Bør jeg velge høyttalere etter type rom de skal spille i?

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.491
Torget vurderinger
4
Vidar P skrev:
Veldig lett å generalisere litt her Minutten; ta et eksempel på en typisk toveis med 1-toms diskant og 6.5-toms bass/mid i en normal baffel, og en delefrekvens på 3khz. Tenk deg videre at denne høyttaleren for eksempelets skyld måler lineært onaxis uten rommedvirkning.

Diskanten vil ha ypperlig spredning til f.eks 60° offaxis ved delefrekvensen, mens basselementet har omtrent null output i samme vinkel ved samme frekvens. Man skal langt ned i mellomtonen før basselementet begynner å spre like bra som diskanten gjør.

Dersom du da setter denne høyttaleren ved en reflekterende sidevegg, så er det lett å forestille seg at diskantens output offaxis vil reflektere fra veggen og til lytteren, mens basselementets bidrag ikke vil det før man kommer langt ned i frekvens (det har med bølgelengde vs elementstørrelse å gjøre). Det gjør høyttaleren ulineær i praksis i dette reflekterende rommet. I praksis vil det i dette eksempelet for lytteren oppleves (og kunne måles) i sweetspot som en heving av området fra 3khz, fordi rommet bidrar med refleksjon.

Så kan du tenke deg et annet eksempel; en høyttaler som tvert om har en lineær spredning 60° offaxis. En reflekterende sidevegg vil da ikke ha like mye å si, fordi alle frekvenser (ikke bare diskantens nederste) vil reflekteres i nogenlunde samme grad. Denne høyttaleren vil arte seg mer lineær og smooth i lytteposisjon; ikke fordi det reflekteres noe mindre, men fordi refleksjonene følger onaxis-responsen nogenlunde.

Derfor; markedet er fylt til randen av høyttalere med spredningsproblemer i reflekterende rom.
Er dette et bevist valg eller mangel på kunnskap? Til og med IKEA har fått med seg rommet påvirking på lyd!

Fra Ikea web:
"Rommets utforming og innhold – veggene, møblene og til og med menneskene – påvirker lydopplevelsen. Tenk på akustikken i et tomt rom. De nakne, harde overflatene kaster lyden frem og tilbake og skaper et hardt og ekkofylt lydlandskap. "

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er vel bevisste valg, gitt at det alltid vil være kompromisser involvert i høyttalerdesignerens valg. Velger man til seg det ene, så velger man gjerne fra seg det andre osv. Det er ofte ikke snakk om hva som er "best løsning", men hva som er den løsningen med færrest ulemper ut ifra hva man er ute etter å oppnå av egenskaper. Velger man en løsning med bedre spredningsegenskaper, så har det gjerne negative konsekvenser på andre områder igjen. Kunsten blir å få et design hvor alle egenskaper er balanserte og gode, men det er ikke akkurat vanlig kost i butikkhyllene. Hvis det i det hele tatt fins.

Eksempelvis er de aller aller fleste 2- og 3-veis høyttalere med "vanlig" mellomtone/bass og diskant i et åpent eller lukket kabinett, vanlige filtre, gulvstående eller stativere (de altoverveiende vanligste høyttalertypene på markedet) befengt med spredningsproblemer både rundt delefrekvensen(e) især og ellers i frekvensområdet også, både ift det vi tenker på som lateral og vertikal spredning, men også ift polare tilter i bandpassområdet (noe avhengig av filter og elementlayout).

Derfor tror jeg at jeg trygt kan stå for påstanden om at markedet er fylt til randen av høyttalere med spredningsproblemer.

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.491
Torget vurderinger
4
Vidar P skrev:
Det kan jo også tenkes at Spendor S3e vil fungere bra, de fungerer bra hos min bror med tilsvarende rom, men det ser du jo når du får flyttet inn. Litt mer nærfelt enn tiltenkt kan også gjøre susen, men det er vel avhengig av brukstype. Det fungerer ikke til mitt bruk, jeg vil ha et rom fullt av lyd, ikke bare i sweetspot. Har KEF med UniQ selv i et reflekterende rom med store vinduer og endel harde flater, har ingen problemer ift "typisk" harde refleksjoner; denslags er vel hovedsaklig forbeholdt høyttalere med berg-og-dalbanekurver offaxis.
Har ikke flyttet inn enda men har fått testet litt og bekymringene for for at rommet skulle være for stort for S3 viste seg å være ubegrunnet. P.g.a plassering av RJ45 punkt til tv og nettverk (planløsning på trådside 2) er den logiske plasseringen i nærheten av disse. Dessverre er det glassvinduer på den ene sidene og en trapp på den andre siden, samt en gasspeis mellom høyttalerne der det  virker  logisk å plassere  dem. Har kun et par stoler i rommet nå, men jeg kjenner igjen litt av lyden jeg hadde i en tidligere "moderne" leilighet. Spesielt rock/pop høres mindre bra ut.(det høres litt ut som om jeg spiller i en blikkboks, litt overdrevet) Blir nok litt bedre med en sofa og et lite teppe, men er litt bekymret nå...

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Tepper, gardiner, bokhyller, platehyller, sofaer (i stoff selvsagt), planter, krimskrams. Ikke glem rikelig med planter! Alle rom låter elendig før dette er på plass.

Normal innredning med en spesiell omtanke for akustikk er vanligvis evig nok for evig god nok romakustikk imo.

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.491
Torget vurderinger
4
Planen var en skinnsofa og et lite teppe. Det er lameller i vinduene, plater,cder, dvder og bøker skal etter planen inn på eget rom.
Planter eh...

Et bilde. (Lysekronen er ikke min)

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Stilig rom. Dette blir jo ingen problem. Det du hører er vel mest sannsynlig stående bølger og etterklang. Jeg ville blitt svært, svært forundret dersom det rommet du avbilder nå er egnet til god hifiklang uten sofaer, veggpryd, tepper, planter etc. Ikke bekymre deg for førsterefleksjoner i vindu, det er imo en overdreven fokus på å dempe dette på HFS. Slik demping stjeler lett liv fra høyttalere, det er mye bedre å se litt utenfor boksen og tenke etterklang.

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Antall liker
611
Torget vurderinger
10
Minutten: Jeg var å så på samme leilighet:) Men den ble tilslutt nærmere byen. Håper du kan spille litt høy musikk til tider, hehe:)

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.491
Torget vurderinger
4
Det er vel håp om det. Alarmen hadde visstnok "hylt" i 3 dager før jeg fikk nøklene, uten at naboen hadde hørt noe.
Planen var sentrum for meg og, men pris pluss det å slippe å ha naboer over,under og på siden gjordet at jeg havet "litt ut på landet." ( Har jo en nabo vegg vegg da). At det tar under et kvarter til jobb gjør at det ikke føles så langt fra sivilisasjonen. :)

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.491
Torget vurderinger
4
Vidar P skrev:
Stilig rom. Dette blir jo ingen problem. Det du hører er vel mest sannsynlig stående bølger og etterklang. Jeg ville blitt svært, svært forundret dersom det rommet du avbilder nå er egnet til god hifiklang uten sofaer, veggpryd, tepper, planter etc. Ikke bekymre deg for førsterefleksjoner i vindu, det er imo en overdreven fokus på å dempe dette på HFS. Slik demping stjeler lett liv fra høyttalere, det er mye bedre å se litt utenfor boksen og tenke etterklang.
Du har rett i at det nok blir en ordning. Har fylt opp rommet litt provisorisk med div. som demper lyden, og det hjalp betraktelig.
Disse Spendorene spiller slettes ikke verst nå. Merket "plutselig" at de spilte bedre i den gamle leiligheten, og kom da på at jeg hadde byttet ut de spinkle original stativene til Piega med noen rimelige men tyngre stativer. Brukte Piega stativene helt til jeg solgte disse, og tenkte ikke noe over at jeg skiftet. Hadde Spendorene hatt litt mer "kropp" og kanskje litt litt mer detaljer i toppen så hadde jeg kunnet levd lenge med disse. De var såpass rimelige at jeg kjøpte dem for å teste ut hvordan Spendor /Phonosophie ville fungere. Spendor har jo kommet med en ny A-serie som kanskje kunne vært noe?

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Jeg vil absolutt anbefale å Gallo ref. De har nesten omnipolar respons fra 3.kHz og opp. Bassekstensjon og pondus er vanvittig bra til så små høyttalere å være. De gjorde jobben svært bra i min stue som ikke er helt ulik din.

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.491
Torget vurderinger
4
Det var rett før jeg kjøpte et sett med B&O BL3 men det ble et sett Spendor S8e, basert på erfaringen med S3e. En liten risk å ta da jeg ikke har hørt dem, men økonomi/magefølelse gjorde at jeg kjøpe et brukt sett av diise. Basert på S3e så regner jeg med dette går bra.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
S8e er ikke vanskeligere enn S3e å få til, så der tror jeg du gjorde et klokt valg idet du gikk kjente stier. Du får egenskaper som er tilsvarende S3e, bare i større skala og med en rikere mer naturlig klang.

Denne bassporten til Spendor i denne serien virker å være genial, jeg kan ikke huske at jeg har hatt problemer med den av noe slag uansett oppsett. Spredningsegenskapene hos S8e er ikke verst og mye mye mindre brokete enn hos S9e, noe som kommer reflekterende rom til gode.

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.491
Torget vurderinger
4
Vidar P skrev:
S8e er ikke vanskeligere enn S3e å få til, så der tror jeg du gjorde et klokt valg idet du gikk kjente stier. Du får egenskaper som er tilsvarende S3e, bare i større skala og med en rikere mer naturlig klang.

Denne bassporten til Spendor i denne serien virker å være genial, jeg kan ikke huske at jeg har hatt problemer med den av noe slag uansett oppsett. Spredningsegenskapene hos S8e er ikke verst og mye mye mindre brokete enn hos S9e, noe som kommer reflekterende rom til gode.
Er ganske så imponert av s3e etter at jeg fikk satt de på noen litt solide stativ. Får jeg litt mer fylde og oppløsning, samt beholder
rytmeegenskapene så tror jeg at jeg blir fornøyd.

wol

Medlem
Ble medlem
29.03.2007
Antall liker
0
Vidar P skrev:
Det er vel bevisste valg, gitt at det alltid vil være kompromisser involvert i høyttalerdesignerens valg. Velger man til seg det ene, så velger man gjerne fra seg det andre osv. Det er ofte ikke snakk om hva som er "best løsning", men hva som er den løsningen med færrest ulemper ut ifra hva man er ute etter å oppnå av egenskaper. Velger man en løsning med bedre spredningsegenskaper, så har det gjerne negative konsekvenser på andre områder igjen. Kunsten blir å få et design hvor alle egenskaper er balanserte og gode, men det er ikke akkurat vanlig kost i butikkhyllene. Hvis det i det hele tatt fins.

Eksempelvis er de aller aller fleste 2- og 3-veis høyttalere med "vanlig" mellomtone/bass og diskant i et åpent eller lukket kabinett, vanlige filtre, gulvstående eller stativere (de altoverveiende vanligste høyttalertypene på markedet) befengt med spredningsproblemer både rundt delefrekvensen(e) især og ellers i frekvensområdet også, både ift det vi tenker på som lateral og vertikal spredning, men også ift polare tilter i bandpassområdet (noe avhengig av filter og elementlayout).

Derfor tror jeg at jeg trygt kan stå for påstanden om at markedet er fylt til randen av høyttalere med spredningsproblemer.
Interessant dette. Jeg puslet nettopp sammen et kit fra Seas (mimir). Jeg har vært forundret over hvor lite lyden forandrer seg når jeg forflytter meg ut fra "sweet spot". Jeg klarer f.eks. knappt å høre forskjell fra stående og sittende posisjon og når jeg beveger meg framover og bakover. Føler heller ingen spesielle frekvenser stikker seg ut, og de blir aldrig harde eller kalde i klangen selv om jeg har ganske nakne vegger. Disse har vel da god spreding?

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Minutten skrev:
Planen var en skinnsofa og et lite teppe. Det er lameller i vinduene, plater,cder, dvder og bøker skal etter planen inn på eget rom.
Planter eh...

Et bilde. (Lysekronen er ikke min)
Ser ut som du bor like uttafor Stavanger???

Pent!! uansett selv om det regner utafor. Det har veldig mye å si at rommet er møblert. Klapp i hendene før og etter innflytting og du hører enorm forskjell... Sjøl har jeg stor tro på å velge høyttalere som passer rommet før noe annet

Du kan jo leke med ulike høyttalere og rom med denne simuleringen og se efeflten med ulike høytaler absorbenter osv osv..
http://www.stereoplay.de/tool-lautsprecher-rechner-751234.html

Slievn

Sleiven

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.491
Torget vurderinger
4
Var nok litt for avansert for meg den linken, høyttalere er kjøpt så det bare å håpe på det beste...
(Bor litt utenfor Sandnes, motsatt retning til Stavanger, men det er i område ja)

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
digiman skrev:
Om mulig, så prøv å ta en lytt på PSB Synchrony One Minutten.
Som jeg har nevnt i flere tråder er jeg storfornøyd med disse.

Litt lesestoff: http://www.stereophile.com/content/psb-synchrony-one-loudspeaker
Støtter denne! Jeg har selv lillebroren Synchrony Two. De erstattet hos meg Dali Mentor 6 som ble for slitsomme i mitt rom (ei vanlig stue med relativt harde overflater og store vinduer som det du beskriver), og jeg har ikke angret et sekund. S1 er nok enda bedre enn S2 også...

S

Stereo_Mono

Gjest
Gimsegutten skrev:
digiman skrev:
Om mulig, så prøv å ta en lytt på PSB Synchrony One Minutten.
Som jeg har nevnt i flere tråder er jeg storfornøyd med disse.

Litt lesestoff: http://www.stereophile.com/content/psb-synchrony-one-loudspeaker
Støtter denne! Jeg har selv lillebroren Synchrony Two. De erstattet hos meg Dali Mentor 6 som ble for slitsomme i mitt rom (ei vanlig stue med relativt harde overflater og store vinduer som det du beskriver), og jeg har ikke angret et sekund. S1 er nok enda bedre enn S2 også...
PSBene bare vokser på meg ihvertfall og etter mitt syn må de regnes som et kupp i Norge. Har hatt anledning til å teste med endel forsterkere på de og har kommet til ro med en ny Cyrus 8XP, som spiller litt friskt og gjør det hele svært inspirerende og engasjerende. Her spilles det musikk nesten 24/7 om dagen :)

God jul!

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.491
Torget vurderinger
4
Er et år siden jeg flyttet inn og sliter enda med å få til lyden. Høyttalerne står på hver sin side av peisen , på den ene siden er det sidevegg og 260cm til tak og på den andre siden må den stå under/fremfor trappen u/sidevegg. Kan jeg forvente å få til noe med denne plasseringen? (er på grensen til å gi opp)
Har prøvd med Spendor s8e som ble litt for "brumlete" i bassen, nå Spendor s3e med Rel Storm V, litt bedre kontroll på bass men men er ikke fornøyd enda.

Slik ser det ut over trappen der den ene høyttaleren står. (tilsvarende som hos meg)

Vedlegg

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Vanskelig. (Virkelig vanskelig!). Homogen spredning, valg av forsterker, av kilde, av stativ… alt blekner og blir uvesentlig i forhold til et slikt fundamentalt akustisk problem. Jeg ser ingen løsning, hvis du vil beholde begge sittegruppene (altså salong og spisebord) osv. Det eneste kanskje verdt å overveie er om du kan sette sofaen med ryggen mot vinduet og henge høyttalere opp over kjøkken og trappeåpning (hvis det er plass i høyden). Nærmest mulig taket altså. (Du kan trygt glemme alt du har lest om at lydkilden bør være i ørehøyde, det er snakk om en tilvenning som skjer i løpet av sekunder snarere enn minutter). Men det er klart at mindre og lette bokser egner seg bedre enn store og tunge, og at de må festes 100% sikkert osv. Aktive ht med trådløs signaloverføring hadde sef vært mest elegant. Evt supplert med sub nede.

Vel kanskje andre har bedre forslag. Mulig det finnes høyttalere som oppfører seg annerledes ved en sånn asymmetrisk plassering som den du har nå, med den ene ht inne i hjørnet. Siden hjørnet forsterker bassen, er forøvrig det minste du kan gjøre å stoppe igjen bassport på den ene ht eller begge, og absolutt bruke et tungest mulig forheng foran mellom ht og vindu. Husk ellers at romresonansene anslåes også mellom gulv og tak, og at betydelig kortere eller langere stativer kan hjelpe noen tilfeller. Med forbehold om at jeg har lest rommet rett osv. Tvi tvi. No

Peter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
1.507
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Beolab 3, 9 eller 5. Den minste (3 altså) supplert med en (to) sub(er) med romkorreksjon.

P

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.491
Torget vurderinger
4
Peter skrev:
Beolab 3, 9 eller 5. Den minste (3 altså) supplert med en (to) sub(er) med romkorreksjon.

P
Det hender jeg angrer på jeg ikke kjøpte dine Beolab3 :) (ser du sliter litt med å få solgt dem)

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.491
Torget vurderinger
4
Dr.No skrev:
Vanskelig. (Virkelig vanskelig!). Homogen spredning, valg av forsterker, av kilde, av stativ… alt blekner og blir uvesentlig i forhold til et slikt fundamentalt akustisk problem. Jeg ser ingen løsning, hvis du vil beholde begge sittegruppene (altså salong og spisebord) osv. Det eneste kanskje verdt å overveie er om du kan sette sofaen med ryggen mot vinduet og henge høyttalere opp over kjøkken og trappeåpning (hvis det er plass i høyden). Nærmest mulig taket altså. (Du kan trygt glemme alt du har lest om at lydkilden bør være i ørehøyde, det er snakk om en tilvenning som skjer i løpet av sekunder snarere enn minutter). Men det er klart at mindre og lette bokser egner seg bedre enn store og tunge, og at de må festes 100% sikkert osv. Aktive ht med trådløs signaloverføring hadde sef vært mest elegant. Evt supplert med sub nede.

Vel kanskje andre har bedre forslag. Mulig det finnes høyttalere som oppfører seg annerledes ved en sånn asymmetrisk plassering som den du har nå, med den ene ht inne i hjørnet. Siden hjørnet forsterker bassen, er forøvrig det minste du kan gjøre å stoppe igjen bassport på den ene ht eller begge, og absolutt bruke et tungest mulig forheng foran mellom ht og vindu. Husk ellers at romresonansene anslåes også mellom gulv og tak, og at betydelig kortere eller langere stativer kan hjelpe noen tilfeller. Med forbehold om at jeg har lest rommet rett osv. Tvi tvi. No
Den ene høyttaleren får jo mye hjelp av vegger og tak, mens den andre ikke får noe. Nå har jeg en forsterker på musikkrommet som det skal være mulig å justere bass/diskant på hver kanal, den var jo ikke tenk brukt stua men det er jo et alternativ.

Ligger en bolig lik min til salgs her, viser litt mer hvordan rommet er.
http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=33440366

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Antall liker
89
Sted
Oppegård
Vil anbefale relativt små høytalere med waveguide og sub med dsp. Du trenger jo minst mulig refleksjoner.

Peter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
1.507
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Minutten skrev:
Det hender jeg angrer på jeg ikke kjøpte dine Beolab3 :) (ser du sliter litt med å få solgt dem)
Det har vært mye frem og tilbake, og mange har trukket seg i siste liten/etter avtale er gjort. Fargen passer vel ikke i ethvert hjem, men i et moderne miljø burde de passe perfekt ;)

Får du tak i Beloab 9 brukt, tror jeg det ville gjort seg. Nå vet ikke jeg hvilket budsjett du er på?

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.491
Torget vurderinger
4
Har vel blitt frarådet Beolab 9 (av de som anbefaler 3/5), og er ikke villig til å bruke mer penger før jeg er overbevist om at det er mulig å få til noe som blir bra. Skal gjøre et siste forsøk med noen KEF høyttalere, fungerer ikke det så blir det å flytte høyttalerne foran vinduet, eller så får jeg bare glemme det og spille musikk.

L

lasse5214

Gjest
Vidar P skrev:

Godt sagt :)

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.012
Sted
Kongsberg
Hei.

Med såpass mye harde flater bør du vurdere en litt varmt klingende høyttaler.
Spørs om ikke KEF kan låte litt hardt her? Jeg er ikke overrasket over at Spendor
fungerer godt her. Siden du er fornøyd med merket kan en større modell fra
Spendor kanskje gjøre nytten.

Spendor importeres nå av Audio Art avd. Krogstadelva (Norsk Hi Fi Center):
http://www.norskhificenter.no/bilder/spendor/plakat_spenor14_web.pdf

Her er noen andre gode og varmt klingende høyttalere du kanskje bør vurdere:

Magnapan MG 1,7
http://www.acoustictuning.com/magnepan-mg-1-7.html

Vienna Acoustic Mosart Grand SE.
http://www.interconnect.no/?PageID=4257&ItemID=2737

Dynaudio Exite X36 (eller X36)
http://www.dynaudio.com/int/home_loudspeaker_systems/excite/excite_x32.php
http://www.dynaudio.com/int/home_loudspeaker_systems/excite/excite_x36.php
Focusserien er kanskje ennå mer egnet, men da koster det litt mer...

PMC GB-1i (Goldean Age Music har avdeling i Norge):
http://goldenagemusic.mamutweb.com/Shop/Product/PMC-Speakers-FB1i-Oak/4042023

mvh
Gunnar Brekke

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.491
Torget vurderinger
4
Begynner å bli litt lei hele hifi styret i stua. Skal gi KEF'ene en kjangs, om ikke det fungerer så tror jeg det kommer noen HT fra våre naboer i sør.

Topp Bunn