På tur og reise Bagasje på flyreiser??

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.086
Som det stod en eller annen gang ett eller annet sted: Bagasje? Det er butlerens problem.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.978
Jeg kler meg behagelig. Da jeg ikke er koroatik nasjonalist bruker jeg aldri slips - selv ikke om jeg skal pynte meg (funder over hvorfor dette merkeligere ubehagelige halsplagget heter krawatte eller lignende på de fleste språk)

Skal jeg på storbytur betyr det mye gåing, ergo gode joggesko. Sist jeg var i london gikk jeg ca to mil pr. dag.
Bruker kroatiske nasjonalister slips? Forøvrig, om det er ubehagelig å gå med slips så er det skjorten det er feil med og/eller manglende knyttekunnskaper. Med en riktig skjorte og ditto knyttet slips så er det da ikke noe mer ubehagelig å gå med slips enn med et tørkle i brystlommen.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.086
Det var vel opprinnelig et halsplagg for kroatiske nasjonalister om jeg ikke husker feil. Ser ut som jeg husker litt feil, det var et halstørkle i det kroatiske militæret på 1700-tallet (The cravat (/krəˈvæt/) is a neckband, the forerunner of the modern tailored necktie and bow tie, originating from a style worn by members of the seventeenth-century military unit known as the Croats.[2])

Jeg er, som nenvt, ikke spesielt glad i slips. Heldigvis er det ytterste sjelden jeg er i en sammenheng der det er mer eller mindre obligatorisk. I slike vil jeg dog bruke et av sorten og har noen hengende i skapet hjemme. Knyteferdighetene er svært dårlige, det kan jeg lett innrømme. Samboeren min er bedre enn meg til den øvelsen. Ellers stiller i nødsfall conciergen på hotellet opp.

Jeg registrerer imidlertid at så snart det er sosialt akseptert at slipset kastes så kaster de langt fleste det, så at det er som å gå med et tørkle i brytlommen er jeg ikke helt med på.

S

svk

Gjest
skal fly med wizzair. gratis håndbagasje liksom. har ingen kofferter som er under 40/30/20. utenom en samsonite veske laget for 15" pc . så da ble det 1080 for en 20kg koffert t/r

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.812
Opplegget til Wizzair er genialt. Det er en befrielse å slippe ryggsekker i trynet når lettere paniske passasjerer skal dytte cabinkofferten opp i bagasjehyllen. Slipper også kaoset når fire bæreposer pr. passasjer skal ned fra hyllen ved ankomst.

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Antall liker
791
skal fly med wizzair. gratis håndbagasje liksom. har ingen kofferter som er under 40/30/20. utenom en samsonite veske laget for 15" pc . så da ble det 1080 for en 20kg koffert t/r
Og hvordan ble da totalprisen vs. billett med selskap som har bagasje inkludert? Fortsett rimelig vil jeg tro......

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.847
Torget vurderinger
2
Har aldri hatt problemer som beskrevet . Selv ikke da jeg reiste 10-20 ganger per år med fly over en 10 års periode . Mine bring along trillekofferter har jeg derimot slitt helt ut flere av , Samsonite eller ikke

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.638
Sted
Ytterst i havgapet...
Jeg reiser ikke så ofte lenger, men jeg har fortsatt problemer med å forstå dette håndbagasjehysteriet, særlig når man reiser to eller flere sammen.. hva er problemet med innsjekket bagasje? Misforstått egotripp? Når man står i securitykøen, og opptil flere foran i køen trenger 5- 7-8-10 brett for å få tømt lommer og "håndbagasjen" for allskens problematisk medbrakt, for i neste omgang å stå i køen for å komme seg videre fra flyplassen?

C

cruiser

Gjest
Sikkert ikke så stort problem på Andøya, men på en del større flyplasser i utlandet tar innsjekk og henting av bagasje EVIG lang tid.

S

svk

Gjest
om en skal på 2 dagers kurs el. så er det ganske ok med håndbag. ala d som er tilatt norwegian eller sas som std.
en slik std bag må betales ekstra for på wizz. da max er 40x30x20.200 kr pr vei koster det å oppgradere til std hånbag ala sas.man får da også prio boarding. men er nå greit. så betaler en for det en trenger.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.812
Flyselskapene er noen luringer til å riste penger ut av folks ego. Prio boarding er en av dem. Tenk å betale for å kunne være blant den første 3/4 av de ombordstigende? Selv sitter jeg å slapper av mens de prioriterte står med en viktig mine i prio-køen.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.638
Sted
Ytterst i havgapet...
Når jeg sa at jeg ikke reiser så mye lenger, så er ikke det det samme som at jeg ikke reiser.. og det var heller ikke småflyplassene innelands jeg tenkte på..:cool:
Helt enig med Pinky... hvorfor stresse når en har sete? - Sikkerhetskontrollen er ofte et betydelig større irritasjonsmoment enn bagasjeinnsjekk....

S

svk

Gjest
Flyselskapene er noen luringer til å riste penger ut av folks ego. Prio boarding er en av dem. Tenk å betale for å kunne være blant den første 3/4 av de ombordstigende? Selv sitter jeg å slapper av mens de prioriterte står med en viktig mine i prio-køen.
for alle mann letter jo på likt uansett og setene er jo forhåndsbooket

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Antall liker
791
Meg bekjent har flyselskapet prio boarding der det ikke er nummeret seteplassering.
Må ikke forveksles med prio boarding for de dyreste billettene som feks SAS Plus/gullkort og KLM Sky priority

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.801
Torget vurderinger
0
Når jeg sa at jeg ikke reiser så mye lenger, så er ikke det det samme som at jeg ikke reiser.. og det var heller ikke småflyplassene innelands jeg tenkte på..:cool:
Helt enig med Pinky... hvorfor stresse når en har sete? - Sikkerhetskontrollen er ofte et betydelig større irritasjonsmoment enn bagasjeinnsjekk....
Minner meg på en historie en kompis fortalte. Han og hans "noe invalide" kone hadde vært på besøk hos hans bror i Nigeria. De skulle reise hjem og da flighten ble ropt opp sprang folk som gale til flyet. De to norske skjønte ingen ting for de hadde jo sete og var sjekket inn og så derfor ingen grunn til å løpe. Dessuten var fruen både dårlig til bens og så dårlig. Når de da etter de andre kommer ombord ser de til sin store overaskelse at hele flyet er fullt!! Alle seter er besatt! De henvendte seg til kabinsjefen og viste fram boardingkort. Svaret var ganske forbløffende. Det var slik det var. De tok ikke hensyn til hvor mange seter det var når de sjekket inn, derfor løp folk som gale! Nå løste det seg for min venn og kona, kabinsjefen kastet ut to som allerede satt ombord slik at mine venner fikk plass. Er vel ikke nødvendig å si at begge norske var hvite og at de to som ble satt av ikke var det? Det mest oppsiktsvekkende var at dette skjedde i begynnelsen av 80 tallet og ikke på 50 tallet!

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.638
Sted
Ytterst i havgapet...
Er ikke planlagt overbooking nokså vanlig i bransjen??:cool: Kommer nå på en historie i den sammenheng... En gang på slutten av 70-tallet var vi 4 mann som skulle sørover i embeds medfør... Vi ankom Evenes med "Lille Rosin" ( Twin Otter) ca 0630 på morran, og skulle videre rundt åtte.... men alle SAS-maskiner som kom ned var allerede fulle - vi kom videre i sekstida på ettermiddagen....

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.801
Torget vurderinger
0
SAS har sluttet med overbooking på ruter til/fra Nord Norge. De oppdaget til slutt at flyene gikk fulle uansett!

S

svk

Gjest
er det sånn at alt en kjøper på taxfree går utenom håndbagasje?

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.520
Sted
Holmestrand
Innsjekket bagasje er gull det. Så slipper man å slepe tungt. På mange flyplasser må man jo traske flere kilometer for å komme til neste gate. Er man på en dagstur så er det noe annet, men for lengre turer er det uvurderlig å kunne sjekke inn kolli.
Det er stort sett barbarer som ikke sjekker bagasjen.
Mange av dem skryter av at de ikke "trenger mere", men de er ikke i nærheten av å klare seg med tildelt plass.

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Antall liker
3.443
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Mht størrelse på håndbagasje. For noen år siden kom det vel nye regler både mht baggasje og håndbagasje. På en flyplass var det "maler" for hvor store "kolli" en kunne ta med ombord, det var en del foskjell fra selskap til selskap og en kunne "teste ut" håndbagasjen for å se om den var "innafor" mht det enkelte selskapet.

Sample:

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.812
Wizz-air har en slik mal ved ombordstigning,.....og en betalingsterminal

S

svk

Gjest
Innsjekket bagasje er gull det. Så slipper man å slepe tungt. På mange flyplasser må man jo traske flere kilometer for å komme til neste gate. Er man på en dagstur så er det noe annet, men for lengre turer er det uvurderlig å kunne sjekke inn kolli.
Mange av dem skryter av at de ikke "trenger mere", men de er ikke i nærheten av å klare seg med tildelt plass.
ble 1700 extra for innsjekket baggasje med wizz.ble for lite med håndbagg på 40x30x20

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.086
^ Det er forskjell fra selskap til selskap
er det ikke en eu lov som styrer dette?
Reglene er egentlig helt klare ang vekt og dimensjoner, men de fleste selskaper har ikke brydd seg. Jeg har stusset på at folk har jævlig mye håndbagasje.

Da vi hadde småbarn og skulle reise med fly reiste vi alltid med SAS. Så lenge man kom med småbarn gjaldt åpenbart ingen regler angående bagasjevekt lengre. En gang sjekket vi inn ca 3x tillatt vekt uten noen spørsmål.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.801
Torget vurderinger
0
er det sånn at alt en kjøper på taxfree går utenom håndbagasje?
Litt usikker på hvilke selskaper som lar det gå utenom, men mener å ha lest at både Norwegian og Ryanair har sluttet å la det gå utenom. Flyr ikke med noen av dem så derfor er jeg litt usikker.

Egentlig er det litt ulogisk at det har gått utenom så langt, men der har vært en "stilltiende" avtale mellom flyplassoperatører og flyselskap om at alle parter skal bidra til at det selges mest mulig på tax free. De inntektene som flyplassene får fra tax free og bilparkering bidrar til at flyselskapene slipper unna med noe lavere avgifter.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.801
Torget vurderinger
0
^ Det er forskjell fra selskap til selskap
er det ikke en eu lov som styrer dette?
Reglene er egentlig helt klare ang vekt og dimensjoner, men de fleste selskaper har ikke brydd seg. Jeg har stusset på at folk har jævlig mye håndbagasje.

Da vi hadde småbarn og skulle reise med fly reiste vi alltid med SAS. Så lenge man kom med småbarn gjaldt åpenbart ingen regler angående bagasjevekt lengre. En gang sjekket vi inn ca 3x tillatt vekt uten noen spørsmål.
Nå spørs det hvor lenge siden dette var, men "i gamle dager" var man mye mer lemfeldig med slikt. Om du anstrenger harddisken litt så husker du ganske sikkert også at flyene ikke var like fulle som det de er nå. De hadde rett og slett mere vekt "å gå på" den gangen. Men bilettene var merkbart dyrere!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.801
Torget vurderinger
0
En STOR fordel med å ha sjekket inn bagasje er at når du har overlatt en koffert til flyselskapet så vil de ikke ta av før de har funnet din koffert og satt av denne hvis du blir forsinket til gaten. Det tar ganske mye tid å finne en spesiell koffert i et trangt lasterom i en flymaskin. Derfor venter de så lenge som mulig før de setter i gang den prosessen. Du behøver derfor ikke løpe som en gal til gaten, men du kan gå som et sivilisert menneske og komme fram uten å være anpusten og uten at du plager sidemanne med svettelukt den tide flyvingen tar!

crosswind

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.11.2012
Antall liker
15.626
Sted
Svartskog
Torget vurderinger
15
En STOR fordel med å ha sjekket inn bagasje er at når du har overlatt en koffert til flyselskapet så vil de ikke ta av før de har funnet din koffert og satt av denne hvis du blir forsinket til gaten. Det tar ganske mye tid å finne en spesiell koffert i et trangt lasterom i en flymaskin. Derfor venter de så lenge som mulig før de setter i gang den prosessen. Du behøver derfor ikke løpe som en gal til gaten, men du kan gå som et sivilisert menneske og komme fram uten å være anpusten og uten at du plager sidemanne med svettelukt den tide flyvingen tar!
Möjligt det var så förr i tiden, men skulle själv inte våga satsa på att en är säker på att komma med med den taktiken. Vanlig praksis idag är att processen med att leta efter - och lasta av - bagage till passagerare som inte möter upp i gaten startar i det gaten stänger. Vanligvis 10 minuter før avgång. Är en inte där när gaten stänger kan en heller inte förvänta att komma med. Vet att många kollegor med mig gör det sånn att kommer passageraren först blir vekommande med. Finner vi kofferten först, lastar vi den av, stänger dörren och drar.

Vi har helt enkelt inte tid eller möjlighet att stå och vänta. Sist jag hörde tal på det, kostade en minut delay 250 euro.

S

svk

Gjest
tror jeg skal dobbelsjekke med wizz om taxfree går utenom. gikk bra denne gangen. men kjedelig om det ikke er tilfelle

S

svk

Gjest
da er det jo bare til å handle på taxfree'n før take off:
When flying with WIZZ, each person can bring:
One carry-on bag (max. size 40 x 30 x 20 cm, 10kg), which should be placed under the seat.
Up to six pieces of checked-in baggage, maximum three can be purchased online on wizzair.com or via call center, while the rest can be purchased at the airport.
Duty-free items purchased at the airport following security screening

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.801
Torget vurderinger
0
Möjligt det var så förr i tiden, men skulle själv inte våga satsa på att en är säker på att komma med med den taktiken. Vanlig praksis idag är att processen med att leta efter - och lasta av - bagage till passagerare som inte möter upp i gaten startar i det gaten stänger. Vanligvis 10 minuter før avgång. Är en inte där när gaten stänger kan en heller inte förvänta att komma med. Vet att många kollegor med mig gör det sånn att kommer passageraren först blir vekommande med. Finner vi kofferten först, lastar vi den av, stänger dörren och drar.

Vi har helt enkelt inte tid eller möjlighet att stå och vänta. Sist jag hörde tal på det, kostade en minut delay 250 euro.
Men selvsagt. I "gamle dager" ble jo også loaden beregnet og skrevet manuelt, så "last minute" changes var ikke veldig populære.

Jeg var kanskje ikke klar nok i beskrivelsen. Men forskjellen ligger i at når gate stenger blir han med kun håndbagasje strøket som "no show" ganske med en gang. Er det "riktig" person ved gate riskerer man da å bli greit avvist når man kommer løpende, selv om flyet fortsatt står ved gate med døra åpen. Han som har innsjekket bagasje vil gjerne bli sluppet ombord fordi det tar mere tid å lete fram kofferten. Men her som ellers i verden er det også en fordel å oppføre seg høflig. Begynner man å kjefte på personen i gate har man tapt! Det gjelder for øvrig begge veier.

Hadde en opplevelse i Tromsø der innkommende maskin var mye forsinket og parkerte på "den andre siden" av terminalen, ( den gamle delen ) og det flyet vi skulle videre med var helt i den andre enden av bygget. Jeg gikk så raskt som mulig, men med barn tar det nå likevel litt tid. Vel framme ved gate får jeg en overhøvling av en direkte uforskammet type som kjefter fordi jeg er ALT FOR SEN!! På nordnorsk!! "Se nå til Hælvete å hyt dæ ombord!" Jeg stopper opp, forteller ganske rolig at det er "hans" eget selskap som har forsinket meg og at det faktisk tar litt tid å forflytte seg gjennom hele terminalen med en unge! Og jeg visste at han var klar over både forsinkelsen og det faktum at jeg hadde med en unge og hvor innkommende fly parkerte!! Hvis det hastet så grønnjævlig kunne han ha sendt noen til å hjelpe til! Han ble litt paff, og sa "ja ja, gå nå ombord" Jeg ble stående! Hva fan venter du på nå da? spurte han. Jeg venter på at du pent ber om unnskyldning for at du kjefter meg opp i min sønns påhør når det faktisk er du og Widerøe som har gjort feilen! Joda det var vel unødvendig men jeg har enda til gode å være sint på flyplasspersonalet når det er forsinkelser, så om de oppfører seg rimelig greit gjør jeg det samme. De har en bedriten jobb til tider for alt for mange passasjerer oppfører seg som drittsekker. Men jeg tar heller ikke i mot tøv. Og her var den utløsende kommentaren, "Jeg vet at koffertene våre er ombord. Hvordan du tenker å forklare offloading og mere forsinkelser i din rapport aner ikke jeg, men det bør du tenke på." Da kom det et meget lite hjertelig "Ja ja. Unnskyld da!" Med bare håndbagasje er jeg redd jeg ville ha stått der fortsatt.

Og for å avslutte. Jeg er alltid ute i god tid når jeg reiser med rutegående fly eller båt. Det er så mange muligheter for uforutsette forsinkelser i en innsjekkingsprosess. Alt fra tyske Helga und Otto som kom med Hurtigruten og ikke aner hvordan en moderne norsk flyplass med "selv innsjekking" fungerer, via en innvandrer /flyktnigfamilie på "ørten" personer som ikke aner noen ting og bruker 45 minutter på innsjekken, til gamle fru Hansen fra Skarsvåg som har både brødkniv, saks og strikkepinner i sikkerhetskontrollen. Så langt har jeg tilgode å komme sent til gate på grunn av egne feil. Det har kun skjedd hvis ankommende fly har vært forsinket. Og når jeg alltid flyr med gjennomgående billett og med fullservice selskap ( SAS ) så tar jeg det faktisk ganske med ro. Fucker de opp så jeg mister flyet er det selskapet som booker om og sørger for evt hotellovernatting. Det koster gjerne litt mere enn å fly med "point to point" /billigselskaper, men duverden, det er verd det!

Topp Bunn