26DDE841CE46.jpeg
 

RM

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
526
Antall liker
1.440
Torget vurderinger
2
Du ser sikkert selv at dette ikke er riktig; "Balanserte utgangar treng ikkje å bety at positiv og negativ utgang er i motfase;"

R
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.956
Antall liker
6.999
Sted
Kongsberg
Fire skruer på XLR kontaktene og en kontakt på innsiden. Det får du til :)
ESD bør du imidlertid tenke på når du jobber inne i et apparat. Pass på å alltid ta på kabinettjord før du tar på noen komponenter inni.
Dette er ikke et stort problem, -bare ikke sitt med nylonbukser og gni håret med en ballong når du kobler...
 

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
261
Torget vurderinger
1
Du ser sikkert selv at dette ikke er riktig; "Balanserte utgangar treng ikkje å bety at positiv og negativ utgang er i motfase;"

R
Nei, det held med signal på den eine leiaren. Men om begge leiarane er drivne lyt dei vera i motfase (180 grader ute av fase).
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.433
Antall liker
35.223
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Du ser sikkert selv at dette ikke er riktig; "Balanserte utgangar treng ikkje å bety at positiv og negativ utgang er i motfase;"

R
Det er riktig. Det som menes er at en balansert signaloverføring betyr ikke nødvendigvis at «hot» og «cold», vanligvis pin 2 og 3 i en XLR-kontakt, er symmetrisk lik +Vout og -Vout. Det som er balansert i en balansert signaloverføring er impedansene i mottakerenden, slik at eventuell innstrålt støy på veien får like stor amplitude på hver side og kanselleres i mottakeren. Signalverdien er differansen mellom spenningene på pin 2 og 3. Den ene kan være identisk lik 0 V og fortsatt gi en balansert signaloverføring.

Min erfaring er også at det er skvett umulig å høre forskjell på balanserte signalkabler. Jeg kjøper sånne i musikkforretninger til noen få hundrelapper om jeg ikke lodder selv.
 
  • Liker
Reaksjoner: KJ

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.956
Antall liker
6.999
Sted
Kongsberg
Det er noen små fordeler med å drive begge fasene (se kulepunkter under) , men i forhold til innstrålt støy er det nok å drive kun den ene.


Differential signaling[edit]
Signals are often transmitted over balanced connections using the differential mode, meaning the wires carry signals of opposite polarity to each other (for instance, in an XLR connector, pin 2 carries the signal with normal polarity, and pin 3 carries an inverted version of the same signal). Despite popular belief, this arrangement is not necessary for noise rejection. As long as the impedances are balanced, noise will couple equally into the two wires (and be rejected by a differential amplifier), regardless of the signal that is present on them.[3][4] A simple method of driving a balanced line is to inject the signal into the "hot" wire through a known source impedance, and connect the "cold" wire to the signal's local ground reference through an identical impedance. Due to common misconceptions about differential signalling, this is often referred to as a quasi-balanced or impedance-balanced output, though it is, in fact, fully balanced and will reject common-mode interference.

However, there are some minor benefits to driving the line with a fully differential output:

  • The electromagnetic field around a differential line is ideally zero, which reduces crosstalk into adjacent cables, useful for telephone pairs.
  • Though the signal level would not be changed due to nominal level standardization, the maximum output from the differential drivers is twice as much, giving 6 dB extra headroom.[3]
  • Increasing cable capacitance over long cable runs decreases the signal level at which high frequencies are attenuated. If each wire carries half the signal voltage swing as in fully differential outputs then longer cable runs can be used without the loss of high frequencies.
  • Noise that is correlated between the two amps (from imperfect power supply rejection, for instance), would be cancelled out.
  • At higher frequencies, the output impedance of the output amplifier can change, resulting in a small imbalance. When driven in differential mode by two identical amplifiers, this impedance change will be the same for both lines, and thus cancelled out.[3]
  • Differential drivers are also more forgiving of incorrectly wired adapters or equipment that unbalances the signal by shorting pin 2.[3]
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Min erfaring er at det er veldig lett å høre forskjell på (enkelte) dyre og rimelige balanserte kabler for ekte balansert bruk men jeg gjør som Asbjørn og handler i instrumentbutikker, bra kvalitet og pris og balansert fin lyd. Testet Tara Labs Sølv fra musikkbussen men de skar omtrent ørene av..

Mellom CD og effekt dir. Fullbalansert.
 

RM

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
526
Antall liker
1.440
Torget vurderinger
2
"Nei, det held med signal på den eine leiaren". Og da kaller vi det ikke balansert, da kaller vi det singleended og det består av EN leder med skjerm.

Det spiller heller ingen rolle om du kaller det HOT eller Cold. Signalet på de to anvendte lederne MÅ nødvendigvis være i motfase, ellers er det pr definisjon ikke balansert og man får heller ingen kansellering.

R
 
Sist redigert:

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
261
Torget vurderinger
1
Det er ikkje signalet vi ynskjer å kansellera, men interferensspenningar. Kansellering av interferens funger med eller utan signal. Men som Asbjørn peikar på bør kjeldeimpedansane vera like. Nokre "balanserte utgangar" koplar den eine leiaren til jord via ein motstand, som bør vera lik kjeldeimpedansen til den drivne leiaren. Dette vert av og til kalla "pseudobalansert". Om motstanden er lik kjeldeimpedansen (og denne er frekvensuavhengig) fungerer dette like bra som om begge leiarane er drivne. Det som er viktig er at interferensespenningane "ser" same impedans i begge leiarane. Det aller viktigaste er differensialforsterkaren i inngangen. Ikkje alle differensailforsterkarar er like, og evna til å kansellera commonmodespenningar (spenningar som er like i begge leiarane) avtak med frekvensen, på grunn av at sløyfeforsterkinga fell (ofte med 6 dB/okt.).
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.433
Antall liker
35.223
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
"Nei, det held med signal på den eine leiaren". Og da kaller vi det ikke balansert, da kaller vi det singleended og det bet består av EN leder med skjerm.

Det spiller heller ingen rolle om du kaller det HOT eller Cold. Signalet på de to anvendte lederne MÅ nødvendigvis være i motfase, ellers er det pr definisjon ikke balansert og man får heller ingen kansellering.
Beklager, men du tar feil. Single ended er signal på en leder og impedanse i mottakerenden på f eks 47 kOhm, mens kombinert skjerm/jord/retur går til chassis med tilnærmet 0 ohm impedanse. Det kansellerer ikke innstrålt støy, men mikser i stedet eventuelle jordstrømmer mellom apparatene rett i signalveien.

Balansert signaloverføring har et signal som er differansen mellom to ledere terminert i samme impedanse, f eks 47 kOhm. Det er hele poenget. Da vil innstrålt støy få samme fortegn og samme amplitude i de to signallederne, og kanselleres i mottakeren som tar differansen mellom dem for å hente ut signalet. I tillegg er det en separat skjerm/jord, så eventuelle jordstømmer mikses ikke inn i signalet.

Det er nokså likegyldig hva spenningen på hver av de to lederne er, så lenge differansen mellom dem blir riktig. Har du noensinne tenkt over hvordan man overfører 48 V phantom power til en mikrofon via en balansert signalkabel?

I praksis vil nok de fleste balanserte signaloverføringer til hifi også ha symmetrisk signal, men hvis man konstruerer en forsterker som er helt avhengig av at det er tilfelle kan man lett skyte seg selv i foten.

Om du fortsatt er litt uklar her kan du spørre Armand om inngangstrinnet i Vera. Det er en ganske smart sak.
 

RM

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
526
Antall liker
1.440
Torget vurderinger
2
Når dere ikke gidder lese hva jeg skriver, så har det liten hensikt å komme med noen som helst argumentasjon.

Jeg vet ellers utmerket godt hvordan 48V mating fungerer.

R
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.433
Antall liker
35.223
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Når dere ikke gidder lese hva jeg skriver, så har det liten hensikt å komme med noen som helst argumentasjon.

Jeg vet ellers utmerket godt hvordan 48V mating fungerer.
Jeg leser hva du skriver, men det jeg leser er muligens noe annet enn hva du forsøker å si?

La oss si at du har en mikrofon med XLR, og setter konstant 48 V på pin 2 og 3. Mikrofonen er happy, siden den ser 48 V vs pin 1. Den balanserte preampen ser 48 V pluss bittelitt på «hot» og 48 V minus littegranne på «cold». Den er også happy, siden 48 - 48 er null, og det som står igjen må være signalet. Men er f eks +48,001 V i motfase med f eks +47,9995 V? Signalet er jo 0,0015 V åkkesom.
 
Sist redigert:

Einstein

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.12.2014
Innlegg
1.610
Antall liker
3.727
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
3
Nå føler jeg at grafene og diagrammene er rett rundt hjørnet..... ;)
 

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
261
Torget vurderinger
1
Jeg leser hva du skriver, men det jeg leser er muligens noe annet enn hva du forsøker å si?

La oss si at du har en mikrofon med XLR, og setter konstant 48 V på pin 2 og 3. Mikrofonen er happy, siden den ser 48 V vs pin 1. Den balanserte preampen ser 48 V pluss bittelitt på «hot» og 48 V minus littegranne på «cold». Den er også happy, siden 48 - 48 er null, og det som står igjen må være signalet. Men er f eks +48,001 V i motfase med f eks +47,9995 V? Signalet er jo 0,0015 V åkkesom.
Det er vanlegvis koplingskondensatorar som blokkerer DC før differensialforsterkaren.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.433
Antall liker
35.223
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Eller kanskje en trafo, og etter den er jo signalet nokså symmetrisk uansett hva spenningene på pin 2 og 3 var i kabelen.

Jeg forstår oppriktig ikke hva RM forsøker å si, eller kanskje mer presist: Jeg greier ikke å lese det på en måte som er forenlig med det jeg mener å vite om hvordan balansert signaloverføring fungerer. Hadde derimot ingen problemer med å forstå hva Bolider mente, selv om det ikke inneholdt diagrammer og like presise formuleringer som i en patentsøknad.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.049
Antall liker
2.508
Sporer av litt her, — bare en liten greie til food for thought som det heter.

På SDS7 som er en analog/digital trommesynth fra 80'tallet slet de med klockestøy fra de digitale kretsene slo inn på audiobus'n grunnet tvilsom PCB layout. Løsningen de introduserte er litt intresant ved at de monterte en antenne til å plukke opp den samme støyen, forsterket signalet fra antennen og sende signalet i motfase inn på audiobus'n. Kretsen er utroilg effektiv, men har dessverre litt egenstøy i form av sus.

Grunnprinsippene her er lik til ballansert signalføring med forskjell at signal og diffransekretsen er seperate enheter som må kalibreres på lokasjon.
 

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
427
Antall liker
212
Balansert handler ikke om signal, det er lik impedans mot jord som er definisjonen.
Signalet er differansen mellom de to fasene. Det er bare hifi-industrien som tror at signalet må være symmetrisk.

Så om du har en ubalansert utgang med 100 ohm utgangsimpedans kan du gjøre denne balansert ved å la sette en motstand i serie med jord for den andre fasen.

Teoretisk er balansert IKKE noe bedre enn ubalansert, tvert imot. Som regel mer enn dobles antall komponenter og støybidraget kan være merkbart med balansert. I ProAudio, hvor kabler kabler kan bli ganske lange og hvor innstrålt støy kan være et problem, kommer du ikke utenom balansert. Men mellom komponenter som står ved siden av hverandre er det bare tøv.
 
  • Liker
Reaksjoner: oen

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
261
Torget vurderinger
1
og like presise formuleringer som i en patentsøknad.
Patent er noko av det verste eg les. Eg må av og til lesa setningane fleire gongar for å forstå kva som står der. Det kjem vel av at dei ynskjer at patentet skal femna om mest muleg?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.433
Antall liker
35.223
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Balansert handler ikke om signal, det er lik impedans mot jord som er definisjonen.
Signalet er differansen mellom de to fasene. Det er bare hifi-industrien som tror at signalet må være symmetrisk.

Så om du har en ubalansert utgang med 100 ohm utgangsimpedans kan du gjøre denne balansert ved å la sette en motstand i serie med jord for den andre fasen.

Teoretisk er balansert IKKE noe bedre enn ubalansert, tvert imot. Som regel mer enn dobles antall komponenter og støybidraget kan være merkbart med balansert. I ProAudio, hvor kabler kabler kan bli ganske lange og hvor innstrålt støy kan være et problem, kommer du ikke utenom balansert. Men mellom komponenter som står ved siden av hverandre er det bare tøv.
Den største fordelen til husbruk er ikke kanselleringen av innstrålt støy, men å få jordstrømmer mellom apparatene ut av signalveien. Det er mye rart i et apparat som shunter spenning og strøm til chassisjord, og det skal veldig mye til for at enten jordleder i strømkabelen for begge apparater har null impedans eller at jordpotensialet i begge apparater er eksakt i fase. Da vil det bli jordstrømmer og spenningsdifferanser mellom apparatene over en ubalansert signalkabel, og den spenningsdifferansen vil ligge i serie med signalet. Mikses rett inn.

Da kan man oppleve rariteter som å høre mer eller mindre «mørk bakgrunn» hvis man bytter ubalanserte signalkabler (fordi tverrsnittet i returleder er ulikt og gir ulik amplitude på jordstøyen som mikses inn i signalet), høre en eller annen forskjell ved bytte av strømledning (fordi den nye er kortere eller lengre eller har et annet tverrsnitt på jordleder og påvirker spenningsdifferansen mellom apparatene), eller til og med hørbar forskjell ved å snu støpselet i et IT-nett med begge faser «live» (fordi det snur fasen på noen av jordstrømmene i det ene apparatet og gjør spenningsforskjellene mellom apparatene større eller mindre). Selv jeg har greid å høre forskjell ved bytte av ubalanserte signalkabler.

Med balansert signaloverføring går alt det der bare bort. Signal er signal, jord er jord, og i verste fall kan man koble bort skjermen i den ene enden av signalkabelen også for å bryte en eventuell jordsløyfe. Signalet er fortsatt pin 2 - pin 3. Det går ikke med ubalansert, med mindre man vil ha stikkontakten i signalveien.

Det burde vært et EU-direktiv med forbud mot RCA-kontakter.
 
Sist redigert:

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
261
Torget vurderinger
1
Har ofte tenkt på at det folk høyrer når dei "lyttar" til ulike kablar er skilnaden i interferens, som ofte stammar frå jordstraumar. Så om alt utstyret nytta balanser overføring ville det kanskje gå ut over omsetninga av "superkablar". Kanskje nokon av bransjefolka kan opplysa oss om kor stor avnse det er på dyre kablar?
 
M

MarkusH

Gjest
Det eneste problemet jeg ser med balansert er at ved preer med høy gain (noe min har), i tillegg til litt frisk effekt ift høyttalerne så får man nesten ikke ting til å spille lavt nok .... Hadde rca på blokkene mine før, hadde litt lettere for å få lavt volum da, nå for tiden så er det "konsert" hver gang det skrues på. :LOL: (y)
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.049
Antall liker
2.508
Det eneste problemet jeg ser med balansert er at ved preer med høy gain (noe min har), i tillegg til litt frisk effekt ift høyttalerne så får man nesten ikke ting til å spille lavt nok .... Hadde rca på blokkene mine før, hadde litt lettere for å få lavt volum da, nå for tiden så er det "konsert" hver gang det skrues på. :LOL: (y)
L eller T-pad brukes ofte til å temme slikt i studiosammenheng. Det er en han/hun skjøtestykke med faste motstander til å dempe signalet til ønsket nivå.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.049
Antall liker
2.508
Videoen fra Arild demonstrerer godt fordelen med ballansert hvor selv problematiske drittkabler som plukker opp ekstremt med støy på veien blir annullert i audiokretsene.

Fikk meg til å tenke på denne videoen. Hvor han forsøker demonstrere hvor bra flettede høyttalerkabler er. Men samtidig vedlig effektivt demonstrerer hvorfor de er problematisk.
Om jeg tolker resonemanget hans riktig skal kabelen hans filtrere bort høyfrekvent støy som stereoanlegget allerede har plukket opp og forsterket. Jeg tolket det slik fordi han sier videre at skjermet kabel ikke er egnet siden den kun sikret mot ny innstråling.

Jeg tenker kanskje han har en feil på forsterekren sin om den driver å forsterker signaler i MHz området ;) Det vil nok også gi utslag også nedover i registeret. Men på alvor. Man hører forskjell så denne filtreringen eller kanselering som han kaller det. Derfor er det plausibelt å anta at filtrering foregår et sted mellom 20-16.000Hz (alderen hans tatt i betraking)
 

Einstein

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.12.2014
Innlegg
1.610
Antall liker
3.727
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
3
Henter denne opp igjen, da jeg er i ferd med å bestille balansert modul, men er litt usikker....

Er i dag noe begrenset anledning til å styre volumet, da det raskt går fra lavt til mer enn høyt nok. Må jeg forvente at justeringsmulighetene (automatisk) blir enda mer begrenset med balansert?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.149
Antall liker
4.307
Torget vurderinger
1
I utgangspunktet behøver det ikke å være noen forskjell i signalnivå eller forsterking mellom ubalansert og balansert, men ofte er det slik likevel. Ofte slik at balansert har høyere signalnivå (+6dB) og det er ofte +6 dB i forsterking fra ubalansert til balansert. Dvs at du kan regne med at volumkontrollen går litt raskere fra litt for lavt til alt for høyt.

Mvh
KJ
 

Einstein

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.12.2014
Innlegg
1.610
Antall liker
3.727
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
3
Kan jeg finne ut dette fra spesifikasjoner på hhv DAC, eller forsterker?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.433
Antall liker
35.223
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Se etter max utstyring fra DAC og forsterkerens følsomhet, dvs hvilken signalspenning som gir full nominell effekt på utgangene. Jeg ser ikke noe om nivåene med balanserte inn- og utganger på websiden, men et regneeksempel fra de tallene som står der, formodentlig som ubalansert:

Moon 280d er oppgitt til 2,2 V ved 0 dBFS, mens 340i ser ut til å ha høye 37 dB gain. Det er 70,8X. Nominell effekt fra forsterkeren er 100 W i 8 ohm, så 28,3 V RMS gir full effekt der. Det skulle bety at ca 0,4 V RMS på inngangen er nok til å drive den til nominell effekt. Det er en samme som verdien oppgitt til 370 millivolt RMS. Jeg vet ikke helt hvordan de kan si 370 mV - 3,0 V input sensitivity, men det er formodentlig ved bruk av gainkontroll/volumrattet. I så fall har du 9,4X gain eller 20 log(28,3/3,0) = 19 dB gain i den posisjonen av volumrattet.

Høyttalerne dine har 90 dB følsomhet @ 1 W & 1 m. Jeg grovregner at to høyttalere i et delvis reflekterende lytterom går opp i opp med lytteavstanden, så med 2x1 W ut av effektforsterkeren får du ca 90 dB SPL i godstolen. Det er bra høyt, og vel så det. For å få 1 W i 8 ohm behøver du 2,8 V RMS ut av effektforsterkeren. Med max gain holder det med 39 mV RMS på inngangene for å komme dit, med minimum gain 300 mV RMS. Hvis du vil spille så høyt at du når 90 dB ved full utstyring på digitalsignalet behøver du fortsatt å "miste" minst 10X gain på en eller annen måte mellom utgangen på DAC og effektforsterkeren.

Jeg forstår godt at den volumkontrollen går direkte fra lavt til altfor høyt. Etter min smak er det altfor mye gain i signalkjeden som det er. Gainstruktur er grovt undervurdert. Det setter støygulvet i anlegget, og kan fort koste deg mye i signal/støyforhold. Mer her:
 

Einstein

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.12.2014
Innlegg
1.610
Antall liker
3.727
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
3
Ja, ikke vet jeg. Er jo begge Moon, så skulle tro det var en plan med dette. Støy er absolutt ikke plagsomt, bare litt snevert virkeområde på volumstyringen. Hadde en Neo Ace før dette (som vel har samme specs ift gain) men der kunne jeg bruke tilnærmet hele skalaen. Klar over at den kun har halve effekten, men lell.... Tror uansett at jeg prøver balansert, så dør jeg ikke nysgjerrig. 😊
 

Einstein

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.12.2014
Innlegg
1.610
Antall liker
3.727
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
3
Svarer meg selv litt på denne. Har installert balansert og den er å foretrekke, kontra ubalansert. Mer fokusert, eller mindre støy. Er vel to ting av samme sak. Når det gjelder nivå, merker jeg i praksis ingen forskjell mellom balansert og ubalansert. 😊
 
Topp Bunn