Ønsker anbefaling Bærbar "hi-fi" med batteridrift?

Fluefiskeren

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Antall liker
982
Sted
Kristiansand
Bruker pr. i dag en Klipsch KMC3 til hage- og turbruk, men vurderer en oppgradering. Hva har man egentlig å velge i hvis man vil ha god og kraftig bærbar lyd med batteridrift (aller helst ordinære batterier som kan skiftes ut)? JBL sin Xtreme ser noe liten ut, og er kanskje ikke noen reell oppgradering?

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.598
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det kommer jo litt an på størrelse- og vektbegrensingene. Skal du kunne bære det med deg på tur, eller går det bra om det er noe som passer best til å kjøres til bestemmelsesstedet med bil/ATV/snøscooter/trillebår?

På DIY Audio har de laget en del prosjekter av sistnevnte kategori - kjent som Boominator. 26kg og 115dB lydtrykk...
image.jpg

Bilde stjålet herfra - The Boominator - another stab at the ultimate party machine - diyAudio

Johan-Kr

Fluefiskeren

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Antall liker
982
Sted
Kristiansand
Den så jo brutal ut! Takk for tipset, skal sjekke det ut nærmere. Men er ute etter noe som er litt mer bærbart i ordets rette forstand, med både kraftig og balansert lyd. Og ikke minst, som jeg slipper å lage selv...

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.598
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
En kjenning stilte på fest med noen små UE Boom, som han var så imponert over. Jeg synes ærlig talt det låt huggorm og skrek i øra. Det er desverre en konsekvens av at om det skal være smått, levere høyt lydtrykk og være bra, så kan du velge to av kriteriene... Du kan prøve med dsp og lurium alt du vil, men fysikkens lover innhenter deg. En UE Boom eller to funker, så lenge du holder volumkontrollen nede på et relativt lavt nivå.

Jeg mistenker at JBL sin Xtreme er det nærmeste du kommerdine kriterier. Test her: Test av JBL Extreme | Lyd & Bilde

Johan-Kr

Fluefiskeren

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Antall liker
982
Sted
Kristiansand
En kjenning stilte på fest med noen små UE Boom, som han var så imponert over. Jeg synes ærlig talt det låt huggorm og skrek i øra. Det er desverre en konsekvens av at om det skal være smått, levere høyt lydtrykk og være bra, så kan du velge to av kriteriene... Du kan prøve med dsp og lurium alt du vil, men fysikkens lover innhenter deg. En UE Boom eller to funker, så lenge du holder volumkontrollen nede på et relativt lavt nivå.

Jeg mistenker at JBL sin Xtreme er det nærmeste du kommerdine kriterier. Test her: Test av JBL Extreme | Lyd & Bilde

Johan-Kr
Nettopp dette som irriterer meg også, at det skal kompromisses med lydkvaliteten (og kvantiteten) på disse boksene for at de skal være så små og søte som mulig. Det kan vel godt tenkes at det er en del godsaker i denne kategorien som ikke er så tilgjengelig her i Norge. TDK-saken jeg la ut bildet av her, virker som en litt mer kompromissløs spiller. 13 kilo veier den. Bruker 12 store batterier. Har aldri sett denne på Elkjøp...

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Antall liker
1.841
Sted
Fetsund
Denne bygde jeg sammen med en kompis i sommer. Veier 10kg omtrent, klarer 100db og spiller flatt til 30hz.
Innebygget dsp. Går på bluetooth og minijack.

20160601_111255.jpg

20160601_120302.jpg

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Antall liker
4.024
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Det er jo helt suverent thohaug +/-2dB 30-1000Hz (glatting?) :)

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Antall liker
1.841
Sted
Fetsund
Null glatting på den. Brukt bittelitt eq for å korrigere høyttalerelementer. Veldig fornøyd. Spiller flott. Beregnet for å stå på bakke/gulv for litt gain nedover

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Antall liker
312
Sted
Tranby
Vet ikke om det kan kalles Hi-fi, men en JBL Charge 2+ kan du få presset ned i flaskeholderen på sykkel. Har en slik og det er imponerende god lyd i forhold til størrelsen. Charge Extreme er litt større hvis du trenger det.
Kan ikke sammenlignes med kassene over.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
568
Torget vurderinger
1
Er jo bare 1 ting som gjelder, og det er JVC Boomblaster rv-nb100 , men er nok litt for stor til å drasse med på fjelltur:D

D

Desillusjonert

Gjest
Mulig noen har nevnt det før, men hvorfor ikke kjøpe en aktiv PA høyttaler med 12" eller 15"? Jeg mener man kan få noen få av de med batteridrift. Eller man kan lage en egen strømstasjon med batterier.

Fluefiskeren

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Antall liker
982
Sted
Kristiansand
Er jo bare 1 ting som gjelder, og det er JVC Boomblaster rv-nb100 , men er nok litt for stor til å drasse med på fjelltur:D
He, he, på fjelltur har jeg så mye annet i sekken at slikt får bli igjen hjemme uansett... Brodern har JVC sin boomblaster, så vi har hatt med den både på hytta og rockefestival, men er vel ikke helt fornøyd med lyden i den. Litt for tung og "svampete" i bassen...

Men takk for tipset uansett, det er jo en kandidat som ihvertfall er lett tilgjengelig i butikk.

Fluefiskeren

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Antall liker
982
Sted
Kristiansand
Mulig noen har nevnt det før, men hvorfor ikke kjøpe en aktiv PA høyttaler med 12" eller 15"? Jeg mener man kan få noen få av de med batteridrift. Eller man kan lage en egen strømstasjon med batterier.
Interessant innspill. Kan for lite om PA (selv om jeg ofte er på konsert...), det må jeg se nærmere på.

D

Desillusjonert

Gjest
Interessant innspill. Kan for lite om PA (selv om jeg ofte er på konsert...), det må jeg se nærmere på.
En 12" eller 15" trøkker ganske bra og er i mange tilfeller mere enn nok for en fest.

Har ikke hørt denne og tviler egentlig på at den er spesielt kraftig, men det er et steg i riktig retning:
http://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=76752734

Kanskje noe slikt?
http://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=75710852

Eller helst en slik, med jævlig lang skjøteledning:
http://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=72000163

Sist redigert:

Fluefiskeren

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Antall liker
982
Sted
Kristiansand
En 12" eller 15" trøkker ganske bra og er i mange tilfeller mere enn nok for en fest.

Har ikke hørt denne og tviler egentlig på at den er spesielt kraftig, men det er et steg i riktig retning:
FINN – Portabel PA LD RJ10 batteri-PA m/mikser og MP3

Kanskje noe slikt?
FINN – 12" Aktiv høyttaler Med trådløs mikrofon, Bluetooth og batteri - NYHET

FINN – Den NYE SRM450 versjon 3 er på lager, PA høyttaler, aktiv, 1000watt, dj, lydanle
Blir nok bra trøkk med disse, ja. Og kjenner jo at jeg fikk veldig lyst til å ha noe slikt på hytta! :) Men dette blir litt på siden av det jeg er ute etter i denne omgang. Vil jo gjerne ha noe som spiller i stereo også.

TDK 3 speaker boombox ser utrolig spennende ut, men finner ikke denne til salgs i Norge?

D

Desillusjonert

Gjest

Kanskje noe slikt?

FINN – Den NYE SRM450 versjon 3 er på lager, PA høyttaler, aktiv, 1000watt, dj, lydanle
Blir nok bra trøkk med disse, ja. Og kjenner jo at jeg fikk veldig lyst til å ha noe slikt på hytta! :) Men dette blir litt på siden av det jeg er ute etter i denne omgang. Vil jo gjerne ha noe som spiller i stereo også.

TDK 3 speaker boombox ser utrolig spennende ut, men finner ikke denne til salgs i Norge?
Når høyttalerene sitter så tett som på enkelte av forslagene, hører du egentlig noe stereo?

Kjøp to da? :rolleyes:

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Antall liker
1.841
Sted
Fetsund
Denne bygde jeg sammen med en kompis i sommer. Veier 10kg omtrent, klarer 100db og spiller flatt til 30hz.
Innebygget dsp. Går på bluetooth og minijack.

Vis vedlegget 395247

Vis vedlegget 395250
Hvilke elementer er dette?

Brukte ting vi hadde liggende. Så foran sitter det 2 stk av dette fulltone elementet : Seas H1597 FA22RCZ - DYNABEL AS

Bak sitter det 2 basselementer fra en slaktet patos b501 med vekter som blir brukt som slaver for å øke kapasitet nedover.

Fluefiskeren

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Antall liker
982
Sted
Kristiansand

Kanskje noe slikt?

Når høyttalerene sitter så tett som på enkelte av forslagene, hører du egentlig noe stereo?

Kjøp to da? :rolleyes:
Måtte isåfall hatt to, ja! :)

På noen av disse nymoderne ghettoblasterne er jo stereoeffekten begrenset, ja. Men det er viktig for meg å få et visst stereoperspektiv. Hører jo ikke på "dunk-dunk-dunk-musikk"... Både Genesis, Pink Floyd og Megadeth (for å ta noen tilfeldige eksempler på ting jeg hører mye på) må kunne gjengis på en hederlig måte...

D

Desillusjonert

Gjest
Uten at det er noe du trenger å ta til deg, det er noe utrolig tøft over det å sette opp et godt gammeldags PA anlegg ute i hagen og lytte til gammel rock på det. Det låter ikke spesielt hifi, men det låter mye mere live og har mere trøkk enn noe hifi anlegg jeg har hørt :) Moro, men litt dyr og stor moro...

Fluefiskeren

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Antall liker
982
Sted
Kristiansand
Marshall kilburn?
Har sett litt på den, men det passer ikke så bra til mine formål med oppladbart batteri. Må kunne bruke utskiftbare batterier. Samt at det jeg har lest av tester beskriver lyden som lite oppløst.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.952
Torget vurderinger
1
Sjekk TPA3116D2 på ebay, de koster en hundrelapp. Har en slik til overs også. Forsterker i klasse D som går på alt fra 12-24 Volt. Og har 2.1 oppbygning, de kan drives med alt fra laptop lader til batteri om man ikke gidder å skaffe en trafo og lage en likeretter. Er litt diy men de er ferdig lodda.

S

svk

Gjest
Oppløsningen blir vel aldri bra på et bærbart skoeskeanlegg?
hvorfor må du ha byttbart batteri? Er det ikke bedre med oppladbart?
har kjøpt meg woburn. Synes lyden er veldig bra til og være kasse

Fluefiskeren

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Antall liker
982
Sted
Kristiansand
Oppløsningen blir vel aldri bra på et bærbart skoeskeanlegg?
hvorfor må du ha byttbart batteri? Er det ikke bedre med oppladbart?
har kjøpt meg woburn. Synes lyden er veldig bra til og være kasse
Etter det jeg har lest er det ihvertfall andre alternativer som er bedre på dette enn Marshall. Men har jo ikke testet selv, så må ta forbehold om at dette er preget av testeren subjektive oppfatning.

Er i stor grad tiltenkt bruk på hytta. Og der er det ikke strøm.

S

svk

Gjest
Inntil 20timer på oppladbart batteri.
Er bærehåndtak. Koster 2000kr nå på tilbud. Er jo bare og stikke innom og prøvelytte på butikken.

[h=3]Den mest imponerende vi har hørt[/h]Så godt som alle i redaksjonen har hørt høyttaleren, ettersom den var så imponerende at den måtte få seg flere prøveturer i lokalet. Det er vanskelig å si annet enn at dette er de tre kiloene høyttaler som har imponert oss mest gjennom mange år med lytting til små, trådløse høyttalere. Tross at lyden gjennom den fysiske inngangen ikke alltid er like god, er dette først og fremst en Bluetooth-høyttaler, og den gjør jobben bedre enn alle konkurrenter vi har hørt i samme størrelses- og prisklasse.

Fluefiskeren

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Antall liker
982
Sted
Kristiansand
Inntil 20timer på oppladbart batteri.
Er bærehåndtak. Koster 2000kr nå på tilbud. Er jo bare og stikke innom og prøvelytte på butikken.

Den mest imponerende vi har hørt

Så godt som alle i redaksjonen har hørt høyttaleren, ettersom den var så imponerende at den måtte få seg flere prøveturer i lokalet. Det er vanskelig å si annet enn at dette er de tre kiloene høyttaler som har imponert oss mest gjennom mange år med lytting til små, trådløse høyttalere. Tross at lyden gjennom den fysiske inngangen ikke alltid er like god, er dette først og fremst en Bluetooth-høyttaler, og den gjør jobben bedre enn alle konkurrenter vi har hørt i samme størrelses- og prisklasse.
Se det. Takk for info!

Spiller dog i all hovedsak ukomprimerte filer gjennom kablet tilkobling. Ser her at de kritiserer dette på Marshall'en. Og 20 timer er nok på ganske lavt volum. Mener ikke å være vanskelig, men er nok ute etter noe litt drøyere. Klipschen jeg bruker nå (KMC3) er jo relativt heftig, og er interessert i hvilke alternativer man har for å få en reell oppgradering i forhold til denne, men med de samme kriterier oppfylt.

Sist redigert:
S

svk

Gjest
Er redd for at det er lite og velge i om du skal ha noe som er bedre enn kmc'n din,som samtidig ska ha batteridrift.
har jo jbl L8, men da blir det med ledning.den er nok muligens det du ser for deg?
min woburn gir god lyd via minijack. BT virker også veldig bra.
woburn har også rca og digital inn.
ville testet kilburn med kabel og lossless på butikken om jeg var deg. Har ikke testet denne selv.
gi oss tilbakemld om du finner på og teste :)

S

svk

Gjest
Tivoli har jo en ladbar sak i stereo. Med mulighet for sub montro. Har du sjekket ut den?

Fluefiskeren

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Antall liker
982
Sted
Kristiansand
Tivoli har jo en ladbar sak i stereo. Med mulighet for sub montro. Har du sjekket ut den?
Niks, ikke sjekket Tivoli. Skal søke opp litt info på den også.

Marshall Kilburn drives vel også med oppladbart batteri? Er denne større eller mindre enn den du har?

S

svk

Gjest
Er oppladbart i både tivoli og kilburn som kan byttes ut.sånnsett så kan du jo ha 2 batterier med på hytta.
Woburn er en del større enn kilburn. Veier 8kg.
har en tivoli one på jobb som jeg bruker sammen med ipad og minijack. Spiller ok med tanke på størrelse.
har solgt hovedanlegget mitt etter at jeg ble 3 barnsfar. Bruker nå hodetelefoner og woburn'n

Fluefiskeren

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Antall liker
982
Sted
Kristiansand
Er oppladbart i både tivoli og kilburn som kan byttes ut.sånnsett så kan du jo ha 2 batterier med på hytta.
Woburn er en del større enn kilburn. Veier 8kg.
har en tivoli one på jobb som jeg bruker sammen med ipad og minijack. Spiller ok med tanke på størrelse.
har solgt hovedanlegget mitt etter at jeg ble 3 barnsfar. Bruker nå hodetelefoner og woburn'n
Interessant. Så da kan man ha med seg reservebatteri og bytte ut, altså. Det var jeg ikke klar over. Er dette gjengs på disse andre lignende enhetene med oppladbart batteri, vet du det?

Woburn virker jo knall. Spiller du utelukkende rock, eller funker det med akustisk musikk, jazz etc. også?

Både jeg og ungene er glad i mange slags musikk på til dels høyt volum, så må ha anlegg tilgjengelig over alt, he, he...

S

svk

Gjest
Om du går på hjemmesiden til tivoli og laster ned bruksanvisningen,så ser d ut til og bytte batteri er en enkel sak. Aner ikke hvordan det er med kilburn. Har nettop fått woburn'n. Spiller hverfall bra med rock ol. Har ikke fått testet med ren vocalmusikk ol. Men nå er nå jeg glad i rock og den slags. Alt i ett og kun 1 kabel,gjør den portabel. Åja, den spiller høyt...

Fluefiskeren

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Antall liker
982
Sted
Kristiansand
Uten å ha hørt Woburn, jeg tviler på at den spiller høyere enn en aktiv PA høyttaler og den koster omtrent det samme (4600, så jeg Woburn kostet). Men utseende var tøft da.
Woburn har ikke batteridrift, så den er uansett ikke aktuell for meg i denne settingen.

S

svk

Gjest
Ts var vel på jakt etter god og litt høy lyd. Har du prøvd denne pa'n med musikk?

Topp Bunn