Høyttalere B&W 685 s2 vs Dali Ikon 1

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.621
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Da er demo booket hos HFK tirsdag til uken.

Av en eller annen merkelig grunn tilbyr Dali hvit farge på alle høyttalere i Ikon-serien, bortsett fra Ikon 2.
Det samme gjelder vel også Mentor-serien. Vet ikke hva Dali har imot å lage en 6,5 tommer stativmodell i hvit farge, men men

Derfor er Ikon1 og 685s2 booket med Cambridge 851A forsterker til.

Noen som har hørt begge høyttalerne?

Ifølge specs har vel 685s2 en dypere bassrespons..

- Eirik -

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Antall liker
419
Sted
Stavanger
Har du ikke handla enda ???

Montro hvem som kommer seirende ut her, og forhåpentligvis med under armen ut døra.

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
2.077
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
To vidt forskjellige kandidater det der. Personlig liker jeg nok best Ikon1 til musikk. Men 685 spiller nok mer "imponerende", og mer fyldig.

Jeg holder en knapp på at 685 går seirende ut, mens jeg selv nok hadde valgt Ikon1 pga dens lekende spillestil. (spesielt på normale nivåer syns jeg Ikon er helt kanon, hele høyttalere spiller ifra første stund, mens 685 trenger litt volum før "hele" spiller. Med mindre du har en vedig sterk forsterker da, da kan 685 og BW generelt være med ifra starten av potmeteret.).

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.621
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Har du ikke handla enda ???

Montro hvem som kommer seirende ut her, og forhåpentligvis med under armen ut døra.
Kombinasjonen av å være småbarnsfar og revisor gjør at tiden går fort og ting tar tid :p

Omsider fått satt ned en dag, så får vi håpe at jeg er liker 685 s2 så mye som deg og kritikerne der ute :)

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Antall liker
419
Sted
Stavanger
Våg gjerne å prøv begge høyttalerne på 2-3 forskjellige forsterkere.

685 S2 var natt og dag med forsterkerbytte for meg. Hadde det ikke vært for min Dayens så hadde de aldri kommet i hus.

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.621
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
To vidt forskjellige kandidater det der. Personlig liker jeg nok best Ikon1 til musikk. Men 685 spiller nok mer "imponerende", og mer fyldig.

Jeg holder en knapp på at 685 går seirende ut, mens jeg selv nok hadde valgt Ikon1 pga dens lekende spillestil. (spesielt på normale nivåer syns jeg Ikon er helt kanon, hele høyttalere spiller ifra første stund, mens 685 trenger litt volum før "hele" spiller. Med mindre du har en vedig sterk forsterker da, da kan 685 og BW generelt være med ifra starten av potmeteret.).
Takker for innspill :)

Ja diskanten til Ikon1 er jo spennende. Var å hørte litt på Ikon2 og 6 en gang i tiden, men det var mk1 - disse syntes jeg var en tanke for skarpe i diskanten sammenlignet med sine konkurrenter fra B&W. Men hørt at mk2 er noe mer dempet i toppen slik at det kanskje faller i smak.

Som signaturen min sier vil høyttalerne i første omgang bli brukt med en Denon 3808 - og da i stereo slik at hver høyttaler får tilgang til hver sine 120watt i 8 ohm.
Receiver er receiver, men håper dette kan fungere for en stund da ny TV også står på ønskelista..

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.621
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Våg gjerne å prøv begge høyttalerne på 2-3 forskjellige forsterkere.

685 S2 var natt og dag med forsterkerbytte for meg. Hadde det ikke vært for min Dayens så hadde de aldri kommet i hus.
Har HFK noe som er "brukanes" for B&W da? Siden det er mye klare meninger på at NAD ikke passer B&W, så må det bli Denon 1520 da kanskje?
Andre?

eksu

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.05.2007
Antall liker
1.569
Torget vurderinger
4
Har selv nå hatt 685 i ca 3 uker, og liker de veldig godt. Nå har de fått rundt 150 timer, og ting begynner å falle på plass. Diskanten har roet seg, mellomtonen har åpnet seg og bassen begynner også å bli bra. Samme med stereobildet som også har blitt mye bedre etter noen timer spilling. Regner med at disse blir stående en stund. :)

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
2.077
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Er nettopp på elektronikk siden Hifiklubben sliter big time :(. NAD er ikke hva dem engang var, og Denon har kasta inn det meste på surround og små greier (headphones og radioer etc...). Denon PMA1520 er dog en fin sak :).

Jeg ville faktisk testet 685 på Denon PMA 2020 eller NAD C390DD. Ikke at du må såpass opp i pris på amp, men da får du nok en veldig god indikasjon på hva du kan forvente deg av dem med f.eks Hegel H80 eller Primare i22 (DAC modellen er ofte på tilbud, som nå, til 8000kr!!). Dette er amper som fungerer veldig godt på B&W og Dali syns jeg.

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
11.276
Sted
Narvik
Torget vurderinger
12
Tror nok at B&W hadde blitt med meg hjem også av disse 2.. Kan være litt partisk av meg, men lyden i B&W kler meg bedre enn Dali.. Eneste Dali'n som har vært nært å få innpass her var Dali Ikon 5mk1.. den syns jeg låt litt spennende(og jeg har en svakhet for høytalere med 5" som låter imponerende) :)

Men je vurderte aldri Ikon 1 nå når jeg skulle kjøpe høytalere.. 685 og CM1/CM5 ble sterkt vurdert :)
Hadde jeg vært deg hadde jeg slengt inn en liten lytt på CM1 s2 eller CM5 s2 også.. dem får jo i hvit ;)

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.621
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Er nettopp på elektronikk siden Hifiklubben sliter big time :(. NAD er ikke hva dem engang var, og Denon har kasta inn det meste på surround og små greier (headphones og radioer etc...). Denon PMA1520 er dog en fin sak :).

Jeg ville faktisk testet 685 på Denon PMA 2020 eller NAD C390DD. Ikke at du må såpass opp i pris på amp, men da får du nok en veldig god indikasjon på hva du kan forvente deg av dem med f.eks Hegel H80 eller Primare i22 (DAC modellen er ofte på tilbud, som nå, til 8000kr!!). Dette er amper som fungerer veldig godt på B&W og Dali syns jeg.
Ja Hegel H80 står vel aller høyest på den realistiske interesse-lista, etterfulgt av en Emotiva DAC/effekt kombo..

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
11.276
Sted
Narvik
Torget vurderinger
12

Ja Hegel H80 står vel aller høyest på den realistiske interesse-lista, etterfulgt av en Emotiva DAC/effekt kombo..
Tror Primare i22 hadde stått hakke høyere her.. ;)

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.621
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13

Tror Primare i22 hadde stått hakke høyere her.. ;)
Ikke hørt i22 jeg, men den i22DAC i sort har jo en hyggelig pris i alle fall :)
Både Hegel og Primare har vel begge ganske nøytrale utifra hva jeg leser, så får lytte til begge når den tid kommer - men det blir nok en god stund til, så får fokusere på høyttalere og ny TV nå først

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.621
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Pleier dere å ta med egen forsterker til slike lyttetester/demoer?
Selv om rommet også spiller mye inn, så kan det jo være av interesse å høre litt på hvordan høyttalerne spiller på min receiver også..

eksu

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.05.2007
Antall liker
1.569
Torget vurderinger
4
Har du mulighet til, så gjør det. :)

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.621
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Har du mulighet til, så gjør det. :)
Da prøver jeg på det. Kan jo være av interesse hvor stor forskjell jeg opplever med min receiver kontra en god stereoforsterker til 10.000.
Utifra hvordan receivere dømmes "nord og ned" her på forumet, så burde jo dette være kattens lek med musen i stereoforsterkerens favør ;)

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.621
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Er DACer "plug n play"?
Lurer på om jeg skal brenne cd på gamlemåten og bruke cd-spiller - eller om jeg skal ta med en bærbar pc med musikken på?
Har et par låter på Spotify jeg skulle brukt i demoen også..

eksu

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.05.2007
Antall liker
1.569
Torget vurderinger
4
Når jeg var innom HFK for å høre på 685, var det ikke noen cd-spillere koblet opp. De bruker for det meste streaming når man skal se/teste utstyr der. Selv hadde jeg med en cd med musikken jeg ville høre på.

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.621
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Ikon har bassport bakover, men vendt nedover.
Vil jeg med Ikon være nødt til å ha større avstand til frontvegg enn med 685 som har bassport på fronten?

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Antall liker
229
Torget vurderinger
5
Kommer helt an på rom, lydpreferanser osv.
På små stativ/bokhylle høyttalere så synes jeg det er en fordel med bassport bak da man kan bruke bakvegg til å få mer fylde i lyden.

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.621
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Kommer helt an på rom, lydpreferanser osv.
På små stativ/bokhylle høyttalere så synes jeg det er en fordel med bassport bak da man kan bruke bakvegg til å få mer fylde i lyden.
Takk for svar :)

Kan jo prøve med tett på bakvegg og god klaring på begge HT for å se om jeg kan høre forskjell.
Har vel ca 30 cm til rådighet målt fra terminaler til frontvegg tenker jeg - hvis jeg drar høyttalerne enda lenger ut blir de stående nærmere lytteposisjonen enn tvbenken - noe jeg tror jeg vil slite med å få gehør for fra kona. Men skal vel uansett noe til at disse stativhøyttalerne blir "boomy" i lyden kanskje..

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Hva finner du ut av da? Hva låter best på Classe?

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Antall liker
419
Sted
Stavanger
Hvem var best ?

Jeg har blitt ekstremt alergisk mot bakovervendt bassport. Føler lydbildet blir mye mer presist når porten er på fronten. Mine 685 S2 har godt med fylde uten drahjelp fra frontveggen.

Nå skal det sies at min frontvegg i nåværende rom er uisolert og da passer det ekstremt dårlig med bassport bak. I mitt forrige rom har jeg bygge stereoveggen selv og isolert godt, men selv der foretrakk jeg fremovervendt port.

Jeg synes bakovervendt port kan være et sjangsespill, velger man port på front så går man lettere klar. Nå var det jo en litt stilig portløsning på de Daliene da så kanskje de tåler en tett plassering litt bedre en om den var rett bakover.

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Ingen dum kombo som er brukt.

Nei, jeg skjønte at Classe ikke var relevant for hva du ville ha, men for det første er små høyttalere på store forsterkere artig, og så er det jevnt over ganske artig å prøve flere kombinasjoner. En fin måte å finne ut akkurat hva som bor i høyttalerne.

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.621
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Ingen dum kombo som er brukt.

Nei, jeg skjønte at Classe ikke var relevant for hva du ville ha, men for det første er små høyttalere på store forsterkere artig, og så er det jevnt over ganske artig å prøve flere kombinasjoner. En fin måte å finne ut akkurat hva som bor i høyttalerne.
Skulle egentlig brukt Cambridge 851A, men den ble solgt på formiddagen i dag, så da ble Denon 1520 stand in :)

Må si jeg ble mektig imponert over den forsterkeren! 2x70 watt, men spiser sånne receivere som min til frokost!
Alltid hørt at det er stor forskjell på stereoforsterkere og receivere i samme prisklasse, men at den så til de grader sendte min receiver som hadde nypris på 15k og 2x120 watt rett i skammekroken, nei det var jeg faktisk ikke helt forberedt på!

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.621
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Hvem var best ?
IMG_5490.jpg

Men det var veldig "close race" - følte Daliene hadde like stort lydbilde og kanskje enda litt mer "luft/mikrodetaljer" i toppen, men at B&W trakk det lengste strået mer basstrykk og en mer behagelig klang. Redd Dali-diskanten kan bli litt i meste laget på sikt, selv om det låt veldig fint på demoen.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Jeg har hatt en Denon PMA 1520 i snart et år nå,og det er en glimrende forsterker ! I og med at den ikke har innebygd dac,er den kanskje havnet litt i skyggen av H 80 og I 22 dac som ofte blir anbefalt i denne prisklassen.I året som nå har gått har jeg brukt denne forsterkenen mer enn H 200 som jeg nylig solgte.Håper du kan komme med inntrykk av de nye B&W.Vurderer de selv nå om dagen da jeg kunne tenkt meg litt engelsk lyd sammen med min nye Rega Elicit-R.

mv.s,

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.621
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Gratulerer ! Nå venter vi på mer bilder !
Foreløpig ikke mottatt Blu-Tack'en jeg bestilte - så må vente litt med å sette opp høyttalerne,
men her er en liten "teaser" på sammenskruing og sandfylling av Norstone Stylum 2 stativene jeg kjøpte:

IMG_5496.jpg

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.621
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Midlertidig oppsett til Blu-Tack'en dukker opp i postkassa.
Ble stødige og fine med sand i. Tipper det var plass til ca 5kg med sand i hvert stativ..

IMG_5500.jpg

eksu

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.05.2007
Antall liker
1.569
Torget vurderinger
4
Gratulerer med nye høyttalere, du blir helt sikkert fornøyd med de. :)

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.621
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Mottok Blu-Tack'en i går, så fikk satt opp høyttalerne :D
Må få la de bli innspilt en del timer før jeg kommer med noen lytteinntrykk, men skal prøve å få laget en tråd med noen bilder under "Mitt anlegg og billedtråder" i løpet av helgen

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
11.276
Sted
Narvik
Torget vurderinger
12
Grattis med flotte høytalera :)

Ville nok havnet på samme valg her også om det sto mellom disse 2! :)

Topp Bunn