B&O legger ned i Norge

anywhere

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
349
Antall liker
23
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Trist, men for meg betyr B&O at man må grave dypt i lommeboka for døll design. Når det er sagt tror jeg B&O bare er den første av en rekke aktører som vil "forsvinne" fra markedet i disse turbulente tider.
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
B&O vil vel ikke forsvinne fra markedet i norge selv om de skal legge ned sitt hovedkontor her.
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Outlawbamse skrev:
Trist, men for meg betyr B&O at man må grave dypt i lommeboka for døll design.
Helt enig. Har aldri skjønt at de har overlevd så lenge en gang. Det jeg har hørt av B&O har heller aldri imponert meg. Men det er synd hvis det kanskje er denne veien det går med flere.

torsen
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.746
J.Finvaag skrev:
B&O vil vel ikke forsvinne fra markedet i norge selv om de skal legge ned sitt hovedkontor her.
Neida, de legger ned sitt norske salgskontor - for å være helt presis. Likevel er det interessant, med tanke på at de for ikke så lenge siden hadde 40 egne avdelinger i Norge.
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Det er vel ingen tvil om at B&O har hatt en nisje i hifi-markedet. De som ikke var villige til å fire på kravene til design, men litt på kravene til lydkvalitet...

Endel av hifi-bransje bildet dette også så synd når de nå legger ned i N. Merket de "seriøse" likte å "hate"...

Outlawbamse:
- hva er egentlig døll design, om B&O er døll-design, nevn et eller flere eksempler på hva du mener er godt design i denne bransjen. Legg gjerne inn et bilde eller to :)
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Digresjon: - når "alt" som selges markedsføres med design skal det litt til å skille seg ut i den floraen...
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
De har vel levert kvalitet for pengene de seinere årene, men designet kostet/koster flesk!

De nye Beolab høytalerne har jo fått strålende anmeldelser i flere år!
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
janb skrev:
Det er vel ingen tvil om at B&O har hatt en nisje i hifi-markedet. De som ikke var villige til å fire på kravene til design, men litt på kravene til lydkvalitet...
Er dette en vedtatt sannhet?
Jeg vil si de har gjort mye for begge deler. De gangene jeg har hørt B&O har jeg ikke fått bakoversveis, men folk jeg mener bør kunne si noe om det har rapportert om god lyd. Og det med helt egenutviklede akustiske linser.

I tilegg til dette produserer de forsterkermoduler med lydkvalitet langt over hva prisen skulle tilsi, med helt andre arbeidsbetingelser enn de fleste andre produsenter. B&O er av de få hifi-produsenter som faktisk imponerer meg. Astromomiske priser er ikke alt som skal til for at jeg ser meg blind, hvertfall :p

PK
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
pks skrev:
janb skrev:
Det er vel ingen tvil om at B&O har hatt en nisje i hifi-markedet. De som ikke var villige til å fire på kravene til design, men litt på kravene til lydkvalitet...
Er dette en vedtatt sannhet?
Jeg vil si de har gjort mye for begge deler. De gangene jeg har hørt B&O har jeg ikke fått bakoversveis, men folk jeg mener bør kunne si noe om det har rapportert om god lyd. Og det med helt egenutviklede akustiske linser.

I tilegg til dette produserer de forsterkermoduler med lydkvalitet langt over hva prisen skulle tilsi, med helt andre arbeidsbetingelser enn de fleste andre produsenter. B&O er av de få hifi-produsenter som faktisk imponerer meg. Astromomiske priser er ikke alt som skal til for at jeg ser meg blind, hvertfall :p

PK
- vedtatt, tja. Jeg har aldri fått bakoversveis av B&O som av endel andre ting jeg har hørt. Det skal imidlertid sies at jeg ikke har lagt mine ører til B&O ting de senere årene. Så mulig jeg er "feil-informert". Utsagnet mitt utelukker imidlertid ikke at de har gjort endel ting riktig, som du indikerer :)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Håper iallefall vi får mulighet til å kjøpe "norske" B&O-telefoner også i fremtiden. Få apparater jeg har brukt har hatt så høy kvalitet i alle ledd og høy brukervennlighet som de. Særlig BeoCom 6000 er et unikum av topp teknisk design imo.

http://www.bang-olufsen.com/telephones

Gitt tilgjengelighet og at de ikke endrer seg radikalt til det verre, så vil jeg neppe noen gang kjøpe noe annet enn BeoCom telefoner, hjemme og på kontoret.

Mvh Vidar P
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
I markedet for flatskjerm og video, hvor produktene overlever i ca seks måneder før det kommer noe bedre er det problematisk å være B&O. De lager produkter som er veldig gjennomførte, men teknologien er jo foreldet omtrent ved lanseringen.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.909
Antall liker
8.201
Torget vurderinger
1
Løsningen på sikt må vel være softwarebaserte løsninger? -så langt mulig da. Kjøper man en telefon så burde det jo være mulig å kunne utvide funksjonene ved å komme med ny firmware. Eller..?

Mvh. Bjørn
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Vidar P skrev:
Håper iallefall vi får mulighet til å kjøpe "norske" B&O-telefoner også i fremtiden. Få apparater jeg har brukt har hatt så høy kvalitet i alle ledd og høy brukervennlighet som de. Særlig BeoCom 6000 er et unikum av topp teknisk design imo.

http://www.bang-olufsen.com/telephones

Gitt tilgjengelighet og at de ikke endrer seg radikalt til det verre, så vil jeg neppe noen gang kjøpe noe annet enn BeoCom telefoner, hjemme og på kontoret.

Mvh Vidar P
Godt poeng. Leste en test av trådløse telefoner for en del år siden og der ble det kommentert at B&O telefonen hadde desidert best lydkvalitet.
Kjøpte meg en trådløs telefon for et par siden hos Elkjøp. Sa at jeg skulle ha den med absolutt best lydkvalitet og ble anbefalt en toppmodell av Siemens. Har aldri vært fornøyd med verken lydkvaliteten, brukervennlighet eller ergonomien. Neste gang blir det en B&O telefon. ;)

B&O Beolab 5 synes jeg gir mye lydkvalitet pr. krone. Her får man virkelig gode høyttalere med aktiv deling, enkel romkorreksjon og innebyggede forsterkere. Ellers så er nok en del av B&O sitt sortiment vel dyrt i forhold til ytelse. Spesielt TV skjermene. Man får riktig nok fine alt i ett løsninger, men det blir alikevel for dyrt ytelsemessig når man sammenligner med Panasonic og Pioneer. B&O har i hvert fall tidligere brukt panelene til Panasonic i plasmaen sine. Og til prisen for en B&O plasma kunne man få en Panasonic plasma, høyttalere/forsterker, en god parabol dekoder og sansynligvis fortsatt ha penger til gode.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Bruttern har toppmodellen fra Siemens, en Gigaset av noe slag. Kan ikke sammenliknes med B&O BeoCom 6000, ikke i det hele tatt. BeoCom'ene er en helt annen klasse imo. En helt annen verden. Ikke minst hva lydkvalitet angår, men også ergonomi og brukervennlighet ift menyer osv.

Bare sånn apropos.. :)

Mvh Vidar P
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.866
Antall liker
4.294
Slik som PC-bransjen utvikler seg tror jeg det blir vanskelig i lengden å basere seg på egenutviklede systemløsninger slik B&O synes å gjøre.
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Bx skrev:
Slik som PC-bransjen utvikler seg tror jeg det blir vanskelig i lengden å basere seg på egenutviklede systemløsninger slik B&O synes å gjøre.
- kan være. PC-bransjen tar markedsandeler her og der også innen lyd. Egenutvikling er dyrt og kanskje lite framtidsrettet?
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.866
Antall liker
4.294
Mer enn noen sinne tidligere: Disse markedene blir mer og mer globale. Og stordriftsfordelene er åpenbare på alle fronter. B&O har kanskje vært verdensmester i tikamp, men tikampresultater blir mindre viktig etter hvert som alt kan koples til alt. Det som teller er å være best på det man satser på. Eller å være store nok til at man kan utøve litt monopolmakt.
 
Topp Bunn