En teori om høyttalere og høyttalerkabler.
Valentino skrev:
Sett i forhold til kablers bidrag til det lydlige sluttresultat er ikke plassen fortjent...
Gå litt tilbake i historien og se hvem som har startet hysteriet med kabler, er det oss som faktisk bruker kabler som et "verktøy", eller er det de som ikke hører forskjell på kabler.?
Slike "krangletråder" oppstår for at noen har en mening, om at kabler ikke spiller noen rolle i sitt eget oppsett..
Til alle: (gadd ikke å starte ny post

)
Med +20 år med denne hobbyen, så har det vært 3-400 forskjellige komponenter og høyttalere hos meg, selvfølgelig har jeg hatt anlegg der kablenes betydning har vært minimal, kunne likegreit brukt noe jalla fra Clas Ohlson..
Så jeg vet at det finnes komponenter der kablene har minimal betydning, jeg vet at det finnes noen der ute som ikke klarer å høre forskjell mellom en kabel til 100,- og 10.000,- i sitt oppsett, eller fortjenesten er så minimal at det ikke er verdt å legge pengene inn i dette..
Så sitter det noen som har meget "sensitivt" utstyr, der små variasjoner faktisk spiller større rolle, slik som luftfuktighet, om en stol er flytt på, hvor mange det er i rommet, om naboen bruker lite/mye strøm, osv, osv..
For en stund tilbake så ble jeg enig med daværende kone, om at anlegget skulle flyttes til en annen posisjon, nærmest gråt meg til å få en annen plass i stua..
Fikk det akkurat som jeg ville, så spilte detta så grusomt at jeg i desperasjon og fortvilelse la ut alle komponenter for salg.!
Så ringer, Impulse.!
Kjell, hva i helvete er det du holder på med.!?!
Det var en stemme fylt med irritasjon, frustrasjon og en vennlig utstrakt hånd, i ett og samme åndedrag..
For å gjøre historien kort, feilen var at signal kabel
A var plassert der signal kabel
B skulle vært.!
I tillegg så var kabel
A satt i feil rettning, men det skal også nevnes at den produsenten påstår at de kan brukes i begge rettninger..
Etter at jeg byttet om kabel rekkefølgen så fikk jeg et stort løft, som gjorde at jeg fikk en vesentlig bedre lyd enn jeg hadde hatt før anlegget byttet plass, så annonsene ble trekt tilbake og jeg nøt musikken lenge, helt til oppgraderings monstret kom å tok meg nå for kort tid siden 8)
Med min bakgrunn så vet jeg at det finnes anlegg/komponenter som ikke finnes sensitive på kabler, eller at de har minimal effekt, men jeg disser ikke dem som sitter med slike anlegg, det er dems valg..
Det er også mitt valg at jeg har gått en annen vei, der kablenes betydning spiller veeeldig stor rolle..
Mitt poeng i alle slike diskusjoner, er at kabler spiller en større rolle, det er utrolig lett å høre forskjell på kabler, også hvem rekkefølge dem står i forhold til CD/pre og pre/effekt, på veldig mange anlegg.!
Jeg kan ikke sitte her å la de få personene/anlegg som ikke hører forskjell på kabler, få lov til å formiddle sitt budskap om at kabler ikke har noe for seg, eller i minimal grad, til alle de som fremdeles ikke har gått denne veien med å prøve andre kabler i sitt oppsett..
Jeg kan ikke sitte her å la dere føre andre bak lyset, bare for at et fåtall ikke hører nevneverdige forskjeller på kabler til 100,- og 10.000,-
Husk at det er veldig mange ferskinger der ute, det er ikke bare oss gamlinger som leser dette..
Om det er slik at dere ikke har erfaring fra begge leire, er det da riktig at dere skal disse oss som faktisk hører store forskjeller på kabler.?
Har dere rett til å uttale dere om kabler har minimal eller stor grad av betydning i mitt anlegg, om dere ikke har hørt det med billige og dyre kabler.?
Noen av de som uttaler seg om at kabler ikke har noen betydning, kan vel ikke ha hørt et "kabel-sensitivt" anlegg, med billige og dyre kabler.?
Kjell