Back To Basic - hel`s Vinyltråd

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.543
Torget vurderinger
10
Har passert 40 nå og har de siste 22 årene, fra tid til annen, lurt på om jeg gjorde noe veldig dumt. Som 16 åring kjøpte jeg mitt første stereorack. Merket var Hitachi, ganske bra den gangen. God byggekvalitet var det også. Året etter var jeg hekta og hadde etterhvert KEF Carlton II høyttalere (2 veis gulvstående med oval passiv radiator), en Rotel integrert forsterker og sist men ikke minst en fin svart Yamaha platespiller med Ortofon OM30 pickup. Jeg jobbet i radio&tv forretning etter skoletid et par år i den perioden (Lørenskog TV-handel på Strømmen storsenter). Man trenger vel ikke Nobelpris i fysikk for å gjette hvor min beskjedne inntekt tok veien da. Jo du tenker riktig, vinyl. Jeg tok godt vare på vinylen. Alle havnet i plastfutteral. Karbonbørsten ble andektig ført over platen hver gang jeg snurret i gang.

Så en dag, det kan ha vært i 1986 eller 87, etter en forholdsvis kort vinylkarriere, så hadde Akers-Mic supertilbud på CD-spiller. Jeg og en kompis reiste inn til byen og fikk hver vår Sanyo CD spiller for kun kr 500,-!!! Dette var saker. CD var fremtiden. Yamahaen ble solgt og det ble også 1,5 meter med vinyl fra 70-80 tallet. Ut forsvant komplett Dire Straits, Billy Joel, + flere fra Police, Sting, Mark Knopfler, Manfred Mann, osv. Til og med dyre picture-discs. Huff og huff :'(

Her kommer et bilde av synderen, en Sanyo med vippeluke anno 1984 eller deromkring. Ja det var denne som startet opp en samling på omkring 900 cd plater som jeg har i dag.

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.543
Torget vurderinger
10
I dag hentet jeg på posten en pent brukt Pro-Ject RPM 1.3 med en Ortofon OM3E pickup som jeg kjøpte for 1700,- inkl frakt. I går var jeg innom BIG-DIPPER og svidde av 1,7 laken. Min andre vinylsamling 8)

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.543
Torget vurderinger
10
Spilleren er koblet pent opp med en Vincent RIAA (som jeg har kjøpt her på sentrallen pent brukt for 400,-). Signalkablene er fra VIABLUE (flyttet fra SACD og DAC inntil videre).

Her kommer førsteinntrykket i forhold til det jeg er vant til:

PLUSS
- mindre "knust glass" i øvre mellomtone (selv om både SACD og DAC/HD hos meg spiller nydelig)
- bassen er overraskende bra, kanskje ikke så stram, men allikevel
det er en feeling her, romfølelse, livlighet?

MINUS
- oppløsning er dårligere enn SACD og muligens CD
- ujevn hastighet (heter det wow & flutter?) og plutselig så synker hastigheten for å stabilsere seg igjen, stemmende blir mørkere, her må det være noe riv ruskende gæærnt? HJELP ???

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
hel skrev:
Spilleren er koblet pent opp med en Vincent RIAA (som jeg har kjøpt her på sentrallen pent brukt for 400,-). Signalkablene er fra VIABLUE (flyttet fra SACD og DAC inntil videre).

Her kommer førsteinntrykket i forhold til det jeg er vant til:

PLUSS
- mindre "knust glass" i øvre mellomtone (selv om både SACD og DAC/HD hos meg spiller nydelig)
- bassen er overraskende bra, kanskje ikke så stram, men allikevel
det er en feeling her, romfølelse, livlighet?

MINUS
- oppløsning er dårligere enn SACD og muligens CD
- ujevn hastighet (heter det wow & flutter?) og plutselig så synker hastigheten for å stabilsere seg igjen, stemmende blir mørkere, her må det være noe riv ruskende gæærnt? HJELP ???
Velkommen til vinyl verdenen...

Er det så ille at du hører wow på vokal og rock er det et serøst problem
Er går remmen jevnt eller vandrer den opp og ned? vurdert å bytte rem.?.
Tester av andre Project spillere i Hifi news viser at de er blant de bedre mht wow selv i de lavere prisklasser

At oppløsningen ikke er på nivå med CD er ikke uvanlig, nesten normalt på mindre kostbare saker...innspillingen har også mye å si noen LP er er ræva andre er meget gode...

Sleiven

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.543
Torget vurderinger
10
Det er på en måte to ting som er feil:

1. Det ene er at den generelle "Wow-en" ikke er tilfredstillende men det kan være fordi jeg er kresen og ikke har lyttet til hverken vinyl eller kassetter på 22 år.

2. Den andre Wow-feilen er så ille at det garantert er noe galt. For meg så virker det som om strømforsyningen plutselig faller for så å ta seg opp igjen. Dette skjer periodisk sånn ca med et halvt tre minutters mellomrom.

Jeg kan ikke se at remmen beveger seg opp og ned på siden av tallerken

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6
Har vært med på å rigge en entry level Pro-Ject spiller med Grado ref ref pickup til ca 11laken. Spilte meget fornøyelig den komboen. Litt varmt kanskje, men det var morro. Vermin kan sikkert bekrefte det. Hvis du opplever cd/sacd som bedre oppløst, tror jeg ikke feilen ligger i mediet for å si det sånn. Kan være at Ortofon PU'en du har kjøpt er utslitt? Eller så er en oppgradering på PU/riaa siden være det som skal til. Drivverket skal nok klare å holde følge med cd/sacd spillere opp til et ganske bra nivå. Når det gjelder hastighetsproblemene kan problemet være en utslitt drivreim? Defekt motor kan også være en plausibel forklaring som Sleiven er inne på. Hvor gammel er spilleren? Kan det være en garantisak hvis motoren er gåen?

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
hel skrev:
2. Den andre Wow-feilen er så ille at det garantert er noe galt. For meg så virker det som om strømforsyningen plutselig faller for så å ta seg opp igjen. Dette skjer periodisk sånn ca med et halvt tre minutters mellomrom.
Bare slenger inn et spørsmål her andre kanskje kan svare på: Kan en stroboskopdisk.(http://www.needledoctor.com/Online-Store/Strobe-Discs) være til hjelp her? Bruker en slik selv (KAB). Jeg mener det er lett å se om hastigheten er konstant feil med en slik, men klarer man å se slike fluktuasjoner - om de forekommer? (om de er store nok vil jeg tro ja, men...)

Edit, PS til HEL: Prøvd spilleren i et annet strømuttak, på en annen kurs? Koster ikke noe å prøve...kanskje står det noe på samme kursen som trekker mye strøm akkurat når du får wow, noe som like jevnlig slår seg inn/ut...?

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
zimon skrev:
hel skrev:
Bare slenger inn et spørsmål her andre kanskje kan svare på: Kan en stroboskopdisk.(http://www.needledoctor.com/Online-Store/Strobe-Discs) være til hjelp her? Bruker en slik selv (KAB). Jeg mener det er lett å se om hastigheten er konstant feil med en slik, men klarer man å se slike fluktuasjoner - om de forekommer? (om de er store nok vil jeg tro ja, men...)

Edit, PS til HEL: Prøvd spilleren i et annet strømuttak, på en annen kurs? Koster ikke noe å prøve...kanskje står det noe på samme kursen som trekker mye strøm akkurat når du får wow, noe som like jevnlig slår seg inn/ut...?
Stroboskop avsører lett hastighets variasjoner/Wow under 0,07%. Plasser en blyant eller annet som står stille like over platen, og se rett ned mens du sørger for å holde hodet ditt støtt.

Selv med min direktedrevne Techcnics kan jeg se stroboskop vandringer...

Hvis du ikke kan skjelne noen hastighetsvariasjoner så ville jeg vært meeeget fornøyd. Hvilken spiller er det du har?

Sjøl bruker jeg KAB USA sin stroboscop disk og lysgenerator...

Hvis det variasjon skjer med 3 minutters mellom rom, så er det ikke normal wow/flutter. Det er vanligere med variasjoner på 1,8s som er omdreiningsperioden for platen... Kanskje noe galt med start kondensatoren i motoren (hvis det er en slik), eller strømforsyningen..?

Hva med å låne en annen strømforsyning i butikken og teste forskjellen? og som sagt ny rem

Sleiven

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.543
Torget vurderinger
10
Hastighetsavviket er så ille at det garantert må være noe galt med a) motor b) strømforsyning c) muligens reim
Har sms kontakt med han jeg har kjøpt den av, en hyggelig kar her på sentralen, han skal sende meg en annen motor som vi prøver med først. Prøver allikevel først å utelukke nybegynnerfeil som jeg har forårsaket selv før vi sender deler frem og tilbake :)

1) hvordan ser jeg at reimen er dårlig (spilleren er kun et halvt år gammel)?

2) er det noe vits å måle strømforsyningen med et multimeter for å se om noe er feil der?

3) skal ned og teste strømforsyningen på en annen kurs for sikkerhets skyld?

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Sleiven skrev:
Stroboskop avsører lett hastighets variasjoner/Wow under 0,07%. Plasser en blyant eller annet som står stille like over platen, og se rett ned mens du sørger for å holde hodet ditt støtt.

Selv med min direktedrevne Techcnics kan jeg se stroboskop vandringer...

Hvis du ikke kan skjelne noen hastighetsvariasjoner så ville jeg vært meeeget fornøyd. Hvilken spiller er det du har?
Jeg har en Rega P3-24. Den snurrer jevnt nok for mine ører, dvs uten hørbare avvik som irriterer. Har også strobodisken fra KAB USA med lysgenerator, men har bare brukt den til å sjekke at hastigheten ser rimelig greit ut. Har ikke opplevd problemer av den type HEL her nevner (ikke de senere år) og har derfor heller ikke brukt strobodisken for å forsøke å registere svigninger i hastigheten som gjentar seg regelmessig. Men det regnet jeg med andre hadde, derfor jeg spurte, så takk for svar :)

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.543
Torget vurderinger
10
Testet med strømforsyningen i en annen strømkurs og det er fortsatt like ille

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Antall liker
5.079
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
2
hel skrev:
Testet med strømforsyningen i en annen strømkurs og det er fortsatt like ille
Hei!

Det var jo "ille tråkig" som vi sier her syd i Østfold, men det årnær seg helt sikkert.. Problemet tror jeg ligger på strømforskyning/motorsiden. Tror at et lignende problem ble diskutert her på sentralen for en stund siden med den samme spilleren, men klarer ikke å finne den tråden. Regner med at du har kvittering og dette er jo en åpenbar garantisak sånn jeg ser det og dermed et forbigående problem for deg.. Synd at du ikke får spilt vinyl i romjulen, men,men

Hadde en slik spiller selv for et års tid siden og den var stabil og fin og spilte veldig bra med AT OC 9 pickup med den Vincent riaa som du kjøpte av meg.

mvh og god jul
lassemann

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.543
Torget vurderinger
10
Hei. Det var deg ja :D

Jeg har kjøpt den pent brukt, halvt år gammel, av en hyggelig kar her på sentralen så det ordner seg.

PS! Jeg har inntrykk av at praktisk talt alle kjøp/salg som gjøres på sentralen er med redelige og ordentlige mennesker, så jeg er hverken redd for å betale forskudd eller tom og låne bort utstyr til en som ikke er helt sikker. Den eneste gangen jeg ikke har fått betaling var for en ipod dings jeg solgte på finn.no for 2-300 kr. Jeg gadd ikke mase mer med det selv om alternativet er telefonterror helt til vedkommende gir seg. Her på sentralen tviler jeg på at noe slikt ville skjedd.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.543
Torget vurderinger
10
By the way. Hvor finner jeg info om "modding" av Vincent RIAA? Begynner å få teken på loddebolten 8)

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.543
Torget vurderinger
10
Jeg får svare selv. Etter litt kjapp googling (http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=27660&PN=0&TPN=1) fant jeg ut at HIFI & Musik nr 4 - 2003 hadde en artikkel om modifisering av nevnte RIAA: Vincent PHO-111. Josef Svalander var med på modifiseringen. Det dreide seg om en ringkjernetrafo på 120 VA og bedre komponenter.

Er det noen som har dette bladet og vil lage en pdf av artikkelen til meg? ::)

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
2.173
Hei
Innen du begynner med den helt store feil-sjekk, så ta og tørk spindel og senterleie helt rene, og påfør ny olje. Det er faktisk ofte så enkelt.
Steen

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.543
Torget vurderinger
10
Steen skrev:
Hei
Innen du begynner med den helt store feil-sjekk, så ta og tørk spindel og senterleie helt rene, og påfør ny olje. Det er faktisk ofte så enkelt.
Steen
Hva er spindel? Hva er senterleie? og hva slags olje, holder det med en dusj verktøy på boks?

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.601
I og med at du ikke har allverdens utvalg i samlingen ennå ;)

Forekommer wow-et på alle de 6 skivene dine? Det er nemlig et trist faktum at en hel del nypressinger er "off centre" og spiller surt (som ved wow)
Sjekk dette før du går til med skiftenøkkel og vinlkelsliper.

Du kan noen ganger se off centre effekten ved at pickupen svaier fra side til side.

Og - viktigst av alt - ikke gi deg! Neste upgrade jeg vil anbefale er en brukt vintage pickup, evt en denon dl 103, hvis den passer til armen din . Ren lykke for 1200,0

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.543
Torget vurderinger
10
Som nevnt har jeg jeg to typer wow:

A) en tydelig som om man spiller på en sliten kassettspiller fra 1979
B) en periodisk for farten etterhvert sakner ned mot 50% slik at Kari Bremnes høres ut som Madrugada

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.601
...hvis Kari høres ut som madrugada vil jeg råde deg til å la spilleren være som den er ;D

Ellers er smøring som nevnt ovenfor smart å prøve før du ringer importør.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.543
Torget vurderinger
10
BigSwifty skrev:
...hvis Kari høres ut som madrugada vil jeg råde deg til å la spilleren være som den er ;D

Er spindel og senterleie innsiden av tallerkene og spissen på plinten?
Kan jeg bruke verktøy på boks som olje?

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.601
Dette er på ingen måte mitt spesialområde, men verktøy på boks tror jeg blir helt feil. Vet noen bruker div tynne motoroljer - det finnes også spesialoljer.

Sikkert noen andre forum-medlemmer som kan hjelpe.

Viktig å ikke forhaste seg her!

Z

Zomby_Woof

Gjest
hel skrev:
BigSwifty skrev:

Er spindel og senterleie innsiden av tallerkene og spissen på plinten?
Kan jeg bruke verktøy på boks som olje?
Ikke WD40 eller CRC, nei. Jeg mener å huske at det ikke er god butikk med vanlig motorolje heller, tror det skal være en eller annen variant av girolje. Det tryggeste er nok original lagerolje fra leverandøren.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.543
Torget vurderinger
10
Da har jeg prøvd å feilsøke selv, uten hell.

1. lageret virker ok
2. kjente etter om motorens overføringshjul til reima er løst men det sitter godt
3. prøvde å måle strømforsyningen med et biltema multimeter men vet ikke helt hva jeg skulle måle etter :p
4. koblet opp kun motoren og strømforsyningen på spisebordet under en sterk lampe så tror jeg at jeg ser varierende hastighetsavvik som kommer og går etter 20-30 sekunder??

Tja hva skal en si? Jeg tipper det er noe med motor/strømforsyning.

Nå har jeg pakket hele greia ned i originaleske og i morgen skal jeg kjøre bortom importøren så får vi se ::)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.448
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
BigSwifty skrev:
Dette er på ingen måte mitt spesialområde, men verktøy på boks tror jeg blir helt feil. Vet noen bruker div tynne motoroljer - det finnes også spesialoljer.

Et slikt lager er ekstremt følsomt og betyr alt for at en spiller skal gi god lyd.
Lageroljer finnes det mange slag av. Akkurat som motor- og giroljer.
Hvis du ikke vet sikkert, spør produsenten om hva slags olje du skal benytte.
Et oljeskift er som regel ikke mer enn 1-3 ml.
Koster nesten ikke noe heller.
Hvis du vet hva slags legering som er i lageret, kan det fortelle mye om hvilken olje som skal brukes.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.543
Torget vurderinger
10
Audiomix skrev:
BigSwifty skrev:

Et slikt lager er ekstremt følsomt og betyr alt for at en spiller skal gi god lyd.
Lageroljer finnes det mange slag av. Akkurat som motor- og giroljer.
Hvis du ikke vet sikkert, spør produsenten om hva slags olje du skal benytte.
Et oljeskift er som regel ikke mer enn 1-3 ml.
Koster nesten ikke noe heller.
Hvis du vet hva slags legering som er i lageret, kan det fortelle mye om hvilken olje som skal brukes.
Plinten (heter det det?) har bare en utstående tapp. Tallerkenen har et hull som består av metall. Dette er vel lageret. Det er ikke kulelager.

Hele spilleren er nå hos Ljudtema på Bryn. Så får vi se :)

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
hel skrev:
Har passert 40 nå og har de siste 22 årene, fra tid til annen, lurt på om jeg gjorde noe veldig dumt. Som 16 åring kjøpte jeg mitt første stereorack. Merket var Hitachi, ganske bra den gangen. God byggekvalitet var det også. Året etter var jeg hekta og hadde etterhvert KEF Carlton II høyttalere (2 veis gulvstående med oval passiv radiator), en Rotel integrert forsterker og sist men ikke minst en fin svart Yamaha platespiller med Ortofon OM30 pickup. Jeg jobbet i radio&tv forretning etter skoletid et par år i den perioden (Lørenskog TV-handel på Strømmen storsenter). Man trenger vel ikke Nobelpris i fysikk for å gjette hvor min beskjedne inntekt tok veien da. Jo du tenker riktig, vinyl. Jeg tok godt vare på vinylen. Alle havnet i plastfutteral. Karbonbørsten ble andektig ført over platen hver gang jeg snurret i gang.

Så en dag, det kan ha vært i 1986 eller 87, etter en forholdsvis kort vinylkarriere, så hadde Akers-Mic supertilbud på CD-spiller. Jeg og en kompis reiste inn til byen og fikk hver vår Sanyo CD spiller for kun kr 500,-!!! Dette var saker. CD var fremtiden. Yamahaen ble solgt og det ble også 1,5 meter med vinyl fra 70-80 tallet. Ut forsvant komplett Dire Straits, Billy Joel, + flere fra Police, Sting, Mark Knopfler, Manfred Mann, osv. Til og med dyre picture-discs. Huff og huff :'(

Her kommer et bilde av synderen, en Sanyo med vippeluke anno 1984 eller deromkring. Ja det var denne som startet opp en samling på omkring 900 cd plater som jeg har i dag.

Artig lesing, men sjølsagt kjempetragisk at du kvitta ut all vinylen! Du er ikke aleina.....! Har du "synderen" fortsatt? Hvordan låter den opp mot Sony'en din?

;D mvh. VilhelmW

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.543
Torget vurderinger
10
Den ble etter et par år skiftet ut med en Phillips ;-)

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.543
Torget vurderinger
10
Da skal feilen være rettet opp. I følge importøren var det noe så banalt som rusk og smuss i lageret! Det må ha skjedd under transporten!

:)

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.543
Torget vurderinger
10
Da får vi starte på det som er virkelig morsomt. Jeg ønsker forslag på alternativ pickup. Fyr løs alle sammen :)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.448
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
hel skrev:
Da skal feilen være rettet opp. I følge importøren var det noe så banalt som rusk og smuss i lageret! Det må ha skjedd under transporten!

:)
Bra det var så enkelt.
Tipper det er mange platespillere som aldri har fått oljeskift.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.543
Torget vurderinger
10
Da er endelig spilleren i hus og den spiller :)

Oppsettet er altså: RPM1 med Ortofon OM5E -> Viablue kabel -> Vincent RIAA (eldre utgave av PHO-111 tror jeg) -> Viablue kabel

Nå spiller jeg Dire Straits første album som jeg har kjøpt brukt. Noe knitter på rolige låter men det var jeg forberedt på. Det låter veldig bra, fyldig og dynamisk. Ingen skjærende vokal nei ;D

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.015
Sted
Kongsberg
Hei.

Min første CD-spiller var en Sanyo DAD-15 - som lignet fælt på den på bildet. Etter kjempetest i High Fidelity (der prisen var oppgitt til 15.000 danske) var tilbudet på Akers Mic til 3.990 uimotstålig. Etter Oslotur kom jeg tilbake med spiller og 4(!) CD-plater som jeg hadde fra før på vinyl. Snakk om skivebom. CD-lyden var rett og slett forferdelig mye dårligere en lyden jeg fikk fra min Rega Planar 3 med Dynavector 10x2. For å gjøre en lang historie kort ble CD-spilleren solgt i løpet av en uke og platespilleren forble eneste signalkilde (sammen med FM-tuner) til langt ut på 90-tallet. Men det må jo innrømmes at CD-lyden (og ikke minst CD-mastringen) har blitt vesentlig bedre med årene. Dette viser tydelig at man ikke må stole alt for mye på det som står i hifi-bladene ;)

Når det gjelder platespilleren din så tåler den å brukes med langt dyrere og bedre pickup og RIAA enn det du bruker i dag. Så dette blir fort et spørsmål om hvor mye penger du vil bruke.

Vil du holde deg på et moderat pengebruk, ville jeg erstattet Ortofonen med en Audio Technica AT-95. Dette er ikke i utgangspunktet en dyrere PU, men langt mer leken og morsom rilletaster enn OM-5en. VincentRIAAen ville jeg erstattet med en Cambridge 640 RIAA.

Cambridge RIAAen er god nok til å bruke med mer kostbare PUer. En 40-nål til OMen din vil gi deg mer detaljer og åpenhet, men gjør ikke lyden noe særlig mer dynamisk og sprudlende. Skal du ha mer av alt - og er villig til å betale for det - kan en rimelig modell i Audio Technicas AT-OC33 serie (se egen tråd) fungere godt på spilleren din. En av mine favoritter; Garrott Optim Super Mk II bør også fungere utmerket i ProJect armen.

Med de to sistnevnte pickupene kan en ennå bedre RIAA være aktuelt. Da ville jeg vurdert Graham Slee ERA Gold V (eventuelt sammen med et sett Xindak MC-10 trafoer for ATen), ProJect Tube Box II SE (igjen sammen med et sett Xindak MC-10 trafoer for ATen) eller ASR Mini Basis i siste versjon. Men da begynner det å koste litt.

Oppsettet ditt ville også gagnes av en ProJect Speed Box II SE, men en større veggvorte gjør sannsynligvis samme nytten om du ikke absolutt må ha muligheten til å bytte hastighet elektronisk.

mvh :)
Gunnar Brekke

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.543
Torget vurderinger
10
Takk for tips.
I går kveld lyttet jeg en lengre økt på Donald Fagens Morph The Cat på vinyl vs CD med Sony SACD spillern min. Her gjorde jeg det som jeg vet dere hifi skribenter ikke liker: A / B switching. Jeg lyttet også lengre økter på Vinyl for deretter og gå tilbake til CD. Med A / B switching så avslører man umiddelbart svakheter ved vinyl mtp luft, detaljer, støy osv. Men ved å lytte til Vinyl alene, kun på det enkle oppsettet jeg har nå, så må jeg si at jeg liker vinyl bedre. Man skal tross alt kose seg med musikk, ikke briljere med tekniske detaljer overfor audiophile likesinnede.
OK nok om det. Jeg er overbevist. Jeg skal fortsette med Vinyl. Har også SONOS&DAC + Sony SACD spilleren så jeg er godt dekket opp og kommer ikke til å kvitte meg med det men av plasshensyn så kommer jeg trolig til å pakke ned Sony spilleren :p

STRATEGI MHT KILDE
SONOS er genialt mht brukervennlighet. All musikken er rippet som lossless og etter en backupkjøring i natt så er mine 275 gigabyte med plater trygt fordelt på 2 disker. Jeg har kjøpt 90% av all musikken jeg har rippet og sånn vil det trolig fortsatt være. Musikk som kjøpes på impuls eller som en del av samling osv vil bli kjøpt på CD. Jeg lytter både i bilen og i alle andre rom i huset så denne kilden vil være den mest brukte.
SACD spilt over SONY SACD gir lydbildet en ekstra dimensjon, litt dypere, litt åpnere, litt bredere, litt luftigere….det låter knallbra, men allikevel synes jeg at vinyl var vel så bra på sin måte???

OPPGRADERINGER, PICK-UP OSV:
Her går det fort i svingene. Nå har jeg kjøpt inn følgende som ikke er pakket opp og installert:
• ProJect Tube Box II SE
• ProJect Speed Box II SE
• ProJect Ground It Deluxe (tung og diger)

Først skal jeg bli litt kjent med basic-oppsettet for deretter å avansere. Pick-Up har jeg ikke kjøpt og det står nå for tur. Jeg lurer på følgende:
1. Etter det jeg har forstått forsterker Xindak MC-10 signalet ytterligere når man bruker MC pickuper. Men er ikke Tube Box II SE kraftig nok alene?
2. Hvis man grovt sett skal kategorisere følgende pickuper mot hverandre: Audio Technicas AT-OC33 , Garrott Optim Super Mk II, Ortofon Rondo Red og Ortofon 2M Black. Hva er styrkene , svakhetene og generell lydsignatur?
3. Hvor kjøper man Garrott pickup?
4. Jeg regner med at når jeg har kost meg med dette utover våren/sommeren så kommer RPM1 til å bli oppgradert. Hva blir den naturlige etterfølgeren?

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.015
Sted
Kongsberg
Hei igjen og gratulerer med nyervervelsene.

ProJect "Ground It" glemte jeg helt å anbefale. Den gjør masse for å
stabilisere platespilleren og hindre mekanisk instrålt støy.

ProJect Spreed Box II SE sikrer deg enkelt valg av hastighet og forbedrer
faktisk gangstabiliteten også. At denne utseendemessig matcher den nye
RIAAen din gjør vel heller ikke noe.

ProJect Tube Box II SE er sikkert en helt utmerket RIAA. Jeg har kun
erfaring med den originale svarte SE-versjonen. Både gammel og ny
modell har mulighet for å forsterke signalet fra MM eller MC pickup.
Ved forsterkning av en MC-pickup går signalet først gjennom en
op-amp basert step-up (m/ impedanstilpasning), før det går gjennom
den rørbaserte MM-RIAAen. Vurder også rørbytte på denne Boxen.

1. På den gamle modellen var MM-delen kvalitetsmessig langt bedre
enn MC-delen. Derfor anbefalingen av Xindak MC-10 som brukes
i stedet for den innebygde MC-delen i Tube Boxen (mao. trafoene
inn på MM-inngangen på TBen). Det er godt mulig at MC-delen er forbedret
i MK. II versjonen, men Xindakene til en pris av Kr. 1.500,- (og korrekt
impedanstilpasning av PU/trafo - se Fidelity 42) vil sannsynligvis gi et klart
løft lydmessig uansett.

2. Du spør her om 2 low output MC-pickuper (Rondo og AT-OC33) og to
MM-pickuper (Garrott og 2M).
På de to første er du avhengig av MC-delen av Tube Boxen - eller løse
trafoer - for å få det til å spille. Jeg ville strøket Rondoen av listen da
denne er såpass stiv at det kan gi resonansproblemer med armen.
AT-OC33 er gode pickuper men er på tross av sitt myke nåleoppheng
relativt tunge. Dette kan også gi problemer i ProJect armen. Sannsynligvis
vil begge fungere helt greit i ProJect-armen og vil være meget interessante
alternativer (særlig AT-OC33) om du allerede nå planlegger utskifting av
platespilleren (se * 4.)
Ortofon 2M Black har jeg aldri hørt, men ser at den får gode tester.
Garrotten holder jeg som en favoritt. Den er lett, myk og har en spillestil
som passer perfekt til armen din. Den er dessuten billigere enn Ortofonen.
Og du slipper å bruke MC-delen av TBen.

3. Garrott pickuper selges av Audio Royal og Oprim Super Mk. II koster Kr. 3.900,-

4. Oppgraderingspøkelset melder seg fort ja ;) Opp fra RPM-1en ville jeg vurdert
en Rega P3 eller kanskje aller helst en P25 (jubeleumsmodell) som du kanskje
kan skaffe deg brukt. Nå nærmer vi oss prissegmentet der man også finner
fantastisk spennende spillere som VPI Scout, VPI Scoutmaster (nye eller brukt)
og ikke minst VPI Classic (som jeg selv har bestilt). Men nå snakker vi om langt
mere penger. Og selvfølgelig et behov for ennå bedre pickuper og RIAAer. Og
karusellen er i gang - igjen.

Lykke til :)
Gunnar Brekke

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.577
Torget vurderinger
1
hel skrev:
Med A / B switching så avslører man umiddelbart svakheter ved vinyl mtp luft, detaljer, støy osv.

Oppgraderer du platespiller/pick-up vil luft og detaljer også komme på plass. Det er på disse områdene vinyl vrirkelig brillierer i følge min erfaring....

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.543
Torget vurderinger
10
Flott. Tusen takk for grundige innspill. Da satser jeg i første runde på en meget god MM pickup på bakgrunn av faktorer mht arm og riaa.

Skal vurdere Garrott Optim Super Mk II og Ortofon 2M Black. Er det andre topp MM pickuper jeg bør sjekke ut?

;D

En liten avsporing. Var innom BIG DIPPER i går og handlet:
* Dire Straits, Brothers In Arms (har hatt på vinyl før, har på CD, XRCD og SACD)
* Manfred Mann, Watch (har ikke den fra før men husker jeg hadde den på opptaks-kassett i 1981/82)
* Kari Bremnes, Over En By (har på CD)
* Dave Brubeck, Take Five (har på CD og SACD)

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.543
Torget vurderinger
10
Fikk nettopp epost svar fra Audioroyal (søndagsåpent?) og de hadde utfordringer med laaang leveringstid fra Garrott og anbefaler Ortofon 2M Black istedet.

Er det andre alternativer enn 2M Black jeg bør vurdere eller er det bare å kjøre i vei med 2M Black? :D

Topp Bunn