Diverse Bærbar PC til guttungen

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.281
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Krise. Har en sønn på 12 år som klager over at bilde hakker når han spiller Minecraft. Dessverre så er ikke data noe jeg kan hjelpe han med, da han ligger noen lysår foran, men forstår at kraftigere/raskere PC er løsningen. Problemet er at vi ikke har mer enn 4-5000kr. Kan stasjonær gi mer for pengene?

TRENGER/ØNSKER:
#Prosessor på nivå med Intel Core i5 eller bedre
# Grafikkløsning/kort med minimum 2GB dedikert video minne
# God holdbarhet på batteri
# Rustet for framtiden (godt utstyrt)

Fått tilbud på denne for 4500kr, men usikker da det er 2 anmeldere som er delt mellom topp og dritt modell.
http://www.lefdal.com/product/data/barbar-pc/HP15P085NO/hp-pavilion-15-p085no-15-6-barbar-pc-hvit

Siden jeg er helt grønn på hvor jeg søker etter beste pris, eller hva jeg egentlig ser etter, så håper jeg på hjelp / tips / linker til gode tilbud eller råd.
Er det noen som har pent brukt til salgs, så er dette også av interesse.

mvh
Bjørn

Sist redigert:

Vessel56

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.03.2015
Antall liker
64
Sted
Sørlandet
Sist redigert:

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.281
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Xen :)

Sjekk finn.no og legg inn lenker her så kan du få kommentarer på det du finner, ta med guttungen på leterunden

Dette er omtrent hvor langt ned i pris det er mulig å komme om du skal gå for en "gamer laptop" - ny
Multicom Kunshan N150 15.6" Full-HD Matt IPS, Intel Core i5-4210H, 8GB, 1TB 7200, GeForce GTX 960M, DVDRW, Uten operativsystem, 28.5mm tynn / MULTICOM

Forresten; utrolig freistande utstyrt du er jonas - eller er det bløff (profilbilde)?

ThomasJL

Medlem
Ble medlem
30.09.2012
Antall liker
3
Sted
Tromsø
En stasjonær er ikke et alternativ? Kan komme ganske langt brukt på den fronten, iforhold til en bærbar

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.281
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Jeg tenker slik at unga er "overalt" og da kan han ta den med. har han en stasjonær PC så kommer han også til å bli stasjonær.

En stasjonær er ikke et alternativ? Kan komme ganske langt brukt på den fronten, iforhold til en bærbar

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
599
Torget vurderinger
1
FINN – Lenovo Y50-70 15.6 tommer (ubrukt, 3000 kr billigere)
i overkant mht budsjett, men da fårn betale tilbake i form av oppvask e.l.

Det skjermkortet i denne maskinen (gtx860m) er i praktisk bruk ca 4 ganger raskere enn det som maskinen du linket til hos lefdal. Prosessoren også raskere, og harddisken mye raskere pga det er en hybriddisk med ssd cache, I tillegg er nok en full hd-skjerm et must i disse dager. Det det koster ekstra vil du kunne spare inn senere ved at dette vil holde mange år fremover. Den pavilionen er til gjengjeld allerede utdatert.

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.217
jeg ville vært skeptisk til å kjøpe dyr pc med begrunnelsen av at den vil holde lenger. Ja, styr unna de aller billigste modellene.

hybriddisk... kjøpte det sist i den tro at maskina ville være raskere. tok feil. SSD all the way. 5400 rpm disk suger ytelsesmessig, selv med SSD mellomlager.

Kjøp laptop med dedikert skjermkort(maks OK ytelse, ikke dedikert skjermkort = ingen ytelse), ssd disk (mindre lagringsplass, men trenger du plass skaff deg en usb-disk), middels cpu (min i5) og greit med ram(8 GB). Når det kommer til skjermoppløsning så trenger en guttunge ikke allverdens fancy spec.

lars-chr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Antall liker
111
Erfaringsmessig er "alt" som selges av datautstyr på Elkjøp, Expert og lignende steder ting man bør styre unna. Kvaliteten på HP Pavilion har vært bånn i bøtta i alle år, og er det antagelig fortsatt. I det store og det hele preges maskiner i de lavere prisklassene av dårlig mekanisk kvalitet, kort levetid, mye småfeil og vanskelig deletilgang. Jeg vil anbefale å legge litt mer penger i det, og kjøpe noe som holder noen år. Gjerne en maskin som egentlig er rettet mot bedriftsmarkedet, da de generelt sett er vesentlig mer velbygde og reparasjonsvennlige. Bruker du 1,5 ganger så mye penger, så får du kanskje en maskin som varer dobbelt så lenge eller mer.
Du kan jo ta en titt på Greentech. De selger brukt datautstyr, og her kan man av og til gjøre ganske gode kjøp.
For eksempel denne: Dell Precision M4700 i7-3740Q @ 2.70GHz 15.6" LCD, 8GB, 256GB SSD, DVDRW, WIN7P - Greentech AS
Den kostet nok over 20.000,- som ny, og jeg er ganske sikker på at INGENTING du finner på Lefdal kan matche den. Jeg har allerede en, ellers hadde jeg kjøpt denne på flekken...

Eller denne: HP Elitebook 8760w i7-2630QM Quad Core 17.3", 16GB, 256GB SSD, WIN 7 PRO - Greentech AS

Fått tilbud på denne for 4500kr, men usikker da det er 2 anmeldere som er delt mellom topp og dritt modell.
http://www.lefdal.com/product/data/barbar-pc/HP15P085NO/hp-pavilion-15-p085no-15-6-barbar-pc-hvit
Bjørn

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
599
Torget vurderinger
1
jeg ville vært skeptisk til å kjøpe dyr pc med begrunnelsen av at den vil holde lenger. Ja, styr unna de aller billigste modellene.

hybriddisk... kjøpte det sist i den tro at maskina ville være raskere. tok feil. SSD all the way. 5400 rpm disk suger ytelsesmessig, selv med SSD mellomlager.

Kjøp laptop med dedikert skjermkort(maks OK ytelse, ikke dedikert skjermkort = ingen ytelse), ssd disk (mindre lagringsplass, men trenger du plass skaff deg en usb-disk), middels cpu (min i5) og greit med ram(8 GB). Når det kommer til skjermoppløsning så trenger en guttunge ikke allverdens fancy spec.
Du har nok misforstått. "Holder lenger" i denne konteksten betyr ikke at den tåler røffere bruk, men at et skjermkort som er 4 ganger så raskt vil kunne drive dagens og morgendagens spill= holder lenger.

Ellers er det mye man fikle på, om man har ubegrenset budsjett. Men om man har valget mellom en vanlig disk og en hybriddisk, så velger man selfølgelig hybriddisk. Den er ikke så mye raskere på store filoperasjojer, men den hjelper til å boote Windows ørten ganger raskere (når man først er inne i windows er jo ikke en vanlig snurredisk så irriterende treg) og å starte de mest brukte programmene. Uansett kan den oppgraderes senere til ssd for komfpengene eller hva det måtte være, det kan man ikke med skjermkortet.

Full HD i dag er ikke så fancy, dette burde vært normen forlengst (samme modellen finnes i 4k-skjerm) Jeg vil anta gutten vil bruke samme pc til å gjøre lekser, se film, og bruke pcen i flere år. Den praktiske forskjellen mellom HD og Full HD er stor, mens prisforskjellen er som regel liten.

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.217
den dellen er slepbar. 3.5 kg. Bedre specs ja, men uegnet for en liten guttunge.

Full HD på en 15.6 tommer skjerm innebærer liten skrift. Fint for voksne som trenger den oppløsnignen til noe, men en guttunge har ikke dette behovet.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
599
Torget vurderinger
1
Begge pcene lars-chr linket til er slepbare på nesten 3,5kg.. Og de har ikke bedre specs. Begge har skjermkort som bare yter 1/3 av det som sitter i lenovo eller multicom-modellen. Lite egnet til gaming.
Full HD på en 15.6 tommer skjerm innebærer liten skrift. Fint for voksne som trenger den oppløsnignen til noe, men en guttunge har ikke dette behovet.
Enda en som tviholder på windows 7...
Windows 8.1 har god hidpi støtte, og den er enda bedre i Windows 10 som kommer rett rundt hjørnet. Større skjerm gir bare mer naturlig/skarpere skrift, ikke mindre.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.428
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg tenker slik at unga er "overalt" og da kan han ta den med. har han en stasjonær PC så kommer han også til å bli stasjonær.
Den dagen kommer da du kommer til å sette pris på å ha kontroll på hvor han er.

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.281
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Spiller det noe rolle om det er Windows 7 eller 8.1?

Finnes det en nettside som ranker prosessorer, grafikkort osv.. ?

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.443
Regel nr. 1 for enhver PC som er kjøpt er å formatere harddisken og legge inn Windows etc på nytt. PCer som kommer ferdiginstalleret leveres noe nær defekt fra butikk siden det som regel er installert masse skit man ikke trenger. Poden klarer sikkert dette selv, ellers er det sikkert noen som hjelper deg for en flaske halvgrei vin eller lignende, det er ikke særlig komplisert.

Å kjøpe laptop som er fremtidsrettet er som regel en dårlig ide, kravene til ytelse går stadig oppover og maskinvare blir stadig billigere, så dersom det skal spilles må man belage seg på en passe utskiftingsfrekvens uansett. Batteriene blir også dårligere etter et par år. Nye er dyre selv om det er mulig å kjøpe rimelige replikabatterier på eBay.com

For mest mulig ytelse pr. krone er det definitivt stasjonær som gjelder, men det er praktisk å kunne dra den med seg til kompiser o.l. som nevnt.

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.281
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Hva ville en grei "gamer" stasjonær pc koste, som også er enkel å oppgradere?

Regel nr. 1 for enhver PC som er kjøpt er å formatere harddisken og legge inn Windows etc på nytt. PCer som kommer ferdiginstalleret leveres noe nær defekt fra butikk siden det som regel er installert masse skit man ikke trenger. Poden klarer sikkert dette selv, ellers er det sikkert noen som hjelper deg for en flaske halvgrei vin eller lignende, det er ikke særlig komplisert.

Å kjøpe laptop som er fremtidsrettet er som regel en dårlig ide, kravene til ytelse går stadig oppover og maskinvare blir stadig billigere, så dersom det skal spilles må man belage seg på en passe utskiftingsfrekvens uansett. Batteriene blir også dårligere etter et par år. Nye er dyre selv om det er mulig å kjøpe rimelige replikabatterier på eBay.com

For mest mulig ytelse pr. krone er det definitivt stasjonær som gjelder, men det er praktisk å kunne dra den med seg til kompiser o.l. som nevnt.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.443
Se f.eks her
https://www.komplett.no/k/cl.aspx?bn=10627 for en pekepinn.

Jeg er ikke helt oppdatert om dagen siden det er en stund siden jeg har handlet, men slike pakker pleier å være ganske god value for money. Skjerm kan kjøpes billig på finn.no, kan spare en del hundrelapper der vs å handle i butikken.

Jeg bruker en databutikk i Oslo hvor jeg sier bruksområde og budsjett, så detter de sammen komponenter for meg. Det har jeg god erfaring med - å være oppdatert på hardware til spille-PCer er nesten en heldagsjobb.

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.281
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Jeg synes stasjonær pc også er dyre. En god oppgraderingsbar stasjonær til 5000kr. Hva koster en som er likt bestykket som bærbar.
Har tastatur og skjerm fra før, så slipper ekstra utgifter.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
599
Torget vurderinger
1
Du kan jo ta utgangspunkt i Komplett gamer mini i10 koster 5990,-
https://www.komplett.no/komplett-gamer-mini-i10/10912

+oppgradere skjermkortet fra gtx750 til gtx750ti som er tilsvarende gtx860m (+432,-)
+oppgradere CPU til G3258 (+165,- ikke absolutt nødvendig, men enhver gamer ville lagt til de få kronene for å få en ulåst CPU som med letthet kan kjøres på mye høyere hastigheter)
+oppgradere harddisk til en hybrid harddisk. (+275,- ren ssd blir for dyrt, hybrid disk gir deg rask booting og oppstart av de vanligste programmene)
+legge til trådløst kort. (+300)
-fjerner medfølgende tastatur (-170)

da havner man på 7002,-

Fjerner du medfølgende windows 8.1(-1019), havner du på
5983,-

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.217
skal du ha en laptop som fungerer til gaming må man opp i prisklasse rundt 15000kr. Bygger man selv og velger de rette komponentene (bang for buck) så får man minst like mye ytelseskapasitet til halve prisen. Og man kan overklokke, skifte skjermkort, utvide disker, ram osv, og PC-en vil være kanonbra det første året, god det neste og brukbar til rundt 5 år, kanskje lenger.

Anbefaler lesing av tester. Sammenlikn pris og ytelse. Gjelder spesielt skjermkort da ytelsesspranget kan være stort for lite penger og visa versa. Styr unna deluxe-utgaver med finesser som du aldri kommer til å bruke. Det koster deg 100-lapper ekstra.

Jeg anbefaler som sagt en liten ssd å ha operativsystemet på, sammen med applikasjoner. Og så får man ta en annen disk til å lagre alt annet.

C

cruiser

Gjest
Stasjonær helt klart mest for pengene og overlegen på fleksibilitet. Forøvrig så er det ingen problem å dra med seg stasjonær pc rundt omkring. Har i årenes løp dratt rundt på c64, Amigaer og stasjonære pc'r med tilhørende kjukkasskjermer.. Funker helt fint :)

Sist redigert av en moderator:

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.217
som nevnt. Først må du identifisere behovet. En guttunge på 12 år kan klare seg lenge på en billig laptop med dedikert skjermkort hvis alt som skal gjøres er å spille minecraft på dårlige innstillinger.

Det aller aller beste er å ha en fetter, onkel, kusine, kone som hele tiden kjøper topp moderne utstyr annenhvert år. Da kan man "arve" den gamle for slikk og ingenting.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.381
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Helt enig med de to siste. Laptop er utmerket til sitt bruk, men for å kjøre spill blir det altså for dyrt ift ytelsen.

B

C

cruiser

Gjest
Helt enig med de to siste. Laptop er utmerket til sitt bruk, men for å kjøre spill blir det altså for dyrt ift ytelsen.

B
Vel, minecraft er tro det eller ei ett ganske krevende spill å kjøre, når man er 12 vil man gjerne bruke en alternativ launcher og en god del modpacks, man ønsker selvsagt heller ikke å skru alt på bunn

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.443
Anbefaler lesing av tester. Sammenlikn pris og ytelse.
Det krever nesten sort belte i data... jeg er langt over middels interessert og har bygget mine egne datamaskiner i et par tiår, men jeg har gitt opp å være oppdatert og orker ikke bruke tiden på å oppdatere meg når jeg skal handle. Jeg pleier å gå til min foretrukne datapusher (jeg bruker Digital Impuls i Oslo) og sier hvor mye penger jeg skal bruke sånn ca og så optimerer de innenfor de prisrammene. Har funket hver gang, det er nok litt å spare på å shoppe der det er best pris på akkurat den komponenten man skal ha, men fraktkostnader fra mange nettbutikker spiser opp en god del av besparelsen. Det er også en viss fordel å få satt sammen maskinen av butikken den er kjøp i, da har man garanti på hele maskinen og ikke bare på de enkelte komponentene.

Min nåværende gaming-PC sluttet faktisk å virke en gang i fjor. Stod en feilmelding på hovedkortet, jeg prøvde selv førstelinjeservice som er å sjekke for RAM-feil ved å sette inn en og en brikke, men da det ikke hjalp kjørte jeg den til butikken, satte den på disken og lot de finne feilen og fikse den. Jeg hadde sikkert funnet ut av det selv om jeg hadde satt en 5-6 timer av på jobben, men det var da lett verdt de 700 kronene eller hva det var for å sette sammen PCen for meg.

Det koster uansett ingen ting å få et tilbud fra Digital Impuls (eller noen andre for den saks skyld), de speccer masse PCer hver dag i alle prisklasser, så en god databutikk tar dette på null tid. Gutta som jobber på slike sjapper er etter min erfaring svært dyktige.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.190
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Selv kjøpte jeg den mellomste mac mini med Samsung skjerm og apple mus og tastatur. Eldstemann får den minste til 4700,- når han trenger datamaskin. Enkle og logiske produkter imo

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.381
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1

B
Vel, minecraft er tro det eller ei ett ganske krevende spill å kjøre, når man er 12 vil man gjerne bruke en alternativ launcher og en god del modpacks, man ønsker selvsagt heller ikke å skru alt på bunn
Huh? Uttrykte jeg meg på en måte som gjør det naturlig å anta at jeg på noe vis var uenig med deg?

B

C

cruiser

Gjest

B
Huh? Uttrykte jeg meg på en måte som gjør det naturlig å anta at jeg på noe vis var uenig med deg?

B
Sorry, blingsa på noe Larson skrev lenger opp

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.281
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Bruksorådet vil bestå av spill der jeg har skjønt at Minecraft må funke. Ellers så er det vanlig nettbruk og nedlastinger, samt skolearbeid.
Det beste er kanskje å bygge en stasjonær pc for dagens behov, som kan oppgraderese når det trengs, eller brukt om det kan anbefales.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
599
Torget vurderinger
1
Kjøp en god børbar som jeg har beskrevet ovenfor.
Stasjonær pc som du kan oppgradere høres fint ut i teorien, men i praksis er dette like mye BS som Audiovector-konseptet med sine "oppgraderbare" høyttalere. Det er billigere å selge høyttalerne og kjøpe den modellen man vil ha, enn å bastardisere sine nåværende høyttalere med en oppgraderingspakke. I tillegg mister man mye av bruktverdien. Altså et tap-tap.

Kjøper du en gjennomsnittlig rimelig stasjonær nå, kan du banne på at den blir brukt som den er helt til den avgår med døden. RAM, CPU, hovedkort, står ovenfor ovenfor et generasjonsskifte som betyr at his du vil oppgradere om noen år, så må du kjøpe nytt uansett.

Grafikkortet kan man oppgradere, men det er tvilsomt at man bruker 3000kr på et nytt grafikkort til en sliten pc som ikke klarer å utnytte det. Om et par år er man også lei av kabinettet, og vil ha noe som ser litt freshere ut. Et greit kabinett koster jo ikke noe sørlig det heller. Ergo er man best tjent på å bare la den gamle pcen stå, og kjøpe alt nytt i fremtiden. Det er samfunnsøkonomisk mest lønnsomt også, ved at den gamle PC'en ikke går unødvendig til spille.

Så jeg anbefaler at du holder deg til en bærbar gaming pc, istedet for å høre på alle ekspertene her inne. Det er dette han vil ha, og en laptop er uansett noe dagens ungdom vil trenge før eller siden.

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.281
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Takk for svar NMA. Det er bare det at 5000kr er max budsjett. Brukt frister dårlig. Blir litt som bil dette. Hvordan unngå det største tapet :confused:

Kjøp en god børbar som jeg har beskrevet ovenfor.
Stasjonær pc som du kan oppgradere høres fint ut i teorien, men i praksis er dette like mye BS som Audiovector-konseptet med sine "oppgraderbare" høyttalere. Det er billigere å selge høyttalerne og kjøpe den modellen man vil ha, enn å bastardisere sine nåværende høyttalere med en oppgraderingspakke. I tillegg mister man mye av bruktverdien. Altså et tap-tap.

Kjøper du en gjennomsnittlig rimelig stasjonær nå, kan du banne på at den blir brukt som den er helt til den avgår med døden. RAM, CPU, hovedkort, står ovenfor ovenfor et generasjonsskifte som betyr at his du vil oppgradere om noen år, så må du kjøpe nytt uansett.

Grafikkortet kan man oppgradere, men det er tvilsomt at man bruker 3000kr på et nytt grafikkort til en sliten pc som ikke klarer å utnytte det. Om et par år er man også lei av kabinettet, og vil ha noe som ser litt freshere ut. Et greit kabinett koster jo ikke noe sørlig det heller. Ergo er man best tjent på å bare la den gamle pcen stå, og kjøpe alt nytt i fremtiden. Det er samfunnsøkonomisk mest lønnsomt også, ved at den gamle PC'en ikke går unødvendig til spille.

Så jeg anbefaler at du holder deg til en bærbar gaming pc, istedet for å høre på alle ekspertene her inne. Det er dette han vil ha, og en laptop er uansett noe dagens ungdom vil trenge før eller siden.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.443
Basert på egen erfaring er "oppgraderbarheten" til stasjonære lettere illusorisk, som MMA er inne på. Grafikkort kan byttes greit, men etter en stund trengs også kraftigere CPU og slikt, og da har som regel Intel/AMD kommet med en ny sokkel slik at også hovedkortet må byttes. Det man i praksis lett kan ta med seg videre er kabinett og strømforsyning, særlig om sistnevnte er av den kraftige sorten, samt harddisker - men disse blir bare større og større og billigere og billigere så det koster uansett ikke allverden.

Uansett gir stasjonær udiskutabelt mest datakraft for pengene. Budsjettet er stramt, og man får ikke mye gaming-laptop til 5000. Ungdom vil gjerne spille de nyeste spillene og slippe å ha alt på minimum for å i det hele tatt få noe flyt i sakene. Spilling på PC er en svært dyr hobby med mindre man blir totalt hekta på et spill og spiller det veldig mye slik at maskinvaren man har takler det (Hørte jeg noen si "Civilization" i bakgrunnen nå?).

En alternativ innfallsvinkel: Det suverent billigste for mye spilleglede i mange år uten at det koster mye penger er spillekonsoll, dvs Playstation 4 eller XBox One. De koster i overkant av 3000 kroner. Den største fordelen er at hardwareplattformen er stabil i type 5 år. De som gir ut spill vet hva de har å forholde seg til av regnekraft, så de må lage spillene slik at de faktisk virker på Playstation/XBox, så maskinvarekjøpere slipper å bekymre seg for den biten. Nå er det flere grunner til å velge PC fremfor konsoll også til spilling, og en PC er mye mer anvendelig, men med en gang man har tatt spillingen ut av ligningen for en datamaskin så faller kravene til ytelse dramatisk. Av ting folk driver med hjemme så er det stort sett kun spilling og videoredigering som krever mye datakraft. Alt annet krever nesten ingen ting. Mamma overtok eksempelvis min forrige gaming-PC, den kostet 10.000 for 6 år siden og den er fortsatt totalt overkill til Excel, Internet Explorer, Word og det andre mamma bruker data til.

Så jeg vil nesten anbefale Playstation eller XBox...

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
599
Torget vurderinger
1
Jeg holder på å sette opp en stasjonær gamingpc-på-budsjett selv, og med litt triksing og miksing kom jeg fram til 3 alternativ som bør kunne være aktuelt for dere:

1.
http://www.netonnet.no/Customer/SharedList/69211 3445,-
https://www.komplett.no/zotac-geforce-gtx-960-2gb/834833 1769,- (dette skjermkortet er på ukestilbud hos komplett, dette er et TOPP kort som er ekstrmt mye bedre enn det som følger med med komplett sin egen I10-modell)
totalt 5214,- (fri frakt begge steder).
Dette er med en egen ssd til operativsystemet , samt en egen snurredisk til spill o.l.

2. Ssd og snurredisk er byttet til en hybrid disk for å komme under 5000,-
http://www.netonnet.no/Customer/SharedList/69221 3 176,-
https://www.komplett.no/zotac-geforce-gtx-960-2gb/834833 1769,-
totalt:4945,-

3. Samme som 2. men oppgraderte det kjipe kabinettet til et annet som ser mer anstendig ut.
http://www.netonnet.no/Customer/SharedList/69222 3 376,-
totalt: 5145,-

dette fordrer jo at du kan få noen til å sette opp pcen, men det er uansett ikke vanskelig.

Sist redigert:

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.281
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Har en som er villig til å sette opp et slikt byggesett:D

Jeg holder på å sette opp en stasjonær gamingpc-på-budsjett selv, og med litt triksing og miksing kom jeg fram til 3 alternativ som bør kunne være aktuelt for dere:

1.
http://www.netonnet.no/Customer/SharedList/69211 3445,-
https://www.komplett.no/zotac-geforce-gtx-960-2gb/834833 1769,- (dette skjermkortet er på ukestilbud hos komplett, dette er et TOPP kort som er ekstrmt mye bedre enn det som følger med med komplett sin egen I10-modell)
totalt 5214,- (fri frakt begge steder).
Dette er med en egen ssd til operativsystemet , samt en egen snurredisk til spill o.l.

2. Ssd og snurredisk er byttet til en hybrid disk for å komme under 5000,-
http://www.netonnet.no/Customer/SharedList/69213 3036,-
totalt:4805,-

3. Samme som 2. men oppgraderte det kjipe kabinettet til et annet som ser mer anstendig ut.
http://www.netonnet.no/Customer/SharedList/69214 3236,-
totalt: 5005,-

dette fordrer jo at du kan få noen til å sette opp pcen, men det er uansett ikke vanskelig.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.288
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Anbefaler Lenovo laptop'er. Brukt profft og hardt i mine 3 seneste jobber. Aldri tull. Ungene har brukt Acer, HP ++. Bare tull.

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.217
hvilken laptop bruker han i dag?
Usikker på betegnelse, men det står Packard Bell P5WSO / Easynote TS11-HR-640NCD
Packard Bell Easynote 15.6 B�rbar dator TS11-HR-6 - Electroworld Sverige

denne?

her kan du sammenlikne ytelse på skjermkortet

skjermkortet du har i nåværende laptop mot skjermkortet i laptopen i ditt første innlegg og skjermkortet som sitter i min 7 år gamle stasjonære PC. Mitt gamle knela så jeg kjøpte et vifteløst et for 1000kr 3 år tilbake.

Mitt 3 år gamle vifteløse skjermkort scorer 2,5 ganger så bra som skjermkortet i den nye laptopen du fikk tilbud om.

Topp Bunn