Forsterkere B&W CM7 - forsterker som låter bra på lavt volum

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Antall liker
221
Torget vurderinger
5
Hei,

Har et par CM7 som jeg bruker i en loftleiligheten jeg har, her lytter jeg stort sett om kveldene til musikk på lavt og moderat volum.
Til nå har jeg brukt min trofaste Marantz PM6005, men jeg synes kansje ikke den låter så bra på CM7 som den har gjort på andre høyttalere jeg har hatt..

Det låter liksom litt innestengt og ullent på lavt volum, dette bedrer seg endel straks jeg får opp volumknotten litt.

Nå har jeg kun brukt CM7 på denne forsterkeren, så det kan jo godt være at høyttalerne er tamme på lavt volum også, men liker generelt lyden fra de.

Er det noe jeg kan gjøre på forsterkersiden for å bedre dette?
PM6005 er jo relativt liten med sine 2x45 watt, men så er jo ikke CM7 på papiret spesielt tungdrevne heller med sine nominelle 8ohms motstand og moderat følsomhet.

Jeg har tenkt litt på Cambridge? Evt Rotel eller kansje Cyrus?

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Antall liker
604
Få tak i en kraftigere forsterker så vil det bedre seg en hel del. Hvilket merke du skal velge bør du prøve deg fram til hva som funker bra, mye bra å velge i tillegg til de du nevner for eksempel Primare i21/22, Denon pma 1520/1600 og Hegel 80.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.599
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
CM7 er imo lit vel "mørk og trivelig", så du bør pare den med en forsterker som ikke er for mørk i klangen.

Johan-Kr

H

hifierik

Gjest
Hegel 80!

Hei,

Har et par CM7 som jeg bruker i en loftleiligheten jeg har, her lytter jeg stort sett om kveldene til musikk på lavt og moderat volum.
Til nå har jeg brukt min trofaste Marantz PM6005, men jeg synes kansje ikke den låter så bra på CM7 som den har gjort på andre høyttalere jeg har hatt..

Det låter liksom litt innestengt og ullent på lavt volum, dette bedrer seg endel straks jeg får opp volumknotten litt.

Nå har jeg kun brukt CM7 på denne forsterkeren, så det kan jo godt være at høyttalerne er tamme på lavt volum også, men liker generelt lyden fra de.

Er det noe jeg kan gjøre på forsterkersiden for å bedre dette?
PM6005 er jo relativt liten med sine 2x45 watt, men så er jo ikke CM7 på papiret spesielt tungdrevne heller med sine nominelle 8ohms motstand og moderat følsomhet.

Jeg har tenkt litt på Cambridge? Evt Rotel eller kansje Cyrus?

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Antall liker
312
Sted
Tranby
Xindak klasse A på 2x20 W ville jeg sett på først.
B&W Låter vel nøytralt og en klasse A spiller linært i hele effekt området. Tror Xindak maler bredt og gir fydig lyd. I og med at du mest ønsker å spille lavt, er det ikke noe problem at den bare har 20W.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.599
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Som sagt - en "fyldig" forsterker blir smør på flesk på et par cdm7. De er i utgangspunkter mørke og fyldige.

Johan-Kr

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.016
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Xindak klasse A på 2x20 W ville jeg sett på først.
B&W Låter vel nøytralt og en klasse A spiller linært i hele effekt området. Tror Xindak maler bredt og gir fydig lyd. I og med at du mest ønsker å spille lavt, er det ikke noe problem at den bare har 20W.
Ikke helt korrekt, den spiller ekstra 6 db i klasse A/B. Det betyr i praksis at det er 2x100 watt i klasse A/B etter at de 20 rene klasse A-wattene er oppbrukt. Ellers enig i at Xindak vet å lage store og varme lydbilder, og hadde jeg vært i markedet for en integrert transistorforsterker opp til 20.000 hadde jeg sett på PA-M II. Mer punchy enn Marantz tipper jeg også den er.

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Antall liker
832
Sted
Bergen
Hei har du prøvt å teste litt med høyttalerplassering om mulig?Det kan ha mye å si.Billigere enn å bytter forsterker også.Forsterkeren du har er god selv om det er en 45 watter.
I kjellerstuen hadde jeg tidligere ett anlegg med den minste pm 5004 og det var innom både Yamaha as1000,Arcam fmj a32,og en vintage Accuphase 203 men ingen av de klarte å danke ut den lille Marantzen på lyden på lavt til normalt volum.Høyttalerne var Harbeth.

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Med 88db følsomhet på cm7 så vil jeg tro at pm6005 kan komme litt til kort når det gjelder å få de til å blomstre.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.681
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
CM7 er en virkelig god høyttaler, med fabelakig mellomtonekvalitet og høyoppløselig diskant. De er istand til å skape veldig realistisk lyd på akustisk musikk. Spesielt i et litt mindre rom.
De tjener på kraftig forsterker, gi dem så mye kraft du har råd til. Jeg levde lykkelig med et par CM7 og Sugden A21ap forsterker, men jeg tror de hadde vokst enda noen hakk med kraftigere effekttrinn.
Det er ikke innlysende for alle, men min erfaring er at kraftige forsterkere spiller bedre også på lavt volum.
Strømsterke klasse A likeså.

PS: ser noen kommenter om CDM7, den har jeg ikke hørt selv, men det er enn helt annen høyttaler enn CM7.

• Liker
Reaksjoner: oct

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.042
Sted
Oslo
Har hatt CM 7 selv, og kan underskrive på at de er meget gode. Brukte McIntosh 402 på dem. Utgått modell, men kan kanskje oppdrives brukt, for en overkommelig sum:). Men det trengs også en pre:rolleyes:.

mvh

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Antall liker
221
Torget vurderinger
5
Jeg har desverre ikke så mye å gå på når det gjelder plassering.
Hva tenker dere om Nad? Jeg har brukt c356 og c375 med godt hell på en rekke høyttalere tidligere, noen som har prøvd Nad på B&W?

_20170709_145729.jpg

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Antall liker
604
Hva tenker dere om Nad? Jeg har brukt c356 og c375 med godt hell på en rekke høyttalere tidligere, noen som har prøvd Nad på B&W?

Vis vedlegget 448011
Nad funker fint på Dali, har hørt de fleste Nad på ulike B&W og de holder dessverre ikke mål for min del i hvert fall.

Syncron75

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.06.2011
Antall liker
84
Sted
Kirkenes
Torget vurderinger
5
Jeg har brukt Nad C272 på B&W683 og Nad C390DD på B&W CM9. Spilte bra det.
Spesielt C390DD var jeg fornøyd med.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.954
Torget vurderinger
1
Min erfaring med B&W så er det få forsterkere jeg klarer å matche med, Xindak var en elendig match, det samme gjelder Cambridge da disse har litt varm lyd og disse låter veldig bra sammen med Dali. Lyngdorf som er mer nøytral er noe jeg kanskje ville ha testet med imot B&W, Hifiklubben har jo både Lyngdorf og B&W, ellers så er det vel Classe som gjelder der..

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Antall liker
309
Torget vurderinger
1
B&W selv bruker vel mye Rotel til demo. Rotel RA-1592 ser ut som et klokt kjøp.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.505
Torget vurderinger
2
Det du etterlyser er en forsterker med loudness knapp og tonekontroller. Svært mange produsenter har kuttet ut disse for å spare penger og bortforklart det med lyden er bedre uten. Det er selvsagt en gevinst for produsentene og et tap for lytterne som prøver å kompensere manglende innstillingsmuligheter med kabler, assecorier og såkalt romkorreksjon

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Antall liker
5.473
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
En enkel bluesound streamer eller lignende med innebygget eq kan gi deg det du trenger for å få bedre lydkvalitet på lavt volum.
Utover det vil jeg sette et spørsmålstegn ved bruken av spikes på hardt gulv. Myk avkopling er bedre for både lyd, vaskehjelpen og levetiden på gulvet :D

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Antall liker
221
Torget vurderinger
5
coolio: Gulet er et pappbelegg med "flis-look", så det er slett ikke så hardt som det ser ut som :)

Ellers så har jeg slått til på en Rotel RA-1062 som jeg får om et par dager, for å se om det gir meg mer av det jeg vil ha.
Dersom det er i rett gate så er jeg ikke fremmed for å smekke på med et effekttrinn fra Rotel.

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Antall liker
221
Torget vurderinger
5
Da har jeg hatt Rotel`en i hus noen dager, og sammenlignet fram og tilbake med Marantzen, begge med samme eksterne dac.
Først.. det er subtile forskjeller mellom de to forsterkerne, nå er jo begge budsjettalternativer, så hadde ikke forventet natt-og-dag forskjell heller.

Rotelen låter bittelitt slankere i bassen, men også strammere og mer kontant, noe som kler CM7 godt synes jeg.
Marantz har en mer fremtredende mellomtone, spesielt på herrevokal så får de mer plass på Marantz kontra Rotel som låter mer nøytral og "renere" i mangel an andre ord.

Straks volumjulet går litt opp så er det tydelig at Rotel har betydelig mer kontroll på bassen enn Marantz.
Med tanke på pre-out mulighetene og utvalget av effekttrinn på brukten valgte jeg å beholde Rotel, da den er litt mer framtidsrettet for utbygging senere.

Vis vedlegget 448685

Vedlegg

Sist redigert:

Harald HM

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2016
Antall liker
2.126
Sted
Bardufoss
Torget vurderinger
1

Vis vedlegget 448011
Yesss. NAD på B&W anbefales!

Kjørte selv flere måneder med en C390DD på nyinnkjøpte B&W 804D3 for et års tid siden. Fungerte utrolig bra. Så bra at guttene på HFK i Tromsø tilsynelatende ble overrasket (og det skal litt til. De karene er flinke:). Tromsø-karene skrøt komboen opp i skyer og brukte vel antakelig 390-en til demo på 804-ene i lengre tid etter mitt besøk.

Så Bottom line: ikke vær redd for å forske videre på NAD og B&W.

Jeg framsnakker mao. NAD C390DD:)

"Take it away, Bob!"

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Antall liker
604

Vis vedlegget 448011
Yesss. NAD på B&W anbefales!

Kjørte selv flere måneder med en C390DD på nyinnkjøpte B&W 804D3 for et års tid siden. Fungerte utrolig bra. Så bra at guttene på HFK i Tromsø tilsynelatende ble overrasket (og det skal litt til. De karene er flinke:). Tromsø-karene skrøt komboen opp i skyer og brukte vel antakelig 390-en til demo på 804-ene i lengre tid etter mitt besøk.

Så Bottom line: ikke vær redd for å forske videre på NAD og B&W.

Jeg framsnakker mao. NAD C390DD:)

"Take it away, Bob!"
Dine 804 fungerer bedre med Nad c390 enn CM7/9 som låter etter min mening rimelig kjedelig, og med de andre modeller han nevner fra Nad, synes jeg låter for dårlig. Denon PMA 1520/1600/2000 fungerer langt bedre etter min smak. Men det er sikkert andre der ute som synes Nad spiller godt nok.

Syncron75

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.06.2011
Antall liker
84
Sted
Kirkenes
Torget vurderinger
5
Da har jeg hatt Rotel`en i hus noen dager, og sammenlignet fram og tilbake med Marantzen, begge med samme eksterne dac.
Først.. det er subtile forskjeller mellom de to forsterkerne, nå er jo begge budsjettalternativer, så hadde ikke forventet natt-og-dag forskjell heller.

Rotelen låter bittelitt slankere i bassen, men også strammere og mer kontant, noe som kler CM7 godt synes jeg.
Marantz har en mer fremtredende mellomtone, spesielt på herrevokal så får de mer plass på Marantz kontra Rotel som låter mer nøytral og "renere" i mangel an andre ord.

Straks volumjulet går litt opp så er det tydelig at Rotel har betydelig mer kontroll på bassen enn Marantz.
Med tanke på pre-out mulighetene og utvalget av effekttrinn på brukten valgte jeg å beholde Rotel, da den er litt mer framtidsrettet for utbygging senere.

Vis vedlegget 448685
Siden ditt budsjett er såpass lavt, så hadde nok jeg heller foreslått Denon.
Min byttesyke forsvant etter å ha kjøpt Denon PMA-1600NE. Det er etter å ha eid 10-15 andre forsterkere...Nad,Primare, Abrahamsen, Xindak, Marantz, Hegel, Rotel, Vincent ++.
Tror du hadde likt Denon Pma 1520, eller 2000 bedre en Rotel.

Jeg eide forresten Marantz PM7005 en stund. Den kan ikke sammenlignes med Denon PMA-1600NE.
Denon har masse krefter og punch, PM7005 er ikke i nærheten.

Sist redigert:

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Antall liker
221
Torget vurderinger
5
Denon er notert, og en brukt 1510 eller 1520 er absolutt innen rekkevidde sånn økonomisk sett.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
SIROP: CM7 krever sin forsterker. Egentlig en høyttaler jeg glatt ville hoppa opp i Gryphon- og Bladeliusklasse på, men det er vel lite sannsynlig for din del? Prøvd PMA2000AE?

Topp Bunn